Deoarece francizorul de ocupa de aspecte privind marketing-ul, publicitatea, pozitionarea pe piata a produselor/serviciilor comercializate, etc, s-ar spune ca si cercetarea pietei revine in mod exculsiv in sarcina sa. Nimic mai gresit!
Cercetarea pietei este un pas pe care trebuie sa-l faca atat potentialul francizat, cand evalueaza si alege ce franciza i s-ar potrivi cel mai bine, dar si francizatii, in momentul in care doresc sa isi largeasca oferta prin introducerea de noi produse sau servicii.
Un potential francizat trebuie sa investigheze situatia de pe piata unde intentioneaza sa deschida noua unitate. Dupa ce a stabilit cam ce tip de afacere si-ar dori si isi permite sa achizitioneze, viitorul francizat trebuie sa evalueze si cererea pentru produsul sau serviciul pe care urmeaza sa il comercializeze in zona respectiva. Doar pentru ca acel tip de afacere functioneaza si are succes in alte regiuni, aceasta nu inseamna ca neaparat va functiona si in zona in care doriti dumneavoastra sa activati.
In momentul in care analizeaza oportunitatea achizitionarii unei francize si deschiderea unei unitati, potentialul francizat trebuie sa afle informatii atat despre piata unde urmeaza sa isi desfasoare afacerile, dar si despre concurenta si despre consumatorul sau tinta. Este piata din zona respectiva saturata de produsul/serviciul respectiv? Care este oferta existenta pe piata? Ca cheltuiesc cei din zona respectiva pentru a achiziona produsul sau serviciul respectiv? Este loc si pentru noul produs sau serviciu? De asemenea, doresc consumatorii ceea ce oferiti? Este piata interesata de noul concept pe care doriti sa-l introduceti?
Un alt aspect foarte important il reprezinta concurenta, directa sau indirecta. Potentialul francizat trebuie sa se informeze privitor la concurenta existenta in zona unde va opera afacerea sa, care sunt punctele forte si care sunt punctele slabe ale competitorilor sai. De asemenea, ce face ca produsele sau serviciile oferite de ei sa fie unice? Franciza pe care doriti sa o achizitionati ofera ceva atat de diferit astfel incat sa ii faca pe clienti sa intre in magazinul/biroul dumneavoastra in loc sa mai cumpere de la concurenta dumneavoastra?
In ce ii priveste pe consumatori, pe cei carora li se adreseaza produsul sau serviciul oferit de dumneavoastra – zona in care activeaza unitatea dumneavoastra este populata cu consumatorii tinta si isi permit acestia sa achizitoneze produsul sau serviciul pe care il comercializati? De asemenea, trebuie sa identificati care este piata tinta a afacerii dumneavoastra. De obicei, in Manualele Operationale francizorul detaliaza profilul clientului-tinta, insa si francizatul trebuie sa identifice care este piata-tinta din zona in care intentioneaza sa-si desfasoare operatiunile. Piata-tinta se compune din acele persoane care, cel mai probabil, vor fi cei mai buni clienti si, deci, si cei mai mari si mai frecventi, pentru ca afacerea dumneavoastra ofera produsul sau serviciul pe care il vor, la momentul in care il vor.
Clientii sunt de trei tipuri: sunt clientii care fac achizitia, cei care iau decizia de cumparare si platesc (parintii, de exemplu), sunt cei care influenteaza decizia de cumparare, cei care ii determina pe cei care fac achizitia sa ia decizia de cumparare (copiii), precum si utilizatorii, cei care vor interactiona cu produsul sau serviciul achizitionat sau il vor utiliza in mod direct.
Pentru francizatii care deja opereaza o unitate sau mai multe, o analizare mai profunda a pietei este foarte utila si ii ajuta sa nu faca greseli costisitoare in momentul in care vor sa introduca noi produse sau servicii sau sortimente pe piata unde activeaza. Astfel, ei pot conduce adevarate studii, pornind de la documentarea asupra datelor demografice ale zonei, pina la realizarea de adevarate sondaje, fie in strada, fie solicitindu-le clientilor sa completeze anumite formulare care contin intrebarile dumneavoastra, fie realizand acest sondaj online, prin atasarea la site-ul companiei a unui astfel de formular care sa fie completat de catre vizitatori.
Bineinteles, astfel de sondaje trebuie sa fie realizate dupa toate regulile, pe un esantion care sa fie reprezentativ, iar rezultatele sa fie interpretate corect, deoarece deciziile vor fi luate in functie de aceste rezultate.
Pentru mai multe informatii despre acest subiect, vizitati www.fbb.ro
Corina Driga, franchise consultant, IMO Franchising Group
email: contact@fbb.ro
Comentarii articol (0)