In cadrul strategiei Uniunii Europene, definita la Lisabona, subliniind caracterul pluridimensional al politicilor de incluziune sociala, Romania s-a angajat prin Legea nr. 47/2006 privind sistemul national de asistenta sociala in directia unei abordari globale a politicilor de dezvoltare sociala.
Pentru a completa aceste obiective de coerenta si de transversalitate in domeniul politicilor sociale, Legea nr. 47/2006 privind sistemul national de asistenta sociala, care constituie reglementarea-cadru, prevede realizarea unei noi constructii institutionale in scopul stabilirii unui mecanism unic de organizare a sistemului de asistenta sociala, a modalitatilor de finantare, a tipurilor de prestatii, a beneficiarilor si a nevoilor concrete ale acestora.
In baza prevederilor art. 29 din Legea nr. 47/2006, in subordinea Ministerului Muncii, Solidaritatii Sociale si Familiei se infiinteaza Inspectia Sociala ca organ de specialitate al administratiei publice centrale, cu personalitate juridica, care are drept scop controlul implementarii legislatiei in domeniu, precum si inspectarea activitatii institutiilor publice si private, responsabile cu furnizarea prestatiilor si serviciilor sociale.
Conform Planului de masuri prioritare pentru integrare europeana si a angajamentelor asumate de Romania, Inspectia Sociala trebuie sa se organizeze incepand cu 1 ianuarie 2007, fapt pentru care in vederea organizarii si functionarii acestei institutii este necesar a se adopta masuri imediate pentru stabilirea cadrului normativ. Neadoptarea cadrului normativ necesar prin utilizarea procedurii de legiferare pe calea ordonantei de urgenta va conduce la nerespectarea unor angajamente asumate in vederea integrarii Romaniei in Uniunea Europeana, dar si la imposibilitatea efectuarii actiunilor de control si de evaluare a modului in care se respecta legislatia in domeniul asistentei sociale. Aceste elemente constituie situatii extraordinare si vizeaza interesul public.
In temeiul art. 115 alin. (4) din Constitutia Romaniei, republicata,
Guvernul Romaniei adopta prezenta ordonanta de urgenta.
CAPITOLUL I
Dispozitii generale
Art. 1. - (1) Inspectia Sociala este infiintata potrivit Legii nr. 47/2006 privind sistemul national de asistenta sociala ca organ de specialitate al administratiei publice centrale, cu personalitate juridica, aflata in subordinea Ministerului Muncii, Solidaritatii Sociale si Familiei, cu sediul in municipiul Bucuresti.
(2) Inspectia Sociala are in subordine inspectorate sociale judetene, respectiv al municipiului Bucuresti, denumite in continuare inspectorate teritoriale, fara personalitate juridica.
(3) Inspectia Sociala se organizeaza si functioneaza potrivit prevederilor prezentei ordonante de urgenta, precum si in baza regulamentului de organizare si functionare.
Art. 2. - Cheltuielile de organizare si functionare a Inspectiei Sociale, atat pentru nivelul central, cat si pentru inspectiile teritoriale, sunt asigurate din fondurile alocate de la bugetul de stat, prin bugetul Ministerului Muncii, Solidaritatii Sociale si Familiei.
Art. 3. - (1) Inspectia Sociala are ca scop inspectarea activitatilor din domeniul asistentei sociale si al incluziunii sociale realizate de autoritatile administratiei publice centrale si locale si persoanele fizice si juridice privind prevenirea, limitarea sau inlaturarea efectelor temporare ori permanente ale unor situatii care pot genera marginalizarea sau excluziunea sociala a persoanei, familiei, grupurilor ori comunitatilor.
(2) Inspectia Sociala indeplineste urmatoarele functii cu caracter general:
a) de autoritate de stat, prin care se asigura exercitarea controlului aplicarii unitare si respectarii reglementarilor in domeniul sau de activitate, precum si al functionarii inspectoratelor teritoriale;
b) de comunicare, care are drept scop relationarea permanenta cu autoritatile administratiei publice centrale si locale si cu persoanele fizice si juridice supuse activitatii de inspectie, informarea acestora si a cetatenilor asupra modului cum se respecta drepturile sociale stabilite prin lege;
c) de formare, prin care se realizeaza dezvoltarea competentelor multidisciplinare ale personalului propriu;
d) de reprezentare, prin care se asigura, in numele statului roman si al Guvernului Romaniei, reprezentarea pe plan intern si extern in domeniul sau de activitate;
e) de administrare, prin care se asigura gestionarea bunurilor din domeniul public, respectiv privat al statului ori, dupa caz, al unitatilor administrativ-teritoriale pe care le are in administrare sau in folosinta si de gestionare a fondurilor alocate.
(3) In indeplinirea scopului sau, Inspectia Sociala are si urmatoarele functii specifice:
a) de control, prin care se realizeaza verificarea respectarii drepturilor sociale ale cetatenilor si a prevederilor legale in domeniu, a modului de asigurare, administrare si gestionare a prestatiilor si serviciilor sociale si a fondurilor destinate asistentei sociale si incluziunii sociale, precum si a performantei furnizorilor si a calitatii serviciilor sociale;
b) de evaluare, prin care se analizeaza impactul politicilor si procedurilor publice implementate in domeniul prestatiilor si serviciilor sociale, in vederea stabilirii de diagnostice si elaborarii de propuneri si recomandari de imbunatatire a cadrului legal si institutional, precum si de eficientizare a alocarilor bugetare necesare promovarii incluziunii sociale si dezvoltarii sistemului national de asistenta sociala;
c) de consiliere, prin care se acorda autoritatilor administratiei publice centrale si locale si persoanelor fizice si juridice publice sau private cu atributii in domeniul asistentei sociale si incluziunii sociale indrumari si recomandari in vederea derularii in bune conditii a activitatii si a perfectionarii acestora si prevenirii faptelor de incalcare a prevederilor legale.
Art. 4. - (1) Activitatile de inspectie, in sensul prezentei ordonante de urgenta, cuprind misiunile de control, evaluare si consiliere realizate in domeniul asistentei sociale si al incluziunii sociale.
(2) Sunt supuse activitatii de inspectie prevazute la alin. (1) autoritatile administratiei publice centrale si locale, persoanele fizice si juridice publice si private cu atributii si responsabilitati in domeniul asistentei sociale, precum si furnizorii de servicii sociale, publici si privati.
(3) In sensul prezentei ordonante de urgenta, prin misiune se intelege totalitatea sarcinilor atribuite inspectorului social, prin ordinul de misiune, pentru realizarea activitatilor de evaluare, control si consiliere in domeniul asistentei sociale.
Art. 5. - Misiunile Inspectiei Sociale au la baza urmatoarele principii si valori:
a) respectarea drepturilor sociale ale cetatenilor;
b) transparenta si responsabilitatea publica;
c) flexibilitatea si abordarea globala;
d) promovarea diversitatii, creativitatii, concurentei si competitivitatii;
e) gestionarea eficienta a resurselor umane si materiale.
Art. 6. - In realizarea functiilor sale Inspectia Sociala indeplineste urmatoarele atributii principale:
a) inspecteaza modul in care sunt respectate prevederile legale privind stabilirea, acordarea si promovarea drepturilor sociale ale cetatenilor de catre autoritatile administratiei publice centrale si locale, precum si de catre alte persoane fizice si juridice, publice si private, in calitate de furnizor de servicii sociale;
b) inspecteaza modul in care sunt respectate prevederile legale referitoare la administrarea fondurilor pentru plata drepturilor sociale, precum si a celor alocate pentru sustinerea si dezvoltarea serviciilor sociale, a proiectelor, programelor si politicilor din domeniu;
c) constata savarsirea faptelor care incalca prevederile legale din domeniul asistentei sociale si incluziunii sociale si propune institutiilor competente aplicarea masurilor legale pentru stabilirea raspunderii juridice a persoanelor vinovate si, dupa caz, sesizeaza organele de urmarire penala competente in situatia in care faptele respective intrunesc elementele constitutive ale unei infractiuni;
d) constata contraventii si, dupa caz, aplica sanctiunile prevazute de lege;
e) realizeaza inspectarea modului de acordare a drepturilor de catre autoritatile administratiei publice centrale si locale, precum si a persoanelor fizice si juridice, publice si private, care furnizeaza prestatii si servicii sociale;
f) realizeaza inspectii tematice pentru evaluarea specifica a unor aspecte ale politicilor sociale, ale masurilor incluse in strategiile nationale in domeniul asistentei sociale si incluziunii sociale;
g) exercita controlul operativ si inopinat in vederea prevenirii, descoperirii si combaterii oricaror acte si fapte din domeniul asistentei sociale si incluziunii sociale care au condus la incalcarea drepturilor sociale ale cetateanului;
h) desfasoara activitati de investigare sociala derivate din rezultatele controlului si formuleaza propuneri de imbunatatire a activitatii, organizarii si a metodei de acordare a prestatiilor si serviciilor sociale;
i) inspecteaza furnizorii de servicii sociale publici si privati din punct de vedere al eficientei si performantei acestora in indeplinirea obiectivelor stabilite in conformitate cu standardele de calitate si de cost, conform reglementarilor in vigoare;
j) inregistreaza, centralizeaza si sintetizeaza informatiile referitoare la furnizorii de servicii sociale si la serviciile sociale acordate de catre acestia si gestioneaza Registrul electronic unic al serviciilor sociale;
k) controleaza, evalueaza si monitorizeaza respectarea prevederilor legale in ceea ce priveste indeplinirea conditiilor de acordare a acreditarii furnizorilor de servicii sociale si serviciilor furnizate de acestea;
l) intocmeste rapoarte scrise in urma fiecarei inspectii si asigura transmiterea acestora, pentru observatii, autoritatilor administratiei publice, persoanelor fizice sau juridice publice si private inspectate;
m) elaboreaza propuneri de imbunatatire a cadrului legislativ din domeniile supuse inspectiei si le inainteaza Ministerului Muncii, Solidaritatii Sociale si Familiei pentru promovare, precum si altor autoritati ale administratiei publice centrale pentru informare;
n) intocmeste raportul anual al activitatii, precum si rapoarte nationale privind rezultatele inspectiilor tematice;
o) organizeaza si coordoneaza activitatea de formare, informare si documentare in domeniul sau de activitate;
p) elaboreaza si difuzeaza ghiduri si manuale operationale necesare activitatii de inspectie, care se aproba prin decizie a inspectorului general-sef;
q) reprezinta statul si Guvernul roman, prin mandat, in raporturile cu persoanele fizice si juridice din tara si din strainatate in domeniul sau de activitate;
r) negociaza, incheie si deruleaza acorduri de colaborare, programe si proiecte cu structuri interne si internationale din domeniul sau de referinta, conform mandatului acordat;
s) administreaza si gestioneaza fondurile alocate prin bugetul aprobat, precum si bunurile din domeniul public sau privat al statului pe care le are in administrare si/sau in folosinta, dupa caz;
t) finanteaza sau cofinanteaza proiecte, programe, investitii din domeniul sau de activitate.
Art. 7. - In realizarea functiilor si atributiilor sale, Inspectia Sociala coopereaza cu ministere, alte institutii ale administratiei publice centrale si locale, organisme private, reprezentanti ai partenerilor sociali si, dupa caz, poate contracta, in conditiile legii, serviciile unor experti sau ale unor organisme specializate.
CAPITOLUL II
Organizarea si functionarea Inspectiei Sociale
Art. 8. - (1) Inspectia Sociala este condusa de un inspector general de stat.
(2) Functia de inspector general de stat este functie publica corespunzatoare categoriei inaltilor functionari publici, fiind asimilata functiei de secretar general din ministere.
(3) Functia de inspector general de stat se ocupa prin concurs organizat in conditiile legii.
(4) Inspectorul general de stat este numit, pe baza rezultatelor concursului, prin decizie a primului-ministru.
(5) Functia de inspector general de stat nu este supusa influentelor politice.
(6) In exercitarea atributiilor de conducere, inspectorul general de stat este ajutat de 2 inspectori generali adjuncti, functionari publici de conducere, salarizati la nivel de directori generali din ministere.
(7) Inspectorii generali adjuncti sunt numiti, in urma unui concurs organizat in conditiile legii, prin ordin al ministrului muncii, solidaritatii sociale si familiei, la propunerea inspectorului general de stat.
(8) Atributiile si responsabilitatile inspectorilor generali adjuncti sunt stabilite prin Regulamentul de organizare si functionare al Inspectiei Sociale.
(9) Inspectorul general de stat este ordonator de credite.
Art. 9. - (1) Inspectorul general de stat are urmatoarele atributii si responsabilitati principale:
a) coordoneaza activitatea Inspectiei Sociale si a structurilor subordonate;
b) reprezinta Inspectia Sociala in raporturile cu autoritatile publice, cu alte persoane juridice si fizice, precum si cu organisme din tara si din strainatate;
c) stabileste si propune spre aprobare ministrului muncii, solidaritatii sociale si familiei planul anual de control, evaluare si consiliere;
d) stabileste si organizeaza misiunile de inspectie si, dupa caz, aproba componenta echipelor de inspectori sociali;
e) avizeaza rapoartele de inspectie si urmareste punerea in aplicare si respectarea masurilor dispuse;
f) avizeaza raportul anual de activitate al Inspectiei Sociale, pe care il inainteaza ministrului muncii, solidaritatii sociale si familiei pentru aprobare;
g) propune spre aprobare ministrului muncii, solidaritatii sociale si familiei, in conditiile legii, bugetul necesar organizarii si functionarii Inspectiei Sociale si inspectoratelor teritoriale;
h) numeste/incadreaza, modifica, suspenda si dispune incetarea raporturilor de serviciu sau de munca ale personalului din subordine, in conditiile legii;
i) aproba tematicile si programul de pregatire profesionala a personalului Inspectiei Sociale;
j) dispune controale asupra activitatii structurilor subordonate.
(2) In exercitarea atributiilor sale, inspectorul general de stat emite decizii cu caracter individual si normativ, ordine de misiune, metodologii si instructiuni in domeniul de activitate al Inspectiei Sociale.
Art. 10. - (1) Inspectoratele teritoriale sunt coordonate de catre inspectori sociali-sefi, functionari publici de conducere, salarizati la nivelul directorilor din ministere.
(2) Functia de inspector social-sef se ocupa prin concurs organizat in conditiile legii.
(3) Inspectorul social-sef este numit, in urma concursului, prin decizie a inspectorului general de stat.
(4) Inspectorii sociali-sefi au responsabilitatea coordonarii activitatii curente a inspectoratelor teritoriale si a indeplinirii programului anual de activitate stabilit de inspectorul general de stat.
(5) Atributiile inspectorilor sociali-sefi se stabilesc prin Regulamentul de organizare si functionare al Inspectiei Sociale.
CAPITOLUL III
Personalul Inspectiei Sociale
Art. 11. - (1) Se instituie functia de inspector social in cadrul categoriei functiilor publice specifice.
(2) Personalul Inspectiei Sociale este alcatuit din inspectori sociali, functionari publici cu statutul reglementat prin Legea nr. 188/1999 privind Statutul functionarilor publici, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, precum si din personal incadrat in baza contractului individual de munca.
(3) Sunt inspectori sociali si inspectorul general de stat, precum si inspectorii generali adjuncti, avand toate drepturile si obligatiile prevazute de lege pentru aceasta categorie de functionari publici.
Art. 12. - (1) Salarizarea, drepturile, indatoririle si incompatibilitatile specifice ale inspectorilor sociali se stabilesc prin statut special, care se aproba prin lege.
(2) Pana la adoptarea statutului prevazut la alin. (1), salarizarea inspectorilor sociali se face conform dispozitiilor legale privind drepturile salariale si alte drepturi ale functionarilor publici.
Art. 13. - Inspectorii sociali, in desfasurarea activitatii lor, au urmatoarele puteri de inspectie:
a) sa aiba acces liber, in conditiile legii, cu instiintare prealabila, in sediul autoritatilor administratiei publice centrale si locale ori al persoanei fizice sau juridice, publice ori private, cu atributii in domeniu, si/sau in orice alt loc in care acestia isi desfasoara activitatea, cu exceptia cazurilor in care, ca urmare a unor sesizari, se emite ordin special de misiune, in conditiile legii;
b) sa solicite autoritatilor administratiei publice centrale si locale ori persoanei fizice sau juridice, publice ori private, toate documentele si informatiile necesare pentru realizarea controlului, in limitele prevazute de lege;
c) sa aiba acces la bazele de date informatice ale organismelor controlate, in conditiile legii;
d) sa ceara informatii de la orice persoana si despre orice problema care constituie obiectul controlului si sa solicite orice documentatie pe care o considera necesara pentru realizarea rapoartelor de control, in conditiile legii;
e) sa decida asupra masurilor de sanctionare si asupra perioadei in care abaterile constatate trebuie remediate;
f) sa sesizeze organele de urmarire penala cu privire la cazurile sau la situatiile de incalcare a dispozitiilor legale in domeniu, care intrunesc elementele constitutive ale infractiunii;
g) sa solicite autoritatilor competente sau organismelor abilitate prin lege, aplicarea masurilor constand in incetarea sau suspendarea activitatii unitatilor care acorda servicii sociale ori, dupa caz, retragerea acreditarii furnizorilor de servicii sociale, in conditiile legii.
Art. 14. - Inspectorii sociali, in desfasurarea activitatii lor, au urmatoarele obligatii:
a) sa nu aiba interese directe sau indirecte, de orice natura ar fi acestea, fata de autoritatile administratiei publice centrale si locale ori fata de persoanele fizice sau juridice, publice ori private, supuse controlului;
b) sa nu detina calitatea de asociat sau de membru in organele de conducere, administrare sau control la persoanele fizice sau juridice, publice ori private, supuse controlului;
c) sa pastreze, in afara rapoartelor, confidentialitatea, discretia profesionala si regulile deontologice ale functiei publice;
d) sa instiinteze fara intarziere autoritatile si institutiile competente daca, in perioada derularii misiunii de inspectie, constata delicte ori abateri grave in respectarea legii, care atrag raspunderea juridica;
e) sa respecte principiile si valorile prevazute la art. 5.
Art. 15. - Inspectorii sociali au urmatoarele atributii principale:
a) inspecteaza modul de aplicare corecta si unitara a legilor si a altor acte normative care reglementeaza acordarea prestatiilor si serviciilor sociale si dispun masurile necesare in vederea remedierii deficientelor constatate;
b) inspecteaza si, dupa caz, acorda consiliere furnizorilor de servicii sociale, precum si oricarei alte institutii cu atributii in domeniul prestatiilor si serviciilor sociale;
c) indeplinesc obiectivele si tematicile prevazute in programele anuale de inspectie.
Art. 16. - (1) Inspectorii sociali isi desfasoara activitatea de inspectie in baza unui ordin de misiune scris, avand acces la toate documentele si informatiile care contin date relevante in legatura cu realizarea activitatilor de inspectie.
(2) In baza ordinului de misiune, inspectorii sociali isi pot desfasura activitatea de inspectie pe intreg teritoriul tarii, indiferent de inspectia teritoriala in care isi desfasoara activitatea in mod curent.
(3) In cazul faptelor grave care pun in pericol viata si siguranta beneficiarilor de servicii sociale, inspectorul social poate propune autoritatilor competente sau organismelor abilitate prin lege masuri de sanctionare a persoanelor vinovate, conform legii, chiar daca faptele respective sunt constatate de acesta in afara misiunilor stabilite prin ordin scris.
Art. 17. - Procedurile privind activitatea de inspectie se stabilesc prin Regulamentul de organizare si functionare al Inspectiei Sociale.
Art. 18. - Autoritatile administratiei publice centrale si locale ori persoanele fizice sau juridice, publice ori private, inspectate au obligatia de a pune la dispozitie inspectorilor sociali orice document sau informatie necesara si relevanta misiunii de inspectie, in conditiile legii.
Art. 19. - Responsabilitatea asupra modului de realizare a misiunilor de inspectie apartine inspectorilor sociali care au intocmit si au semnat rapoartele de inspectie.
Art. 20. - (1) Inspectorii sociali pot exercita functii si activitati in domeniul didactic, precum si in alte domenii stabilite prin statut.
(2) Inspectorul general de stat, inspectorii generali adjuncti si inspectorii sociali pot indeplini temporar functii de demnitate publica, perioada in care li se suspenda raporturile de serviciu.
Art. 21. - Statul de functii si conditiile specifice de incadrare a personalului se stabilesc prin Regulamentul de organizare si functionare al Inspectiei Sociale.
CAPITOLUL IV
Dispozitii tranzitorii si finale
Art. 22. - (1) Inspectia sociala va incepe sa functioneze cu atributiile prevazute de prezenta ordonanta de urgenta la 6 luni de la intrarea in vigoare a prezentei ordonante de urgenta.
(2) In termenul prevazut la alin. (1), Inspectia Sociala preia atributiile si responsabilitatile in domeniul inspectiei ale Autoritatii Nationale pentru Protectia Drepturilor Copilului, Autoritatii Nationale pentru Persoanele cu Handicap, Ministerului Muncii, Solidaritatii Sociale si Familiei, precum si ale structurilor sale deconcentrate, stabilite de lege.
(3) Personalul cu atributii si responsabilitati in domeniul inspectiei, care in prezent este incadrat in structura Autoritatii Nationale pentru Persoanele cu Handicap, a Autoritatii Nationale pentru Protectia Drepturilor Copilului, a Ministerului Muncii, Solidaritatii Sociale si Familiei si a structurilor sale deconcentrate, va fi preluat prin transfer la Inspectia Sociala, in cadrul termenului prevazut la alin. (1).
Art. 23. - (1) Obstructionarea in orice mod de catre autoritatile administratiei publice centrale sau locale ori de catre persoanele fizice sau juridice, publice ori private, a inspectorilor sociali sa isi exercite atributiile in limitele prevazute la art. 13, 15 si 17 din prezenta ordonanta de urgenta constituie contraventie si se sanctioneaza cu amenda de la 5.000 lei la 10.000 lei.
(2) Constatarea si sanctionarea contraventiilor prevazute la alin. (1) se fac de catre inspectorii sociali.
(3) Prevederile prezentei ordonante de urgenta referitoare la contraventii se completeaza cu dispozitiile Ordonantei Guvernului nr. 2/2001 privind stabilirea si sanctionarea contraventiilor, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 180/2002, cu modificarile si completarile ulterioare.
Art. 24. - Pentru dezvoltarea activitatilor proprii, autoritatile publice centrale sau locale vor atribui Inspectiei Sociale, cu prioritate, in conditiile prevazute de lege, terenuri, cladiri si spatii si orice alt mijloc de functionare necesar exercitarii misiunilor.
Art. 25. - (1) In primul an de la infiintare, Inspectia Sociala functioneaza cu un numar total de 350 de posturi, suplimentandu-se cu 300 numarul maxim de posturi finantat prin bugetul Ministerului Muncii, Solidaritatii Sociale si Familiei.
(2) Repartizarea numarului de posturi se realizeaza dupa criterii prevazute in Regulamentul de organizare si functionare al Inspectiei Sociale, care sa asigure pluridisciplinaritate misiunilor, echilibru de varsta, de gen si alte criterii specifice, precum si in functie de caracteristicile sociodemografice ale judetului, respectiv ale municipiului Bucuresti.
Art. 26. - Inspectia Sociala, in conditiile prevazute de regulamentul de organizare si functionare, realizeaza formarea si perfectionarea personalului propriu.
Art. 27. - In termen de 120 de zile de la intrarea in vigoare a prezentei ordonante de urgenta, Ministerul Muncii, Solidaritatii Sociale si Familiei va elabora proiectul de lege privind Statutul inspectorului social, la propunerea Inspectiei Sociale.
Art. 28. - In termen de 90 de zile de la intrarea in vigoare a prezentei ordonante de urgenta, Ministerul Muncii, Solidaritatii Sociale si Familiei va elabora, la propunerea Inspectiei Sociale, regulamentul de organizare si functionare al acesteia, care se aproba prin hotarare a Guvernului.
PRIM-MINISTRU
CALIN POPESCU-TARICEANU
Contrasemneaza:
---------------
Ministrul muncii, solidaritatii sociale si familiei,
Gheorghe Barbu
p. Ministrul administratiei si internelor,
Mircea Nicu Toader,
secretar de stat
Ministrul finantelor publice,
Sebastian Teodor Gheorghe Vladescu
Bucuresti, 21 decembrie 2006.
Nr. 130.
Comentarii articol (0)