La nivel comunitar nu exista o armonizare in privinta taxei de inmatriculare, motiv pentru care decizia privind impunerea, nivelul si modul de calcul al unei astfel de taxe revine fiecarui stat membru al Uniunii Europene, cu conditia ca acesta sa respecte Articolul 90 din Tratatul UE, a declarat miercuri pentru Rompres Roger Nunn, ofiter de presa la Directia pentru Afaceri Administrative - Taxe si Vami - Buget din cadrul Comisiei Europene.
"In Danemarca, de exemplu, aceasta taxa se ridica la 180% din valoarea vehiculului. Romania poate stabili niveluri ale taxei de inmatriculare oricat de mari doreste, cat timp prin aceasta nu sunt discriminate vehiculele de mana a doua importate", a precizat Nunn.
Articolul 90 din Tratatul UE, asa cum este interpretat de Curtea Europeana de Justitie, nu interzice statelor membre sa impuna taxe de inmatriculare a masinilor, dar stipuleaza ca "nici un stat membru nu trebuie sa impuna la produsele din alte state membre nici o taxare interna suplimentara fata de taxele impuse produselor interne similare". In consecinta, aceasta taxa nu trebuie sa fie mai mare pentru masinile de mana a doua aduse din alte state membre, comparativ cu taxa aplicata vehiculelor uzate, de acelasi tip, din tara care intentioneaza sa impuna taxa, a explicat oficialul european.
Curtea de Justitie a sustinut ferm ca taxa de inmatriculare platita pentru un autoturism nou este inclusa in valoarea de piata a acestuia si, astfel, valoarea taxei de inmatriculare inclusa in valoarea reziduala a vehiculului se reduce proportional. In consecinta, pentru a evita un tratament discriminatoriu, Articolul 90 cere sa se ia in calcul gradul de uzura al masinii atunci cand este calculata valoarea taxei. Metoda stabilirii gradului de uzura aleasa de un stat membru trebuie sa reflecte pierderea reala a valorii masinii pentru a se asigura ca taxa impusa asupra masinilor venite din alte state membre nu depaseste taxa reziduala incorporata in valoarea vehiculelor similare inregistrate deja in tara.
Cu alte cuvinte, taxa de inregistrare a unei masini vechi de opt ani importata in Romania nu poate depasi valoarea impozitului inclus in valoarea reziduala a unui vehicul similar inregistrat in urma cu opt ani in Romania.
La sedinta de guvern de miercuri s-a decis ca taxa de prima inmatriculare va fi mentinuta, dar nivelul ei va fi modificat dupa consultarile pe care Ministerul Finantelor Publice le va avea cu Comisia Europeana, precizandu-se ca doar in ceea ce priveste nivelul taxa nu corespunde normelor europene.
Potrivit purtatorului de cuvant al guvernului, Oana Marinescu, nivelul taxei, asa cum a fost propus de guvern, corespundea normelor europene dar, dupa ce a trecut prin parlament, taxa a crescut de aproape trei ori. Premierul Calin Popescu Tariceanu a dat asigurari ca, la nivelul Guvernului, vor fi analizate observatiile Comisiei Europene si se va tine cont de ele.
Taxa de prima inmatriculare se aplica din considerente de protectie a mediului. De altfel, Tariceanu declara recent ca taxa de prima inmatriculare are drept scop impiedicarea transformarii Romaniei in cimitirul de masini vechi al Europei. In legatura cu aceasta luare de pozitie, Roger Nunn a declarat ca executivul comunitar apreciaza dorinta Romaniei de a evita sa devina cimitirul de masini al Europei, dar in acelasi timp, in calitate de garant al Tratatului UE, trebuie sa se asigure ca legislatia nationala a tarilor membre respecta legile UE.
In legatura cu scrisoarea de protest fata de taxa trimisa de Automobil Clubul Roman comisarului european pentru fiscalitate si uniune vamala, Laszlo Kovacs, Roger Nunn a mentionat in declaratia pentru Rompres ca documentul este in curs de examinare la Comisie. In opinia reprezentantilor ACR, aceste taxe reprezinta adevarate bariere fiscale si sunt menite sa favorizeze grupuri de interese economice din randul importatorilor de automobile.
Taxa de prima inmatriculare, aplicata de la 1 ianuarie 2007, variaza, in functie de vechimea masinii, gradul de poluare si capacitatea cilindrica, intre 160 si peste 9000 de euro.
Nota AvocatNet: Numai legislatia europeana din editia printata a Jurnalului Oficial al Uniunii Europene poate fi considerata autentica
Comentarii articol (1)