Contractul preformulat este cel redactat in intregime sau aproape in intregime de operatorul economic, iar consumatorii nu pot modifica sau interveni asupra clauzelor contractuale, avand doar posibilitatea de a le accepta sau nu.
Autoritatea Nationala pentru Protectia Consumatorilor a emis Ordinul nr. 92 din 16 februarie 2007, in care stabileste in detaliu informatiile pe care trebuie sa le cuprinda un astfel de contract.
Acestea sunt:
a) momentul inceperii si cel al incetarii contractului, cu posibilitatea denuntarii unilaterale, cu un preaviz de 30 de zile, fara taxe suplimentare;
b) modalitatile de executare, suspendare sau incetare a serviciului prestat: termene, notificari, conditii etc.;
c) notificarea in scris, cu 30 de zile inainte de data pentru care a fost incheiat contractul al carui termen de valabilitate se prelungeste in mod automat;
d) notificarea in scris a consumatorilor, cu minimum 15 zile inainte de intreruperea sau incetarea furnizarii serviciului respectiv;
e) modalitatea de penalizare pentru operatorii economici, in cazul in care acestia nu respecta termenele sau parametrii de calitate privind furnizarea serviciului respectiv;
f) modalitatea de plata a serviciilor furnizate, cu mentionarea in mod clar si neechivoc a preturilor si tarifelor ce trebuie achitate de consumatori, cum sunt: termene de plata, reduceri din factura corespunzatoare perioadei in care serviciul nu a fost furnizat din culpa operatorului economic, intarzieri la plata, procente de penalitate etc.;
g) informatii despre perioada de gratie, in situatiile in care aceasta se acorda;
h) informatii complete despre taxe, dobanzi, comisioane, garantii, penalitati, despagubiri, rate etc., in functie de natura serviciului prestat;
i) informatii complete despre conditiile de acordare a creditului, conditiile de depozit, conditiile de leasing, conditiile de asigurare, dupa caz;
j) informatii complete privind modul de prestare a serviciului - termene de instalare a echipamentelor, de livrare a unui produs, termenul de executare a unui serviciu, termene de remediere a defectiunilor;
k) informatii complete despre conditiile de despagubire a consumatorilor in cazul in care acestia au suferit pagube din culpa operatorilor economici;
l) acordarea posibilitatii consumatorilor de a refuza prelucrarea datelor personale in scop de marketing sau de cedare a acestora catre terti;
m) acordarea posibilitatii consumatorilor de a-si exprima optiunea privind achitarea abonamentului sau a altor sume solicitate in avans de operatorul economic prestator de servicii;
n) notificarea consumatorilor si solicitarea acordului acestora in cazul in care datele personale sunt cedate catre terti;
o) modalitatea de notificare a consumatorilor in cazul modificarii unilaterale a conditiilor referitoare la prestarea serviciului de catre operatorul economic, cum ar fi grila de programe, tarife, dobanzi etc., cu acordarea dreptului consumatorilor de a renunta la serviciu, fara costuri suplimentare;
p) modalitatea de notificare a consumatorilor si de solicitare a acordului acestora cu privire la modificarea caracteristicilor produselor si serviciilor care urmeaza sa fie furnizate, a termenului de livrare a unui produs ori de executare a unui serviciu;
q) pentru a beneficia de o redactare clara si pentru ca textul contractului sa fie lizibil, este obligatoriu ca marimea fontului utilizat la redactarea intregului text sa fie de minimum 10;
r) procedurile de solutionare a eventualelor litigii ivite intre partile contractante.
Toate aceste clauze contractuale trebuie redactate intr-o forma clara, fara echivoc, sa fie complete si precise. Nerespectarea acestor reglementari constituie contraventie, potrivit Ordonantei nr. 21/1992 privind protectia consumatorilor, si se sanctioneaza cu amenda pana la 3.000 de lei. Ordinul va intra in vigoare din data de 23 martie 2007.
Comentarii articol (0)