Daca pana acum cinci ani o geanta sau o crema pentru barbati erau la fel de rare precum masinile la inceputul veacului trecut, pe masura ce piata a evoluat, aria accesoriilor considerate exclusiv feminine s-a restrans.
Producatorul Beiersdorf a lansat in 2004 crema Nivea cu coenzima Q10 pentru barbatii de peste 30 de ani, Body Shop are o linie de produse exclusiv barbatesti, iar in 2005 a fost lansata si in Romania gama Germaine de Cappucini, de produse cosmetice de lux pentru barbati. Cat despre genti, tot mai multe companii de moda au inclus in colectiile lor accesorii masculine, iar Musette, unul din brandurile autohtone de incaltaminte si accesorii, pregateste lansarea unei linii noi de genti fashion pentru barbati. Mai nou, titlul cantecului "Diamonds are a girl’s best friends", interpretat de Marilyn Monroe, a inceput sa fie pus la indoiala, pentru ca barbatii au prins gustul bijuteriilor. "Am descoperit bijuteriile pentru barbati intr-un boutique din Paris, cand am mers cu logodnica mea sa alegem inelul de logodna. Am remarcat o bratara care se potrivea la vestimentatia mea de vacanta, jeansi si tricou. De atunci urmaresc frecvent pe Internet noile aparitii", recunoaste un client al magazinului de bijuterii Cellini din Plaza Romania, in timp ce studiaza o bratara de la Baraka, brand italian de bijuterii masculine.
Tendinta e prezenta deja de ceva vreme pe piata internationala, unde presa de business anunta vanzari record la bijuteriile pentru barbati. De exemplu, Financial Times scria la finalul anului trecut ca, la magazinele de bijuterii din Londra, colectiile pentru barbati au ajuns sa se vanda la fel de repede ca si cele pentru femei, adica in patru luni de la lansare. Recenta colectie de brose pentru barbati de la Dolce & Gabbana s-a vandut intr-o luna de la lansare, iar actori ca Orlando Bloom sau Nicholas Cage (foto) au fost vazuti cumparand bijuterii de la boutique-urile londoneze.
In Romania, desi magazinele care vand bijuterii au in vitrina de ani buni accesorii pentru barbati, de abia in ultimii doi ani numarul celor care le cauta a crescut. Unii distribuitori anunta majorari spectaculoase ale vanzarilor, altii raporteaza procente timide de crestere. Reprezentantii Micri Gold, cei care aduc in Romania linia pentru barbati a casei italiene Chimento, spun ca in 2006, fata de 2005, vanzarile pe acest segment au crescut cu 50%, cei de la Cellini anunta ca vanzarile s-au mentinut relativ constante, iar reprezentantii Helvetansa declara ca aceasta categorie are contributii de mai putin de un procent la cifra de afaceri a companiei. Cert este ca toti distribuitorii de bijuterii masculine vorbesc despre o crestere a acestei nise de piata, motivata de schimbarea mentalitatilor, mai ales la nivelul segmentului tanar al clientelei. De altfel, o mare parte a ofertei este destinata celor pana in 30 de ani, desi exista si exceptii. "Tinta sunt barbatii tineri cu venituri de la mediu spre mare, foarte implicati in viata sociala, care calatoresc mult, au grija de aspectul lor si care inteleg ca a accesoriza o tinuta o poate scoate din anonimat", spune Magda Popescu, marketing manager al Chronotime International, proprietarii magazinelor Cellini.
Chronotime International a adus in Romania bijuterii pentru barbati de la trei branduri: Swatch, Calvin Klein si Baraka, precum si diverse accesorii de la Faberge sau Mont Blanc. "Materialele folosite in cazul bijuteriilor pentru barbati sunt aur, otel, lemn sau pietre pretioase, iar designul este simplu si urmeaza moda internationala", spune Popescu. Preturile incep de la 30 de euro si pot ajunge la 3.000 de euro in functie de marca si de materialele folosite.
In magazinele Helvetansa, doritorii de bijuterii au de ales intre produsele colectiei Dandy de la Chaumet. Linia de la Chaumet nu frapeaza neaparat prin varietate: inele cu forme cubice si aplicatii din email, bratari cu piele si butoni. "In general, bijuteriile sunt create sa se asorteze cu produsele de baza ale colectiei", spune Adrian Stoican, managing director al Helvetansa.
O alta casa de bijuterii care are o linie masculina, prezenta in Romania prin intermediul Micri Gold Bijuterii, este Chimento. "Linia contine bijuterii din titan, otel, materiale compozite, toate realizate dupa o linie moderna", spune Bogdan Aanicai, reprezentantul Micri Gold. "Clientii nostri sunt tineri creativi sau oameni de afaceri care isi pot permite o tinuta mai relaxata", spune Aanicai. Colectia Chimento pentru barbati are doua linii, una pentru tineri, cu preturi intre 500 de lei si 2.000 de lei, si una mai sofisticata, ce cuprinde produse cu preturi care pot ajunge si la 8.000 de lei.
Reprezentantul Micri Gold spune ca in ziua interviului, un tanar a cumparat o bratara simpla, semirigida, jumatate otel, jumatate compozit negru, fara rafinamente, care a costat 900 de de lei. "Era un tanar care stia ce vrea, pentru ca tatonase terenul cateva zile. A venit - punct ochit, punct lovit", zice Aanicai, care adauga insa ca pe aceasta nisa nu se poate vorbi de clienti fideli. In schimb, cei de la Cellini spun ca au clienti care vin frecvent, care sunt la curent cu noutatile aparute si de fiecare data cauta sa isi completeze colectiile. "Avem clienti fideli, care ne suna ca sa fie tinuti la curent cu noutatile. Exista chiar clienti care merg direct la importator, pentru ca au vazut pe Internet o anumita bijuterie", sustine Popescu.
Una dintre tendintele care se regasesc in colectiile tuturor caselor include motivele ecleziastice, inspirate de crucile purtate de calugarii sau razboinicii medievali si identificate ca simboluri ale puterii. De exemplu, colectiile pot cuprinde cruci din aur si platina placate cu diamante sau pandantive in forma de inima inconjurata de spini.
Pe de alta parte, un model considerat la fel de masculin sunt colierele cu pandantive asemanatoare placutelor de identificare specifice militarilor. Exista insa colectii care pot fi considerate unisex si despre care comerciantii spun ca pot fi purtate si de femei, cum este cazul liniei Dandy de la Chaumet. "Cred ca inelul cu email ar fi potrivit si pentru o doamna", spune Adrian Stoican.
de Cristina MARINA
www.businessmagazin.ro
Comentarii articol (0)