In urma unor studii a reiesit ca, in majoritatea cazurilor, companiile care au o mai mare reprezentare a sexului feminin la nivel de top management au rezultate financiare mai ridicate decat companiile in care femeile sunt mai putin reprezentate in top management, fapt confirmat si de situatia celor 500 de companii de succes americane.
Si cu toate acestea, atitudinile manifestate fata de femeile leadership determina o prezenta mult mai scazuta a acestora in functiile de conducere in comparatie cu barbatii. Comportamentele tipic masculine sunt considerate importante pentru calitatea de leader. Astfel, ca multe femei adopta aceste comportamente specific masculine pentru a putea reusi ca leaderi, riscand sa-si piarda feminitatea. Cu toate acestea, studiul arata ca posesia caracteristicilor feminine pare sa nu diminueze sansele de a deveni leader, atat vreme cat ele sunt insotite de comportamente masculine.
Studiul arata ca impresia mai docila pe care femeile au invatat sa o lase celorlalti poate fi asociata cu incompetenta. Femeile au fost incurajate sa adopte de multe ori o atitudine mai rezervata, pe cand ca sa fii leader trebuie sa te afirmi si sa-ti promovezi imaginea. Cand iti asumi rolul de leader, oamenii te percep ca un leader.
Studiile privind genul in organizatii releva faptul ca, desi femeile pot adopta stiluri diferite de leadership decat barbatii, ele sunt cel putin la fel de eficiente in pozitiile de conducere. Femeile tind sa fie mai degraba democratice in stilul de conducere fata de barbati care, in general, adopta un stil mai autocrat, acest lucru fiind apreciat de angajati.
Femeile in pozitii de management se concentreaza mai ales in domenii ca resurse umane, financiar, educatie – domenii considerate mai degraba non-strategice. Accesul dinspre middle management spre top este mai facil pentru persoane care vin din departamente care “aduc castiguri” sau cu “putere” mai mare la nivel strategic – vanzari,tehnic – domenii considerate tipic masculine.
Exista opinii potrivit carora, desi exista oportunitati, femeile nu le “vaneaza” cu aceeasi forta ca barbatii. Femeile au tendinta de a nu-si promova calitatile care le-ar recomanda pentru o astfel de pozitie.
Numarul tot mai mare de firme construite de femei arata ca acestea au dorinta de a conduce. In aceste situatii pot reusi folosind metodele pe care ele le considera cele mai eficiente si nu comportamente tipic masculine considerate de succes in organizatii mari.
Pe de alta parte, studiul arata ca femeile iau mai mult in considerare responsabilitatile familiale. Femeile tind sa considere ca au o responsabilitate mai mare decat a partenerului in activitatile familiale si se simt mai vinovate decat partenerii lor cand apar conflicte munca - familie. Studiul arata ca 78% dintre femeile cu afaceri proprii sunt si mame, fata de 58% dintre femeile-manager din corporatii mari.
Comentarii articol (0)