Proiectul de Lege stabileºte mãsuri cu privire la publicitatea produselor de tutun, precum ºi la promovarea acestora în presã ºi alte publicaþii, în emisiuni radiodifuzate, prin servicii ale societãþii informaþionale ºi prin sponsorizarea în domeniul tutunului, inclusiv prin distribuirea gratuitã a produselor din tutun.
Proiectul de Lege stabileºte mãsuri cu privire la publicitatea produselor de tutun, precum ºi la promovarea acestora în presã ºi alte publicaþii, în emisiuni radiodifuzate, prin servicii ale societãþii informaþionale ºi prin sponsorizarea în domeniul tutunului, inclusiv prin distribuirea gratuitã a produselor din tutun.
Aplicarea prevederilor actului normativ va contribui la reducerea morbiditãþii prin bolile asociate consumului produselor din tutun, a costurilor sociale determinate de aceste afecþiuni ºi va stimula adoptarea unui comportament sãnãtos, mai ales în rândul tinerilor.
Prin produse de tutun se înþeleg produsele destinate fumatului, prizatului, suptului sau mestecatului, fabricate total sau parþial din tutun, modificat genetic sau nu.
Proiectul de Lege interzice publicitatea produselor din tutun:
- în presa scrisã ºi alte publicaþii tipãrite;
- în cinematografe;
- pe panouri publicitare;
- prin servicii ale societãþii informaþionale;
- prin folosirea mãrcilor de tutun pe produse sau servicii, altele decât cele din industria tutunului;
- prin vânzarea de dulciuri sau jucãrii destinate copiilor ºi fabricate cu intenþia evidentã de a da produsului ºi/sau ambalajului sãu asemãnarea cu un tip de produs din tutun.
Publicitatea pentru produsele de tutun este permisã numai în publicaþii destinate în mod exclusiv profesioniºtilor din domeniul industriei tutunului ºi în publicaþii care nu au fost editate ori tipãrite în România sau într-un stat membru al Uniunii Europene ºi nici nu sunt destinate în principal pieþei româneºti sau celei comunitare. De asemenea, este permisã publicitatea produselor din tutun prin servicii ale societãþii informaþionale în condiþiile descrise mai sus.
Sponsorizarea de cãtre producãtorii de tutun a evenimentelor sau activitãþilor care au loc în România sau la care participã România ºi cel puþin un alt stat membru al Uniunii Europene sau care au alte efecte transfrontaliere este interzisã.
Totodatã, se interzice distribuirea gratuitã a produselor din tutun în contextul sponsorizãrii acestor evenimente, având ca scop ori ca efect direct sau indirect promovarea produselor din tutun.
Pentru publicitatea produselor din tutun prin intermediul serviciilor de radiodifuziune ºi sponsorizarea programelor de radiodifuziune se aplicã prevederile legii audiovizualului nr. 504/2002 cu modificãrile ºi completãrile ulterioare.
Urmãtoarele fapte constituie contravenþii :
- nerespectarea de cãtre producãtorii de tutun a prevederilor referitoare la interdicþiile aplicate publicitãþii produselor de tutun ºi, respectiv, sponsorizãrii evenimentelor sau activitãþilor - se sancþioneazã cu amendã contravenþionalã de la 25 milioane lei la 50 milioane lei.
- distribuirea gratuitã a produselor din tutun în contextul sponsorizãrii unor evenimente sau activitãþi, având ca scop ori ca efect direct sau indirect promovarea produselor din tutun - se sancþioneazã cu amendã contravenþionalã de la 5 milioane lei la 10 milioane lei. În cazul în care contravenientul este elev sau student, amenda poate fi înlocuitã cu prestarea unei activitãþi în folosul comunitãþii pe o duratã de 50 de ore, pentru contravenienþii majori, respectiv pe o duratã de 25 de ore, pentru contravenienþii minori, în condiþiile legii.
Constatarea contravenþiilor ºi aplicarea sancþiunilor se fac de cãtre persoanele împuternicite în acest sens din Ministerul Sãnãtãþii ºi Autoritatea naþionalã pentru Protecþia Consumatorului, conform prevederilor legale în vigoare.
Contravenientul poate achita, pe loc sau în termen de cel mult 48 de ore de la data încheierii procesului-verbal ori, dupã caz, de la data comunicãrii acestuia, jumãtate din minimul amenzii, agentul constatator fãcând menþiune despre aceastã posibilitate în procesul verbal.
Contravenþiilor prevãzute de proiectul de Lege li se aplicã dispoziþiile ordonanþei Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al contravenþiilor, aprobatã cu modificãri ºi completãri prin Legea nr. 180/2002, cu modificãrile ulterioare.
La data intrãrii în vigoare a Legii, art. 10 punctul b) din Legea nr. 148/2000 privind publicitatea, publicatã în Monitorul oficial al româniei, Partea I nr. 359 din 02.08.2000, cu modificãrile ºi completãrile ulterioare, se abrogã.
Intrarea în vigoare a legii este prevãzutã pentru 31 decembrie 2006.
Actul normativ transpune Directiva nr. 2003/33/CE privind armonizarea dispoziþiilor legislative, de reglementare sau administrative ale Statelor membre cu privire la publicitatea ºi sponsorizarea pentru produsele din tutun ºi unele dispoziþii din recomandarea nr. 2003/54/CE cu privire la prevenirea fumatului ºi la iniþiativele de îmbunãtãþire a controlului asupra tutunului.
Comentarii articol (0)