Publicat in Monitorul Oficial, Partea I nr. 98 din 08/02/2007
CAPITOLUL I
Dispozitii generale
Art. 1. - In procesul de aplicare a procedurilor de atribuire a contractelor de concesiune de lucrari publice si a contractelor de concesiune de servicii, atunci cand exista situatii nereglementate explicit in economia textului legislativ, acestea pot fi solutionate numai prin prisma principiilor prevazute la art. 2 alin. (2) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 34/2006 privind atribuirea contractelor de achizitie publica, a contractelor de concesiune de lucrari publice si a contractelor de concesiune de servicii, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 337/2006, denumita in continuare ordonanta de urgenta.
Art. 2. - (1) Pe parcursul aplicarii procedurii de atribuire, autoritatea contractanta are obligatia de a lua toate masurile necesare pentru a evita aparitia unor situatii de natura sa determine existenta unui conflict de interese si/sau manifestarea concurentei neloiale.
(2) In cazul in care constata aparitia unor astfel de situatii, cum ar fi cele prevazute la art. 67-70 din ordonanta de urgenta, autoritatea contractanta are obligatia de a elimina, in cel mai scurt timp cu putinta, efectele rezultate dintr-o astfel de imprejurare, adoptand potrivit competentelor, dupa caz, masuri corective de modificare, incetare, revocare, anulare si altele asemenea ale actelor care au afectat aplicarea corecta a procedurii de atribuire sau ale activitatilor care au legatura cu acestea.
Art. 3. - (1) Distinctia dintre contractul de concesiune si contractul de achizitie publica se realizeaza in functie de distributia riscurilor, dupa cum urmeaza:
a) contractul prin intermediul caruia contractantul, in calitate de concesionar, primeste dreptul de a exploata rezultatul lucrarilor executate, preluand astfel si cea mai mare parte din riscurile aferente realizarii si exploatarii lucrarilor respective, este considerat a fi contract de concesiune de lucrari publice, in caz contrar fiind considerat contract de achizitie publica de lucrari;
b) contractul prin intermediul caruia contractantul, in calitate de concesionar, primeste dreptul de a exploata serviciile, preluand astfel si cea mai mare parte din riscurile aferente exploatarii acestora, este considerat a fi contract de concesiune de servicii, in caz contrar fiind considerat contract de achizitie publica de servicii.
(2) Stabilirea tipurilor de contracte de concesiune, respectiv distinctia dintre contractul de concesiune de lucrari publice si contractul de concesiune de servicii, se realizeaza in mod similar cu prevederile cap. I sectiunea a 3-a din ordonanta de urgenta.
#PAGEBREAK#
Art. 4. - (1) Autoritatea contractanta are obligatia de a desemna un colectiv de coordonare si supervizare pentru atribuirea fiecarui contract de concesiune de lucrari publice sau de concesiune de servicii.
(2) Membrii colectivului de coordonare si supervizare prevazut la alin. (1) sunt numiti de autoritatea contractanta din cadrul specialistilor proprii, la care se pot adauga, dupa necesitati, experti externi.
(3) Principalele responsabilitati ale colectivului prevazut la alin. (1) constau in:
a) fundamentarea deciziei de concesionare, astfel cum este prevazut la cap. II;
b) elaborarea documentatiei de atribuire conform prevederilor cap. III;
c) stabilirea procedurii de atribuire a contractului de concesiune in conformitate cu prevederile art. 26-28.
Art. 5. - Autoritatea contractanta care a atribuit si a incheiat un contract de concesiune de lucrari publice sau un contract de concesiune de servicii are calitatea de concedent.
Art. 6. - (1) Contractantul care a devenit parte intr-un contract de concesiune de lucrari publice sau intr-un contract de concesiune de servicii are calitatea de concesionar.
(2) Calitatea de concesionar o poate avea orice persoana fizica sau juridica de drept privat, romana ori straina.
Art. 7. - (1) Durata unui contract de concesiune de lucrari publice sau a unui contract de concesiune de servicii se stabileste astfel incat:
a) sa se evite restrictionarea artificiala a accesului la competitie;
b) sa se asigure un minimum de profit ca urmare a exploatarii intr-o perioada data;
c) sa se asigure un nivel rezonabil al preturilor pentru prestatiile care vor fi efectuate pe durata contractului si ale caror costuri urmeaza sa fie suportate de utilizatorii finali.
(2) Durata maxima a unui contract de concesiune de lucrari publice sau a unui contract de concesiune de servicii, care poate fi acceptata de autoritatea contractanta, trebuie sa poata fi argumentata in baza elementelor prevazute la alin. (1) lit. a)-c) si trebuie asumata prin act administrativ al conducatorului autoritatii contractante.
#PAGEBREAK#
CAPITOLUL II
Fundamentarea deciziei de concesionare
Art. 8. - (1) Autoritatea contractanta are obligatia de a elabora un studiu de fundamentare a deciziei de concesionare in orice situatie in care intentioneaza sa atribuie un contract de concesiune de lucrari publice sau un contract de concesiune de servicii.
(2) Studiul de fundamentare se aproba prin hotarare, ordin, decizie a autoritatii contractante, dupa caz.
Art. 9. - (1) Studiul prevazut la art. 8 trebuie sa se axeze pe analiza unor elemente relevante in care se includ: aspectele generale, fezabilitatea tehnica, fezabilitatea economica si financiara, aspectele de mediu, aspectele sociale si aspectele institutionale ale proiectului in cauza. In cazul unui proiect care presupune realizarea de lucrari publice, la baza studiului de fundamentare a deciziei de concesionare va sta studiul de fezabilitate.
(2) In sensul prevederilor alin. (1), prin proiect se intelege ansamblul lucrarilor/constructiilor care urmeaza sa fie executate si/sau al serviciilor care urmeaza sa fie prestate pe parcursul derularii contractului de concesiune de lucrari publice sau de concesiune de servicii.
Art. 10. - (1) Studiul de fundamentare a deciziei de concesionare trebuie sa cuprinda o analiza care sa permita definirea si cuantificarea in termeni economici si financiari a riscurilor de proiect, luand in considerare, totodata, si variantele identificate de repartitie a riscurilor intre partile viitorului contract. In acest scop, autoritatea contractanta poate sa utilizeze, ca model, matricea preliminara de repartitie a riscurilor de proiect prevazuta in anexa nr. 1.
(2) Autoritatea contractanta are obligatia de a verifica, pe baza rezultatului analizei prevazute la alin. (1), corectitudinea stabilirii distinctiei prevazute la art. 3 alin. (1) lit. a) sau b), dupa caz.
Art. 11. - Rezultatele studiului de fundamentare a deciziei de concesionare trebuie sa justifice necesitatea si oportunitatea concesiunii si sa demonstreze ca:
a) proiectul este realizabil;
b) proiectul raspunde cerintelor si politicilor autoritatii publice;
c) au fost luate in considerare diverse alternative de realizare a proiectului;
d) varianta prin care proiectul este prevazut a fi realizat prin atribuirea unui contract de concesiune de lucrari publice sau de servicii este mai avantajoasa in raport cu varianta prin care proiectul este prevazut a fi realizat prin atribuirea unui contract de achizitie publica;
e) proiectul beneficiaza de sustinere financiara, mentionand, daca este cazul, care este contributia autoritatii contractante.
Art. 12. - Autoritatea contractanta are dreptul de a achizitiona servicii de consultanta, conform prevederilor ordonantei de urgenta, in scopul elaborarii studiilor si analizelor necesare fundamentarii deciziei de concesionare.
#PAGEBREAK#
Art. 13. - (1) In cazul prevazut la art. 12, autoritatea contractanta, prin colectivul de coordonare si supervizare prevazut la art. 4, are obligatia de a lua toate masurile prin care sa se asigure ca elaborarea studiului de fundamentare a deciziei de concesionare se realizeaza la un nivel corespunzator si ca reflecta in totalitate cerintele si conditiile solicitate.
(2) In aplicarea prevederilor alin. (1), principalele atributii ale colectivului de coordonare si supervizare sunt urmatoarele:
a) facilitarea accesului la documente, rapoarte, baze de date, masuratori si, in general, la orice informatie disponibila care ar putea servi la elaborarea studiului de fundamentare a deciziei de concesionare;
b) facilitarea contractelor consultantului cu alte autoritati publice si/sau cu persoane de drept privat;
c) analizarea fiecarui raport intermediar si a raportului final, precum si formularea observatiilor si propunerilor de modificare;
d) avizarea indeplinirii de catre consultant a activitatilor desfasurate in fiecare faza;
e) elaborarea unui raport de avizare a finalizarii studiului de fundamentare a deciziei de concesionare si prezentarea acestuia conducatorului autoritatii contractante in vederea aprobarii.
CAPITOLUL III
Elaborarea documentatiei de atribuire
Art. 14. - (1) Dupa aprobarea studiului de fundamentare, autoritatea contractanta, prin colectivul de coordonare si supervizare prevazut la art. 4 din prezentele norme, are obligatia sa asigure intocmirea documentatiei de atribuire, cu respectarea regulilor de elaborare prevazute la art. 33 din ordonanta de urgenta.
(2) Autoritatea contractanta are dreptul de a achizitiona servicii de consultanta in scopul elaborarii documentatiei de atribuire.
Art. 15. - In elaborarea caietului de sarcini, autoritatea contractanta trebuie sa respecte prevederile art. 35-39 din ordonanta de urgenta.
Art. 16. - (1) In mod specific pentru contractele de concesiune de lucrari publice si de servicii, caietul de sarcini trebuie sa contina:
a) obiectivele pe termen lung, mediu si imediate ale proiectului;
b) modul de operare vizat pentru derularea proiectului, inclusiv, daca este cazul, investitiile pe care concesionarul va fi obligat sa le realizeze si termenul de realizare a acestora;
c) descrierea activitatilor, conditii generale tehnice si de calitate;
d) daca exista, conditii speciale impuse de natura activitatilor care vor intra in obiectul contractului de concesiune, cum ar fi conditii de siguranta in exploatare, protectia mediului, protectia muncii, conditii privind folosirea si conservarea patrimoniului sau privind protejarea si punerea in valoare a patrimoniului national, conditii privind protejarea secretului de stat, utilizarea unor materiale cu regim special, conditii speciale impuse de acorduri si conventii la care Romania este parte;
e) propunerea autoritatii contractante de distributie a riscurilor de proiect;
f) daca este cazul, optiunea concedentului pentru forma de organizare a concesionarului;
g) daca este cazul, optiunea pentru crearea unei companii de proiect;
h) clauze financiare si de asigurari;
i) daca este cazul, regimul bunurilor utilizate si/sau realizate de concesionar in timpul derularii contractului de concesiune;
j) cuantumul garantiilor care urmeaza a fi constituite, dupa caz.
(2) In sensul prevederilor alin. (1) lit. g), prin companie de proiect se intelege o societate comerciala rezidenta in Romania, constituita de concedent, prin unitati aflate in subordinea sau sub autoritatea sa, si concesionar, functionand in baza legii si avand ca unic scop realizarea obiectivelor concesiunii de lucrari publice sau de servicii.
#PAGEBREAK#
Art. 17. - (1) Autoritatea contractanta are obligatia de a anunta criteriile de calificare si selectie in anuntul de participare. Modul detaliat de aplicare a acestor criterii se prezinta in cadrul documentatiei de atribuire.
(2) Autoritatea contractanta are dreptul de a aplica criterii de calificare si selectie referitoare numai la:
a) situatia personala a candidatului sau a ofertantului;
b) capacitatea de exercitare a activitatii profesionale;
c) situatia economica si financiara;
d) capacitatea tehnica si/sau profesionala;
e) standarde de asigurare a calitatii;
f) standarde de protectie a mediului.
(3) Aplicarea criteriilor de calificare si selectie se realizeaza potrivit prevederilor paragrafelor 2-5 din sectiunea a 2-a a cap. V din ordonanta de urgenta.
Art. 18. - (1) Autoritatea contractanta are obligatia de a anunta criteriile de atribuire a contractului de concesiune a lucrarilor publice si a serviciilor in anuntul de participare. Modul detaliat de aplicare a acestor criterii se prezinta in cadrul documentatiei de atribuire.
(2) Criteriile de atribuire se pot referi, dupa caz, la:
a) nivelul tarifelor de utilizare platibile de catre beneficiarii finali;
b) nivelul redeventei;
c) gradul de preluare a riscului de catre concesionar;
d) planurile de finantare si dezvoltare prezentate;
e) nivelul calitativ, tehnic si functional al solutiilor tehnice propuse;
f) modul de asigurare a protectiei mediului;
g) modul de rezolvare a unor probleme sociale;
h) termenele de realizare a unor investitii;
i) durata concesiunii.
(3) Atunci cand stabileste criteriile de atribuire a contractului, autoritatea contractanta nu are dreptul de a utiliza criterii care:
a) nu au o legatura directa cu natura si obiectul contractului de concesiune de lucrari publice sau de servicii care urmeaza sa fie atribuit;
b) nu reflecta un avantaj real si evident pe care autoritatea contractanta il poate obtine, in numele sau sau al beneficiarilor finali, prin utilizarea criteriului respectiv.
(4) Ponderea stabilita pentru fiecare criteriu nu trebuie sa conduca la distorsionarea rezultatului aplicarii procedurii pentru atribuirea contractului de achizitie publica. Pentru fiecare criteriu autoritatea contractanta are obligatia de a stabili o pondere care sa reflecte in mod corect cuantumul valoric al avantajelor de natura financiara pe care ofertantii le ofera sau importanta tehnica/functionala a solutiilor propuse.
#PAGEBREAK#
CAPITOLUL IV
Publicarea anunturilor de participare la procedura de atribuire
a contractului de concesiune de lucrari publice
sau de concesiune de servicii
Art. 19. - Autoritatea contractanta are obligatia de a transmite spre publicare anunturile de participare catre operatorul Sistemul Electronic de Achizitii Publice (SEAP).
Art. 20. - Transmiterea spre publicare a anunturilor catre operatorul SEAP se realizeaza numai prin mijloace electronice, prin utilizarea aplicatiei disponibile la adresa de internet www.e-licitatie.ro.
Art. 21. - Anunturile pentru care ordonanta de urgenta impune obligatia publicarii in Jurnalul Oficial al Uniunii Europene se redacteaza de catre autoritatea contractanta intr-o limba oficiala a Uniunii Europene si trebuie sa respecte forma adoptata prin Regulamentul Comisiei Europene nr. 1.564/2005 care stabileste formatul standard al anunturilor publicitare in cadrul procedurilor de atribuire prevazute in directivele 17/2004/CE si 18/2004/CE.
Art. 22. - Atunci cand stabileste perioadele limita pentru depunerea ofertelor, autoritatea contractanta are obligatia de a lua in calcul si termenul de 3 zile lucratoare, necesar pentru verificarea anunturilor de catre Autoritatea Nationala pentru Reglementarea si Monitorizarea Achizitiilor Publice si pentru transmiterea acestora catre Jurnalul Oficial al Uniunii Europene de catre operatorul SEAP, astfel cum este prevazut la art. 49 alin. (2) si (3) din ordonanta de urgenta.
Art. 23. - Operatorul SEAP are obligatia de a publica anuntul in SEAP, in cel mult doua zile lucratoare de la primirea acceptului de publicare, dar in niciun caz inainte de data transmiterii acestuia spre publicare in Jurnalul Oficial al Uniunii Europene, daca prevederile ordonantei de urgenta impun aceasta obligatie.
Art. 24. - In cazul anunturilor pentru care ordonanta de urgenta nu prevede obligatia publicarii in Jurnalul Oficial al Uniunii Europene, autoritatea contractanta are obligatia de a include in continutul anunturilor cel putin informatiile prevazute in modelele prezentate in anexa nr. 2.
Art. 25. - In cel mult o zi lucratoare dupa publicarea anuntului in SEAP, autoritatea contractanta are obligatia de a transmite anuntul respectiv spre publicare si catre Regia Autonoma "Monitorul Oficial".
#PAGEBREAK#
CAPITOLUL V
Aplicarea procedurilor de atribuire si evaluarea ofertelor
Art. 26. - Autoritatea contractanta are obligatia de a atribui contractul de concesiune de lucrari publice sau contractul de concesiune de servicii prin aplicarea uneia dintre procedurile prevazute la art. 18 alin. (1) lit. a)-c) din ordonanta de urgenta.
Art. 27. - Prin exceptie de la prevederile art. 26, autoritatea contractanta are dreptul de a aplica procedura de negociere cu publicarea prealabila a unui anunt de participare, atunci cand, in urma aplicarii licitatiei deschise, licitatiei restranse sau a dialogului competitiv, nu au fost depuse oferte sau niciuna dintre ofertele depuse nu a fost considerata admisibila.
Art. 28. - (1) Autoritatea contractanta va aplica procedura de licitatie restransa sau de licitatie deschisa atunci cand poate defini clar specificatiile tehnice capabile sa-i satisfaca necesitatile si exigentele si poate stabili cu precizie montajul financiar si/sau cadrul juridic de implementare a proiectului.
(2) In cazul in care conditiile prevazute la alin. (1) nu pot fi indeplinite, autoritatea contractanta va aplica procedura de dialog competitiv.
Art. 29. - Pentru aplicarea efectiva a procedurilor de atribuire prevazute la art. 26, prevederile prezentului capitol se completeaza cu dispozitiile sectiunilor 2-5 ale cap. III din ordonanta de urgenta si dispozitiile sectiunilor 1-4 ale cap. IV din Hotararea Guvernului nr. 925/2006 pentru aprobarea normelor de aplicare a prevederilor referitoare la atribuirea contractelor de achizitie publica din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 34/2006 privind atribuirea contractelor de achizitie publica, a contractelor de concesiune de lucrari publice si a contractelor de concesiune de servicii, cu modificarile si completarile ulterioare.
Art. 30. - (1) Autoritatea contractanta are obligatia de a desemna, pentru atribuirea fiecarui contract de concesiune de lucrari publice sau de concesiune de servicii, persoanele responsabile pentru evaluarea ofertelor, care se constituie intr-o comisie de evaluare.
(2) Membrii comisiei de evaluare trebuie sa fie in numar de minimum 5 si se nominalizeaza, de regula, din cadrul colectivului de coordonare si supervizare prevazut la art. 4 alin. (1).
(3) Autoritatea contractanta desemneaza, prin hotarare, ordin sau decizie, presedintele comisiei de evaluare dintre membrii acesteia.
(4) Autoritatea contractanta are obligatia de a nominaliza membri de rezerva pentru membrii comisiei de evaluare.
(5) Autoritatea contractanta are dreptul de a inlocui un membru al comisiei de evaluare cu un membru de rezerva numai daca persoana care urmeaza sa fie inlocuita nu are posibilitatea, din motive obiective, de a-si indeplini atributiile care rezulta din calitatea de membru al comisiei de evaluare. Dupa producerea inlocuirii, calitatea de membru al comisiei de evaluare este preluata de catre membrul de rezerva care isi va exercita atributiile aferente pana la finalizarea procedurii de atribuire.
Art. 31. - (1) Presedintele comisiei de evaluare are dreptul de a propune conducerii autoritatii contractante cooptarea in cadrul comisiei de evaluare a unor experti externi.
(2) Propunerea prevazuta la alin. (1) trebuie sa precizeze atributiile si responsabilitatile specifice ale expertilor care urmeaza sa fie cooptati in comisia de evaluare si sa justifice necesitatea participarii lor la procesul de evaluare.
(3) Expertii cooptati pot fi nominalizati odata cu numirea comisiei de evaluare, dintre expertii externi prevazuti la art. 4 alin. (2), sau ulterior, in functie de problemele specifice care ar putea impune expertiza acestora.
(4) Expertii cooptati pentru probleme specifice nu au drept de vot in cadrul comisiei de evaluare, insa au obligatia de a elabora un raport de specialitate cu privire la aspectele tehnice, financiare sau juridice, asupra carora isi exprima punctul de vedere.
(5) Raportul de specialitate prevazut la alin. (4) este destinat sa faciliteze comisiei de evaluare adoptarea deciziilor in cadrul procesului de analiza a ofertelor si de stabilire a ofertei/ofertelor castigatoare. Raportul de specialitate se ataseaza la raportul de atribuire si devine parte a dosarului de concesiune.
#PAGEBREAK#
Art. 32. - (1) Atributiile comisiei de evaluare sunt urmatoarele:
a) deschiderea ofertelor si, dupa caz, a altor documente care insotesc oferta;
b) verificarea indeplinirii criteriilor de calificare de catre ofertanti/candidati, astfel cum au fost acestea solicitate prin documentatia de atribuire;
c) realizarea selectiei/preselectiei candidatilor, daca este cazul;
d) realizarea dialogului cu operatorii economici, in cazul aplicarii procedurii de dialog competitiv;
e) realizarea negocierilor cu operatorii economici, in cazul aplicarii procedurilor de negociere;
f) verificarea propunerilor tehnice prezentate de ofertanti, din punct de vedere al modului in care acestea corespund cerintelor minime din caietul de sarcini sau din documentatia descriptiva;
g) verificarea propunerilor financiare prezentate de ofertanti;
h) stabilirea ofertelor admisibile;
i) aplicarea criteriilor de atribuire, astfel cum a fost prevazut in documentatia de atribuire, si stabilirea ofertei castigatoare;
j) in cazuri justificate conform prevederilor art. 209 din ordonanta de urgenta, elaborarea unei propuneri de anulare a procedurii de atribuire;
k) elaborarea raportului procedurii de atribuire, potrivit prevederilor art. 213 alin. (2) din ordonanta de urgenta.
(2) In sensul prevederilor alin. (1), oferta este considerata admisibila daca se indeplinesc, in mod cumulativ, urmatoarele conditii:
a) nu se incadreaza in niciuna dintre situatiile prevazute la art. 33 alin. (3) din Hotararea Guvernului nr. 925/2006, cu modificarile si completarile ulterioare;
b) a fost depusa de un ofertant care indeplineste cerintele minime de calificare;
c) indeplineste cerintele caietului de sarcini;
d) nu contine propuneri dezavantajoase pentru autoritatea contractanta, referitoare la clauzele contractuale;
e) propunerea financiara este realista si nu implica din partea autoritatii contractante o contributie de natura sa produca o distribuire majoritara a riscului de exploatare catre ea insasi.
Art. 33. - (1) Oferta poate fi considerata inadmisibila si daca a fost depusa de un ofertant care, in ultimii 2 ani, din motive imputabile acestuia, nu si-a indeplinit sau a indeplinit in mod defectuos obligatiile contractuale, fapt care a produs sau este de natura sa produca grave prejudicii beneficiarilor acestuia.
(2) Modul de indeplinire a obligatiilor contractuale se dovedeste prin mijloace precum certificatele/documentele prevazute la art. 188 alin. (1) lit. a), alin. (2) lit. a) si alin. (3) lit. a) din ordonanta de urgenta.
Art. 34. - (1) Pe parcursul desfasurarii procesului de evaluare, comisia si expertii cooptati au obligatia de a pastra confidentialitatea asupra continutului ofertelor, precum si asupra oricaror alte informatii prezentate de candidati/ofertanti, a caror dezvaluire ar putea aduce atingere dreptului acestora de a-si proteja proprietatea intelectuala sau secretele comerciale.
(2) Incalcarea angajamentelor referitoare la confidentialitate se sanctioneaza potrivit legii.
(3) Cu exceptia sedintei de deschidere a ofertelor, la intrunirile comisiei de evaluare au dreptul de a participa numai membrii acesteia si expertii cooptati, dupa caz.
(4) Regulile de evitare a conflictului de interese, astfel cum au fost prevazute la cap. II sectiunea a 8-a din ordonanta de urgenta, sunt egal aplicabile atat comisiei de evaluare, cat si expertilor cooptati.
#PAGEBREAK#
Art. 35. - (1) Comisia de evaluare si membrii cooptati au obligatia de a semna pe propria raspundere o declaratie de confidentialitate si impartialitate prin care se angajeaza sa respecte prevederile art. 34 alin. (1) si prin care confirma ca nu se afla intr-o situatie care implica existenta unui conflict de interese.
(2) Declaratia prevazuta la alin. (1) trebuie semnata inainte de preluarea atributiilor specifice in cadrul procesului de evaluare.
(3) In cazul in care unul dintre membrii desemnati in comisia de evaluare sau unul dintre expertii cooptati constata ca se afla intr-o situatie de incompatibilitate, atunci acesta are obligatia de a solicita de indata inlocuirea sa din componenta comisiei respective cu o alta persoana. Situatiile de incompatibilitate pot fi sesizate autoritatii contractante si de catre orice alta persoana.
(4) In cazul in care sunt sesizate astfel de situatii, autoritatea contractanta are obligatia de a verifica cele semnalate si, daca este cazul, de a adopta masurile necesare pentru evitarea/remedierea oricaror aspecte care pot determina aparitia unui conflict de interese.
Art. 36. - (1) In cazul aplicarii procedurii de dialog competitiv, pe parcursul dialogului desfasurat in etapa a doua a acestei proceduri, comisia de evaluare trebuie sa discute si sa clarifice, in conformitate si in limitele mandatului acordat de conducatorul autoritatii contractante, elemente esentiale cum ar fi:
a) identificarea responsabilitatilor de natura tehnica, financiara si juridica ale concedentului si ale concesionarului;
b) modul de distribuire a riscurilor si beneficiilor intre concesionar si concedent, fara ca prin aceasta distributie sa se depaseasca limita care stabileste distinctia dintre contractul de concesiune si contractul de achizitie publica, astfel cum s-a prevazut la art. 3 alin. (1);
c) modificarea, revizuirea sau adaptarea studiilor existente, in functie de conditiile de realizare propuse de participantii la dialog si in masura in care sunt agreate de autoritatea contractanta;
d) identificarea clara a standardelor de performanta, a facilitatilor, a echipamentelor care urmeaza sa fie asigurate pe parcursul derularii contractului, precum si a cerintelor de predare la sfarsitul perioadei de contract;
e) modul de efectuare a controlului si identificarea mecanismelor de urmarire a costurilor, calitatii si sigurantei prestatiilor, a relatiilor cu tertii, precum si a altor cerinte specifice de operare si intretinere;
f) aranjamentele alternative pentru cazurile in care concesionarul intra in stare de insolventa sau lichidare ori in cazul in care, din motive care nu tin de vointa partilor, concesiunea inceteaza inainte de termen;
g) stabilirea mecanismelor de rezolvare a conflictelor;
h) elemente referitoare la forta de munca preluata sau angajata pentru realizarea proiectului;
i) clauzele generale ale contractului care urmeaza sa fie incheiat;
j) stabilirea categoriilor de bunuri:
- bunuri de retur - acele bunuri publice transmise cu titlu gratuit in administrarea concesionarului, inclusiv cele realizate pe durata proiectului in scopul indeplinirii obiectivelor concesiunii si care, la incetarea contractului, revin de plin drept, gratuit, in buna stare, exploatabile si libere de orice sarcini sau obligatii concedentului;
- bunuri proprii - acele bunuri care, la incetarea contractului, raman in proprietatea concesionarului;
k) alte obiective stabilite de autoritatea contractanta.
(2) In cazul in care etapa a doua a procedurii de dialog competitiv nu se poate finaliza prin identificarea niciunei solutii corespunzatoare necesitatilor sale obiective, autoritatea contractanta are dreptul de a anula procedura de atribuire, considerandu-se, implicit, indeplinite conditiile prevazute la art. 209 alin. (1) lit. b) din ordonanta de urgenta.
Art. 37. - In cazul aplicarii procedurii de negociere, comisia de evaluare trebuie sa discute si sa clarifice, in conformitate si in limitele mandatului acordat de conducatorul autoritatii contractante, aceleasi elemente esentiale cum sunt cele prevazute la art. 36.
#PAGEBREAK#
Art. 38. - (1) Orice decizie a comisiei de evaluare trebuie sa intruneasca votul a cel putin doua treimi din numarul membrilor sai.
(2) In cazul stabilirii ofertei castigatoare pe baza de punctaj, votul membrilor comisiei de evaluare se reflecta prin punctajul individual acordat fiecarei oferte.
(3) Membrii comisiei de evaluare care nu sunt de acord cu decizia adoptata au obligatia de a-si prezenta punctul de vedere in scris, elaborand in acest sens o nota individuala, care se ataseaza la raportul procedurii de atribuire.
Art. 39. - Comisia de evaluare are obligatia de a stabili oferta castigatoare dintre ofertele admisibile, in conformitate cu prevederile art. 200 din ordonanta de urgenta.
Art. 40. - Raportul procedurii de atribuire, precum si, dupa caz, rapoartele elaborate pentru etapele sau fazele intermediare ale procedurii de atribuire aplicate se inainteaza conducatorului autoritatii contractante spre aprobare, conform atributiilor legale ce ii revin.
CAPITOLUL VI
Garantia de participare
Art. 41. - Autoritatea contractanta are obligatia de a preciza in documentatia de atribuire urmatoarele informatii:
a) cuantumul garantiei de participare in suma fixa, suma care nu poate depasi 2% din valoarea estimata a contractului;
b) data pana la care trebuie depusa garantia de participare;
c) perioada de valabilitate a garantiei de participare.
Art. 42. - (1) Garantia de participare se constituie prin scrisoare de garantie bancara, care se prezinta in original, in cuantumul, pana la data si pentru perioada prevazute in documentatia de atribuire.
(2) Autoritatea contractanta nu are dreptul de a impune eliberarea scrisorii de garantie bancara de catre o anumita banca, nominalizata in mod expres in documentatia de atribuire.
Art. 43. - Autoritatea contractanta are dreptul de a retine garantia de participare, ofertantul pierzand astfel suma constituita, atunci cand acesta din urma se afla in oricare dintre urmatoarele situatii:
a) isi retrage oferta in perioada de valabilitate a acesteia;
b) oferta sa fiind stabilita castigatoare, refuza sa semneze contractul in perioada de valabilitate a ofertei.
Art. 44. - (1) Garantia de participare, constituita de ofertantul a carui oferta a fost stabilita ca fiind castigatoare, se restituie de catre autoritatea contractanta in cel mult 3 zile lucratoare de la data semnarii contractului.
(2) Garantia de participare, constituita de ofertantii a caror oferta nu a fost stabilita castigatoare, se returneaza de catre autoritatea contractanta dupa semnarea contractului cu ofertantul a carui oferta a fost desemnata castigatoare, dar nu mai tarziu de 3 zile lucratoare de la data expirarii perioadei de valabilitate a ofertei.
#PAGEBREAK#
CAPITOLUL VII
Incheierea contractului de concesiune de lucrari publice
sau de concesiune de servicii
Art. 45. - (1) Autoritatea contractanta are obligatia de a finaliza procedura de atribuire, prin incheierea contractului de concesiune de lucrari publice sau de concesiune de servicii.
(2) Prin exceptie de la prevederile alin. (1), autoritatea contractanta are dreptul de a finaliza procedura de atribuire, prin anularea acesteia, dar numai in circumstantele prevazute la art. 209 din ordonanta de urgenta.
Art. 46. - (1) Autoritatea contractanta are obligatia de a comunica tuturor candidatilor/ofertantilor rezultatul aplicarii procedurii, potrivit prevederilor cap. V sectiunea a 5-a din ordonanta de urgenta.
(2) Comunicarea catre ofertantul declarat cistigator trebuie sa contina si invitatia pentru semnarea contractului.
(3) Data stabilita in invitatia prevazuta la alin. (2) nu poate fi anterioara datei de implinire a termenelor prevazute la art. 205 alin. (1) lit. a) si b) din ordonanta de urgenta.
Art. 47. - (1) Contractul de concesiune de lucrari publice sau de concesiune de servicii trebuie sa cuprinda clauze clare referitoare la drepturile si obligatiile fiecarei parti.
(2) Caietul de sarcini si oferta concesionarului reprezinta parte integranta a contractului de concesiune. Clauzele generale sau specifice ale contractului de concesiune nu trebuie sa contravina cerintelor esentiale ale caietului de sarcini si nici angajamentelor asumate de concesionar in cadrul ofertei.
Art. 48. - (1) In temeiul contractului de concesiune, concesionarul dobandeste dreptul de a exploata, in tot sau in parte, rezultatul lucrarilor sau de a presta serviciile care fac obiectul contractului, potrivit obiectivelor si standardelor de calitate stabilite de concedent. Concesionarul are dreptul de a folosi si de a culege fructele bunurilor ce fac obiectul concesiunii, potrivit naturii bunului si scopului stabilit de parti prin contractul de concesiune.
(2) In temeiul contractului de concesiune, concesionarul are obligatia de a asigura exploatarea eficace, in regim de continuitate si permanenta, a lucrarilor publice sau a serviciilor care fac obiectul concesiunii, in conformitate cu cerintele si destinatia impuse de concedent.
Art. 49. - (1) Scopul principal al contractului este sa asigure, pe baza unei gestionari optime, efectuarea la un nivel corespunzator a activitatilor, la preturi accesibile pentru utilizatorii finali, precum si intretinerea si dezvoltarea oricaror bunuri de retur incredintate concesionarului pentru efectuarea respectivelor activitati. In acest sens, indiferent de modul de distribuire a riscurilor, modul de recuperare a costurilor de catre concesionar trebuie stabilit astfel incat sa il determine pe acesta sa depuna toate diligentele necesare pentru reducerea costurilor respective.
(2) Modul in care se realizeaza recuperarea costurilor de catre concesionar trebuie sa includa, in mod obligatoriu, preluarea celei mai mari parti din riscurile exploatarii aferente contractului de concesiune de lucrari publice sau de concesiune de servicii.
(3) In sensul prevederilor alin. (2), riscul exploatarii este constituit din:
a) riscul de disponibilitate, respectiv nerespectarea unor parametri de performanta si calitate ai constructiei/serviciului, clar determinati si masurabili, pe intreaga durata de viata a proiectului;
b) riscul de piata, respectiv neintrebuintarea de catre utilizatorii finali a rezultatului lucrarilor executate/serviciilor puse la dispozitia acestora, in conditiile in care parametrii de performanta si calitate sunt integral respectati.
(4) Concedentul nu se obliga la plata niciunei sume de bani daca prin contract se stabileste faptul ca riscul de exploatare este preluat integral de concesionar. In cazul in care contractul contine clauze in acest sens, concedentul are dreptul de a primi si o redeventa care poate fi stabilita la un nivel fix sau intr-un anumit procent din cuantumul veniturilor incasate de concesionar de la beneficiarii finali ca urmare a activitatilor realizate.
(5) Fara a afecta prevederile art. 3, in cazul in care riscul de exploatare este distribuit intre concedent si concesionar, prin contractul de concesiune de lucrari publice sau de concesiune de servicii trebuie sa se stabileasca in mod explicit contributia financiara a concedentului pe parcursul derularii contractului, precum si alte angajamente ale acestuia, ca sprijin complementar.
#PAGEBREAK#
Art. 50. - (1) Contractul de concesiune de lucrari publice sau de concesiune de servicii trebuie sa cuprinda clauze prin care se stabileste in mod explicit modul de distribuire a riscurilor pe intreaga durata a acestuia.
(2) Concedentul nu are dreptul ca, pe parcursul indeplinirii contractului de concesiune de lucrari publice sau de concesiune de servicii, sa accepte sau sa solicite modificari ale clauzelor contractuale care ar avea ca efect o diminuare a responsabilitatilor concesionarului in asemenea masura incat cea mai mare parte a riscurilor sa fie redistribuita concedentului.
Art. 51. - (1) Concedentul trebuie sa defineasca prin contract nivelul de performanta si de calitate al activitatilor pe care concesionarul urmeaza sa le efectueze, precum si modul in care acesta trebuie sa raspunda in eventuale situatii de urgenta, stabilind in acest sens indicatori relevanti si masurabili pe baza carora se va realiza verificarea modului de respectare a obligatiilor contractuale.
(2) Clauzele contractuale trebuie sa prevada dreptul concedentului de a verifica indeplinirea cerintelor de performanta si calitate a activitatilor realizate de concesionar, asigurandu-se in acest sens inclusiv dreptul de a verifica documente relevante cu privire la aceste aspecte.
(3) Clauzele contractuale trebuie sa prevada, de asemenea, modul in care concesionarul se obliga sa prezinte concedentului rapoarte, periodice sau la simpla solicitare a acestuia din urma, cu privire la modul de realizare a anumitor parametri pe parcursul derularii contractului.
Art. 52. - (1) In contractul de concesiune de lucrari publice sau de concesiune de servicii trebuie precizata procedura prin care, la momentul inceperii proiectului, se realizeaza transferul de la concedent la concesionar al infrastructurii sau al oricaror bunuri ce vor fi utilizate in derularea concesiunii.
(2) Contractul trebuie sa stabileasca distinctia dintre bunurile de retur si bunurile proprii, precum si regimul juridic al acestora.
(3) Contractul trebuie sa precizeze, de asemenea, procedura prin care, la momentul finalizarii proiectului, se realizeaza transferul obiectului concesiunii de la concesionar la concedent.
Art. 53. - Concesionarul are dreptul de a incheia contracte cu tertii pentru asigurarea si valorificarea exploatarii bunurilor, activitatilor si serviciilor care fac obiectul concesiunii.
Art. 54. - (1) Contractul trebuie sa prevada situatiile in care acesta poate inceta, dupa cum urmeaza:
a) la expirarea duratei stabilite conform angajamentelor din oferta prezentata de concesionar si a clauzelor contractuale specifice;
b) in cazul constatarii unor abateri grave ale concesionarului de la indeplinirea obligatiilor contractuale, prin rezilierea unilaterala de catre concedent si cu plata unei despagubiri in sarcina concesionarului;
c) in cazul constatarii unor abateri grave ale concedentului de la indeplinirea obligatiilor contractuale, prin rezilierea unilaterala de catre concesionar si cu plata unei despagubiri in sarcina concedentului;
d) in cazul in care interesul national sau local o impune, prin denuntarea unilaterala de catre concedent, dar numai cu plata de despagubiri juste si prealabile in sarcina concedentului;
e) in cazuri de forta majora sau caz fortuit, cand concesionarul se afla in imposibilitatea de a continua contractul, prin renuntare fara plata unei despagubiri.
(2) Suplimentar prevederilor alin. (1) lit. b), contractul trebuie sa contina proceduri adecvate de rezolvare a neconformitatilor in indeplinirea cerintelor de performanta si calitate stabilite in situatia prevazuta la art. 51 alin. (1), inclusiv penalitati aplicabile in cazul constatarii unor astfel de neconformitati, pana la corectarea acestora.
Art. 55. - (1) Partile vor stabili in mod obligatoriu mecanismele de solutionare a divergentelor care pot sa apara pe parcursul derularii contractului si instantele investite cu solutionarea acestor diferende.
(2) Partile pot insera in contract clauza arbitrala sau compromisorie care atribuie competenta de solutionare a litigiilor izvorate din executarea contractului instantelor arbitrale.
Art. 56. - In termen de 48 de zile de la data incheierii contractului de concesiune de lucrari publice sau de servicii, autoritatea contractanta are obligatia de a transmite spre publicare in SEAP informatii referitoare la identitatea ofertantului castigator, la serviciile sau lucrarile publice care fac obiectul contractului de concesiune, la redeventa pe care o va primi autoritatea contractanta sau, dupa caz, la contributia financiara care urmeaza sa fie platita de autoritatea contractanta.
#PAGEBREAK#
CAPITOLUL VIII
Dispozitii tranzitorii si finale
Art. 57. - (1) Monitorizarea atribuirii contractelor de concesiune de lucrari publice si a contractelor de concesiune de servicii de realizeaza de catre Autoritatea Nationala pentru Reglementarea si Monitorizarea Achizitiilor Publice pe baza informatiilor cuprinse in anunturile de participare si in rapoartele anuale transmise de autoritatile contractante.
(2) Autoritatile contractante au obligatia transmiterii catre Autoritatea Nationala pentru Reglementarea si Monitorizarea Achizitiilor Publice a unui raport anual privind contractele atribuite in anul anterior.
(3) Informatiile solicitate se transmit conform modelului de raport prevazut in anexa nr. 3, de regula in format electronic sau, in cazuri exceptionale, pe suport hartie, cel mai tarziu pana la data de 31 martie a fiecarui an.
Art. 58. - (1) Raportul anual in format electronic se transmite la adresa de e-mail monitorizare@anrmap.ro
(2) Raportul anual in format fizic se depune la registratura Autoritatii Nationale pentru Reglementarea si Monitorizarea Achizitiilor Publice, autoritatea contractanta avand obligatia de a solicita numarul de inregistrare pe copia-martor a acestuia.
(3) Omisiunea transmiterii raportului anual sau transmiterea unui raport incomplet ori continand informatii eronate intra sub incidenta prevederilor art. 293 lit. m) din ordonanta de urgenta.
Art. 59. - Autoritatea Nationala pentru Reglementarea si Monitorizarea Achizitiilor Publice prelucreaza informatiile relevante cuprinse in anunturile de participare, precum si rapoartele anuale primite de la autoritatile contractante, constituind o baza de date statistice care sunt utilizate pentru:
a) prezentarea in termen a rapoartelor solicitate de Comisia Europeana;
b) supravegherea modului de atribuire a contractelor de concesiune de lucrari publice si a contractelor de concesiune de servicii;
c) prevenirea si, dupa caz, constatarea unor incalcari ale legislatiei in domeniu.
Art. 60. - (1) In aplicarea prevederilor art. 33 alin. (2), concedentul are obligatia de a elibera concesionarului documente constatatoare care contin informatii referitoare la indeplinirea obligatiilor contractuale de catre acesta si la eventualele prejudicii, in termen de 14 zile de la data finalizarii contractului respectiv.
(2) Documentele constatatoare prevazute la alin. (1) se intocmesc in 3 exemplare, concedentul avand, suplimentar obligatiilor prevazute la alin. (1), si urmatoarele obligatii:
a) sa depuna un exemplar la dosarul concesiunii; si
b) sa transmita un exemplar Autoritatii Nationale pentru Reglementarea si Monitorizarea Achizitiilor Publice, in scopul monitorizarii, in cel mult 3 zile lucratoare de la data expirarii termenului prevazut la alin. (1).
(3) Omisiunea transmiterii documentului constatator prevazut la alin. (2) lit. b) sau transmiterea unui document care contine informatii eronate intra sub incidenta prevederilor art. 293 lit. m) din ordonanta de urgenta.
(4) Documentele constatatoare emise de autoritatea contractanta in conformitate cu prevederile alin. (1) pot fi contestate in contencios administrativ, potrivit legii.
Art. 61. - Presedintele Autoritatii Nationale pentru Reglementarea si Monitorizarea Achizitiilor Publice are dreptul de a emite ordine pentru:
a) aprobarea unor formulare specifice utilizate in cadrul procedurilor de atribuire ori in procesul de monitorizare a contractelor de concesiune de lucrari publice sau a contractelor de concesiune de servicii;
b) aprobarea unor instructiuni si ghiduri de utilizare, cu caracter general sau punctual, referitoare la prevederile ordonantei de urgenta si/sau ale prezentei hotarari.
Art. 62. - Anexele nr. 1-3*) fac parte integranta din prezentele norme.
___________
*) Anexa nr. 1 la norme este reprodusa in facsimil.
#PAGEBREAK#
la norme
(Model)
+---------------------+------------------------+------------------------+-------------------------------+ | Categoria de risc | Descriere | Consecinte | Eliminare | +---------------------+------------------------+------------------------+-------------------------------+ | Riscuri de amplasament | +---------------------+------------------------+------------------------+-------------------------------+ |Structura existenta |Structurile existente |Majorarea costurilor si |Concesionarul transfera riscul | |(modernizari) |sunt inadecvate pentru |timpului necesar pentru |constructorului, care se poate | | |a adapta dezvoltarea |realizarea proiectului |baza pe rapoarte de expertiza | | | | |tehnica in faza de proiect | +---------------------+------------------------+------------------------+-------------------------------+ |Conditii de |Conditii de sol |Majorarea costurilor si |Concesionarul transfera riscul | |amplasament |neprevazut de grele |timpului necesar pentru |constructorului, care se poate | | | |realizarea proiectului |baza pe rapoarte de expertiza | | | | |tehnica in faza de proiect | +---------------------+------------------------+------------------------+-------------------------------+ |Aprobari |Nu pot fi obtinute toate|Intarzieri in inceperea |Inainte de inceperea | | |aprobarile necesare sau |proiectului sau in |proiectului, Concedentul | | |pot fi obtinute cu |finalizarea lui si |realizeaza o investigare in | | |conditionari neprevazute|cresterea costurilor |detaliu a aprobarilor necesare | | | |aferente realizarii | | | | |proiectului | | +---------------------+------------------------+------------------------+-------------------------------+ |Curatare si |Pregatirea terenului are|Majorarea costurilor si |Concesionarul trebuie sa fie | |viabilizare |ca rezultat un cost mult|timpului necesar pentru |capabil sa-si utilizeze si | | |mai mare decat cel |realizarea proiectului |sa-si mobilizeze resursele | | |anticipat si necesita un| |pentru a acoperi costurile | | |timp cu mult peste | |pentru curatarea si | | |termenii contractuali | |viabilizarea terenului | +---------------------+------------------------+------------------------+-------------------------------+ |Titlul de proprietate|Cresterea costurilor si |Majorarea costurilor si |Verificarea de catre Concedent | | |timpului necesar pentru |timpului necesar pentru |a registrelor cadastrale si | | |achizitia de terenuri de|realizarea proiectului |luarea masurilor necesare | | |la proprietari si/sau | |pentru rezervarea terenurilor | | |pentru acordarea | |necesare proiectului | | |dreptului de utilizare a| | | | |terenurilor | | | +---------------------+------------------------+------------------------+-------------------------------+ |Mostenire culturala |Crestere a costurilor si|Majorarea costurilor si |Concedentul poate angaja | | |timpului necesar ca |timpului necesar pentru |experti pentru investigare si | | |rezultat al unor |realizarea proiectului |stabilirea masurilor de | | |descoperiri arheologice | |minimizare a costurilor si | | |si/sau de patrimoniu | |evitarea intarzierilor | | |national | | | +---------------------+------------------------+------------------------+-------------------------------+ |Mediu (1) |Amplasamentele pentru |Majorarea costurilor si |Concedentul raspunde de | | |proiect prezinta un grad|timpului necesar pentru |activitatile desfasurate pe | | |de contaminare |realizarea proiectului |terenurile sale si controleaza | | |necunoscut | |procesul de supraveghere a | | | | |poluarii si de penalizare a | | | | |poluatorului | +---------------------+------------------------+------------------------+-------------------------------+ |Mediu (2) |Pe parcursul |Costuri de decontaminare|Concesionarul este obligat | | |implementarii | |sa-si ia toate masurile | | |proiectului se produc | |necesare pentru evitarea unor | | |contaminari ale | |astfel de evenimente. Angajarea| | |proprietatilor adiacente| |de experti pentru investigare | | |cu efect asupra | |si stabilirea masurilor de | | |proprietatilor puse la | |minimizare a costurilor si | | |dispozitia proiectului | |evitarea intarzierilor | +---------------------+------------------------+------------------------+-------------------------------+ |Disponibilitatea |Accesul la un anumit |Intarziere in |Concesionarul are obligatia de | |amplasamentului |amplasament nu poate |implementare si |a lua toate masurile necesare | | |fi negociat cu |majorare de costuri |pentru asigurarea accesului la | | |proprietarul acestuia | |amplasamentele puse la | | | | |dispozitia proiectului | +---------------------+------------------------+------------------------+-------------------------------+ | Riscuri de proiectare, constructie si receptie a lucrarilor proiectului | +---------------------+------------------------+------------------------+-------------------------------+ |Proiectare |Proiectul facilitatii nu|Crestere pe termen lung |Concedentul are dreptul de a | | |permite efectuarea |a costurilor |reduce platile in cadrul | | |prestatiilor la costul |suplimentare sau |proiectului sau de a reduce | | |anticipat |imposibilitatea |dreptul Concesionarului la | | | |asigurarii prestatiilor |incasari directe | | | |pe termen lung | | +---------------------+------------------------+------------------------+-------------------------------+ |Constructie |Aparitia unui eveniment |Intarziere in |Concesionarul transfera riscul | | |pe durata constructiei, |implementare si |constructorului care trebuie | | |eveniment care conduce |majorare de costuri |sa aiba resursele si | | |la imposibilitatea | |capacitatea tehnica de a se | | |finalizarii acesteia in | |incadra in conditiile de | | |termenul anticipat si la| |executie | | |costul estimat | | | +---------------------+------------------------+------------------------+-------------------------------+ |Receptie investitie |Riscul este atat fizic |Consecinte pentru ambii |Concedentul nu va efectua nici | | |cat si operational si se|parteneri. Pentru |un fel de plata pana la | | |refera la intarzierea |Concesionar si |receptia investitiei si | | |efectuarii receptiei |finantatorii sai - |inceperea prestatiilor | | |investitiei |venituri intarziate si |solicitate. | | | |profituri pierdute. | | | | |Pentru Concedent - | | | | |intarzierea inceperii | | | | |furnizarii serviciilor | | | | |cerute | | +---------------------+------------------------+------------------------+-------------------------------+ | Finantator si finantare | +---------------------+------------------------+------------------------+-------------------------------+ |Dobanzi pe parcursul |Dobanzile aplicabile se |Cresterea/scaderea |In contractul de concesiune | |investitiei |schimba, modificand |costurilor proiectului |pot fi incluse prevederi cu | | |parametrii financiari ai| |privire la acest risc | | |ofertei | | | +---------------------+------------------------+------------------------+-------------------------------+ |Finantator incapabil |Concesionarul devine |Nerealizarea |O corecta si aprofundata | | |insolvabil sau |prestatiilor solicitate |analiza a resurselor | | |efectuarea prestatiilor |de Concedent si pierderi|financiare prezentate in cadrul| | |necesita o finantare mai|pentru participantii la |ofertei depuse de viitorul | | |mare decat cea estimata |investitie |Concesionar (angajamentele | | |de Concesionar | |finantatorului). Garantarea de | | | | |catre Concesionara realizarii | | | | |investitiei (Garantie bancara | | | | |de buna executie) | +---------------------+------------------------+------------------------+-------------------------------+ |Finantare |Concesionarul nu poate |Lipsa finantarii pentru |Concedentul va analiza cu mare | |indisponibila |asigura resursele |continuarea sau |atentie angajamentele | | |financiare si de capital|finalizarea investitiei |financiare ale Concesionarului | | |atunci cand trebuie si | |si concordanta cu programarea | | |in cuantumuri suficiente| |investitiei | +---------------------+------------------------+------------------------+-------------------------------+ |Modificari de taxe |Pe parcursul proiectului|Impact negativ asupra |Veniturile Concesionarului | | |regimul de impozitare |veniturilor financiare |trebuie sa permita acoperirea | | |general se schimba in |ale Concesionarului |diferentelor nefavorabile, | | |defavoarea | |pana la un cuantum stabilit | | |Concesionarului | |intre parti prin contract. | | | | |Peste acest cuantum, diferenta | | | | |va fi suportata de Concedent, | | | | |din surse legal constituite cu | | | | |aceasta destinatie | +---------------------+------------------------+------------------------+-------------------------------+ |Finantare |Datorita schimbarilor de|Concesionarul nu poate |Concesionarul poate acoperi o | |suplimentara |legislatie, de politica |suporta financiar |parte din refinantare in | | |sau de alta natura, sunt|consecintele |limita resurselor disponibile. | | |necesare finantari |schimbarilor |Partea ramasa neacoperita se | | |suplimentare pentru | |suporta de Concedent | | |reconstructie, | | | | |modificare, re-echipare,| | | | |etc. | | | +---------------------+------------------------+------------------------+-------------------------------+ |Profituri de |Finalizarea investitiei |Schimbare profitabila in|Concedentul trebuie sa se | |refinantare |se face la un cost mai |finantarea proiectului |asigure ca Concesionarul nu | | |mic decat cel initial | |poate profita exclusiv de | | | | |acest risc favorabil | +---------------------+------------------------+------------------------+-------------------------------+ | Operare | +---------------------+------------------------+------------------------+-------------------------------+ |Resurse la intrare |Resursele necesare |Cresteri de cost si, in |Concesionarul poate gestiona | | |pentru operare costa mai|unele cazuri, efecte |riscul prin contracte de | | |mult decat estimarile |negative asupra |furnizare pe termen lung cu | | |initiale, nu au calitate|calitatii prestatiilor |clauze specifice privind | | |corespunzatoare sau sunt|efectuate |asigurarea calitatii | | |indisponibile in | |furniturilor | | |cantitatile necesare | | | +---------------------+------------------------+------------------------+-------------------------------+ |Intretinere si |Calitatea proiectarii |Cresterea costului cu |Concesionarul poate gestiona | |reparare |si/sau a lucrarilor este|efecte negative asupra |riscul prin contracte pe | | |necorespunzatoare |prestatiilor efectuate |termen lung cu operatori | | |avand ca rezultat | |corespunzator calificati si | | |cresterea peste | |avand capacitati materiale si | | |anticipari a costurilor | |resurse suficiente | | |de intretinere si | | | | |reparatii | | | +---------------------+------------------------+------------------------+-------------------------------+ |Schimbarea cerintelor|Concedentul schimba |Schimbarea cerintelor |Concedentul trebuie sa | |Concedentului in |cerintele dupa semnarea |pe timpul realizarii |defineasca cat mai exact | |afara limitelor |contractului |investitiei conduce la |cerintele sale inca din faza | |agreate prin contract| |modificarea proiectului |de pregatire a proiectului | | | |iar dupa receptie la | | | | |cresterea costurilor de | | | | |capital | | +---------------------+------------------------+------------------------+-------------------------------+ |Operare |Concesionarul nu |Imposibilitatea |Concedentul trebuie sa | | |corespunde financiar |efectuarii prestatiilor |examineze in detaliu, inca din | | |sau nu poate efectua | |faza de ofertare, capacitatea | | |prestatiile conform | |viitorului Concesionar de a | | |contractului | |indeplini cu succes contractul | +---------------------+------------------------+------------------------+-------------------------------+ |Solutii tehnice |Solutiile tehnice |Venitul Concesionarului |In faza de ofertare, viitorul | |vechi sau inadecvate |propuse nu sunt |scade sub datele de |Concesionar poate propune | | |corespunzatoare din |inchidere financiara a |conditii contractuale care sa | | |punct de vedere |proiectului avand ca |prevada constituirea unor | | |tehnologic pentru a |rezultat pierderi. |resurse de rezerva pentru | | |asigura realizarea |Concedentul nu |acoperirea eventualelor | | |proiectului |primeste prestatiile |dezvoltari tehnologice | | | |solicitate | | +---------------------+------------------------+------------------------+-------------------------------+ | Piata | +---------------------+------------------------+------------------------+-------------------------------+ |Inrautatirea |Producerea unor |Venituri sub proiectiile|In faza de ofertare, viitorul | |conditiilor |schimbari fundamentale |financiare anterioare |Concesionar poate propune | |economice |si neasteptate in | |conditii contractuale care | |generale |conditiile economice | |sa-i asigure conditii de | | |generale, care conduc la| |acoperire a riscului. | | |reducerea cererii pentru| | | | |prestatiile contractate | | | +---------------------+------------------------+------------------------+-------------------------------+ |Schimbari |O alta investitie, deja |Venituri sub proiectiile|Concesionarul va incerca sa se | |competitive |existenta, este extinsa,|financiare anterioare ca|redreseze financiar impotriva | | |imbunatatita sau re- |urmare a reducerii |schimbarilor ce afecteaza in | | |tarifata, astfel incat |preturilor si/sau a |mod discriminatoriu proiectul, | | |competitia in domeniul |reducerii cererii, |determinate de competitia | | |prestatiilor efectuate |datorita concurentei |Concedentului. Concedentul | | |conform contractului | |trebuie sa se abtina de la | | |creste | |masuri care afecteaza | | | | |proiectul in mod | | | | |discriminatoriu | +---------------------+------------------------+------------------------+-------------------------------+ |Competitie |Aparitia pe piata a |Venituri sub proiectiile|Concesionarul trebuie sa | | |concurentilor in |financiare anterioare ca|analizeze cu atentie | | |domeniul prestatiilor |urmare a reducerii |conditiile de piata. | | |efectuate, conform |preturilor si/sau a |Concedentul trebuie sa se | | |contractului, de |reducerii cererii, |abtina de la masuri care | | |Concesionar |datorita concurentei |afecteaza piata | +---------------------+------------------------+------------------------+-------------------------------+ |Schimbari |O schimbare |Venituri sub proiectiile|Concesionarul are obligatia sa | |demografice |demografica sau socio- |financiare anterioare |prevada in calculele sale | | |economica afecteaza | |eventuale modificari de | | |cererea pentru | |venituri | | |prestatiile contractate | | | +---------------------+------------------------+------------------------+-------------------------------+ |Inflatia |Valoarea platilor in |Diminuarea in termeni |Concesionarul poate propune un | | |timp este diminuata de |reali a veniturilor din |mecanism corespunzator pentru | | |inflatie |proiect |compensarea inflatiei, prin | | | | |ajustari ale preturilor. | | | | |Concedentul trebuie sa evite | | | | |ca Concesionarul sa | | | | |beneficieze de | | | | |supra-compensari sau sa | | | | |beneficieze de plati duble | +---------------------+------------------------+------------------------+-------------------------------+ | Risc legal si de politica a Concedentului | +---------------------+------------------------+------------------------+-------------------------------+ |Reglementarea |Existenta unui cadru |Efect asupra costurilor |Concesionarul evalueaza | | |statutar de reglementari|si veniturilor |sistemul de reglementari si ia | | |care vor afecta | |masurile necesare | | |Concesionarul | | | +---------------------+------------------------+------------------------+-------------------------------+ |Schimbari |Schimbare legislativa |O crestere semnificativa|Concedentul poate sa reduca | |legislative/de |si/sau a politicii |in costurile |raspunderea pentru astfel de | |politica (1) |Concedentului, care nu |operationale ale |schimbari prin monitorizarea | | |poate fi anticipata la |Concesionarului si/sau |si limitarea schimbarilor care | | |semnarea contractului |necesitatea de a efectua|ar putea avea astfel de | | |si care este adresata |cheltuieli de capital |consecinte asupra proiectului. | | |direct, specific si |pentru a putea raspunde |Concesionarul va realiza | | |exclusiv proiectului, |acestor schimbari |schimbarile in asa maniera | | |ceea ce conduce la | |incat efectul financiar asupra | | |costuri de capital sau | |Concedentului sa fie minimizat | | |operationale | | | | |suplimentare din partea | | | | |Concesionarului | | | +---------------------+------------------------+------------------------+-------------------------------+ |Schimbari |Schimbare legislativa |O crestere semnificativa|Concedentul poate diminua | |legislative/de |si/sau a politicii |in costurile |riscurile prin excluderea | |politica (2) |Concedentului, care nu |operationale ale |schimbarilor ca cele legate de | | |poate fi anticipata la |Concesionarului si/sau |taxe sau cele pentru care | | |semnarea contractului |necesitatea de a efectua|Concesionarul este compensat | | |si care este generala in|cheltuieli de capital |pe baza unei ajustari cu | | |aplicarea sa (nu |pentru a putea raspunde |indicele Preturilor de Consum | | |specifica proiectului), |acestor schimbari |si numai in baza unei "sume | | |ceea ce conduce la | |semnificative" pre-agreate | | |costuri de capital sau | | | | |operationale | | | | |suplimentare din partea | | | | |Concesionarului | | | +---------------------+------------------------+------------------------+-------------------------------+ |Retragerea |Concedentul isi retrage |Consecinte asupra |Concesionarul va incerca sa se | |sprijinului |sprijinul complementar, |veniturilor |redreseze financiar proiectul | |complementar |proiectul fiind afectat | |dupa schimbarile ce afecteaza | | |negativ | |in mod discriminatoriu | | | | |proiectul, in special in cazul | | | | |proiectelor in care | | | | |utilizatorul tert este cel | | | | |care plateste | +---------------------+------------------------+------------------------+-------------------------------+ | Activele proiectului | +---------------------+------------------------+------------------------+-------------------------------+ |Depreciere tehnica |Deprecierea tehnica |Cresterea costurilor de |Concesionarul poate lua | | |este mai mare decat |retehnologizare |masurile necesare pentru | | |cea prevazuta | |evitarea unei astfel de | | | | |situatii | +---------------------+------------------------+------------------------+-------------------------------+ | Forta majora | +---------------------+------------------------+------------------------+-------------------------------+ |Forta majora |Forta majora, astfel |Pierderea sau avarierea |Concesionarul poate lua | | |cum este definita prin |activelor proiectului si|masuri de asigurare a | | |lege, impiedica |pierderea/diminuarea |activelor proiectului si | | |realizarea contractului |posibilitatii de |urmareste repararea sau | | | |obtinere a veniturilor |inlocuirea acestora in cel | | | |preconizate |mai scurt timp posibil | +---------------------+------------------------+------------------------+-------------------------------+ | Profitabilitatea proiectului | +---------------------+------------------------+------------------------+-------------------------------+ |Proiectul se |Balanta de venituri- |Supra-profituri in |Concedentul trebuie sa includa | |dovedeste mai |cheltuieli difera |favoarea |mecanisme de repartizare | |profitabil decat |semnificativ fata de |Concesionarului |echitabila a profiturilor | |previziunile |previziuni | |obtinute peste limita luata in | |realizate initial | | |calcul la stabilirea | | | | |proiectiilor financiare | +---------------------+------------------------+------------------------+-------------------------------+
la norme
pentru anunturile de participare care se publica in Monitorul Oficial
al Romaniei, Partea a VI-a, in conformitate cu prevederile art. 24
din Normele de aplicare a prevederilor referitoare la atribuirea
contractelor de concesiune de lucrari publice si a contractelor
de concesiune de servicii din Ordonanta de urgenta a Guvernului
nr. 34/2006 privind atribuirea contractelor de achizitie
publica, a contractelor de concesiune de lucrari publice
si a contractelor de concesiune de servicii
#PAGEBREAK#
la norme
privind contractele de concesiune de lucrari publice si de
concesiune de servicii atribuite in anul ...
+-------------------------------------------+----------------------------------+ | Tipuri de contracte | Numar total contracte | +-------------------------------------------+----------------------------------+ |Contracte de concesiune de lucrari publice,| | |din care atribuite prin: | | |- dialog competitiv | | |- licitatie restransa | | |- licitatie deschisa | | |- negociere cu publicarea anuntului | | | de participare | | +-------------------------------------------+----------------------------------+ |Contracte de concesiune de servicii, | | |din care atribuite prin: | | |- dialog competitiv | | |- licitatie restransa | | |- licitatie deschisa | | |- negociere cu publicarea anuntului | | | de participare | | +-------------------------------------------+----------------------------------+ |TOTAL: | | +-------------------------------------------+----------------------------------+ Semnatura autorizata ................................
Comentarii articol (0)