Guvernul a aprobat, prin Ordonanta de Urgenta, o serie de reglementari privind infiintarea Inspectiei sociale, institutie care are scopul de a controla activitatile din domeniul asistentei sociale si incluziunii sociale realizate de autoritatile administratiei publice centrale si locale si de persoanele fizice si juridice. De asemenea, Inspectia sociala are rolul de a verifica implementarea legislatiei in domeniul social.
Pentru realizarea acestui scop, Inspectia sociala realizeaza activitati de control, evaluare si consiliere. Aceste activitati au la baza o serie de principii si valori, precum respectarea drepturilor sociale ale cetatenilor, transparenta si responsabilitatea publica, promovarea diversitatii, creativitatii, concurentei si competitivitatii sau gestionarea eficienta a resurselor umane si materiale.
Principalele atributii indeplinite de Inspectia sociala sunt:
- inspectarea modului in care sunt respectate prevederile legale privind stabilirea, acordarea si promovarea drepturilor sociale ale cetatenilor de catre autoritatile administratiei publice centrale si locale, precum si de catre alte persoane fizice si juridice, publice si private, in calitate de furnizori de servicii sociale;
- inspectarea modului in care sunt respectate prevederile legale privind administrarea fondurilor pentru plata drepturilor sociale si a celor alocate pentru sustinerea si dezvoltarea serviciilor sociale, a proiectelor, programelor si politicilor in domeniu;
- constatarea de contraventii si, dupa caz, aplicarea sanctiunilor prevazute de lege;
- desfasurarea de activitati de investigare sociala;
- organizarea si coordonarea activitatii de formare, informare si documentare in domeniul inspectiei sociale
- elaborarea de propuneri de imbunatatire a cadrului legislativ existent.
Ordonanta de Urgenta cuprinde prevederi referitoare la organizarea Inspectiei sociale la nivel local si central. Astfel, se infiinteaza inspectorate sociale la nivel judetean si in municipiul Bucuresti.
Inspectia sociala este condusa de un Inspector General de Stat, inalt functionar public, cu functie asimilata functiei de secretar general din cadrul ministerelor. Inspectorul general de stat este numit prin decizie a Primului-ministru, in urma promovarii unui concurs organizat in conditiile legii.
Actul normativ instituie functia de inspector social in cadrul functiilor publice specifice, pentru care va fi elaborat un statut special. Statutul va stabili salarizarea, drepturile, indatoririle si incompatibilitatile specifice ale inspectorilor sociali. MMSSF va elabora, in termen de 120 de zile de la intrarea in vigoare a OUG, proiectul de Lege privind statutul inspectorului social. Pana la adoptarea acestui statut, salarizarea inspectorilor sociali se face conform prevederilor legale privind drepturile salariale ale functionarilor publici.
Inspectia sociala va incepe sa functioneze la sase luni de la intrarea in vigoare a Ordonantei de Urgenta. Tot in acest termen, Inspectia sociala preia atributiile si responsabilitatile in domeniul inspectiei ale Autoritatii Nationale pentru Protectia Drepturilor Copilului, Autoritatii Nationale pentru Persoanele cu Handicap, Ministerului Muncii , Solidaritatii Sociale si Familiei. Personalul cu atributii si responsabilitati in domeniul inspectiei sociale din cadrul acestor institutii va fi preluat prin transfer la Inspectia Sociala.
In termen de 90 de zile de la intrarea in vigoare a OUG, MMSSF va elabora, la propunerea Inspectiei sociale, Regulamentul de organizare si functionare al acestei institutii, care se aproba prin hotarare de Guvern.
Actul normativ prevede ca obstructionarea, in orice mod, de catre autoritatile administratiei publice centrale sau locale sau de catre persoanele fizice sau juridice publice sau private a inspectorilor sociali sa isi exercite atributiile constituie contraventie si se sanctioneaza cu amenda de la 5.000 la 10.000 lei.
Comentarii articol (0)