Ministrul roman al finantelor, Sebastian Vladescu, se afla in zilele de luni si marti la Bruxelles, pe agenda sa figurand intalniri cu mai multi oficiali din cadrul Comisiei Europene pentru a discuta pe tema controversatei taxe de prima inmatriculare auto.
In dupa-masa zilei de luni, el are intrevederi cu directorii generali din cadrul DG Politici Regionale si DG Taxe si Uniune Vamala, urmand ca, in cursul diminetii de marti, sa se intalneasca si cu comisarul european pentru taxe si uniune vamala, Laszlo Kovacs. Dupa cum a confirmat si executivul comunitar in conferinta de presa de luni, comisarul Kovacs si ministrul Vladescu vor discuta in legatura cu taxa de prima inmatriculare.
De reamintit ca executivul comunitar a atras atentia Romaniei inca de la inceputul acestei luni ca prevederile legii romane privind prima inmatriculare a autoturismelor este incompatibila cu legislatia comunitara si, ca daca va fi mentinut cuantumul actual, Comisia va putea initia "in viitorul apropiat" o procedura de incalcare /infringement/ impotriva Romaniei.
Comisia nu a afirmat niciodata ca taxa in sine este ilegala, ci a obiectat doar in legatura cu faptul ca, prin modul ei de aplicare, introduce discriminari.
Pentru legi similare privind taxa de inmatriculare a autovehiculelor second hand, Comisia Europeana a deschis actiuni la Curtea Europeana de Justitie si impotriva Poloniei, Ungariei, Ciprului, Danemarcei si Finladei. O hotarare recenta a instantei de la Luxemburg stabilea ca taxa de prima inregistrare impusa de Polonia este ilegala, dand cetatenilor care platisera taxa dreptul de a solicita returnarea contravalorii sale.
Autoritatile romane au insistat in repetate randuri ca taxa de prima inmatriculare, aplicata de la 1 ianuarie 2007, nu contravine prevederilor Tratatelor UE, ea existand si in alte state ale Uniunii Europene, si ca este menita sa protejeze Romania de riscul de a deveni un "cimitir de masini" al Europei, dupa cum declarase chiar premierul Tariceanu.
Intr-o conferinta de presa tinuta saptamana trecuta, ministrul Vladescu a reiterat faptul ca Romania isi va mentine taxa, insa ii va diminua nivelul. In urma discutiilor cu oficialii comunitari, Sebastian Vladescu spera sa afle care este nivelul considerat acceptabil de catre Comisie.
In prezent, cuantumul taxei variaza, in functie de vechimea masinii, gradul de poluare si capacitatea cilindrica, intre 160 si peste 9000 de euro, depasind, in unele cazuri, chiar valoarea reziduala a autoturismului. Taxa a adus, pana acum, la bugetul de stat venituri de peste 520.000 RON din 28 de judete ale tarii iar doar in Bucuresti veniturile colectate din aceasta taxa se ridica la peste 100.000 RON. Totusi, oficialii romani sustin ca scopul introducerii taxei de prima inmatriculare nu a fost acela de a spori veniturile la bugetul de stat, ci de a diminua poluarea.
Comentarii articol (0)