La data de 6 martie a fost adoptata legea 44/2007 care modifica si completeaza Legea nr. 189/2003 privind asistenta judiciara internationala in materie civila si comerciala.
Legea, publicata in Monitorul Oficial, Partea I nr. 174 din 13/03/2007, a intrat in vogoare la data de 16 martie 2007.
Prin legea 44 s-au abrogat: alineatul (3) al articolului 5, alineatul (4) al articolului 9, alineatul (5) al articolului 17, alineatul (4) al articolului 22 si alineatul (2) al articolului 35 se abroga.
.
Dupa articolul 33 al legii 174/2003, s-a introduce un nou capitol, capitolul V
1, cuprinzand articolele 33
1-33
4, cu urmatorul cuprins:
"CAPITOLUL V1
Dispozitii privind asistenta judiciara dintre Romania
si statele membre ale Uniunii Europene
Art. 331. - In aplicarea Regulamentului Consiliului (CE) nr. 1348/2000 din 29 mai 2000 privind notificarea asupra documentelor judiciare si extrajudiciare in materie civila si comerciala in statele membre, procedura de comunicare a actelor judiciare si extrajudiciare se efectueaza dupa cum urmeaza:
a) instantele romane comunica actele judiciare si extrajudiciare direct catre autoritatile primitoare ale statelor membre ale Uniunii Europene, cu transmiterea unei copii a cererii de comunicare Ministerului Justitiei, pentru evidenta;
b) notarii, executorii judecatoresti si alte autoritati, in competenta carora intra comunicarea de acte in strainatate, efectueaza transmiterea cererilor prin intermediul judecatoriilor in a caror circumscriptie isi au sediul profesional, dispozitiile lit. a) fiind aplicabile in mod corespunzator;
c) autoritatea romana primitoare a cererii de comunicare de acte judiciare si extrajudiciare din statele membre ale Uniunii Europene este judecatoria in a carei circumscriptie domiciliaza sau isi are sediul destinatarul. La restituirea actelor, judecatoria informeaza in copie Ministerul Justitiei, pentru evidenta.
Art. 332. - In aplicarea Regulamentului Consiliului (CE) nr. 1206/2001 din 28 mai 2001 privind cooperarea dintre organele jurisdictionale ale statelor membre in vederea obtinerii de probe in materie civila sau comerciala, cererile de obtinere a probelor prin comisie rogatorie internationala se efectueaza dupa cum urmeaza:
a) instantele romane transmit cererile direct catre instantele solicitate competente din statele membre ale Uniunii Europene, iar o copie a cererii de obtinere de probe se transmite Ministerului Justitiei, pentru evidenta;
b) de catre judecatoria in a carei circumscriptie urmeaza a se obtine proba solicitata din statele membre ale Uniunii Europene. La restituirea actelor, judecatoria trimite o copie Ministerului Justitiei, pentru evidenta.
Art. 333. - In aplicarea dispozitiilor art. 331 lit. a) si b) si ale art. 332 lit. a), pentru a obtine informatii privind limba folosita pentru completarea formularelor, precum si limba folosita pentru traducerea actelor anexate acestora, acceptate si notificate Comisiei Europene de catre statele membre ale Uniunii Europene, autoritatile romane competente acceseaza pagina specializata de internet a Comisiei Europene si consulta punctele de contact ale Retelei Judiciare Europene in materie civila si comerciala.
Art. 334. - (1) Ministerul Justitiei este autoritate centrala romana in temeiul art. 3 alin. 1 din Regulamentul Consiliului (CE) nr. 1348/2000 din 29 mai 2000 si al art. 3 alin. 1 din Regulamentul Consiliului (CE) nr. 1206/2001 din 28 mai 2001.
(2) Ministerul Justitiei efectueaza comunicarile in legatura cu informatiile care sunt necesare in temeiul art. 23 din Regulamentul Consiliului (CE) nr. 1348/2000 din 29 mai 2000, precum si al art. 22 din Regulamentul Consiliului (CE) nr. 1206/2001 din 28 mai 2001.
(3) In temeiul art. 3 alin. 3 din Regulamentul Consiliului (CE) nr. 1206/2001 din 28 mai 2001, Ministerul Justitiei indeplineste atributiile referitoare la luarea unei decizii privind cererile formulate in baza art. 17 din acelasi regulament."
Alineatelel abrogate faceau referire la Rolul Ministerului Justitiei - in Comunicarea de acte in strainatate si in Solicitarea de comisii rogatorii in strainatate.
Astfel, articolele care au fost modificate de legea 44/2007 sunt urmatoarele:
Art. 5. - (1) Ministerul Justitiei este autoritatea centrala prin intermediul careia autoritatile judiciare române efectueaza comunicarea de acte în strainatate.
(2) La primirea actelor de la autoritatea judiciara româna, dupa controlul de regularitate internationala, Ministerul Justitiei le va putea trimite, dupa caz, în functie de existenta si prevederile unei conventii internationale:
a) prin posta, direct destinatarului actului;
b) autoritatii centrale competente din statul solicitat; sau
c) misiunii diplomatice sau consulare a României din statul solicitat, prin intermediul Ministerului Afacerilor Externe.
(3) Prevederile alin. (1) si (2) nu împiedica comunicarea de acte direct între instantele române, la nivelul curtilor de apel, si cele straine de nivel similar, în temeiul unor conventii bilaterale sau în conformitate cu legislatia comunitara, dupa ce România va deveni stat membru al Uniunii Europene.
Art. 9. - (1) Ministerul Justitiei este autoritatea centrala desemnata sa primeasca cererile pentru comunicari de acte judiciare sau extrajudiciare formulate de autoritati competente si destinate unor persoane fizice sau juridice române.
(2) Ministerul Justitiei va trimite cererea si documentele-anexa judecatoriei în a carei raza teritoriala locuieste sau îsi are sediul destinatarul.
(3) În functie de calea pe care au fost primite cererile - direct de la autoritati judiciare straine ori prin intermediul misiunilor diplomatice sau consulare -, actul probator al îndeplinirii comunicarii va fi transmis de Ministerul Justitiei pe aceeasi cale.
(4) Prevederile alin. (1)-(3) nu împiedica comunicarea de acte direct între instantele straine si române la nivelul curtilor de apel, în temeiul unor conventii bilaterale sau în conformitate cu legislatia comunitara, dupa ce România va deveni stat membru al Uniunii Europene.
Art. 17. - (1) Ministerul Justitiei este autoritatea centrala competenta sa transmita în strainatate cererile de comisii rogatorii.
(2) Dupa primirea cererii de comisie rogatorie, Ministerul Justitiei efectueaza controlul de regularitate internationala si transmite cererea de comisie rogatorie direct autoritatii centrale competente din statul unde urmeaza a se efectua sau, în caz de urgenta, misiunii diplomatice ori consulare a României din statul respectiv, prin intermediul Ministerului Afacerilor Externe, daca legislatia acestui stat o permite.
(3) Nu se poate face o dubla transmitere în acelasi timp. Alegerea modalitatii de transmitere a cererii de comisie rogatorie revine magistratului care o dispune. În lipsa oricarei precizari, Ministerul Justitiei va trimite cererea autoritatii centrale din statul solicitat, pentru învestirea autoritatii competente din acel stat.
(4) Misiunile diplomatice sau consulare ale României în strainatate pot fi solicitate sa efectueze comisii rogatorii pentru persoane care au cetatenia româna; aceste persoane pot fi asistate, la cerere, de un aparator.
(5) Prevederile art. 16, precum si ale alin. (1)-(4) nu împiedica solicitarea de comisii rogatorii de catre instantele române, la nivelul curtilor de apel direct de la instantele de nivel similar din strainatate, în temeiul unor conventii bilaterale sau în conformitate cu legislatia comunitara, dupa ce România va deveni stat membru al Uniunii Europene.
Art. 22. - (1) Ministerul Justitiei este autoritatea centrala competenta sa primeasca cererile de comisii rogatorii prezentate de autoritatile judiciare din strainatate.
(2) Ministerul Justitiei transmite cererile de comisii rogatorii judecatoriei în a carei raza teritoriala urmeaza a se efectua actul judiciar solicitat.
(3) Documentele prin care se constata îndeplinirea comisiei rogatorii se transmit Ministerului Justitiei, care le va transmite, pe aceeasi cale, autoritatii solicitante.
(4) Prevederile alin. (1)-(3) nu împiedica primirea de comisii rogatorii din strainatate, transmise direct de instantele straine catre instantele române, la nivelul curtilor de apel, în temeiul unor acorduri bilaterale sau în conformitate cu legislatia comunitara, dupa ce România va deveni stat membru al Uniunii Europene.
Comentarii articol (0)