Banca Nationala a Romaniei(BNR) a modificat Regulamentul nr. 9/2008 privind cunoasterea clientelei in scopul prevenirii spalarii banilor si finantarii terorismului, stabilind noi prevederi referitoare la datele pe care bancile sunt obligate sa le solicite clientilor.
Regulamentul BNR nr.9/2008 stabileste standardele minime pentru elaborarea de catre institutiile de credit si institutiile financiare nebancare inscrise in Registrul special a propriilor norme de cunoastere a clientelei ca parte esentiala a administrarii riscului de spalare a banilor si de finantare a terorismului.
Actul normativ a fost modificat prin
Regulamentul BNR nr. 16/2009, publicat luni in
Monitorul Oficial, Partea I, nr. 626.
Potrivit noilor prevederi, pentru
persoanele fizice, bancile trebuie sa indentifice urmatoarele informatii:
a. numele si prenumele si, dupa caz, pseudonimul;
b. data si locul nasterii;
c. codul numeric personal sau, daca este cazul, un alt element unic de identificare similar;
d. domiciliul si, daca este cazul, resedinta;
e. numarul de telefon, fax, adresa de posta electronica, dupa caz;
f. cetatenia
g. ocupatia si, dupa caz, numele angajatorului ori natura activitatii proprii;
h. functia publica importanta detinuta, in cazul clientilor care sunt rezidenti in strainatate, daca este cazul;
i. numele beneficiarului real, daca este cazul
Pentru
persoanele juridice, bancile vor trebui sa cunoasca, de asemenea, urmatoarele:
a. denumirea;
b. forma juridica
c. sediul social si, daca este cazul, sediul unde se situeaza centrul de conducere si de gestiune a activitatii statutare
d. numarul de telefon, fax, adresa de posta electronica, dupa caz
e. tipul si natura activitatii desfasurate
f. identitatea persoanelor care, potrivit actelor constitutive si/sau hotararii organelor statutare, sunt investite cu competenta de a conduce si reprezenta entitatea, precum si puterile acestora de angajare a entitatii;
g. numele beneficiarului real, daca este cazul, sau, in cazul persoanelor juridice, altele decat societatile comerciale, sau al altor entitati ori constructii juridice care administreaza si distribuie fonduri, informatii despre grupul de persoane care constituie beneficiarul real
h. identitatea persoanei care actioneaza in numele clientului, precum si informatii pentru a se stabili ca aceasta este autorizata/imputernicita in acest sens.
Mai mult, BNR a decis si prelungirea pana la 18 luni a perioadei in care bancile pot aplica masurile de cunoastere a clientelei prevazute de Legea nr. 656/2002, tuturor clientilor existenti .
La inceputul lunii septembrie, BNR a anuntat ca bancile au inceput o campanie de actualizare a datelor despre clientii lor, in vederea aplicarii dispozitiilor referitoare la prevenirea spalarii banilor si finantarii terorismului. In acest sens, clientii urmau sa furnizeze informatiile cerute de banci pentru a se asigura ca efectuarea tranzactiilor nu va fi intarziata pana la actualizarea datelor.
Comentarii articol (16)