Lege nr. 457 din 01/11/2004, privind publicitatea ºi sponsorizarea pentru produsele din tutun
Publicat in Monitorul Oficial, Partea I nr. 1067 din 17/11/2004
Art. 1. - Prezenta lege stabileºte mãsuri cu privire la publicitatea produselor din tutun, precum ºi cu privire la promovarea acestora în presã ºi în alte publicaþii tipãrite, în emisiuni radiodifuzate, prin servicii ale societãþii informaþionale ºi prin sponsorizarea în domeniul tutunului, inclusiv prin distribuirea gratuitã a produselor din tutun, în vederea prevenirii consumului produselor din tutun.
Art. 2. - În sensul prezentei legi, termenii ºi expresiile de mai jos au urmãtoarele semnificaþii:
a) produse din tutun - produsele destinate fumatului, prizatului, suptului sau mestecatului, fabricate total ori parþial din tutun, modificat genetic sau nu;
b) publicitate pentru produse din tutun - orice formã de comunicare comercialã care are ca scop sau ca efect direct ori indirect promovarea unui produs din tutun;
c) sponsorizare pentru produse din tutun - orice formã de contribuþie publicã sau privatã pentru orice eveniment, activitate ori persoanã, cu scopul sau având ca efect direct ori indirect promovarea mãrcilor produselor din tutun;
d) servicii ale societãþii informaþionale - orice servicii de acest tip, astfel cum sunt definite la art. 1 pct. 1 din Legea nr. 365/2002 privind comerþul electronic, cu modificãrile ulterioare.
Art. 3. - (1) Se interzice publicitatea produselor din tutun:
a) în presa scrisã ºi în alte publicaþii tipãrite, cu excepþia anunþurilor prevãzute expres de lege;
b) transmisã de posturile de radiodifuziune ºi de televiziune publice sau private;
c) în cinematografe;
d) pe panouri publicitare, pe copertine sau structuri de afiºaj pentru care se datoreazã taxa pentru afiºaj în scop de reclamã ºi publicitate, prevãzutã de Legea nr. 571/2003 privind Codul fiscal, cu modificãrile ulterioare;
e) prin serviciile societãþii informaþionale;
f) prin folosirea mãrcilor de tutun pe produse sau servicii care nu au legãturã cu produsele din tutun;
g) prin vânzarea de dulciuri sau de jucãrii destinate copiilor ºi fabricate cu intenþia evidentã de a da produsului ºi/sau ambalajului sãu asemãnarea cu un tip de produs din tutun.
(2) Publicitatea pentru produsele din tutun este permisã numai în publicaþiile destinate în mod exclusiv profesioniºtilor din domeniul industriei tutunului ºi în publicaþiile care nu au fost editate ori tipãrite în România sau într-un stat membru al Uniunii Europene ºi nici nu sunt destinate în principal pieþei româneºti sau celei comunitare.
(3) Prin excepþie de la prevederile alin. (1) lit. d), este permisã publicitatea produselor din tutun prin servicii ale societãþii informaþionale, în condiþiile prevãzute la alin. (2)
.
Art. 4. - (1) Se interzice sponsorizarea pentru produsele din tutun a evenimentelor ori activitãþilor care au efecte transfrontiere sau care implicã ori au loc în cel puþin douã state membre ale Uniunii Europene, dintre care unul este România.
(2) Se interzice distribuirea gratuitã a produselor din tutun în contextul sponsorizãrii evenimentelor prevãzute la alin. (1), având ca scop ori ca efect direct sau indirect promovarea produselor din tutun.
Art. 5. - (1) Constituie contravenþie nerespectarea prevederilor art. 3 alin. (1) ºi ale art. 4 alin. (1) ºi se sancþioneazã cu amendã contravenþionalã de la 25.000.000 lei la 500.000.000 lei.
(2) Constituie contravenþie nerespectarea prevederilor art. 4 alin. (2) ºi se sancþioneazã astfel:
a) firmele distribuitoare, cu amendã contravenþionalã de la 50.000.000 lei la 100.000.000 lei;
b) contravenienþii majori, cu amendã de la 5.000.000 lei la 10.000.000 lei;
c) contravenienþii minori, precum ºi persoanele care sunt elevi sau studenþi, cu amendã contravenþionalã de la 1.000.000 lei la 5.000.000 lei.
(3) A doua abatere de la prevederile art. 4 alin. (1) se sancþioneazã cu amenda contravenþionalã prevãzutã la alin. (1) ºi cu suspendarea temporarã a activitãþii de cãtre instituþiile competente.
Art. 6. - (1) Constatarea contravenþiilor ºi aplicarea sancþiunilor se fac de cãtre persoanele împuternicite în acest sens din cadrul Ministerului Sãnãtãþii ºi Autoritãþii Naþionale pentru Protecþia Consumatorilor, conform prevederilor legale în vigoare.
(2) Contravenientul poate achita, pe loc sau în termen de cel mult 48 de ore de la data încheierii procesului-verbal ori, dupã caz, de la data comunicãrii acestuia, jumãtate din minimul amenzii prevãzute la art. 5, agentul constatator fãcând menþiune despre aceastã posibilitate în procesul-verbal.
(3) Contravenþiilor prevãzute la art. 5 li se aplicã dispoziþiile Ordonanþei Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al contravenþiilor, aprobatã cu modificãri ºi completãri prin Legea nr. 180/2002, cu modificãrile ºi completãrile ulterioare.
Art. 7. - (1) Prezenta lege intrã în vigoare la data de 31 decembrie 2006.
(2) Pe data intrãrii în vigoare a prezentei legi se abrogã art. 10 lit. b) din Legea nr. 148/2000 privind publicitatea, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 359 din 2 august 2000, cu modificãrile ºi completãrile ulterioare.
Art. 8. - Prezenta lege transpune Directiva nr. 2003/33/CE privind armonizarea dispoziþiilor legislative, de reglementare sau administrative ale statelor membre cu privire la publicitatea ºi sponsorizarea pentru produsele din tutun, publicatã în Jurnalul Oficial al Comunitãþilor Europene (JOCE) nr. L152 din 20 iunie 2003, ºi unele dispoziþii din Recomandarea nr. 2003/54/CE cu privire la prevenirea fumatului ºi la iniþiativele de îmbunãtãþire a controlului asupra tutunului, publicatã în Jurnalul Oficial al Comunitãþilor Europene (JOCE) nr. L022 din 25 ianuarie 2003.
Comentarii articol (0)