In Statele Unite, dupa ce mai multe companii au fost implicate in scandaluri legate de etica si organizatie, mai multe corporatii au realizat coduri etice si le-au distribuit angajatilor.
Schimbarile legate de etica si cultura organizationala nu pot aparea decat de sus in jos, de la angajatori la angajati. Si trebuie sa implice activ angajatii de la toate nivelurile.
Ce reprezinta cultura organizationala? Este ansamblul de credinte comune, de norme, traditii si valori al membrilor unei organizatii. Mai simplu spus :"cum facem lucrurile in compania noastra". Cultura organizationala este ghidul angajatilor in luarea deciziilor acolo unde nu exista orientari precise. Similara cu legile nescrise ale unei familii, asa se prezinta si cultura organizationala, ca niste principii inerente si valori.
Cum invata angajatii "sa faca lucuruile in companie"? Inca de la intervievare, persoana va primi informatii despre cultura organizationala. Cand participa la o sedinta a companiei, cand lucreaza in echipa, cand primeste mustrari, sanctiuni sau este promovata isi formuleaza o perceptie despre cultura organizatiei.
Iata care ar fi elementele de baza ale culturii organizationale in organizatia Hewlett-Packard: respect pentru ceilalti, un sens al comunitatii si "plain hard work". Cultura organizationala s-a dezvoltat si mentinut si prin invatatrea si instruirea managerilor si a angajatorilor.
De ce e important ca angajatul sa inteleaga cultura organizationala?
Pentru ca ea influenteaza activitatea de zi cu zi, in interactiunea cu colegii, cum oamenii se imbraca la munca, ce beneficii primeste fiecare, care sunt cursurile de perfectionare profesionala; aproape orice este legat de timpul petrecut la birou. Cum intelege angajatul cultura organizationala? Fiind o lege nescrisa de cele mai multe ori, angajatul va intelege ce este cultura organizationala dupa cateva luni petrecute in cadrul companiei, si se poate intelege prin observatie si prin propriile exepriente.
Cum ar putea incepe cultura organizationala?
Majoritatea specialistilor au apreciat ca in construirea unei culturi organizationale primordial este respectul.
Cum ar putea fi aratat respectul la munca? Respectul ar putea fi aratat in primul rand prin actiuni. Faptele sunt cele care le arata celor din jur respectul pe care il porti pentru ei. Managerii por sa impuna si sa demonstreze respect prin incurajarea colegilor in a-si exprima opiniile si ideile. A asculta inseamna respect, lasand colegii sa isi spuna punctul de vedere pana la sfarsit.
Managerii ar trebui sa nu insulte angajatii si sa nu resinga ideile acestora pana cand nu sunt argumentate.
Ei ar mai trebui sa includa toti colegii la intalniri, discutii, traininguri si evenimente. Angajatorii trebuie sa ofere oportunitati egale angajatilor sa participe la intruniri si in acelasi timp sa solicite voluntari sau sa incerce sa implice voluntari in diferite actiuni.
Pornind de la respect, atat marile corporatii, cat si micile companii isi pot structura cultura organizationala dupa o perioada indelungata de timp, ajungand pana la a construi chiar coduri etice de conduita.
Comentarii articol (0)