In Monitorul Oficial nr. 684 din 29 iulie 2004 a fost publicat Statutul profesiei de consilier juridic. Acest statut a fost adoptat de Congresul Extraordinar al Colegiilor Consilierilor Juridici din România din data de 6 martie 2004, prin reprezentantii legali, si, asa cum se prevede la art. 92 din acest act normativ, intrã în vigoare la data adoptãrii.
Pentru toti cei interesati, Avocatnet.ro va prezinta mai jos actul normativ in integralitatea sa.
Congresul extraordinar al colegiilor consilierilor juridici din Romania
Statutul profesiei de consilier juridic
În temeiul Legii nr. 514/2003 privind organizarea si exercitarea profesiei de consilier juridic, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 867 din 5 decembrie 2003, al prevederilor art. 9, 40, 41 si 45 din Constitutie, republicatã,
Congresul Extraordinar al Colegiilor Consilierilor Juridici din România adoptã prezentul statut.
I. DISPOZITII GENERALE
Art. 1. - Profesia de consilier juridic face parte din categoria profesiilor juridice, se organizeazã ca un corp profesional si se exercitã conform prevederilor Legii nr. 514/2003 privind organizarea si exercitarea profesiei de consilier juridic si prevederilor prezentului statut.
Art. 2. - Profesia de consilier juridic este independentã si organizatã autonom, fiind exercitatã integrat în sistemul de justitie românesc.
Art. 3. - Profesia de consilier juridic se exercitã personal de cãtre consilierul juridic înscris pe Tabloul profesional al consilierilor juridici definitivi sau stagiari, denumit în continuare Tablou, tinut de cãtre Colegiile Consilierilor Juridici din România.
Art. 4. - Consilierul juridic, în exercitarea profesiei, se supune numai Constitutiei, legii, codului de deontologie profesionalã si prezentului statut al profesiei.
Art. 5. - În exercitarea profesiei si în legãturã cu aceasta, consilierul juridic este independent profesional si nu poate fi supus nici unei îngrãdiri sau presiuni de orice tip, acesta fiind protejat de lege împotriva acestora.
Art. 6. - Consilierul juridic asigurã apãrarea drepturilor si intereselor legitime ale statului, ale autoritãtilor publice centrale si locale, ale institutiilor publice si de interes public, ale celorlalte persoane juridice de drept public, precum si ale persoanelor juridice de drept privat si ale celorlalte entitãti interesate în conformitate cu Constitutia si cu legile tãrii.
Art. 7. - Relatia profesionalã dintre consilierul juridic si beneficiarul serviciilor sale se bazeazã pe onestitate, probitate, corectitudine, confidentialitate si independenta opiniilor profesionale.
Art. 8. - În activitatea sa, consilierul juridic asigurã:
- consultanta, asistenta si reprezentarea autoritãtii sau a institutiei publice ori a persoanei juridice în favoarea cãreia exercitã profesia, apãrã drepturile si interesele legitime ale acestora în raporturile lor cu autoritãtile publice, institutiile de orice naturã, precum si cu orice persoanã juridicã sau fizicã, românã ori strãinã;
- avizarea si contrasemnarea actelor cu caracter juridic în conditiile legii.
Art. 9. - Activitatea de consilier juridic este consideratã vechime în muncã juridicã în functiile de magistrat, avocat, notar public sau în alte functii juridice, potrivit dispozitiilor legale specifice fiecãreia dintre aceste profesii.
II. CONSILIERUL JURIDIC
1. Realizarea profesiei
Art. 10. - a) Activitatea profesionalã a consilierului juridic se realizeazã prin:
- consultatii si cereri cu caracter juridic în toate domeniile dreptului;
- redactarea de opinii juridice cu privire la aspecte legale ce privesc activitatea acesteia;
- redactarea proiectelor de contracte, precum si negocierea clauzelor legale contractuale;
- asistenta, consultanta si reprezentarea juridicã a persoanelor juridice si a altor entitãti interesate;
- redactarea de acte juridice, atestarea identitãtii pãrtilor, a consimtãmântului, a continutului si a datei actelor încheiate, care privesc persoana juridicã în favoarea cãreia consilierul juridic exercitã profesia;
- avizarea si contrasemnarea actelor cu caracter juridic;
- verificarea legalitãtii actelor cu caracter juridic si administrativ primite spre avizare;
- semnarea la solicitarea conducerii, în cadrul reprezentãrii, a documentelor cu caracter juridic emanate de la persoana juridicã sau de la institutia publicã reprezentatã;
b) 1. avizele pentru legalitate si conformitate vor fi însotite de semnãtura si parafa profesionalã;
2. parafa profesionalã individualã va cuprinde în mod obligatoriu urmãtoarele elemente:
- denumirea “COLEGIUL CONSILIERILOR JURIDICI“ (teritorial - JUDET);
- sigla “COLEGIUL CONSILIERILOR JURIDICI“ (teritorial - JUDET);
- numele si prenumele consilierului juridic, însotite de mentiunea S (stagiar) sau D (definitiv), dupã caz;
- codul unic de identificare, format din 2+4 (patru) cifre, alocat în ordinea înscrierii în Tablou, cod unic de înregistrare ce nu va mai putea fi realocat (primele douã cifre reprezintã judetul);
c) în conditiile în care actul juridic supus avizãrii pentru legalitate nu este conform legii, consilierul juridic va formula un raport de neavizare în care va indica neconcordanta acestuia cu normele legale, în vederea refacerii actului;
d) consilierul juridic, indiferent de forma în care îsi desfãsoarã activitatea profesionalã, se subordoneazã, numai pe linie administrativã, persoanei juridice în favoarea cãreia îsi exercitã profesia.
Art. 11. - Dreptul la opinie profesionalã a consilierului juridic este garantat.
Art. 12. - Consilierul juridic poate reprezenta gratuit în justitie rudele sale, ale sotului/sotiei, pânã la gradul IV inclusiv.
Art. 13. - a) În exercitarea profesiei si în legãturã cu aceasta, consilierul juridic este obligat sã pãstreze secretul profesional privitor la cauza ce i-a fost încredintatã, cu exceptia cazurilor prevãzute expres de lege.
b) Pentru activitatea depusã, consilierul juridic are dreptul sã fie remunerat conform prevederilor formei scrise a raportului juridic care stã la baza exercitãrii profesiei fatã de beneficiar.
c) În scopul asigurãrii secretului profesional, actele si lucrãrile cu caracter profesional aflate asupra consilierului juridic sau la locul de exercitare a profesiei sunt inviolabile. Perchezitionarea consilierului juridic, a domiciliului ori a biroului sãu nu poate fi fãcutã decât de procuror, în temeiul unui mandat emis în conditiile legii. Nu vor putea fi ascultate si înregistrate, cu nici un fel de mijloace tehnice, convorbirile telefonice ale consilierului juridic si nici nu va putea fi interceptatã si înregistratã corespondenta cu caracter profesional, decât în conditiile si cu procedura prevãzute de lege.
2. Dobândirea calitãtii de consilier juridic
A. Primirea în profesie
Art. 14. - Poate fi consilier juridic persoana care îndeplineste urmãtoarele conditii:
a) este cetãtean român si are domiciliul în România;
b) are exercitiul drepturilor civile si politice;
c) este licentiatã a unei facultãti de drept;
d) este aptã din punct de vedere medical pentru exercitarea profesiei; aceastã conditie se dovedeste cu certificat medical eliberat în conditiile legii;
e) nu se aflã în vreunul dintre cazurile de nedemnitate prevãzute de Legea nr. 514/2003.
Art. 15. - Înscrierea în profesia de consilier juridic se face în mod individual, pe baza unei cereri adresate Colegiului Consilierilor Juridici pe a cãrui razã teritorialã domiciliazã, conform regulamentului si statutului fiecãrui colegiu teritorial.
Art. 16. - (1) Cererea de înscriere în profesie va fi însotitã de acte care sã ateste îndeplinirea conditiilor prevãzute de art. 8, 9 si 10 din Legea nr. 514/2003, respectiv: copii ale actului de identitate, ale actelor de stare civilã, ale certificatului de nastere, copie legalizatã a diplomei de studii, cazierul judiciar, certificatul medical, douã fotografii color pentru “Legitimatia de consilier juridic“ si declaratie pe propria rãspundere cã îndeplineste conditiile legale pentru dobândirea si exercitarea profesiei de consilier juridic si cã nu este înscris în alt colegiu sau asociatie profesionalã a consilierilor juridici.
(2) Colegiul teritorial verificã îndeplinirea conditiilor generale si speciale prevãzute de legea si statutul profesiei si avizeazã admiterea în colegiul respectiv.
(3) Dupã aprobarea cererii, solicitantului i se va elibera decizia de înscriere în profesie, conform vechimii sale în activitãti juridice.
(4) Taxele de înscriere se vor stabili de cãtre fiecare colegiu teritorial.
Art. 17. - La primirea în corpul profesional, consilierul juridic depune urmãtorul jurãmânt:
”În numele Legii, Onoarei si Adevãrului jur sã respect Constitutia si legile tãrii, sã-mi exercit profesia independent, cu demnitate si probitate si sã pãstrez secretul profesional.
Asa sã-mi ajute Dumnezeu!“
B. Demnitatea profesionalã
Art. 18. - Este nedemn de a fi consilier juridic acela care:
a) a fost condamnat definitiv pentru sãvârsirea unei infractiuni de naturã a aduce atingere profesiei de consilier juridic;
b) în exercitarea profesiei de consilier juridic a sãvârsit abuzuri prin care au fost încãlcate drepturi si libertãti fundamentale ale omului, stabilite prin hotãrâre judecãtoreascã irevocabilã;
c) este declarat nedemn, pentru alte cauze, de lege.
C. Incompatibilitate si compatibilitate
Art. 19. - Exercitarea profesiei de consilier juridic este incompatibilã cu:
a) calitatea de avocat;
b) activitãtile care lezeazã demnitatea si independenta profesiei de consilier juridic sau bunele moravuri;
c) alte profesii autorizate sau salarizate;
d) functia si activitatea de administrator sau de lichidator în cadrul procedurilor de reorganizare si lichidare judiciarã;
e) activitatea publicisticã salarizatã;
f) alte incompatibilitãti prevãzute de lege sau rezultate din situatia de conflict de interese, în conditiile legii.
Art. 20. - Exercitarea profesiei de consilier juridic este compatibilã cu:
a) activitatea didacticã universitarã si de cercetare;
b) functia de arbitru, mediator sau expert, în conditiile legii si cu respectarea prevederilor legale privind conflictul de interese;
c) participarea la comisii de studii, de întocmire a proiectelor de reglementãri juridice;
d) orice altã activitate profesionalã care nu încalcã situatiile de incompatibilitate si de nedemnitate;
e) calitatea de asociat, actionar, administrator, cenzor la oricare dintre formele de organizare juridicã prevãzute de lege.
D. Situatii speciale cumulative. Societatea profesionalã
Art. 21. - Persoana juridicã înfiintatã în baza Legii nr. 31/1990 privind societãtile comerciale, republicatã, constituitã de cãtre unul sau mai multi consilieri juridici înscrisi în Tabloul tinut de colegiile teritoriale, are caracter de societate profesionalã. În conformitate cu normele deontologice si de eticã profesionalã si cu prezentul statut, aceste societãti profesionale nu pot functiona în lipsa avizului de principiu dat de colegiul teritorial pe a cãrui razã îsi au sediul, care va verifica, în principal, urmãtoarele:
- calitatea de consilier juridic, conform legii si statutului profesiei, a asociatului unic/asociatilor/actionarilor;
- obiectul de activitate sã fie unic, respectiv activitãti juridice (consultantã si reprezentare juridicã, exclusiv activitãti atribute speciale ale altor profesii juridice) cod CAEN 7411. În urma dobândirii personalitãtii juridice si a obtinerii autorizatiilor de functionare, a avizului Colegiului, societatea profesionalã, prin grija acestuia, va fi înregistratã obligatoriu în partea cu destinatie specialã, respectiv Societãti Profesionale, din Tabloul tinut de colegiul teritorial.
Orice modificare adusã actelor constitutive ale acestor societãti va trebui adusã la cunostintã colegiului teritorial în a cãrui razã acestea îsi au sediul.
E. Dovedirea calitãtii de consilier juridic
Art. 22. - (1) Calitatea de consilier juridic - cu drept de exercitare a profesiei se dovedeste cu “Legitimatia de consilier juridic“ si insigna profesiei, eliberate de fiecare colegiu consilierului juridic înscris în Tabloul Colegiului.
(2) Actele juridice redactate si contrasemnate de consilierul juridic vor purta parafa acestuia, iar cele avizate pentru legalitate vor purta parafa si semnãtura acestuia. (3) Modelul legitimatiei de consilier juridic, cu însemnele corpului profesional, insigna si parafa de avizare pentru legalitate sunt adoptate de Congresul Colegiilor Consilierilor Juridici din România.
F. Stagiul profesional
Art. 23. - (1) La debutul exercitãrii profesiei, consilierul juridic efectueazã, în mod obligatoriu, un stagiu de pregãtire profesionalã, perioadã în care are calitatea de consilier juridic stagiar.
(2) Stagiul reprezintã perioada premergãtoare definitivãrii în profesia de consilier juridic si are drept scop pregãtirea profesionalã a consilierului juridic la începutul exercitãrii profesiei.
(3) Stagiul la debutul în profesie este obligatoriu si efectiv.
(4) În timpul stagiului, consilierul juridic va avea calitatea de consilier juridic stagiar.
(5) Durata stagiului este de 2 ani. Consiliul colegiului teritorial, în mod exceptional si numai dupã verificarea raportului fãcut de seful Biroului de îndrumare profesionalã, împreunã cu consilierul juridic îndrumãtor, precum si cu consilierul juridic care sprijinã cererea de admitere în colegiu pe baza unei activitãti profesionale meritorii, poate aproba reducerea perioadei de stagiu. Aceastã reducere nu poate fi mai mare de 6 (sase) luni calendaristice.
(6) Stagiul se suspendã în perioada neexercitãrii profesiei.
(7) Perioada de stagiu efectuatã înainte de data suspendãrii se ia în calcul pentru îndeplinirea stagiului.
(8) Drepturile si obligatiile administrative ale consilierului juridic stagiar sunt prevãzute în actul de decizie în baza cãruia exercitã profesia, beneficiind de toate celelalte drepturi ale functiei pe perioada stagiului.
(9) Consilierul juridic stagiar poate pune concluzii la judecãtorie si la tribunale ca instantã de fond, la organele de urmãrire penalã, precum si la celelalte organe administrative cu atributii jurisdictionale.
(10) Consilierul juridic îndrumãtor este obligat sã prezinte Consiliului colegiului teritorial, la sfârsitul perioadei de stagiu, un raport de activitate asupra modului în care stagiarul si-a îndeplinit în mod efectiv îndatoririle profesionale.
(11) Asigurarea consilierului juridic îndrumãtor Poate îndeplini calitatea de consilier juridic îndrumãtor numai consilierul juridic definitiv si care se bucurã de o reputatie profesionalã nestirbitã.
(12) Definitivarea
Dupã efectuarea stagiului consilierul juridic stagiar va sustine examenul de definitivare.
Comisia de examinare dupã definitivat elibereazã candidatului “Certificatul de promovare a examenului de definitivat“ în baza cãruia acesta este înscris pe Tablou cu mentiunea “definitiv“.
Taxa pentru sustinerea examenului de definitivat se stabileste de cãtre fiecare colegiu teritorial.
(13) Definitivarea în profesia de consilier juridic pe baza vechimii în celelalte functii juridice
Poate fi primit în profesie, în calitate de consilier juridic definitiv, cel care anterior sau la data primirii a îndeplinit functia de avocat, magistrat ori notar definitiv sau a îndeplinit alte functii juridice, potrivit dispozitiilor legale specifice fiecãreia dintre aceste profesii, cel putin 5 ani.
(14) Raportul dintre consilierul juridic definitiv - îndrumãtor si consilierul juridic stagiar este de conlucrare profesionalã, în baza unui contract de îndrumare în formã scrisã.
Conditiile efectuãrii stagiului si ale definitivatului sunt conform Legii nr. 514/2003 si vor fi prevãzute în regulamentele Comisiei metodologice a Uniunii Colegiilor Consilierilor Juridici din România (U.C.C.J.R.).
G. Interdictii
Art. 24. - (1) Consilierul juridic nu poate asista sau reprezenta pãrti cu interese contrare în aceeasi cauzã sau în cauze conexe si nu poate pleda împotriva pãrtii care l-a consultat mai înainte în legãturã cu aspectele litigioase ale pricinii.
(2) Consilierul juridic nu poate fi ascultat ca martor si nu poate furniza relatii nici unei autoritãti sau persoane cu privire la cauza care i-a fost încredintatã, decât dacã are dezlegarea prealabilã, expresã si scrisã din partea pãrtii în cauzã, în conditiile legii.
(3) Calitatea de martor are întâietate fatã de calitatea de consilier juridic, cu privire la faptele si împrejurãrile pe care acesta le-a cunoscut înainte de a fi devenit apãrãtor al vreunei pãrti în cauzã.
(4) Dacã a fost ascultat ca martor, consilierul juridic nu mai poate desfãsura nici o activitate profesionalã în acea cauzã.
(5) Consilierul juridic nu poate îndeplini functia de expert, interpret sau traducãtor în cauza în care este angajat.
3. Exercitarea profesiei
Art. 25. - În scopul asigurãrii, garantãrii si protejãrii dreptului neîngrãdit la muncã, conform art. 3 din Legea nr. 53/2003 - Codul muncii si art. 41 si 45 din Constitutie, republicatã, consilierul juridic îsi poate exercita profesia la alegere, în oricare dintre formele prevãzute de lege si de statutul profesiei, cu respectarea prevederilor privind compatibilitatea si incompatibilitatea în exercitarea acesteia.
Art. 26. - (1) Consilierul juridic este liber sã aleagã si sã schimbe în orice moment optiunea sa pentru exercitarea profesiei.
(2) Consilierul juridic definitiv sau stagiar, în vederea exercitãrii profesiei, se va înscrie pe Tabloul tinut de colegiul teritorial.
(3) Consilierul juridic este obligat sã anunte în scris conducerea colegiului teritorial din care face parte despre orice intentie de modificare a optiunii sale privind exercitarea profesiei.
Art. 27. - Tabloul anual
(1) Colegiul teritorial are obligatia sã întocmeascã anual Tabloul, cu mentionarea numelui si a prenumelui, codului unic de înregistrare, a pozitiei profesionale, respectiv stagiar sau definitiv, precum si a situatiei în ceea ce priveste exercitarea profesiei (exclus, suspendat etc.).
(2) Prin grija colegiului teritorial, Tabloul anual si modificãrile intervenite sunt comunicate U.C.C.J.R. si institutiilor prevãzute de lege.
Art. 28. - (1) Consiliul colegiului teritorial emite hotãrâri de trecere pe Tablou a consilierilor juridici incompatibili, la cerere sau din oficiu, iar reînscrierea pe Tablou se face la cerere, dupã încetarea stãrii de incompatibilitate.
(2) Taxele de reînscriere pe Tablou se stabilesc de Consiliul colegiului teritorial.
Art. 29. - (1) Consilierii juridici care la data intrãrii în vigoare a Legii nr. 514/2003 au debutat în profesie, indiferent de vechimea în activitatea juridicã, sunt trecuti pe Tablou cu mentiunea “definitiv“.
(2) Consilierii juridici care de la data intrãrii în vigoare a Legii nr. 514/2003 nu pot face dovada debutului în profesie anterior acestei date sunt trecuti pe Tablou cu mentiunea “stagiar“.
(3) Licentiatul unei facultãti de drept care solicitã înscrierea în profesia de consilier juridic si are o vechime de minimum 5 ani în alte profesii juridice va fi trecut pe Tablou cu mentiunea “definitiv“.
Art. 30. - Încetarea calitãtii de consilier juridic
(1) Încetarea exercitãrii profesiei de consilier juridic are loc în urmãtoarele situatii:
a) prin renuntare scrisã la exercitarea profesiei;
b) prin deces;
c) dacã împotriva consilierului juridic s-a luat mãsura excluderii din profesie.
(2) În toate situatiile de încetare a exercitãrii profesiei de consilier juridic, acesta nu va mai putea folosi legitimatia de consilier juridic, insigna, stampilele si roba.
Art. 31. - Suspendarea exercitãrii profesiei de consilier juridic
(1) Exercitarea profesiei de consilier juridic se suspendã în urmãtoarele situatii:
a) în caz de incompatibilitate;
b) pe perioada de interdictie de a exercita activitãtile profesionale, dispusã prin hotãrâre judecãtoreascã sau disciplinarã;
c) în caz de neplatã a taxelor si a contributiilor profesionale timp de 3 luni de la scadenta acestora pânã la lichidarea lor integralã;
d) în conditiile în care consilierul juridic îndeplineste alte functii juridice sau profesii salarizate.
(2) În toate situatiile de suspendare a exercitãrii profesiei de consilier juridic, precizate la alineatul anterior, pe Tablou se vor face mentiunile corespunzãtoare.
Art. 32. - Transferul
(1) Consilierul juridic care, din motive justificate, solicitã transferarea într-un alt colegiu va notifica atât colegiul în care este înscris, cât si colegiul în care urmeazã sã se înscrie.
(2) Cererea de transfer trebuie sã fie însotitã de actele pe care se întemeiazã si de un certificat eliberat de colegiul de la care se solicitã transferul, certificat eliberat ulterior înregistrãrii cererii de transfer, prin care se constatã cã solicitantul nu a fost exclus, nu a devenit nedemn sau incompatibil, nu se aflã în curs de judecatã penalã ori disciplinarã si cã a achitat la zi taxele si contributiile profesionale cãtre colegiu.
(3) Consiliul colegiului de la care se solicitã transferul va aviza cererea, pe care o va înainta, împreunã cu dosarul de înscriere în profesie, colegiului la care se solicitã transferul.
Art. 33. - (1) Consiliul colegiului la care se solicitã transferul va solutiona cererea, potrivit raportului întocmit de un consilier delegat, care va verifica dosarul de înscriere în profesie al celui care solicitã transferul, înaintat de colegiul de la care se solicitã transferul o datã cu certificatul mentionat în articolul precedent, va aviza înscrierea în Tablou în mod corespunzãtor si va elibera acestuia decizia de înscriere în Tablou, legitimatia, insigna si stampilele.
(2) Consiliul colegiului de la care consilierul juridic se transferã va dispune prin decizie radierea consilierului juridic transferat din Tabloul tinut de colegiul respectiv.
Art. 34. - Consilierul juridic transferat are obligatia de a preda colegiului de la care se transferã legitimatia, insigna si stampilele.
III. DREPTURILE SI ÎNDATORIRILE CONSILIERULUI JURIDIC
Art. 35. - Drepturile consilierului juridic
(1) Consilierul juridic are dreptul sã fie înscris în Tablou, cu drept de exercitare a profesiei, si are dreptul sã acorde consultantã juridicã, sã redacteze, sã contrasemneze, sã avizeze pentru legalitate acte juridice, sã asiste si sã reprezinte orice institutie, autoritate publicã, persoanã juridicã sau orice entitate interesatã în toate domeniile de drept, în conditiile Legii nr. 514/2003 si ale prezentului statut.
(2) Consilierul juridic stagiar poate pune concluzii la judecãtorie si tribunale, ca instantã de fond, la organele de urmãrire penalã, precum si la celelalte organe administrative cu atributii jurisdictionale.
(3) Consilierul juridic definitiv poate pune concluzii la instantele judecãtoresti de toate gradele, la organele de urmãrire penalã, precum si la toate autoritãtile si organele administrative cu atributii jurisdictionale.
Art. 36. - Consilierii juridici au dreptul de a alege si de a fi alesi în organele de conducere ale colegiilor si ale U.C.C.J.R, în conditiile prevãzute de statutele acestor organizatii profesionale.
Art. 37. - În scopul asigurãrii secretului profesional, actele si lucrãrile cu caracter profesional aflate asupra consilierului juridic, la domiciliul acestuia si la locul unde îsi exercitã profesia sunt inviolabile.
Art. 38. - Raportul dintre consilierul juridic si persoana juridicã pe care o asistã sau o reprezintã nu poate fi stânjenit sau controlat.
Art. 39. - Consilierii juridici nu rãspund penal, material, administrativ sau disciplinar pentru sustinerile fãcute oral ori în scris în fata instantei de judecatã sau a altor organe, dacã acestea sunt în legãturã cu apãrarea si necesare cauzei ce i-a fost încredintatã.
Art. 40. - Îndatoririle consilierului juridic
(1) Consilierul juridic apãrã drepturile si interesele legitime ale institutiei, persoanei juridice, autoritãtii sau entitãtii pentru care exercitã profesia, asigurã consultantã si reprezentare juridicã, avizeazã si contrasemneazã actele cu caracter juridic emise de acestea.
(2) Consilierul juridic acordã consultantã, opinia sa fiind consultativã.
Consilierul juridic formuleazã punctul sãu de vedere potrivit prevederilor legale si a crezului sãu profesional.
Consilierul juridic manifestã independentã în relatia cu organele de conducere ale persoanei juridice unde exercitã profesia, precum si cu orice alte persoane din cadrul acesteia; punctul de vedere formulat de cãtre consilierul juridic în legãturã cu aspectul juridic al unei situatii nu poate fi schimbat sau modificat de cãtre nici o persoanã, consilierul juridic mentinându-si opinia legalã formulatã initial, indiferent de împrejurãri. În exercitarea profesiei, consilierul juridic nu poate fi supus nici unei presiuni din partea persoanei juridice unde îsi exercitã profesia sau din partea oricãrei alte persoane juridice de drept public ori privat.
Consilierul juridic, în exercitarea profesiei, se supune numai Constitutiei, legii, statutului profesiei si regulilor eticii profesionale.
(3) Consilierul juridic va aviza si va semna acte cu caracter juridic, avizul pozitiv sau negativ, precum si semnãtura sa fiind aplicate numai pentru aspectele strict juridice ale documentului respectiv.
Consilierul juridic nu se pronuntã asupra aspectelor economice, tehnice sau de altã naturã cuprinse în documentul avizat ori semnat de acesta.
Consilierii juridici sunt obligati sã respecte solemnitatea sedintelor de judecatã si sã nu foloseascã expresii jignitoare fatã de completul de judecatã, fatã de ceilalti consilieri juridici, avocati sau fatã de pãrtile din proces.
Art. 41. - Consilierii juridici sunt datori sã studieze temeinic cauzele în care asistã sau reprezintã institutiile, autoritãtile ori entitãtile interesate, sã se prezinte la termene la instantele de judecatã sau la organele de urmãrire penalã ori la alte institutii, sã manifeste constiinciozitate si probitate profesionalã, sã pledeze cu demnitate fatã de judecãtor si de pãrtile în proces, sã depunã concluzii orale sau note de sedintã ori de câte ori considerã necesar acest lucru sau instanta de judecatã dispune în acest sens.
Art. 42. - (1) Consilierii juridici sunt obligati sã participe la sedintele convocate de Consiliul Colegiului, la activitãtile profesionale si la sedintele organelor de conducere din care fac parte.
(2) Absentarea repetatã si în mod nejustificat constituie abatere disciplinarã.
Art. 43. - (1) Consilierii juridici sunt obligati sã tinã evidentele cerute de lege si pe cele prevãzute în regulamentele corpului profesional, adoptate de Consiliul U.C.C.J.R. - cu privire la cauzele în care asistã sau reprezintã, sã avizeze pentru legalitate actele juridice si sã achite cu regularitate taxele si contributiile stabilite pentru formarea bugetului Colegiului si bugetului U.C.C.J.R.
(2) La înscrierea sau reînscrierea în colegiu, fiecare consilier juridic va achita o taxã stabilitã de Consiliul U.C.C.J.R., ce se face venit atât la bugetul colegiului respectiv, cât si la bugetul U.C.C.J.R.
Art. 44. - Consilierii juridici sunt obligati sã restituie actele ce le-au fost încredintate institutiei, autoritãtii sau entitãtii interesate de la care le-au primit.
Art. 45. - (1) Obligatia de a pãstra secretul profesional, prevãzutã în art. 16 din Legea nr. 514/2003 este absolutã si limitatã în timp, conform clauzei de confidentialitate. Ea se extinde asupra tuturor activitãtilor consilierului juridic.
(2) Consilierul juridic nu poate fi obligat în nici o circumstantã si de cãtre nici o persoanã fizicã sau juridicã sã divulge secretul profesional.
(3) Aceeasi obligatie revine organelor de conducere ale colegiilor teritoriale si angajatilor acestora cu privire la informatiile cunoscute de cãtre acestia în functiile pe care le detin.
Art. 46. - (1) Dupã 90 de zile de la publicarea prezentului statut, consilierii juridici sunt obligati sã poarte robã în fata tuturor instantelor judecãtoresti.
(2) Caracteristicile robei sunt identice cu cele ce privesc exercitarea profesiei de avocat, diferentiindu-se prin însemnele proprii ale corpului profesional si prin combinatiile culorilor negru cu galben-auriu.
(3) Purtarea robei în afara incintei instantei judecãtoresti este interzisã.
Art. 47. - Evidentele activitãtii consilierului juridic
(1) Evidentele activitãtii consilierului juridic, actele si documentele sunt tinute de acesta, potrivit reglementãrilor privind activitatea persoanei juridice, entitãtii în favoarea cãreia îsi exercitã profesia.
(2) Consilierul juridic tine evidenta în cazurile litigioase sau nelitigioase în care a fost sesizat.
(3) Indiferent de reglementãrile persoanei juridice sau entitãtii în favoarea cãreia îsi exercitã profesia, consilierul juridic va tine evidenta urmãtoarelor activitãti:
- intrãrile si iesirile de corespondentã juridicã numerotate si datate;
- registrul de evidentã privind orice situatie litigioasã cu care a fost sesizat;
- registrul de evidentã privind avizele scrise - datate si numerotate;
- registrul de înregistrare a actelor juridice atestate de consilierul juridic cu privire la identitatea pãrtilor, a continutului si a datei actelor.
Modelele acestor registre se adoptã de Comisia metodologicã a U.C.C.J.R. si se comunicã tuturor colegiilor.
(4) La încetarea raporturilor juridice care stau la baza exercitãrii profesiei fatã de o persoanã juridicã publicã sau privatã, entitate interesatã, românã ori strãinã, consilierul juridic va preda, pe bazã de proces-verbal, în vederea arhivãrii, toate documentele aferente activitãtii depuse.
(5) Predarea pe bazã de proces-verbal, numerotat si datat, a documentelor mentionate mai sus îl descarcã în totalitate, de orice rãspundere, pe consilierul juridic.
Art. 48. - Consilierul juridic rãspunde pentru încãlcarea obligatiilor profesionale, potrivit legii si prezentului statut.
Art. 49. - Activitatea desfãsuratã de consilierul juridic este o activitate de mijloace si nu de rezultat.
Art. 50. - La încetarea raportului juridic care stã la baza exercitãrii profesiei de consilier juridic fatã de beneficiarul prestatiei, consilierul juridic va informa în scris colegiul din care face parte. În situatia în care consilierul juridic nu va face informarea mai sus mentionatã imediat si continuã sã îsi exercite profesia, va rãspunde potrivit reglementãrilor care sanctioneazã exercitarea fãrã drept a unei profesii. În acest caz, la constatare, Colegiul va sanctiona disciplinar consilierul juridic, în functie de gravitatea situatiei.
Art. 51. - Consilierul juridic înscris în Colegiu, dar care nu îsi va putea exercita profesia, se considerã suspendat.
Art. 52. - Consilierului juridic, functionar public, îi sunt aplicabile si beneficiazã si de prevederile legii functionarului public.
Art. 53. - Protectia drepturilor profesionale, economice si sociale ale consilierului juridic
(1) Conform art. 23 din Legea nr. 514/2003, în activitatea sa profesionalã consilierul juridic se bucurã de protectia legii, în conditiile prevãzute de Legea nr. 51/1995 pentru organizarea si exercitarea profesiei de avocat, republicatã, cu modificãrile si completãrile ulterioare.
(2) Perchezitionarea consilierului juiridic, a domiciliului ori a locului sãu de muncã sau ridicarea de înscrisuri ori de bunuri de la acesta nu poate fi fãcutã decât de procuror în baza unui mandat emis de judecãtor.
Art. 54. - Exercitarea activitãtilor specifice profesiei de consilier juridic: consultantã, asistentã, reprezentare juridicã, avizare pentru legalitate si contrasemnare de acte juridice de cãtre persoane neautorizate prin nerespectarea conditiilor prevãzute de lege si de prezentul statut reprezintã exercitare fãrã drept a profesiei de consilier juridic si se sanctioneazã conform legii penale.
Art. 55. - (1) Toti consilierii juridici asociati, membri ai colegiilor teritoriale, au îndatorirea de a participa la activitãtile profesionale, stagiile de pregãtire profesionalã, conferintele, simpozioanele si la orice alte manifestãri organizate de colegiile teritoriale si U.C.C.J.R. potrivit statutelor si regulamentelor acestora.
(2) Colegiile si U.C.C.J.R. au obligatia sã actioneze prin toate mijloacele legale pentru organizarea si exercitarea unitarã si specializatã a profesiei.
(3) Lipsa nejustificatã a consilierului juridic asociat de la formele de pregãtire profesionalã sau neabsolvirea acestora constituie abatere disciplinarã, fiind sanctionatã cu suspendarea din profesie pentru o perioadã cuprinsã între o lunã si 6 luni.
Art. 56. - Colegiile si U.C.C.J.R. pot colabora în scopul realizãrii si promovãrii politicilor si strategiilor de formare profesionalã a consilierilor juridici cu Consiliul National de Formare Profesionalã a Adultilor (C.N.F.P.A.), înfiintat în temeiul prevederilor Legii nr. 132/1999, republicatã.
Art. 57. - (1) În temeiul art. 38, art. 39 alin. (1) lit. g), art. 188 alin. (1) lit. c), e) si g), art. 189 lit. a, c), e) si f), art. 190 si 193 din Legea nr. 53/2003, cu modificãrile ulterioare, coroborate cu art. 41 alin. (2) din Constitutie, republicatã, beneficiarii serviciilor profesionale ale consilierilor juridici angajati sau numiti vor initia participarea atât la stagiile de formare profesionalã, cât si la toate formele de pregãtire profesionalã specificã profesiei de consilier juridic, prin acte aditionale la actele de angajare a serviciilor profesionale sau în actele de numire, asigurând plata cheltuielilor ocazionate de aceste forme de pregãtire profesionalã.
(2) În scopul formãrii profesionale a consilierilor juridici angajati sau numiti în functie, beneficiarii serviciilor profesionale ale acestora vor suporta cheltuielile pentru reorganizarea profesiei ocazionate de: înscrierea în colegiu, achizitionarea robei, a legitimatiei de consilier juridic, a insignei, stampilelor profesionale, precum si a tuturor registrelor de evidentã profesionalã.
(3) Cheltuielile avansate de consilierul juridic, ocazionate de reorganizarea profesiei precizate la alineatul precedent, se vor deconta acestuia de cãtre autoritatea sau institutia publicã ori de cãtre persoana juridicã în favoarea cãreia acesta exercitã profesia de consilier juridic.
Art. 58. - (1) Autoritãtile, institutiile si persoanele juridice la care consilierii juridici îsi exercitã profesia în mod permanent sunt obligate sã asigure acestora spatii distincte si corespunzãtoare atât pentru buna desfãsurare a activitãtilor profesionale, cât mai ales pentru asigurarea confidentialitãtii si secretului profesional stabilite de lege.
(2) În acelasi scop, pentru exercitarea corespunzãtoare a profesiei de consilier juridic, acestea vor asigura baza tehnicomaterialã necesarã, birotica si orice alte utilitãti necesare îndeplinirii serviciului profesional.
Art. 59. - Autoritãtile administrative judetene si locale vor asigura sprijin pentru identificarea de spatii corespunzãtoare functionãrii organizatiilor profesionale, colegiilor consilierilor juridici si pentru asigurarea formãrii profesionale a membrilor sãi, care exercitã un serviciu profesional specializat, de interes general.
Art. 60. - (1) Pentru activitatea sa profesionalã consilierul juridic are dreptul la o remuneratie de bazã, stabilitã prin negociere pentru consilierul juridic ce are statut de salariat, sau conform legilor speciale pentru cel numit în functie.
(2) Deosebit de remuneratia de bazã astfel stabilitã, în considerarea specificului muncii si a importantei sociale a serviciilor profesionale, în temeiul art. 25 si 26 din Legea nr. 53/2003, cu modificãrile ulterioare, consilierul juridic poate negocia prestatii suplimentare în bani reprezentând clauza de mobilitate si clauza de confidentialitate.
(3) În termen de 60 de zile de la intrarea în vigoare a Statutului profesiei de consilier juridic, autoritãtile publice, institutiile si celelalte persoane juridice de drept public sau privat vor opera modificãrile prevãzute de prezentul statut cu privire la încadrarea, salarizarea, stabilirea statutului, a drepturilor si obligatiilor consilierilor juridici pe care i-au numit sau i-au angajat.
IV. ORGANIZAREA PROFESIEI DE CONSILIER JURIDIC
A. Organizarea si functionarea Colegiului Consilierilor Juridici
Art. 61. - (1) Colegiul teritorial este organizatia profesionalã creatã pentru toti consilierii juridici asociati în aceastã formã de organizare dintr-un judet sau din municipiul Bucuresti, indiferent de ramura, domeniul de activitate ori locul exercitãrii profesiei, ce asigurã organizarea si exercitarea profesiei de consilier juridic în mod unitar si apãrã drepturile si interesele legitime ale consilierilor juridici.
(2) Colegiul teritorial este persoanã juridicã de interes general si are sediul în orasul de resedintã al judetului, respectiv în municipiul Bucuresti.
(3) Colegiul teritorial are patrimoniu si buget propriu.
Patrimoniul Colegiului poate fi folosit în activitãti producãtoare de venituri, în conditiile dreptului comun.
(4) Contributia consilierilor juridici la realizarea bugetului propriu este stabilitã de fiecare colegiu.
(5) Colegiul teritorial activeazã în baza statutului propriu.
Art. 62. - Organele de conducere ale colegiilor teritoriale sunt stabilite în statutele proprii.
Art. 63. - Atributiile si rãspunderile organelor de conducere ale colegiilor teritoriale sunt stabilite în statutele proprii.
Art. 64. - În cadrul fiecãrui colegiu functioneazã un secretar general si un trezorier, o comisie de cenzori compusã din 3-5 membri si o comisie de disciplinã formatã din 3-5 membri, a cãror atributii sunt stabilite prin regulamentele proprii de functionare aprobate de Adunarea generalã a Colegiului, în baza hotãrârilor Consiliului U.C.C.J.R.
Art. 65. - Colegiile teritoriale înfiintate dupã constituirea U.C.C.J.R. devin membre cu drepturi si obligatii egale prin asociere.
Art. 66. - Decanii acestor colegii sunt de drept membri în Consiliul U.C.C.J.R.
B. Uniunea Colegiilor Consilierilor Juridici din România
Art. 67. - (1) U.C.C.J.R. este formatã din toate colegiile consilierilor juridici din România si cuprinde toti consilierii juridici înscrisi în Tabloul acestora, cu drept de exercitare a profesiei de consilier juridic si are drept scop organizarea unitarã a exercitãrii profesiei de consilier juridic în România.
(2) U.C.C.J.R. este persoanã juridicã de interes general, are patrimoniu si buget propriu.
(3) Bugetul U.C.C.J.R. se formeazã din contributiile colegiilor în cotele stabilite de Congresul U.C.C.J.R.
(4) Patrimoniul U.C.C.J.R. poate fi folosit în activitãti producãtoare de venituri, în conditiile dreptului comun.
Art. 68. - (1) Organele de conducere ale U.C.C.J.R. sunt:
a) Congresul Colegiilor Consilierilor Juridici din România;
b) Consiliul U.C.C.J.R.;
c) biroul executiv;
d) presedintele;
e) prim-vicepresedintele;
f) vicepresedintii.
(2) În structura centralã a U.C.C.J.R. functioneazã:
a) secretarul general;
b) Comisia centralã de cenzori;
c) Comisia centralã de disciplinã;
d) Comisia metodologicã de organizare si exercitare a profesiei de consilier juridic;
e) aparatul tehnic administrativ.
Art. 69. - (1) Congresul Colegiilor Consilierilor Juridici din România este constituit din câte un delegat pentru 100 de consilieri juridici din fiecare colegiu si decanii colegiilor.
(2) Congresul ordinar se întruneste anual, la convocarea Consiliului U.C.C.J.R. sau la convocarea presedintelui U.C.C.J.R.
(3) La cererea a cel putin unei treimi din numãrul colegiilor, Consiliul U.C.C.J.R. este obligat sã convoace congresul în sedintã extraordinarã, în maximum 10 zile de la solicitarea acestora.
Art. 70. - (1) Convocarea congresului ordinar se face cu cel putin o lunã înainte de data stabilitã, prin înstiintarea în scris a colegiilor si prin publicarea într-un ziar central.
(2) Consiliile colegiilor sunt obligate sã afiseze data convocãrii si ordinea de zi la sediul colegiului si la instantele judecãtoresti din raza teritorialã a acestora.
(3) Colegiile teritoriale sunt obligate sã îsi aleagã delegatii cu cel putin 10 zile înainte de congres.
(4) Congresul este legal constituit în prezenta a cel putin douã treimi din numãrul membrilor sãi si adoptã hotãrâri cu votul majoritãtii membrilor prezenti.
(5) Fiecare colegiu are drept la un singur vot în Congresul U.C.C.J.R.
Art. 71. - Congresul U.C.C.J.R. are competentele prevãzute în Statutul U.C.C.J.R.
Art. 72. - (1) Consiliul U.C.C.J.R. este constituit din decanii colegiilor teritoriale.
(2) Mandatul membrilor Consiliului U.C.C.J.R. este de 4 ani.
În cazul încetãrii mandatului unuia dintre ei, înlocuitorul sãu executã diferenta de mandat. Înlocuitorul este desemnat de adunarea generalã a colegiului teritorial.
(3) Consiliul U.C.C.J.R. se întruneste trimestrial sau ori de câte ori este nevoie, la convocarea presedintelui U.C.C.J.R.
Convocarea se face cu cel putin 10 zile înainte de data sedintei.
(4) La cererea a cel putin unei treimi din numãrul membrilor consiliului sau în situatii exceptionale, presedintele U.C.C.J.R. va convoca consiliul în sedintã extraordinarã în cel mult 5 zile de la data solicitãrii sau a evenimentului justificativ.
(5) Consiliul U.C.C.J.R. lucreazã în prezenta a cel putin douã treimi din numãrul membrilor sãi si adoptã hotãrâri valabile cu votul majoritãtii membrilor prezenti.
(6) Fiecare colegiu teritorial are drept la un singur vot în sedintele Consiliului U.C.C.J.R.
Art. 73. - Consiliul U.C.C.J.R. are atributii si competente stabilite prin Statutul U.C.C.J.R.
Art. 74. - Biroul Executiv al U.C.C.J.R. este format din presedintele si prim-vicepresedintele U.C.C.J.R., precum si din cei 3 vicepresedinti alesi de Congresul U.C.C.J.R. dintre membrii sãi pentru un mandat de 4 ani. Unul dintre vicepresedinti, stabilit la propunerea presedintelui, îndeplineste functia de secretar al Biroului executiv al U.C.C.J.R.
Art. 75. - Biroul executiv al U.C.C.J.R. are atributiile si competentele stabilite prin Statutul U.C.C.J.R.
Art. 76. - Presedintele U.C.C.J.R. are urmãtoarele atributii:
a) reprezintã U.C.C.J.R. în relatiile cu persoanele fizice si juridice din tarã si din strãinãtate;
b) încheie conventii si contracte în numele U.C.C.J.R., cu autorizarea Biroului executiv al U.C.C.J.R.
c) convoacã si conduce sedintele Consiliului U.C.C.J.R. si ale Biroului executiv;
d) ordonanteazã cheltuielile bugetare si extrabugetare ale U.C.C.J.R.
e) semneazã actele consiliului si ale Biroului executiv.
Art. 77. - Prim-vicepresedintele U.C.C.J.R. este înlocuitorul de drept al presedintelui U.C.C.J.R. si are urmãtoarele atributii:
a) coordoneazã si organizeazã activitatea curentã a departamentelor profesionale si administrative ale U.C.C.J.R.;
b) supravegheazã relatiile dintre structurile centrale ale profesiei si colegiile teritoriale, precum si relatiile dintre acestea din urmã;
c) acordã sprijin si ajutor colegiilor în relatiile lor cu autoritãtile centrale si locale.
Art. 78. - Vicepresedintii U.C.C.J.R. sunt în numãr de 3 si sunt înlocuitori ai presedintelui, în lipsa prim-vicepresedintelui, în ordinea stabilitã de cãtre acesta.
Art. 79. - Vicepresedintii U.C.C.J.R. coordoneazã si îndrumã activitatea curentã a colegiilor.
Art. 80. - Secretarul general al U.C.C.J.R. este ales de Congresul U.C.C.J.R. si îndeplineste sarcinile stabilite de Biroul executiv al U.C.C.J.R. Mandatul acestuia este de 4 ani.
Art. 81. - În structurile centrale de conducere ale profesiei de consilier juridic: Consiliul U.C.C.J.R., Biroul executiv al U.C.C.J.R., presedintele, prim-vicepresedintele si vicepresedintii U.C.C.J.R. durata mandatului în functie este de 4 ani si orice titular de mandat poate fi reales în aceeasi sau în altã functie din aceste structuri centrale de conducere.
Art. 82. - (1) Comisia centralã de cenzori a U.C.C.J.R. se compune din 3-5 membri alesi de cãtre Congresul U.C.C.J.R., pentru un mandat de 4 ani, dintre care unul are calitatea de contabil autorizat sau de expert contabil.
(2) Comisia centralã de cenzori are obligatia verificãrii trimestriale a activitãtilor economico-financiare ale U.C.C.J.R. si dispunerii mãsurilor necesare bunei administrãri a patrimoniului U.C.C.J.R.
(3) Comisia centralã de cenzori functioneazã în baza regulamentului propriu, validat de Congresul U.C.C.J.R.
Art. 83. - (1) Comisia centralã de disciplinã a U.C.C.J.R. este alcãtuitã din 5-9 membri, alesi de Congresul U.C.C.J.R. pentru un mandat de 4 ani.
(2) Membrii Comisiei centrale de disciplinã se aleg dintre consilierii juridici cu o vechime mai mare de 10 ani în activitãti juridice.
(3) Comisia centralã de disciplinã îsi organizeazã, îsi tine evidentele, îsi desfãsoarã lucrãrile si functioneazã în baza regulamentului propriu, validat de Congresul U.C.C.J.R.
Art. 84. - Comisia metodologicã de organizare si exercitare a profesiei de consilier juridic este alcãtuitã din 7-9 membri alesi de Congresul U.C.C.J.R. si functioneazã în baza regulamentului propriu, validat de Congresul U.C.C.J.R.
Art. 85. - Cheltuielile necesare participãrii membrilor Consiliului U.C.C.J.R., a membrilor Biroului executiv al U.C.C.J.R. si a membrilor comisiilor centrale de cenzori, de disciplinã si comisiei metodologice la sedintele acestor organe se suportã de fiecare colegiu.
V. DISPOZITII FINALE
Art. 86. - Prezentul statut va fi pus în aplicare astfel:
a) în termen de 30 de zile de la adoptarea prezentului statut, conducerile colegiilor vor înainta U.C.C.J.R. datele si documentele necesare înscrierii în evidente a consilierilor juridic definitivi si stagiari;
b) în termen de 45 de zile de la adoptarea statutului, Consiliul U.C.C.J.R. si comisiile U.C.C.J.R. vor adopta regulamentele profesionale care vor fi comunicate colegiilor teritoriale;
c) prezentul statut va fi publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, pentru punerea în aplicare a Legii nr. 514/2003.
Art. 87. - Dupã publicarea în Monitorul Oficial al României, Partea I, a prezentului statut, consultanta, redactarea, avizarea pentru legalitate si contrasemnarea actelor juridice, asistenta si reprezentarea juridicã a institutiilor, autoritãtilor publice, a persoanelor juridice se vor realiza numai de cãtre consilierii juridici înscrisi în Tablou.
Art. 88. - Însemnele corpului profesional, insigna si legitimatia consilierului juridic, modelul stampilelor colegiilor si ale consilierilor juridici, precum si modelul împuternicirilor de reprezentare juridicã sunt cuprinse în anexele nr. 1-7*) care fac parte integrantã din prezentul statut.
Anexele nr. 1-7 se publicã în Monitorul Oficial al României, Partea I, împreunã cu prezentul statut.
Art. 89. - Depãsirea termenelor de platã a taxelor si cotizatiilor profesionale atrage obligatia de platã a majorãrilor de întârziere în cuantum de 0,5% aplicat la suma datoratã pentru fiecare zi de întârziere.
Art. 90. - Consilierul juridic este dator sã îsi decline calitatea si sã îsi probeze identitatea cu actul “Legitimatie de consilier juridic“ în fata tuturor instantelor judecãtoresti de orice grad, institutiilor si autoritãtilor statului si a altor consilieri juridici si avocati cu care intrã în contact cu prilejul îndeplinirii actelor specifice profesiei.
Art. 91. - Conflictele de orice naturã dintre consilierii juridici sau dintre consilierul juridic si avocati, magistrati ori alte autoritãti publice se aduc de îndatã la cunostintã, în scris, decanului colegiului, de cãtre consilierul juridic în cauzã, care va decide asupra mãsurilor ce trebuie luate.
Art. 92. - Prezentul statut a fost adoptat de Congresul Extraordinar al Colegiilor Consilierilor Juridici din România din data de 6 martie 2004, prin reprezentantii legali, si intrã în vigoare la data adoptãrii, urmând a fi publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I.
Comentarii articol (0)