"Eu cred ca aceasta taxa va ramane. Vom vedea, in primul rand, ce facem cu discriminarea intre autovehiculele deja inmatriculate in Romania si cele deja inmatriculate in alte tari europene, fiindca asta e principala problema. Si a doua problema, cea care tine de faptul ca taxa ar trebui sa scada si nu sa creasca cu vechimea masinii", a precizat Vladescu, citat de RRA. Potrivit ministrului Finantelor, in discutiile cu Comisia Europeana va continua sa fie sustinuta necesitatea ca Romania sa fie ferita de invazia de autoturisme de calitate scazuta si poluante.
Doua organizatii neguvernamentale, Solidaritatea Civica si Organizatia de Investigatii Jurnalistice au lansat joi, la Constanta, campania "Jos taxa de prima inmatriculare". Reprezentantii celor doua organizatii considera ca taxa este o masura protectionista sustinuta de grupuri de interese din jurul marilor dealeri si producatori auto din Romania. Potrivit acestora, societatea civila este cea care are de pierdut si tocmai, de aceea, initiativa lor are ca scop crearea premiselor legale de anulare a acestei taxe.
Comisarul european pentru fiscalitate si uniune vamala, Laszlo Kovacs, afirma, in luna februarie, ca Romania trebuie sa schimbe legislatia in ceea ce priveste taxa de prima inmatriculare daca vrea sa nu fie adusa in fata Curtii Europene de Justitie in aceasta problema. Potrivit acestuia, cea mai mare problema a taxei o reprezinta caracterul sau discriminatoriu, care incalca acquis-ul comunitar si este impotriva principiilor cuprinse in Tratatul de aderare.
"Problema numarul unu este discriminarea care se realizeaza, aceasta fiind impotriva acquis-ului comunitar si impotriva principiilor din Tratatul de aderare, deoarece doua masini similare, una inregistrata initial in Romania, iar alta intr-un alt stat al Uniunii, sunt taxate diferit la reinmatriculare", a precizat Laszlo Kovacs.
O alta problema este, in opinia oficialului citat, aceea ca, in varianta actuala, se ia in calcul devalorizarea masinii numai pana la sase ani, nu si dupa, desi aceasta continua sa se uzeze si dupa aceasta perioada, iar valoarea reziduala scade chiar mai rapid. De asemenea, in neregula este si faptul ca se tine cont in special de vechimea masinii, fara sa fie corelata direct cu gradul de poluare.
Ministerul Finantelor Publice si Ministerul Mediului si Gospodaririi Apelor ar trebui sa trimita o propunere Comisiei Europene referitoare la taxa de prima inmatriculare in aceasta luna.
Conform Codului Fiscal, taxa de prima inmatriculare variaza, in functie de vechimea masinii, gradul de poluare si capacitatea cilindrica, intre 160 si peste 9.000 de euro, potrivit calculatorului de afisat pe pagina de Internet a Ministerului Finantelor. O taxa similara se aplica si in alte 16 state membre ale UE, insa, recent, Curtea Europeana de Justitie a condamnat Ungaria si Polonia, unde taxa avea forme similare celei din Romania.
Comentarii articol (0)