Avocat Marta Popa, Partener VOICU & FILIPESCU
Cunoasterea domeniilor afectate de schimbarile in legislatia vamala si planificarea in avans a operatiunilor de import-export vor ajuta agentii economici sa-si optimizeze afacerile prin evitarea platii suplimentare de taxe vamale, TVA sau accize.
De la 1 ianuarie 2007, pe teritoriul Romaniei se vor aplica Codul Vamal Comunitar, impreuna cu Regulamentul Vamal Comunitar, Tariful Vamal Comunitar ("TARIC") si masurile comerciale (anti-dumping sau antisubventionare, de exemplu) adoptate de Uniunea Europeana in legatura cu bunurile importate in sau exportate din Uniune. Asadar, de la data aderarii, Romania va aplica taxele vamale ce sunt stabilite anual de Comisia Europeana, precum si masurile de restrictie sau prohibitie adoptate tot de Comisia Europeana. In ceea ce priveste dovada originii preferentiale a unor bunuri, in relatia statelor membre cu statele terte se vor aplica dispozitiile sistemului Generalizat al Preferintelor (Generalised System of Preferences - "GSP").
Armonizarea legislatiei vamale romanesti cu a Uniunii Europene va determina si abrogarea unor dispozitii legale in vigoare referitoare la facilitati fiscale ce pot fi acordate actualmente la importul si exportul anumitor categorii de bunuri (facilitati suplimentare celor prevazute de acquis-ul comunitar), precum si abrogarea vechiului Tarif Vamal. Proiectul legii de abrogare a acestor norme legale, adoptat de Camera Deputatilor la 6 decembrie 2006, asteapta in prezent votul final de la Senat, vot ce va incheia procesul de legiferare. Pe de alta parte, acordurile de liber-schimb incheiate de Romania cu tari terte sau uniunile comerciale cu tari terte (de exemplu, acordul CEFTA, acordul cu Moldova etc.) vor inceta la data aderarii si vor fi inlocuite cu acordurile si intelegerile bilaterale incheiate de Uniunea Europeana cu tari terte. Aceste din urma acorduri si intelegeri prevad taxele vamale aplicabile la import si export, taxele anti-dumping si contingente eventuale la import si la export. Taxele si restrictiile aplicabile pot fi consultate accesand baza de date online a TARIC la http://ec.europa.eu/taxation_customs/dds/cgi-bin/tarchap?Lang=EN.
Scutiri de taxe vamale aplicabile de la data aderarii
In prezent se acorda o serie de facilitati sub forma de scutiri de la plata taxelor vamale in baza Legii nr. 332/2001 privind promovarea investitiilor cu impact direct in economie si a Legii educatiei fizice si sportului nr. 69/2000 pentru:
- utilaje tehnologice, instalatii, echipamente, aparate de masura si control, automatizari si produse software, achizitionate din import, a caror valoare depaseste un milion de dolari SUA;
- importul de echipament sportiv si materiale sportive, instalatii si aparatura specifica, necesare activitatii de pregatire, reprezentare si participare a sportivilor si echipelor componente ale loturilor sportive nationale si olimpice la competitiile internationale oficiale.
In contextul integrarii Romaniei in Uniunea Europeana, aceste prevederi legislative care exced acquis-ului comunitar vor fi abrogate.
Proiectul de lege amintit vizeaza si abrogarea dispozitiilor Ordonantei de Guvern nr. 59/2003 privind unele categorii de bunuri scutite de la plata datoriei vamale. Astfel, conform normelor comunitare care se vor aplica in acest domeniu, fiecare stat membru al Uniunii Europene va trebui sa acorde scutire de la plata taxelor la importurile permanente de bunuri proprietate personala ale unor persoane fizice, importate permanent dintr-un alt stat membru. In sensul normelor comunitare, prin "bunuri proprietate personala" se inteleg cele care servesc nevoilor gospodaresti si care nu reflecta vreun interes de natura comerciala, pe criterii de natura sau cantitate.
Scutirea mentionata se aplica in cazul in care persoana-proprietar al bunului in cauza si-a schimbat domiciliul sau si-a stabilit resedinta in statul membru unde bunul este importat permanent. Proprietarul bunului importat permanent trebuie sa faca dovada ca a folosit efectiv bunul anterior schimbarii domiciliului sau stabilirii resedintei. In cazul vehiculelor motorizate, inclusiv remorcile acestora, rulotelor pentru camping, barcilor si avioanelor de agrement, se poate cere ca persoana proprietara a acestora sa fi avut folosinta lor pentru o perioada de cel putin 6 luni inainte de schimbarea domiciliului.
Vehiculele motorizate (inclusiv remorcile acestora), rulotele pentru camping, barcile si avioanele de agrement importate nu vor putea fi instrainate, inchiriate sau imprumutate in decursul unei perioade de 12 luni de la importul acestora, cu exceptia unor situatii justificate impuse de autoritatile competente ale statului membru importator.
Scutirea de la plata taxelor de import se acorda si bunurilor importate de o persoana care se stabileste in statul membru cu ocazia casatoriei, precum si cadourilor primite cu ocazia casatoriei, care nu trebuie sa depaseasca valoarea de 1.400 de euro.
Prevederi asemanatoare exista si cu privire la importul temporar de mijloace de transport dintr-un stat membru al Uniunii in altul, mijloace de transport destinate folosintei personale a persoanelor fizice, in concordanta cu prevederile Directivei Consiliului Comunitatilor Europene 83/182 /EEC din 28 martie 1993 privind scutirile de taxe din cadrul Uniunii acordate pentru anumite mijloace de transport importate temporar dintr-un stat membru in altul, cu toate modificarile si completarile sale ulterioare.
Scutirea se acorda si pentru bunurile continute in bagajele personale ale calatorilor ce provin din state terte ale Uniunii Europene, cu conditia ca aceste bunuri sa nu aiba caracter comercial si valoarea lor totala sa nu depaseasca 175 de euro pe persoana. Aceasta scutire poate fi acordata si la importul de bunuri continute in bagajele calatorilor cu varsta sub 15 ani, cu conditia ca valoarea bunurilor sa nu depaseasca 90 de euro pe persoana.
Pentru bunurile continute in bagajele personale ale calatorilor ce provin dintr-un alt stat membru, scutirea de la plata accizelor si a impozitului pe cifra de afaceri se acorda cu conditia ca aceste bunuri sa nu aiba caracter comercial si sa nu depaseasca o valoare totala de 600 de euro pe persoana. In cazul calatorilor sub varsta de 15 ani, aceasta valoare este coborata la 150 de euro/persoana.
Comertul intracomunitar
Aderarea la Uniunea Europeana presupune si integrarea in uniunea vamala, prin urmare bunurile importate din state terte vor fi considerate a fi in libera circulatie pe teritoriul oricaruia dintre statele membre. Cu alte cuvinte, odata platite taxele vamale la importul acestor bunuri, ele vor circula intre statele membre fara restrictii si nu se vor mai plati alte taxe vamale.
Asadar, dupa aderarea Romaniei la Uniunea Europeana, notiunile de export si import cu tarile membre ale UE vor disparea, fiind inlocuite de livrarea intracomunitara, respectiv de achizitia intracomunitara, fiecare dintre ele cu un regim fiscal diferit.
Ca rezultat al aplicarii TARIC, pentru majoritatea agentilor economici care vor continua sa importe produse din afara UE dupa aderare taxele vamale vor scadea (in principal la produsele industriale), in timp ce pentru alte bunuri (in principal produse agricole) ele vor creste.
Proceduri vamale simplificate
Prin derogare de la declararea marfurilor in procedura normala, declararea marfurilor la autoritatea vamala se va putea face prin utilizarea unor proceduri simplificate.
Orice persoana juridica stabilita in Romania va putea beneficia de aceste proceduri simplificate, sub conditia acordarii unei autorizatii de catre autoritatea vamala in vederea utilizarii procedurii simplificate si a procedurii vamuirii la domiciliu. Autorizatia se acorda in baza unei verificari in prealabil, efectuata de catre autoritatea vamala si il obliga ulterior pe titularul autorizatiei sa constituie un depozit banesc in contul biroului vamal, care sa asigure plata drepturilor vamale datorate sau achitarea acestora de catre titular la biroul vamal.
In principiu, procedurile simplificate vor putea fi aplicate tuturor marfurilor, cu trei exceptii: (a) marfurile care se incadreaza potrivit prevederilor legale in categoria produselor strategice; (b) marfurile care intra sub incidenta prevederilor privind desfasurarea in siguranta a activitatilor nucleare; (c) marfurile in cazul carora, pentru verificarea indeplinirii altor conditii stabilite prin reglementari speciale, impun prelevarea de catre autoritatea vamala de esantioane in vederea analizelor tehnice sau de laborator pentru fiecare operatiune.
Regimul de import temporar
Agentii economici vor putea beneficia, de la data aderarii, de o serie de facilitati in privinta regimului de import al bunurilor. De exemplu, pentru bunuri importate din state terte se vor putea introduce in Romania materii prime furnizate de state nemembre fara a se plati taxe vamale cu conditia prelucrarii/transformarii lor in produse finite destinate pietei unionale. Taxele vamale se vor plati pentru produsele finite si vor fi mai reduse (sau chiar zero) comparativ cu taxele pentru materiile prime.
Bunurile din afara UE vor putea fi depozitate in antrepozite vamale timp de cativa ani fara a se plati in toata aceasta perioada taxe vamale sau TVA si fara a se cere garantii care sa asigure incasarea drepturilor de import sau export, a TVA si a accizelor.
Originea preferentiala
O importanta deosebita vor avea regulile de stabilire a originii preferentiale a bunurilor. In cazul emiterii de certificate de origine incorecte, agentul economic se va putea afla in situatia de a i se refuza aplicarea tarifului preferential si de a i se solicita plata integrala a taxelor, chiar si in cazul in care eroarea nu-i este imputabila.
Similar, aplicarea prevederilor GSP va fi deosebit de importanta, acestea impunand conditii clare si precise ce trebuie indeplinite de statele terte Uniunii Europene, beneficiare ale sistemului. Agentii economici din statele terte vor trebui sa faca dovada originii produsului pe care il exporta in Uniunea Europeana prin prezentarea unui formular standard de certificat de origine „Form A“, a unei Declaratii-Factura sau a unui Certificat de Tranzit EUR 1. Formatele-standard ale acestor documente se gasesc in anexele la directivele europene aplicabile.
Taxa vamala anti-dumping
Comisia Europeana a impus taxe anti-dumping foarte mari la importul anumitor categorii de bunuri din anumite state terte. Impunerea taxelor anti-dumping isi are justificarea in practica exportarii unor bunuri din anumite state terte sub pretul valorat pe piata interna a tarii respective. Taxele vamale anti-dumping impuse de Comisia Europeana se aplica tuturor statelor membre ale Uniunii Europene, inclusiv Romania si Bulgaria incepand cu 1 ianuarie 2007, la importul unui bun pentru care este prevazuta o astfel de taxa.
In prezent, exista discutii la nivelul Comisiei Europene in vederea reanalizarii situatiei impunerii acestor taxe, considerate foarte mari.
Comentarii articol (0)