Autoritatea Nationala pentru Protectia Consumatorilor a emis Norma publicata in M. Of. Nr. 128 din data de 21.02.2007 privind unele masuri de de informare a consumatorilor, persoane fizice, de catre operatorii economici prestatori de servicii in cadrul contractelor preformulate folosite de catre acestia.
Obligatiile operatorilor economici: Operatorii economici care desfasoara activitati de prestari de servicii au obligatia de a informa consumatorii corect, complet si precis asupra drepturilor lor.
Pentru o mai buna informare a consumatorilor, Norma instituie necesitatea ca orice contract preformulat incheiat intre operatorii economici si consumatori (genul contractelor de adeziune spre exemplu), avand ca obiect prestarea de servicii, trebuie sa cuprinda clauze contractuale redactate intr-o forma clara, fara echivoc, precum si informatii complete si precise.
Contractul preformulat este definit in art. 3 ca fiind acel tip de contract redactat in intregime sau aproape in intregime de catre operatorul economic prestator de servicii, consumatorii neputand modifica sau interveni asupra clauzelor contractuale, ci avand doar posibilitatea de a le accepta sau nu.
Drepturile consumatorilor la momentul inchierii contractelor prefomulate: In cele de mai jos vom relata drepturile consumatorilor enumerate in art. 14 al Normei:
a) momentul inceperii si cel al incetarii contractului, cu posibilitatea denuntarii unilaterale, cu un preaviz de 30 de zile, fara taxe suplimentare;
b) modalitatile de executare, suspendare sau incetare a serviciului prestat: termene, notificari, conditii etc.;
c) notificarea in scris, cu 30 de zile inainte de data pentru care a fost incheiat contractul al carui termen de valabilitate se prelungeste in mod automat;
d) notificarea in scris a consumatorilor, cu minimum 15 zile inainte de intreruperea sau incetarea furnizarii serviciului respectiv;
e) modalitatea de penalizare pentru operatorii economici, in cazul in care acestia nu respecta termenele sau parametrii de calitate privind furnizarea serviciului respectiv;
f) modalitatea de plata a serviciilor furnizate, cu mentionarea in mod clar si neechivoc a preturilor si tarifelor ce trebuie achitate de catre consumatori, cum sunt: termene de plata, reduceri din factura corespunzatoare perioadei in care serviciul nu a fost furnizat din culpa operatorului economic, intarzieri la plata, procente de penalitate etc.;
g) informatii despre perioada de gratie, in situatiile in care aceasta se acorda;
h) informatii complete despre taxe, dobanzi, comisioane, garantii, penalitati, despagubiri, rate etc., in functie de natura serviciului prestat;
i) informatii complete despre conditiile de acordare a creditului, conditiile de depozit, conditiile de leasing, conditiile de asigurare, dupa caz;
j) informatii complete privind modul de prestare a serviciului - termene de instalare a echipamentelor, de livrare a unui produs, termenul de executare a unui serviciu, termene de remediere a defectiunilor;
k) informatii complete despre conditiile de despagubire a consumatorilor in cazul in care acestia au suferit pagube din culpa operatorilor economici;
l) acordarea posibilitatii consumatorilor de a refuza prelucrarea datelor personale in scop de marketing sau de cedare a acestora catre terti;
m) acordarea posibilitatii consumatorilor de a-si exprima optiunea privind achitarea abonamentului sau a altor sume solicitate in avans de catre operatorul economic prestator de servicii;
n) notificarea consumatorilor si solicitarea acordului acestora in cazul in care datele personale sunt cedate catre terti;
o) modalitatea de notificare a consumatorilor in cazul modificarii unilaterale a conditiilor referitoare la prestarea serviciului de catre operatorul economic, cum ar fi: grila de programe, tarife, dobanzi etc., cu acordarea dreptului consumatorilor de a renunta la serviciu, fara costuri suplimentare;
p) modalitatea de notificare a consumatorilor si de solicitare a acordului acestora cu privire la modificarea caracteristicilor produselor si serviciilor care urmeaza sa fie furnizate, a termenului de livrare a unui produs ori de executare a unui serviciu;
q) pentru a beneficia de o redactare clara si pentru ca textul contractului sa fie lizibil, este obligatoriu ca marimea fontului utilizat la redactarea intregului text sa fie de minimum 10;
r) procedurile de solutionare a eventualelor litigii ivite intre partile contractante.
Comentarii articol (0)