Autoritatea Nationala pentru Protectia Consumatorului (ANPC) a lansat in dezabatere publica un proiect de Hotarare privind obligatiile de informare a consumatorilor, persoane fizice, de catre operatorii economici prestatori de servicii in cadrul contractelor preformulate folosite de catre acestia.
Proiectul de act normativ instituie obligatia operatorilor economici care desfasoara activitati de prestari servicii de a informa consumatorii, corect, complet si precis asupra drepturilor lor.
Proiectul de Hotarare se refera la contractele preformulate, definite ca tip de contracte redactate in intregime sau aproape in intregime de catre operatorul economic prestator de servicii, consumatorii neputand modifica sau interveni asupra clauzelor contractuale ci avand posibilitatea doar de a le accepta sau nu.
Amenzi de pana la 3000 de lei pentru litere prea mici in contracte
Orice contract preformulat incheiat intre operatorii economici si consumatori avand ca obiect prestarea de servicii, trebuie sa cuprinda clauze contractuale redactate intr-o forma clara, fara echivoc, precum si informatii complete si precise, se specifica in proiectul de Hotarare
Pentru a beneficia de o redactare clara si pentru ca textul contractului sa fie lizibil, este obligatoriu ca marimea fontului utilizat la redactarea intregului text sa fie de minim 10 – punct tipografic. Nerespectarea acestei pevederi se va sanctiona cu amenda de la 500 lei la 3.000 lei
Informatii obligatorii care trebuie incluse in contractele preformulate
In plus, contractele preformulate trebuie sa contina urmatoarele informatii:
a) momentul inceperii si cel al incetarii contractului, cu posibilitatea denuntarii unilaterale, cu un preaviz de 30 de zile, fara perceperea unor costuri suplimentare daca rezilierea se solicita din culpa operatorului economic;
b) modalitatile de executare, suspendare sau incetare a serviciului prestat: termene, notificari, conditii;
c) notificarea in scris a consumatorilor, cu minim 15 zile inainte de intreruperea sau incetarea furnizarii serviciului respectiv;
d) modalitatea de penalizare pentru operatorii economici, in cazul in care acestia nu respecta termenele sau parametrii de calitate privind furnizarea serviciului respectiv;
e) modalitatea de plata a serviciilor furnizate, cu mentionarea in mod clar si neechivoc a preturilor si tarifelor ce trebuie achitate de catre consumatori,
f) precizarea termenelor de plata, reducerilor din factura corespunzator perioadei in care serviciul nu a fost furnizat din culpa operatorului economic, intarzierile la plata, procentele de penalitate;
g) informatii despre perioada de gratie, in situatiile in care aceasta se acorda;
h) informatii complete privind modul de prestare a serviciului - termene de instalare echipamente, livrare a unui produs, termenul de executare a unui serviciu, termene de remediere a defectiunilor, dupa caz;
i) informatii complete despre conditiile de despagubire a consumatorilor in cazul in care acestia au suferit pagube din culpa operatorilor economici, dupa caz;
j) informatii despre posibilitea consumatorilor de a refuza prelucrarea datelor personale in scop de marketing sau de cedare a acestora catre terti;
k) informatii despre posibilitatea consumatorilor de a-si exprima optiunea privind achitarea tuturor sumelor solicitate in avans de catre operatorul economic prestator de servicii;
l) notificarea consumatorilor si solicitarea acordului acestora in cazul in care datele personale sunt cedate catre terti;
m) notificarea consumatorilor in cazul modificarii unilaterale a conditiilor referitoare la prestarea serviciului de catre operatorul economic, cum ar fi: grila de programe, tarife, dobanzi, cu acordarea dreptului consumatorilor de a renunta la serviciu, fara costuri suplimentare;
n) notificarea consumatorilor si solicitarea acordului acestora cu privire la modificarea caracteristicilor produselor si serviciilor care urmeaza sa fie furnizate, a termenului de livrare a unui produs ori de executare a unui serviciu, dupa caz;
o) procedurile de solutionare a eventualelor litigii ivite intre partile contractante.
In cazul in care operatorii nu respecta aceste obligatii, vor fi sanctionati cu
amenda de la 1.000 lei la 7.000 lei, iar activitatea acestora ar putea fi suspendata pana la remedierea situatiei care a dus la suspendare. Suspendarea activitatii nu se va aplica, insa, in cazul serviciilor de utilitate publica.
Puteti vizualiza proiectul de Hotarare
aici.
Modificari aduse de acest proiect legislativ
Proiectul de Hotararea al ANPC propune modificarea
Normei din 16/02/2007 privind unele masuri de informare a consumatorilor, persoane fizice, de catre operatorii economici prestatori de servicii in cadrul contractelor preformulate folosite de catre acestia. Norma a intrat in vigoare la 23 martie 2007 si nu prevede sanctiuni pentru nerespectarea comerciantilor privind informarea consumatorilor in contractele preformulate.
Principalele modificari:
Paragraful a) sintagma"taxe suplimentare" este inlcuita cu formularea : "fara perceperea unor costuri suplimentare daca rezilierea se solicita din culpa operatorului economic".
Se renunta la paragraful c)notificarea in scris, cu 30 de zile inainte de data pentru care a fost incheiat contractul al carui termen de valabilitate se prelungeste in mod automat;
Se detaliaza in paragrafe separate informatii despre termenele de plata si modul de prestare a serciciilor.
Se elimina precizarea din paragraful p) si o) "modalitatea de notificare a consumatorilor " , pastrand numai formularea " notificarea consumatorilor".
Formularea "acordarea posibilitatii consumatorilor de a refuza prelucrarea datelor personale in scop de marketing" din paragraful l) este inlocuita cu : "informatii despre posibilitea consumatorilor de a refuza prelucrarea datelor personale in scop de marketing".
Comentarii articol (0)