Avem in vedere, in special, pensiile obligatorii administrate privat (Pilonul II - prevazut de Legea nr. 411/2004 privind fondurile de pensii administrate privat) si pensiile facultative (Pilonul III – prevazut de Legea 204/2006 privind pensiile facultative). Orizontul de timp in care aceste fonduri vor deveni functionale este din ce in ce mai apropiat si din ce in ce mai clar conturat.
Pilonul II - Pensii obligatorii administrate privat
Recentele modificari aduse de Legea 23/20071 la Legea nr. 411/2004 privind fondurile de pensii administrate privat (in vigoare de la 28 ianuarie 2007) asigura un sistem mai viabil de autorizare, functionare si administrare a fondurilor de pensii private. Etapele de administrare si functionare a fondului au devenit mult mai clare, iar clasele si plafoanele de investire intr-un astfel de fond de pensii au fost redefinite.
Aderarea la un fond de pensii administrat privat - obligatorie
Noutatea absoluta este obligativitatea aderarii la un fond de pensii administrate privat a persoanelor in varsta de pana la 35 de ani, asigurate in sistemul public de pensii potrivit art. 5 alin (1) al Legii 19/2000. Pentru persoanele in varsta de pana la 45 de ani care sunt deja asigurate si contribuie la sistemul public de pensii, contributia la un fond de pensii administrat privat ramane facultativa.
Primele contributii la fondurile de pensii administrate privat se estimeaza a fi colectate anul acesta, sistemul functionand in prima faza in baza unei cote de 2% din contributia la sistemul public a tinerilor cu varsta pana in 35 de ani. Cota va creste gradual in urmatorii ani, pana cand va ajunge la un procent de 6% din contributia la asigurarile sociale de stat.
O persoana nu poate participa, in acelasi timp, la mai multe fonduri de pensii administrate privat si, in principiu, nu poate avea decat un singur cont la fondul de pensii al carui participant este.
Mutarea in alta tara
Numarul minim de participanti necesar pentru constituirea unui fond de pensii administrat privat a crescut de la 100 la 50.000 participanti si trebuie realizat in perioada primilor 3 ani de la data constituirii fondului de pensii.
In cazul schimbarii locului de munca, domiciliului sau resedintei intr-o alta tara, stat membru al Uniunii Europene sau stat apartinand Spatiului Economic European, participantii si beneficiarii la un fond de pensii au dreptul la egalitate de tratament. In cazul in care schimbarea locului de munca, a domiciliului sau resedintei se face intr-un alt stat, care nu este membru al Uniunii Europene, participantii pot opta intre a plati in continuare contributiile la un fond de pensii din Romania sau a plati contributii la un alt fond de pensii aflat pe teritoriul tarii respective.
Resursele financiare si valoarea finala a pensiei
Pentru a incuraja administratorii in preluarea de fonduri de pensii administrate privat, capitalul social necesar la infiintarea fondurilor a scazut la 4 milioane de euro, de la 5 milioane de euro initial.
Notabila este si prevederea conform careia valoarea finala ce revine fiecarei persoane care a contribuit la un fond de pensii administrat privat nu poate fi mai mica decat contributia totala. Astfel, suma totala cuvenita pentru pensia privata nu poate fi mai mica decat valoarea contributiilor platite, diminuate cu penalitatile de transfer si cu comisioanele legale.
Conform modificarilor in vigoare de la 28 ianuarie 2007, administratorii vor avea posibilitatea sa deruleze ambele tipuri de fonduri de pensii, atat cele facultative, cat si cele obligatorii.
Cat priveste resursele financiare ale fondului de pensii administrate privat, acestea se vor constitui din: (i) contributiile nete convertite in unitati de fond, valoarea unei unitati de fond fiind de 10 lei la data intrarii in vigoare a Legii 23/ 2007; (ii) drepturile cuvenite beneficiarilor si nerevendicate in termenul general de prescriptie; (iii) dobanzile si penalitatile de intarziere aferente contributiilor nevirate in termen; si (iv) sumele provenite din investirea veniturilor prevazute la punctele (i)-(iii).
Autorizarea de constituire si de administrare
Autorizatia se acorda de catre Comisia de Supraveghere a Sistemului de Pensii Private, cu indeplinirea cumulativa a unor conditii prevazute de lege. Se au in vedere existenta unei garantii privind gestionarea corecta si prudenta a fondului de pensii, precum si calitatea fondatorilor, a actionarilor si a membrilor propusi.
Pentru a obtine autorizatia de administrare, societatea de pensii trebuie sa depuna la Comisia de Supraveghere a Sistemului de Pensii Private o serie de documente, care includ proiectul contractului de depozitare, proiectul contractului de societate civila, declaratia privind politica de investitii, planul de afaceri pe 3 ani si proiectul prospectului schemei de pensii.
Investirea prudentiala a activelor fondurilor
Potrivit Legii 23/2007, administratorii fondurilor private vor putea investi, cu respectarea cerintelor prudentiale stabilite de lege, numai pe anumite segmente ale pietei de capital: (i) instrumente ale pietei monetare, inclusiv conturi si depozite in lei la o banca, fara sa depaseasca un procent mai mare de 20% din valoarea totala a activelor fondului de pensii; (ii) titluri de stat emise de Ministerul Finantelor Publice din Romania, de state membre ale Uniunii Europene sau apartinand Spatiului Economic European, in procent de pana la 70% din valoarea totala a activelor fondului de pensii; (iii) obligatiuni si alte valori mobiliare emise de autoritatile publice locale din Romania sau din statele membre ale Uniunii Europene ori apartinand Spatiului Economic European, in procent de pana la 30% din valoarea totala a activelor fondului de pensii; (iv) valori mobiliare tranzactionate pe piete reglementate si supravegheate, atat in Romania, cat si in Uniunea Europeana, in procent de pana la 50% din valoarea totala a activelor fondului de pensii; (v) titluri de stat si alte valori mobiliare, emise de state terte, in procent de pana la 15% din valoarea totala a activelor fondului de pensii; (vi) obligatiuni si alte valori mobiliare, tranzactionate pe piete reglementate si supravegheate, emise de autoritatile administratiei publice locale din state terte, in procent de pana la 10% din valoarea totala a activelor fondului de pensii; (vii) obligatiuni si alte valori mobiliare ale organismelor straine neguvernamentale, in procent de pana la 5% din valoarea totala a activelor fondului de pensii; (viii) titluri de participare, emise de organisme de plasament colectiv in valori mobiliare din Romania sau din alte tari, in procent de pana la 5% din valoarea totala a activelor fondului de pensii; si (ix) alte forme de investitii, prevazute de normele Comisiei de Supraveghere a Sistemului de Pensii Private.
Pilonul III - Pensii facultative administrate privat
De la 1 ianuarie 2007, persoanele care indeplinesc conditiile pentru a deveni participanti la scheme de pensii facultative au optiunea de a vira contributii catre fonduri de pensii ai caror administratori sunt autorizati intr-un alt stat membru al Uniunii Europene sau apartinand Spatiului Economic European. Legea 204/2006 nu conditioneaza participarea la fondurile facultative de decizia angajatorului. Cei care indeplinesc conditiile de eligibilitate prevazute de aceasta lege pot adera la un astfel de fond daca au un drept viitor la o pensie facultativa.
Sunt eligibile a participa la un fond de pensii facultative: (i) persoanele angajate in baza unui contract individual de munca; (ii) functionarii publici; (iii) persoanele care obtin venituri din salarii sau venituri asimilate acestora; (iv) persoanele autorizate sa desfasoare si sa obtina venituri din activitati independente; (v) membrii societatilor cooperative; (vi) persoanele care realizeaza venituri din activitati profesionale; (vii) persoanele care realizeaza venituri din activitati agricole.
Dovada indeplinirii conditiilor de eligibilitate se face prin declaratia pe proprie raspundere a potentialului participant, care se depune impreuna cu actul individual de aderare si dovada platii primei contributii la fondul de pensii facultative. Participarea la un fond de pensii facultative este o optiune individuala a fiecarei persoane.
Autorizarea societatilor de pensii este preconizata pentru acest an, dupa elaborarea normelor de aplicare corespunzatoare recentelor modificari legale. Potrivit autoritatilor, pensiile facultative si cele obligatorii administrate privat vor oferi viitorilor pensionari din Romania sansa sa ajunga chiar si la peste 80% din castigurile realizate in perioada de activitate. Ramane de vazut cum va functiona acest mecanism in practica si daca rezultatele vor fi cele scontate.
1 Legea 23/2007 transpune prevederile Directivei Consiliului 98/49/CE din 29 iunie 1998 privind protectia drepturilor la pensie suplimentara ale salariatilor si persoanelor care desfasoara activitati independente, care se deplaseaza in cadrul Comunitatii. Legea 23/2007 a intrat in vigoare la 28 ianuarie 2007.
Comentarii articol (0)