CAPITOLUL I
Dispozitii generale
Art. 1. - (1) Inspectia Sociala este organul de specialitate al administratiei publice centrale, cu personalitate juridica, in subordinea Ministerului Muncii, Familiei si Egalitatii de Sanse, prin care se exercita atributii de autoritate de stat privind activitatile de inspectie in domeniul asistentei sociale si are sediul in municipiul Bucuresti, str. Vasile Lascar nr. 87, sectorul 2.
(2) Inspectia Sociala are in subordine 8 inspectorate sociale regionale, cu personalitate juridica, denumite in continuare inspectorate regionale.
(3) In cadrul fiecarui inspectorat regional functioneaza compartimente judetene de inspectie sociala, fara personalitate juridica, infiintate la nivelul fiecarui judet din regiunea respectiva, precum si la nivelul municipiului Bucuresti, denumite in continuare inspectii sociale judetene.
(4) Pentru asigurarea neutralitatii si eliminarii oricarui conflict de interese intre activitatea de reglementare si cea de inspectie, Inspectia Sociala se afla in coordonarea directa a ministrului muncii, familiei si egalitatii de sanse.
(5) Cheltuielile de organizare si functionare a Inspectiei Sociale atat la nivel central, cat si la nivel regional sunt asigurate din fondurile alocate de la bugetul de stat, prin bugetul Ministerului Muncii, Familiei si Egalitatii de Sanse.
Art. 2. - (1) Inspectia Sociala asigura la nivel national aplicarea unitara si respectarea reglementarilor din domeniul sau de competenta.
(2) In realizarea obiectivului prevazut la alin. (1), responsabilitatile si personalul aferent domeniului inspectiei sociale ale Autoritatii Nationale pentru Protectia Drepturilor Copilului, Autoritatii Nationale pentru Persoanele cu Handicap, Ministerului Muncii, Familiei si Egalitatii de Sanse, precum si ale structurilor sale deconcentrate stabilite de lege sunt preluate de Inspectia Sociala.
Art. 3. - (1) In realizarea scopului sau, Inspectia Sociala colaboreaza cu ministere, alte autoritati ale administratiei publice centrale si locale, organisme private, reprezentanti ai partenerilor sociali si, dupa caz, poate contracta, in conditiile legii, serviciile unor experti sau ale unor organisme specializate.
(2) Inspectia Sociala coopereaza cu institutii similare din alte tari pe baza tratatelor internationale la care Romania este parte, a protocoalelor incheiate pe baza de reciprocitate, precum si cu institutii din cadrul Uniunii Europene.
(3) Sunt supuse activitatii de inspectie autoritatile administratiei publice, persoanele fizice si juridice publice si private cu atributii si responsabilitati in domeniul asistentei sociale, precum si furnizorii de servicii sociale, publici si privati, denumiti in continuare entitati supuse inspectiei.
CAPITOLUL II
Organizarea si functionarea Inspectiei Sociale
Art. 4. - (1) In cadrul Inspectiei Sociale functioneaza structuri si compartimente specializate care sunt organizate in functie de urmatoarele criterii:
a) rolul si functiile Inspectiei Sociale prevazute de lege;
b) volumul, complexitatea si specificul atributiilor si misiunilor de inspectie aflate intr-un proces evolutiv continuu;
c) frecventa si amploarea situatiilor care necesita interventia Inspectiei Sociale, in vederea asigurarii respectarii drepturilor sociale ale cetatenilor;
d) caracterul operativ, tehnic si administrativ al activitatilor desfasurate;
e) nivelul de pregatire necesar si nevoile de specializare/ perfectionare ale personalului;
f) nivelul de dotare cu echipamentele si mijloacele tehnice necesare derularii activitatii de inspectie.
(2) Structura organizatorica a aparatului central al Inspectiei Sociale este prevazuta in anexa nr. 1.
(3) Structura organizatorica a inspectoratelor regionale este prevazuta in anexa nr. 2.
(4) Prin decizie a inspectorului general de stat se organizeaza compartimente de specialitate in cadrul directiilor, atat la nivel central, cat si la nivel regional, care asigura functionarea Inspectiei Sociale.
Art. 5. - Inspectia Sociala functioneaza cu un numar maxim de 350 de posturi, din care 62 in aparatul central si 288 la inspectoratele regionale, prevazute in anexele nr. 1 si 2.
Art. 6. - (1) Repartizarea numarului de posturi la nivel regional si judetean se stabileste prin ordin al ministrului muncii, familiei si egalitatii de sanse, la propunerea inspectorului general de stat, si se realizeaza dupa urmatoarele criterii:
a) specificul activitatilor si complexitatea atributiilor Inspectiei Sociale la nivel regional si judetean;
b) efectuarea misiunilor de inspectie in echipe de minimum 2 inspectori sociali;
c) efectuarea inspectiilor tematice de catre echipe pluridisciplinare de inspectori;
d) organizarea unor echipe de control cu inspectori sociali apartinand unor inspectorate regionale sau inspectii sociale judetene diferite, pentru misiuni specifice, fara a perturba activitatea curenta a acestora;
e) numarul entitatilor supuse inspectiei intr-o unitate administrativ-teritoriala data;
f) specificul procedurilor de inspectie utilizate;
g) dificultati de acces la entitatile supuse inspectiei.
(2) Statul de functii pentru Inspectia Sociala la nivel central se aproba prin ordin al ministrului muncii, familiei si egalitatii de sanse, iar la nivel regional se aproba prin decizie a inspectorului general de stat.
Art. 7. - Atributiile structurilor si compartimentelor specializate ale Inspectiei Sociale, atat la nivel central, cat si regional, se stabilesc prin regulamentul propriu de organizare si functionare, aprobat prin ordin al ministrului muncii, familiei si egalitatii de sanse, la propunerea inspectorului general de stat.
Art. 8. - (1) Inspectoratele regionale se organizeaza si functioneaza in fiecare regiune de dezvoltare a Romaniei constituita potrivit legii si au sediul in localitatile resedinta de judet prevazute in anexa nr. 3.
(2) Inspectoratele regionale sunt conduse de inspectori sociali sefi, functionari publici de conducere, salarizati la nivelul directorilor executivi din structurile deconcentrate ale ministerelor.
#PAGEBREAK#
CAPITOLUL III
Atributiile Inspectiei Sociale
Art. 9. - In indeplinirea functiilor cu caracter general prevazute la art. 3 alin. (2) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 130/2006, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 211/2007, denumita in continuare Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 130/2006, Inspectia Sociala indeplineste urmatoarele atributii corespunzatoare functiilor sale generale:
A. Functia de autoritate de stat:
a) asigura exercitarea activitatilor de inspectie la nivel national in domeniul asistentei sociale, in scopul respectarii drepturilor sociale ale cetatenilor;
b) coordoneaza si administreaza aplicarea unitara, precum si respectarea reglementarilor din domeniul sau de activitate;
c) planifica activitatile de inspectie si le include in planul anual de control, evaluare si consiliere;
d) coordoneaza, indruma metodologic si controleaza activitatea inspectoratelor regionale;
e) elaboreaza propuneri in vederea initierii, modificarii si completarii legislatiei din domeniile supuse inspectiei, ca urmare a activitatilor de evaluare si control;
f) organizeaza activitatea de inspectie in baza deciziilor, instructiunilor, metodologiilor si procedurilor emise;
g) participa, prin reprezentanti, in comisiile interministeriale sau in alte comisii cu atributii in domeniul asistentei sociale;
h) initiaza si implementeaza proiecte nationale si internationale conform mandatului acordat in conditiile legii;
i) finanteaza sau cofinanteaza proiecte, programe, investitii in domeniul sau de activitate;
j) inspecteaza furnizorii de servicii sociale publici si privati din punctul de vedere al eficientei si performantei acestora in indeplinirea obiectivelor stabilite in conformitate cu standardele de calitate si de cost, conform reglementarilor in vigoare;
k) actioneaza pentru prevenirea si inlaturarea efectelor oricaror acte sau fapte care incalca principiile si normele in domeniul asistentei sociale, stabilite prin conventiile internationale la care Romania este parte sau prin reglementarile Uniunii Europene.
B. Functia de comunicare:
a) elaboreaza strategia de comunicare interna si externa privind activitatile specifice inspectiei;
b) informeaza autoritatile statului asupra rezultatelor misiunilor de control si evaluare;
c) comunica in mod obligatoriu Autoritatii Nationale pentru Protectia Drepturilor Copilului si Autoritatii Nationale pentru Persoanele cu Handicap rapoartele de inspectie privind serviciile de protectie a copilului si a persoanelor cu handicap, in termen de 10 zile de la data redactarii acestora;
d) comunica entitatilor supuse inspectiei rezultatele controlului si evaluarii atat pentru informarea acestora, cat si pentru formularea de observatii si propuneri;
e) transmite ministrului muncii, familiei si egalitatii de sanse raportul anual de activitate al Inspectiei Sociale, in vederea aprobarii;
f) transmite spre publicare raportul anual de activitate, precum si rapoartele de inspectie, dupa caz;
g) realizeaza un permanent schimb de informatii cu alte autoritati ale administratiei publice centrale, cu entitatile supuse inspectiei, cu alte institutii nationale si internationale cu atributii in domeniu, precum si cu reprezentanti ai societatii civile, in vederea cresterii eficientei si eficacitatii activitatii de inspectie;
h) organizeaza si realizeaza comunicarea permanenta cu publicul;
i) utilizeaza instrumentele si metodologiile specifice domeniului e-comunicare in vederea facilitarii schimbului de informatii;
j) organizeaza si gestioneaza Registrul electronic unic al serviciilor sociale;
k) initiaza si asigura schimbul de informatii prin organizarea de dezbateri publice, conferinte, reuniuni si seminarii;
l) asigura pentru domeniul sau de competenta difuzarea si publicarea materialelor informative, ghidurilor, manualelor operationale, metodologiilor;
m) desfasoara orice alte activitati care contribuie la promovarea imaginii institutiei.
C. Functia de formare:
a) stabileste strategia de formare continua in vederea perfectionarii sau specializarii personalului propriu si elaboreaza planul de masuri pentru dezvoltarea carierei profesionale a acestuia;
b) stabileste cadrul tehnic si logistic pentru formarea continua a personalului;
c) coordoneaza si controleaza activitatea de instruire si perfectionare a personalului propriu;
d) coopereaza cu institutii de formare profesionala din tara si din strainatate in vederea cresterii calitatii actului de inspectie, prin dezvoltarea de programe comune de perfectionare si schimburi de bune practici.
D. Functia de reprezentare:
a) asigura reprezentare pe plan intern si extern in domeniul sau de activitate;
b) participa la derularea unor proiecte nationale sau internationale, conform mandatului acordat in conditiile legii;
c) asigura apararea si reprezentarea intereselor proprii la instantele de contencios administrativ si la alte instante judecatoresti competente, potrivit legii;
d) reprezinta si, dupa caz, isi apara interesele patrimoniale in relatiile cu terti.
E. Functia de administrare:
a) administreaza fondurile bugetare pe care le are la dispozitie, precum si bunurile din domeniul public sau privat al statului aflate in administrare si/sau in folosinta;
b) elaboreaza proiectul anual de buget, pe care il supune aprobarii ministrului muncii, familiei si egalitatii de sanse, si asigura exercitiul financiar-contabil al institutiei, in conditiile legii;
c) achizitioneaza, concesioneaza sau inchiriaza, in conditiile legii, bunuri mobile ori imobile necesare desfasurarii activitatilor proprii;
d) administreaza bunurile mobile si imobile atribuite in conditiile legii de catre autoritatile administratiei publice centrale si locale, in conformitate cu prevederile art. 24 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 130/2006;
e) administreaza fondurile alocate prin bugetul aprobat si finanteaza sau cofinanteaza proiecte, programe si investitii din domeniul sau de activitate, in conditiile legii.
#PAGEBREAK#
Art. 10. - In indeplinirea functiilor cu caracter specific prevazute la art. 3 alin. (3) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 130/2006, Inspectia Sociala indeplineste urmatoarele atributii:
A. Functia de control:
a) controleaza respectarea prevederilor legale privind gestionarea fondurilor alocate si modalitatile de stabilire si acordare a prestatiilor sociale si serviciilor sociale;
b) controleaza respectarea prevederilor legale privind accesul egal si nediscriminatoriu al cetatenilor la drepturile sociale;
c) controleaza respectarea standardelor minime de calitate specifice fiecarui tip de serviciu social;
d) controleaza activitatea organismelor care dispun masuri de protectie pentru toate categoriile de beneficiari prevazute de lege, respectiv modul de incadrare a persoanei, familiei sau comunitatii in una dintre situatiile pentru care s-a dispus o masura de asistenta sociala;
e) realizeaza inspectii tematice privind aspecte specifice politicilor sociale si strategiilor nationale in domeniul asistentei sociale;
f) constata savarsirea faptelor care incalca prevederile legale din domeniul asistentei sociale, propune institutiilor competente aplicarea masurilor legale pentru stabilirea raspunderii juridice a personelor vinovate si, dupa caz, sesizeaza organele de urmarire penala competente;
g) constata contraventii si, dupa caz, aplica sanctiunile prevazute de legile speciale care reglementeaza prestatiile si serviciile sociale, precum si de art. 23 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 130/2006;
h) sesizeaza organele competente in cazul constatarii incalcarii altor dispozitii legale decat cele aplicabile in domeniul sau de activitate, daca exista indicii temeinice ca aceste fapte intrunesc elemente constitutive ale unor infractiuni;
i) elaboreaza proceduri, instrumente standardizate, metodologii, ghiduri si altele asemenea necesare activitatii de control;
j) monitorizeaza modul in care entitatile supuse inspectiei respecta dispozitiile legale cu privire la realizarea adaptarilor in vederea accesului neingradit al persoanei cu handicap si face propuneri de remediere/sanctionare;
k) controleaza modul de aplicare a prevederilor art. 77 din Legea nr. 448/2006 privind protectia si promovarea drepturilor persoanelor cu handicap, cu modificarile si completarile ulterioare, referitoare la incadrarea in munca a persoanelor cu handicap, si aplica sanctiunile corespunzatoare in cazul incalcarii acestor prevederi legale.
B. Functia de evaluare:
a) realizeaza evaluarea performantei si eficientei furnizorilor de servicii in raport cu respectarea standardelor de calitate din domeniul asistentei sociale;
b) elaboreaza propuneri si recomandari de imbunatatire a cadrului legal si institutional, precum si a sistemului de finantare aferent domeniului asistentei sociale;
c) evalueaza impactul politicilor sociale in ceea ce priveste eficienta programelor de prestatii si servicii sociale.
C. Functia de consiliere:
a) acorda indrumarile si recomandarile necesare imbunatatirii activitatilor si remedierii deficientelor constatate ca urmare a activitatilor de evaluare si control;
b) asigura indrumarea metodologica privind respectarea standardelor de calitate a serviciilor sociale;
c) asigura consiliere in vederea prevenirii savarsirii faptelor de incalcare a prevederilor legale.
CAPITOLUL IV
Personalul Inspectiei Sociale
Art. 11. - (1) Personalul Inspectiei Sociale este constituit din:
a) inspectori sociali - persoane care ocupa functii publice specifice;
b) functionari publici cu atributii si responsabilitati cu caracter general, prevazute de Legea nr. 188/1999 privind statutul functionarului public, republicata;
c) personal incadrat in baza contractului individual de munca.
(2) Drepturile, indatoririle si incompatibilitatile specifice ale personalului Inspectiei Sociale se stabilesc prin statut special, care se aproba prin lege.
Art. 12. - (1) In exercitarea atributiilor legale, inspectorii sociali sunt investiti cu exercitiul autoritatii publice, beneficiind de protectie, potrivit legii.
(2) Inspectorii sociali de la nivel central au competenta de inspectie pe intreg teritoriul tarii.
(3) Inspectorii sociali poarta insemnele Inspectiei Sociale numai pe timpul si in legatura cu exercitarea atributiilor de serviciu, in limitele si competentele stabilite prin lege si prin prezentul regulament.
(4) Inspectorii sociali se pot constitui sau pot face parte din organizatii profesionale si sindicale, cu respectarea dispozitiilor legale.
Art. 13. - Inspectia sociala este condusa de un inspector general de stat ajutat de 2 inspectori generali adjuncti.
Art. 14. - (1) In conformitate cu prevederile art. 9 alin. (1) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 130/2006, inspectorul general de stat are urmatoarele atributii principale:
a) conduce activitatea Inspectiei Sociale, avand calitatea de ordonator secundar de credite;
b) organizeaza, coordoneaza si indruma activitatea Inspectiei Sociale si a structurilor subordonate, exercitand toate prerogativele stabilite de lege;
c) propune spre aprobare ministrului muncii, familiei si egalitatii de sanse, in conditiile legii, proiectul de lege al Inspectiei Sociale si al inspectoratelor regionale;
d) aproba bugetele inspectoratelor regionale;
e) avizeaza strategia activitatii de inspectie, precum planul anual de inspectie si de inspectie tematica si le supune aprobarii ministrului muncii, familiei si egalitatii de sanse;
f) avizeaza raportul anual de activitate al Inspectiei Sociale, pe care il inainteaza spre aprobare ministrului muncii, familiei si egalitatii de sanse, precum si Comisiei pentru munca, familie si protectie sociala a Senatului si Comisiei pentru munca si protectie sociala a Camerei Deputatilor;
g) aproba rapoartele anuale privind rezultatele inspectiilor efectuate anual de catre inspectoratele regionale, precum si cel privind inspectiile tematice;
h) coordoneaza implementarea planului anual de inspectie si urmareste punerea in aplicare a masurilor dispuse ca urmare a misiunilor de inspectie;
i) aproba ordinele de misiune pentru realizarea misiunilor de inspectie tematice la nivel national;
j) aproba componenta si repartizarea echipelor de inspectori sociali care realizeaza misiunile de inspectie;
k) decide, prin ordin de misiune special, emis in regim de urgenta, orice misiune de control operativ si inopinat necesar prevenirii, descoperirii si combaterii oricaror acte si fapte din domeniul asistentei sociale care conduc la incalcarea drepturilor sociale ale cetateanului;
l) aproba rapoartele de inspectie ale inspectoratelor regionale si le transmite institutiilor si organismelor abilitate de lege pentru a remedia neregulile constatate si pentru a lua masurile legale privind raspunderea juridica a persoanelor vinovate;
m) coordoneaza elaborarea proiectelor si programelor internationale in domeniul inspectiei;
n) aproba planul anual de audit intern si calendarul misiunilor de evaluare anuala a activitatii inspectoratelor regionale si ia toate masurile legale pentru imbunatatirea activitatii acestora;
o) aproba incadrarea, promovarea, sanctionarea si eliberarea din functie a personalului Inspectiei Sociale, cu respectarea prevederilor legale;
p) numeste inspectorii sociali sefi, in conditiile prevazute de Legea nr. 188/1999, republicata;
q) coordoneaza activitatea de evaluare a performantelor profesionale ale personalului Inspectiei Sociale la sfarsitul fiecarui an de activitate;
r) aproba si coordoneaza implementarea planului anual de formare profesionala si perfectionare a personalului propriu;
s) elaboreaza propuneri de imbunatatire a cadrului legislativ din domeniile supuse inspectiei si le inainteaza Ministerului Muncii, Familiei si Egalitatii de Sanse pentru promovare, precum si altor autoritati ale administratiei publice centrale spre informare;
t) aproba metodologia, procedurile de inspectie, instructiunile si ghidurile specifice activitatii de inspectie;
u) reprezinta Inspectia Sociala in raporturile cu autoritatile administratiei publice, cu alte persoane juridice si fizice publice sau private, cu organismele internationale in domeniu, precum si in relatiile cu mass-media si cu societatea civila.
(2) Pentru exercitarea atributiilor ce ii revin in realizarea functiilor generale ale Inspectiei Sociale, inspectorul general de stat emite decizii cu caracter individual si normativ.
(3) Pentru indeplinirea functiilor specifice ale Inspectiei Sociale, inspectorul general de stat emite ordine de misiune, metodologii si instructiuni.
(4) Atributiile inspectorului general de stat pot fi delegate, prin decizie a acestuia, inspectorilor generali adjuncti, precum si persoanelor cu functii de conducere din compartimentele de specialitate ale Inspectiei Sociale.
#PAGEBREAK#
Art. 15. - (1) Inspectorii generali adjuncti indeplinesc, in principal, urmatoarele atributii:
a) intocmesc raportul anual al activitatii si il supun spre aprobare inspectorului general de stat;
b) coordoneaza activitatea de monitorizare si centralizare a rapoartelor de inspectie;
c) coordoneaza realizarea rapoartelor privind rezultatele inspectiilor tematice si le supun spre avizare inspectorului general de stat;
d) coordoneaza realizarea proiectului de raport anual privind rezultatele inspectiilor efectuate anual de catre inspectoratele regionale;
e) coordoneaza realizarea proiectului anual privind strategia activitatii de inspectie, precum si planul anual de inspectie si le supun avizarii inspectorului general de stat;
f) coordoneaza activitatea de informare, relatii publice si managementul informatiei;
g) indruma activitatea de administrare a registrului electronic al furnizorilor de servicii sociale acreditati si organizeaza activitatea de monitorizare aferenta;
h) elaboreaza propuneri si recomandari de imbunatatire a cadrului legal si institutional, precum si a sistemului de finantare aferent domeniului asistentei sociale;
i) intocmesc raportul anual al activitatii si il supun spre aprobare inspectorului general de stat;
j) coordoneaza activitatea de relatii externe, programe si parteneriate din domeniul de activitate al Inspectiei Sociale;
k) organizeaza activitatea de arhivare a documentelor in conformitate cu prevederile legale in vigoare;
l) coordoneaza activitatea administrativa si de protocol;
m) coordoneaza activitatea de relatii cu publicul;
n) organizeaza activitatea de legislatie si contencios administrativ;
o) raspund de buna desfasurare a activitatilor serviciilor pe care le coordoneaza;
p) reprezinta Inspectia Sociala, la propunerea inspectorului general de stat, in relatiile cu autoritatile administratiei publice locale, alte institutii publice sau private si cu reprezentanti ai societatii civile;
q) indeplinesc orice alte atributii stabilite de inspectorul general de stat.
(2) Inspectorii generali adjuncti coordoneaza directiile si compartimentele din structura centrala si regionala a caror activitate se regaseste in atributiile acestora.
(3) Inspectorii generali adjuncti pot participa la misiuni de inspectie.
(4) Atributiile fiecarui inspector general adjunct se stabilesc in fisa postului.
Art. 16. - (1) Inspectoratul regional este condus de un inspector social sef numit pe baza de concurs, prin decizie a inspectorului general de stat.
(2) Inspectorul social sef are, in principal, urmatoarele atributii:
a) organizeaza, coordoneaza si raspunde de activitatea inspectoratului regional;
b) elaboreaza si propune spre aprobare inspectorului general de stat planul anual de activitate la nivel regional, realizat in conformitate cu nevoile teritoriale, precum si bugetul institutiei;
c) planifica si organizeaza misiunile de inspectie, in conformitate cu planul anual de inspectie;
d) propune spre aprobare inspectorului general de stat inspectiile inopinate si organizeaza desfasurarea acestora;
e) repartizeaza sarcinile specifice de inspectie si stabileste componenta echipelor de inspectori;
f) raspunde de patrimoniul, bunurile mobile si imobile ale inspectoratului regional si al inspectiilor judetene;
g) colaboreaza cu omologii sai de la celelalte inspectorate regionale pentru indeplinirea activitatilor de inspectie aprobate de inspectorul general de stat;
h) elaboreaza rapoartele de sinteza privind rezultatele inspectiilor efectuate si le transmite inspectorului general de stat;
i) transmite inspectorului general de stat rapoartele de inspectie, precum si cele privind activitatea desfasurata;
j) aproba incadrarea, promovarea, sanctionarea si eliberarea din functie a personalului din cadrul inspectoratului regional, in conditiile legii;
k) evalueaza nevoile de perfectionare a personalului propriu si propune participarea personalului din cadrul inspectoratului regional la programele de perfectionare profesionala;
l) participa la misiunile de inspectie;
m) sesizeaza organele de urmarire penala competente in situatia in care faptele supuse controlului intrunesc elementele constitutive ale unei infractiuni;
n) organizeaza, prin decizie, controlul financiar preventiv propriu in cadrul inspectoratului regional;
o) reprezinta Inspectia Sociala in relatiile cu autoritatile administratiei publice locale, alte institutii publice sau private si cu reprezentantii societatii civile;
p) promoveaza actiuni de informare si constientizare a cetatenilor asupra drepturilor sociale si stabileste programe de colaborare cu societatea civila;
q) avizeaza lunar foaia colectiva de prezenta a personalului din subordine, aproba planificarea anuala a concediilor de odihna, precum si acordarea de ore suplimentare, avizeaza concediile medicale si indeplineste toate atributiile, potrivit legii, din domeniul managementului resurselor umane;
r) indeplineste orice alte atributii stabilite prin decizie a inspectorului general de stat, potrivit legii.
Art. 17. - In realizarea atributiilor prevazute de art. 15 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 130/2006, inspectorii sociali indeplinesc urmatoarele activitati:
a) evalueaza si controleaza respectarea prevederilor legale privind stabilirea si acordarea prestatiilor sociale, serviciilor sociale si altor drepturi de asistenta sociala de catre entitatile supuse inspectiei;
b) controleaza si evalueaza activitatea organismelor care dispun masuri de protectie pentru toate categoriile de beneficiari prevazute de lege, respectiv modul de incadrare a persoanei, familiei sau comunitatii in una dintre situatiile pentru care s-a dispus o masura de asistenta sociala;
c) controleaza respectarea standardelor minime de calitate specifice fiecarui tip de serviciu social;
d) controleaza respectarea procedurilor de acordare a serviciilor sociale de catre furnizorii de servicii sociale publici si privati;
e) monitorizeaza modul in care entitatile supuse inspectiei respecta dispozitiile legale cu privire la realizarea adaptarilor in vederea accesului neingradit al persoanei cu handicap si fac propuneri de remediere/sanctionare;
f) controleaza modul de aplicare a prevederilor art. 77 din Legea nr. 448/2006, cu modificarile si completarile ulterioare, referitoare la incadrarea in munca a persoanelor cu handicap, si aplica sanctiunile corespunzatoare in cazul incalcarii acestor prevederi legale;
g) intocmesc rapoartele scrise in care se consemneaza constatarile misiunii de control efectuate, recomandarile de imbunatatire a activitatii, precum si propunerile de aplicare a masurilor legale pentru stabilirea raspunderii juridice a persoanelor vinovate;
h) constata savarsirea faptelor care incalca prevederile legale din domeniul asistentei sociale, propune institutiilor competente aplicarea masurilor legale pentru stabilirea raspunderii juridice a persoanelor vinovate si, dupa caz, sesizeaza organele de urmarire penala competente;
i) constata contraventii si, dupa caz, aplica sanctiunile prevazute de legile speciale privind prestatiile si serviciile sociale, precum si de art. 23 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 130/2006;
j) sesizeaza organele competente in cazul constatarii incalcarii altor dispozitii legale decat cele aplicabile in domeniul sau de activitate, daca exista indicii temeinice ca aceste fapte intrunesc elemente constitutive ale unor infractiuni;
k) realizeaza consilierea entitatilor supuse controlului in ceea ce priveste imbunatatirea activitatii acestora;
l) indeplinesc orice alte atributii stabilite de inspectorul social sef sau de conducerea Inspectiei Sociale.
Art. 18. - (1) Formarea si perfectionarea personalului Inspectiei Sociale se realizeaza in conformitate cu prevederile Legii nr. 188/1999, republicata, si ale Ordonantei Guvernului nr. 129/2000 privind formarea profesionala a adultilor, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, precum si cu planul anual de formare aprobat prin decizie a inspectorului general de stat.
(2) Prin planul anual de formare se stabilesc domeniile si tematicile de formare, respectiv specializare sau perfectionare, si institutiile sau organismele de formare.
#PAGEBREAK#
CAPITOLUL V
Procedurile privind activitatea de inspectie
Art. 19. - (1) Activitatea de inspectie sociala se desfasoara cu respectarea prevederilor Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 130/2006, a celor cuprinse in legile care reglementeaza domeniul asistentei sociale, precum si cu alte prevederi legale care stabilesc atributii si competente de control in sarcina Inspectiei Sociale.
(2) In activitatea de inspectie sociala, precum si la redactarea actelor de control se utilizeaza limba romana. Dispozitiile legale cu privire la folosirea limbii minoritatilor nationale se aplica in mod corespunzator.
Art. 20. - (1) Misiunile de control cuprind controlul operativ, inopinat si tematic.
(2) Controlul operativ consta in verificarea periodica a activitatilor derulate de entitatile supuse inspectiei.
(3) Controlul inopinat consta in verificarea punctuala si neanuntata a activitatii entitatilor supuse inspectiei, ca urmare a unei sesizari de la persoane fizice sau juridice, publice ori private, sau ca urmare a autosesizarii.
(4) Controlul tematic consta in activitati de control si evaluare referitoare la obiective specifice privind eficienta si eficacitatea politicilor si programelor sociale, precum si a strategiilor nationale in domeniul asistentei sociale.
Art. 21. - (1) Activitatea de inspectie se desfasoara numai in baza unui ordin de misiune scris, aprobat de inspectorul general de stat, al carui model se aproba prin decizie a acestuia.
(2) Ordinul de misiune cuprinde in mod obligatoriu numele inspectorilor care vor efectua inspectia, entitatea supusa inspectiei, tematica inspectiei, perioada de timp necesara, precum si data de depunere a raportului de inspectie.
(3) Pentru realizarea controlului stabilit prin ordin de misiune, inspectorii sociali actioneaza in echipe de minimum doua persoane. Echipele de inspectie se pot constitui din inspectori sociali care isi desfasoara activitatea in cadrul inspectiilor judetene, inspectoratelor regionale, precum si in aparatul central al Inspectiei Sociale.
(4) Inspectorii sociali pot participa in echipe de lucru pluridisciplinare, alaturi de reprezentantii celorlalte institutii cu implicare in activitatea de asistenta sociala, in vederea evaluarii, controlului si monitorizarii respectarii prevederilor legale referitoare la stabilirea si acordarea prestatiilor sociale, serviciilor sociale si altor drepturi de asistenta sociala de catre entitatile supuse inspectiei.
(5) Inspectorilor sociali li se asigura protectie din partea organelor de politie, atunci cand pe parcursul derularii misiunii de inspectie intampina actiuni care pot impiedica desfasurarea activitatii sau care pot leza integritatea fizica a acestora.
(6) Pe tot parcursul desfasurarii misiunii, inspectorii sociali trebuie sa aiba asupra lor legitimatia de serviciu, precum si ordinul de misiune.
(7) Inspectorii sociali pot efectua misiuni, in functie de ordinele de misiune, pe tot teritoriul tarii.
Art. 22. - (1) Principalele documente utilizate in activitatea de inspectie sunt:
a) notificarea referitoare la misiunea de control reprezinta actul transmis anterior demararii actiunii de inspectie entitatilor ce urmeaza a fi inspectate;
b) raportul de inspectie reprezinta documentul care cuprinde, in principal, datele de identificare ale entitatilor supuse inspectiei, obiectivele controlate si evaluate, descrierea faptelor constatate si incadrarea juridica a acestora, propunerile si recomandarile formulate fata de situatia constatata, precum si organismul abilitat sa aplice sanctiunile corespunzatoare sau, dupa caz, sanctiunea aplicata direct de echipa de inspectori;
c) procesul-verbal reprezinta actul incheiat in cazul aplicarii de sanctiuni ca urmare a constatarii unei contraventii, la ridicarea unor documente de la entitatile supuse inspectiei, la constatarea unor stari de fapt in prezenta unor martori, precum si in alte cazuri prevazute expres de lege;
d) alte documente sau formulare specifice activitatii de control si evaluare, potrivit legii.
(2) Redactarea documentului prevazut la alin. (1) lit. b) se realizeaza in termen de maximum 15 zile de la finalizarea misiunii de inspectie. In situatii exceptionale, perioada de redactare se poate prelungi pana la 30 de zile, cu aprobarea inspectorului social sef sau, dupa caz, a inspectorului general de stat.
(3) Modelul standard al documentelor prevazute la alin. (1), precum si metodologia de completare a acestora se aproba prin ordin al ministrului muncii, familiei si egalitatii de sanse, la propunerea inspectorului general de stat.
Art. 23. - Etapele desfasurarii misiunii de inspectie constau in:
a) lansarea misiunii, stabilirea obiectivelor si documentarea prealabila asupra activitatii entitatii supuse inspectiei. Entitatile si obiectivele supuse inspectiei sunt stabilite prin ordinul de misiune aprobat de inspectorul general de stat sau, dupa caz, de inspectorul social sef si sunt conforme cu prevederile planului anual de inspectie. In anumite situatii prevazute prin ordinul de misiune, precum si in cazul inspectiilor tematice se realizeaza investigatia sociala;
b) notificarea prealabila a vizitei de inspectie transmisa entitatii inspectate, cu exceptia controlului inopinat;
c) activitatea de inspectie propriu-zisa se realizeaza cu respectarea urmatoarelor etape:
1. solicitarea documentelor considerate relevante pentru realizarea obiectivelor inspectiei;
2. verificari privind respectarea conformitatii (exista sau nu/respecta ori nu conditiile) si constatari asupra starii de fapt - conditii prealabile continuarii actiunii, in limitele obiectivelor prestabilite sau ale obiectivelor extinse;
3. interviuri individuale cu personalul serviciului;
4. interviuri individuale cu beneficiarii serviciilor sociale, daca exista acordul acestora, iar in situatia in care acestia sunt copii, adaptate gradului de dezvoltare fizica si psihica a acestora, cu acordul scris al reprezentantului legal, respectiv cu consimtamantul copilului care a implinit varsta de 10 ani si numai in prezenta persoanei de referinta pentru copil sau, dupa caz, in prezenta psihologului;
5. intalniri sau interviuri cu orice alta persoana care poate detine informatii suplimentare utile atingerii obiectivelor inspectiei;
6. consultarea cu persoana desemnata sa reprezinte entitatea supusa inspectiei;
7. incadrarea juridica a faptelor si actelor constatate;
8. aplicarea de sanctiuni, dupa caz;
9. formularea de propuneri si recomandari cu privire la deficientele constatate;
10. inscrierea observatiilor formulate de entitatea supusa inspectiei;
d) finalizarea activitatii de inspectie se realizeaza dupa transmiterea catre entitatea inspectata a raportului de inspectie care cuprinde datele prevazute la lit. c), in vederea formularii de observatii, si consta in:
1. analiza constatarilor, a concluziilor si a masurilor preconizate;
2. refacerea, daca este cazul, a constatarilor, a concluziilor si a masurilor preconizate;
3. intocmirea documentului/documentelor de control sau de evaluare;
4. prezentarea raportului de inspectie, spre insusire, inspectorului social sef;
5. transmiterea raportului semnat si asumat de echipa de inspectori sociali la structura responsabila de monitorizarea acestora din cadrul Inspectiei Sociale la nivel central;
6. comunicarea catre persoanele responsabile pentru luare la cunostinta despre cele constatate, ca urmare a activitatii de inspectie sociala;
7. aplicarea de sanctiuni contraventionale sau, dupa caz, sesizarea organelor de urmarire penala competente in situatia in care faptele constatate in urma controlului intrunesc elementele constitutive ale unei infractiuni;
e) activitati ulterioare inspectiei:
1. monitorizarea respectarii recomandarilor din rapoartele de inspectie;
2. realizarea, dupa caz, a activitatilor de investigatie sociala.
#PAGEBREAK#
Art. 24. - (1) Constatarile si masurile cuprinse in documentele de inspectie prevazute la art. 22 alin. (1) pot fi atacate in conditiile Legii contenciosului administrativ nr. 554/2004, cu modificarile si completarile ulterioare.
(2) In cazul contestatiilor formulate impotriva masurilor de sanctionare dispuse sau in cazul intentarii unor actiuni pe cale judecatoreasca, Inspectia Sociala asigura apararea si reprezentarea intereselor proprii la instantele de contencios administrativ si la alte instante judecatoresti competente, conform legii.
Art. 25. - Metodologia si procedurile de inspectie detaliate in functie de specificul entitatilor supuse inspectiei, obiectivelor de inspectat, tipurilor de misiuni de control, evaluare si consiliere, precum si instrumentele de lucru standardizate si ghidurile metodologice se aproba prin decizie a inspectorului general de stat.
CAPITOLUL VI
Dispozitii finale
Art. 26. - Pana la adoptarea legii salarizarii speciale a personalului din Inspectia Sociala, salarizarea personalului incadrat in aparatul central al Inspectiei Sociale se face la nivelul utilizat pentru ministere, iar salarizarea personalului incadrat la nivel teritorial se face la nivel utilizat pentru structurile deconcentrate ale ministerelor.
Art. 27. - (1) Pentru indeplinirea atributiilor specifice de serviciu se vor folosi mijloace de transport, aparatura tehnica adecvata si alte mijloace de lucru necesare pentru asigurarea operativitatii si rapiditatii.
(2) Inspectia Sociala poate detine un numar de 66 de autoturisme pentru realizarea actiunilor de inspectie, cu un consum lunar de carburanti conform anexei nr. 4.
(3) In indeplinirea atributiilor de serviciu, inspectorul social va purta legitimatie si insigna cu insemnele specifice Inspectiei Sociale, ale caror modele se aproba prin ordin al ministrului muncii, familiei si egalitatii de sanse, la propunerea inspectorului general de stat.
Art. 28. - Anexele nr. 1-4 fac parte integranta din prezentul regulament.
Comentarii articol (0)