Potrivit purtatoarei de cuvant a Guvernului, Camelia Spataru, taxa se va calcula in functie de gradul de poluare a mediului si nu in functie de vechimea autovehiculului.
"Noul mod de calcul al taxei vine in intampinarea celor care cumpara masini second-hand", a declarat - la finalul sedintei de guvern - ministrul economiei si finantelor, Varujan Vosganian.
"Pentru masinile Euro 4, cu o vechime de 4 ani, taxa speciala ajunge sa se injumatateasca. Exista scaderi sensibile si in ceea ce priveste celelalte categorii", a dat asigurari Varujan Vosganian.
Urmeaza ca decizia Guvernului sa fie dezbatuta si in Parlament, mai intai in comisiile de specialitate si apoi in plen.
"Sunt convins ca parlamentarii vor accepta modificarile, pentru ca este un pas inainte in sprijinul protectiei mediului si in spiritul cerintelor Uniunii Europene", a declarat ministrul Vosganian.
Comisarul european pentru taxe, Laszlo Kovacs, declarase luna trecuta ca taxa de prima inmatriculare instituita in Romania de la 1 ianuarie 2007 ar fi discriminatorie si ar afecta cumpararea de masini la mana a doua din tarile Uniunii Europene.
Cuantumul taxei va scadea pe masura ce varsta masinii creste.
Se raspunde astfel observatiei Comisiei Europene, potrivit careia, in primul rand, nivelul taxei pentru masinile second-hand este extrem de ridicat in raport cu valoarea reziduala a masinii si, in al doilea rand, coeficientul de reducere a taxei sa reflecte cat mai apropiat de realitate deprecierea autovehiculelor second-hand.
O alta observatie a Uniunii Europene care isi va gasi raspuns in modificarile legislative privind taxa de prima inmatriculare se refera la "inexistenta, in prezent, a unei proceduri de restituire a taxei in cazul revanzarii autoturismului intr-un alt stat membru sau in cazul exportului".
Varujan Vosganian spune ca noua taxa speciala vine in intampinarea celor care cumpara masini second-hand din strainatate
"Atunci cand o masina este importata si are o vechime de - sa spunem - 5 ani si se socoteste ca durata ei de viata este de 15 ani, atunci taxa speciala va avea in vedere o perspectiva de poluare de 10 ani".
"Daca insa in acest interval de 10 ani proprietarul masinii o vinde intr-o alta tara, atunci lui i se va restitui taxa speciala corespunzatoare perioadei din durata de viata normata a masinii in care masina nu va mai fi pe teritoriul Romaniei".
"Socotim ca raspunsul pe care il dam este acoperitor, pentru ca Romania sa evite procedura de a comparea in fata Curtii Europene de Justitie", a spus ministrul economiei si finantelor.
"Vom elimina si acea obsevatie potrivit careia scala aferenta vehiculului se oprea la 6 ani, ceea ce s-a considerat ca este extrem de restrans, astfel incat scala aferenta varstei pe care o luam in calcul va fi de 15 ani".
O alta observatie facuta de Comisia Europeana se referea la inexistenta, in acest moment, a unei proceduri de contestare a taxei speciale, atunci cand platitorul este nemultumit de nivelul taxei percepute.
Guvernul a decis miercuri introducerea unei asemenea proceduri.
"Colegii mei din Cabinet au decis ca Registrul Auto Roman sa fie implicat ca autoritate tehnica specializata in acest domeniu", a mai declarat ministrul Vosganian.
Alte tari au fost nevoite sa returneze banii
Raportul Comisiei Europene din septembrie anul trecut atragea atentia ca taxa de prima inmatriculare incalca tratatul Comunitatii Europene potrivit caruia nivelul taxarii nu trebuie sa impiedice achizitionarea de produse similare de pe tot cuprinsul Uniunii in favoarea produselor de provenienta interna.
In situatii similare, Polonia si Finlanda au pierdut in fata Comisiei Europene; statele respective au de platit amenzi usturatoare pentru ca au incalcat libera concurenta si trebuie sa restituie banii celor care au platit taxa incriminata.
Comentarii articol (0)