Achizitionarea sau transferul unui autovehicul intr-un alt stat membru a devenit cu mult mai usor decat acum cativa ani, in principal ca urmare a trei factori importanti:
(a) Diferitele sisteme nationale de omologare a tipului de vehicul au fost inlocuite cu sistemul general de omologare a tipului de vehicul al CE (sistemul WVTA) (1), care se aplica obligatoriu pentru majoritatea autoturismelor si a motocicletelor din ianuarie 1998 si, respectiv, iunie 2003. Prin urmare, pentru a putea fi scoase pe piata, aceste categorii de autovehicule trebuie sa fie conforme cu toate directivele CE de omologare a tipului de vehicul, iar statele membre nu pot refuza vanzarea, inmatricularea sau punerea in circulatie a unor astfel de vehicule. In prezent, Parlamentul European si Consiliul analizeaza propunerea unei noi directive-cadru (2). Odata cu adoptarea acestei propuneri, vehiculele comerciale (autobuzele si autocarele, furgoanele si camioanele) vor fi incluse in sistemul general de omologare a tipului de vehicul al CE. Un sistem uniform de omologare CE a tipului de vehicul la nivelul UE ar permite o inmatriculare mai rapida si mai usoara in toate statele membre.
(b) Noul regulament privind exceptarea pe categorii, referitoare la aplicarea normelor concurentei la vanzarile si servisarea de autovehicule (3), a dat si mai mult posibilitatea consumatorilor europeni sa beneficieze de avantajele practice ale pietei unice, astfel incat sa poata profita din plin de diferentele de preturi dintre diferitele state membre. De exemplu, la ora actuala, consumatorii pot folosi nelimitat serviciile intermediarilor sau ale agentilor, in baza carora pot achizitiona autovehiculul acolo unde doresc. Distribuitorii au o libertate mai mare sa opereze in afara teritoriului lor de origine si sa vanda vehicule consumatorilor din alte state membre (asa-numitele vanzari active, pe langa vanzarile pasive in baza carora consumatorul ia initiativa sa ia legatura cu distribuitorul).
(c) Comunitatea Europeana (CE) a introdus un certificat de inmatriculare armonizat pentru autovehicule (4). Principalul sau obiectiv este sa faciliteze libera circulatie a vehiculelor inregistrate intr-un stat membru pe soselele altor state membre, precum si repunerea in circulatie a vehiculelor care au fost inmatriculate anterior intr-un alt stat membru.
3.2. Diferitele etape pentru obtinerea inmatricularii autovehiculului
Legislatia nationala a statelor membre prevede la ora actuala (maximum) trei etape diferite pentru inmatricularea unui autovehicul in statul membru destinatar:
- Omologarea caracteristicilor tehnice ale autovehiculului, care, in multe cazuri, va fi omologarea CE a tipului de autovehicul. Cu toate acestea, unele tipuri de autovehicule se mai supun inca procedurilor nationale de omologare,
- Testarea adecvarii pentru circulatie a vehiculelor uzate, al carei obiectiv este sa verifice ca respectivul autovehicul se afla efectiv in stare tehnica buna in momentul inmatricularii, in vederea protejarii sanatatii si a vietii oamenilor,
- Inmatricularea autovehiculului, i.e. autorizarea administrativa de punere in circulatie, care implica identificarea autovehiculului si eliberarea unui numar de inmatriculare pentru acesta.
http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/site/ro/oj/2007/c_068/c_06820070324ro00150024.pdf
Nota AvocatNet: Numai legislatia europeana din editia printata a Jurnalului Oficial al Uniunii Europene poate fi considerata autentica
Comentarii articol (0)