In Monitorul Oficial nr. 681 din 2004, a fost publicata legea privind stimularea înfiinþãrii ºi dezvoltãrii întreprinderilor mici ºi mijlocii, care abroga legea anterioara in acest domeniu, Legea nr. 133/1999.
Potrivit acestei reglementari, intreprinderile mici ºi mijlocii sunt definite ca fiind acele întreprinderi care îndeplinesc cumulativ urmãtoarele condiþii:
a) au un numãr mediu anual de salariaþi mai mic de 250;
b) realizeazã o cifrã de afaceri anualã echivalentã cu pânã la 8 milioane de euro sau au un rezultat anual al bilanþului contabil care nu depãºeºte echivalentul în lei a 5 milioane euro;
c) respectã criteriul de independenþã (întreprinderile mici ºi mijlocii care nu sunt deþinute în proporþie de peste 25% din capitalul social sau din drepturile de vot de cãtre o altã întreprindere ori de mai multe întreprinderi împreunã, care nu fac parte din categoria întreprinderilor mici ºi mijlocii).
Prin exceptie, este consideratã independentã o întreprindere aflatã în una dintre urmãtoarele situaþii:
a) întreprinderea este deþinutã de societãþi publice de investiþii, de societãþi cu capital de risc, investitori instituþionali, universitãþi sau centre de cercetare nonprofit, cu condiþia ca aceºtia sã nu exercite, în mod individual sau împreunã, controlul asupra întreprinderii;
b) capitalul este divizat de aºa naturã încât deþinãtorii nu pot fi identificaþi, întreprinderea declarã cu bunã-credinþã, pe propria rãspundere, cã este în mãsurã sã presupunã cã nu este deþinutã în proporþie de 25% sau mai mult de o altã întreprindere ori de mai multe întreprinderi împreunã, care nu fac parte din categoria întreprinderilor mici ºi mijlocii.
Întreprinderile mici ºi mijlocii se clasificã, în funcþie de numãrul mediu anual de salariaþi, în urmãtoarele categorii:
a) pânã la 9 salariaþi - microîntreprinderi;
b) între 10 ºi 40 de salariaþi - întreprinderi mici;
c) între 50 ºi 249 de salariaþi - întreprinderi mijlocii.
Lege nr. 346 din 14/07/2004, privind stimularea înfiinþãrii ºi dezvoltãrii întreprinderilor mici ºi mijlocii
Publicat in Monitorul Oficial, Partea I nr. 681 din 29/07/2004
CAPITOLUL I
Dispoziþii generale
Art. 1. - Prezenta lege reglementeazã mãsuri destinate creãrii cadrului favorabil înfiinþãrii ºi dezvoltãrii întreprinderilor mici ºi mijlocii.
Art. 2. - În sensul prezentei legi, prin întreprindere se înþelege orice formã de organizare a unei activitãþi economice, autonomã patrimonial ºi autorizatã potrivit legilor în vigoare sã facã acte ºi fapte de comerþ, în scopul obþinerii de profit, în condiþii de concurenþã, respectiv: societãþi comerciale, societãþi cooperative, persoane fizice care desfãºoarã activitãþi economice în mod independent ºi asociaþii familiale autorizate potrivit dispoziþiilor legale în vigoare.
Art. 3. - (1) Întreprinderile mici ºi mijlocii sunt definite ca fiind acele întreprinderi care îndeplinesc cumulativ urmãtoarele condiþii:
a) au un numãr mediu anual de salariaþi mai mic de 250;
b) realizeazã o cifrã de afaceri anualã echivalentã cu pânã la 8 milioane de euro sau au un rezultat anual al bilanþului contabil care nu depãºeºte echivalentul în lei a 5 milioane euro;
c) respectã criteriul de independenþã, astfel cum este acesta definit în alin. (2).
(2) Sunt considerate independente întreprinderile mici ºi mijlocii care nu sunt deþinute în proporþie de peste 25% din capitalul social sau din drepturile de vot de cãtre o altã întreprindere ori de mai multe întreprinderi împreunã, care nu fac parte din categoria întreprinderilor mici ºi mijlocii.
(3) Prin excepþie de la prevederile alin. (2), este consideratã independentã o întreprindere aflatã în una dintre urmãtoarele situaþii:
a) întreprinderea este deþinutã de societãþi publice de investiþii, de societãþi cu capital de risc, investitori instituþionali, universitãþi sau centre de cercetare nonprofit, cu condiþia ca aceºtia sã nu exercite, în mod individual sau împreunã, controlul asupra întreprinderii;
b) capitalul este divizat de aºa naturã încât deþinãtorii nu pot fi identificaþi, întreprinderea declarã cu bunã-credinþã, pe propria rãspundere, cã este în mãsurã sã presupunã cã nu este deþinutã în proporþie de 25% sau mai mult de o altã întreprindere ori de mai multe întreprinderi împreunã, care nu fac parte din categoria întreprinderilor mici ºi mijlocii.
(4) Îndeplinirea criteriului de independenþã se stabileºte pe baza declaraþiei pe propria rãspundere a întreprinderii interesate în atestarea încadrãrii în categoria întreprinderilor mici ºi mijlocii.
(5) Plafonul cifrei de afaceri prevãzut la alin. (1) lit. b) poate fi modificat, în funcþie de evoluþia indicatorilor macroeconomici, prin hotãrâre a Guvernului.
Art. 4. - (1) Întreprinderile mici ºi mijlocii se clasificã, în funcþie de numãrul mediu anual de salariaþi, în urmãtoarele categorii:
a) pânã la 9 salariaþi - microîntreprinderi;
b) între 10 ºi 40 de salariaþi - întreprinderi mici;
c) între 50 ºi 249 de salariaþi - întreprinderi mijlocii.
(2) Termenii microîntreprindere, întreprindere micã ºi întreprindere mijlocie, precum ºi termenul derivat întreprinderi mici ºi mijlocii vor fi utilizaþi în toate reglementãrile, statisticile ºi alte documente oficiale emise de cãtre autoritãþi sau instituþii publice.
Art. 5. - (1) Numãrul mediu de salariaþi corespunde numãrului mediu de persoane angajate în întreprindere în cursul anului, determinat pe bazã lunarã.
(2) Numãrul mediu de salariaþi reprezintã media aritmeticã simplã rezultatã din suma efectivelor zilnice de salariaþi din luna respectivã - inclusiv zilele de repaus sãptãmânal ºi sãrbãtorile legale -, împãrþitã la numãrul total de zile calendaristice. Pentru fiecare zi de repaus sãptãmânal sau sãrbãtoare legalã se vor lua în calcul efectivele de salariaþi din ziua lucrãtoare precedentã, cu excepþia persoanelor al cãror contract individual de muncã a încetat în acea zi.
(3) În efectivele zilnice de salariaþi avute în vedere la calcularea numãrului mediu de salariaþi se includ salariaþii temporari care lucreazã în baza unui contract de punere la dispoziþie încheiat între întreprindere ºi un agent de muncã temporarã, pe durata acestui contract.
(4) Salariaþii cu program de lucru corespunzãtor unei fracþiuni de normã vor fi incluºi în numãrul mediu, proporþional cu timpul de lucru prevãzut în contractul individual de muncã cu timp parþial.
(5) La calcularea numãrului mediu anual de salariaþi nu se au în vedere salariaþii pentru perioada în care contractul individual de muncã al acestora este suspendat conform prevederilor legale.
(6) Nu vor fi introduse în numãrul mediu scriptic salariatele aflate în concediu de maternitate.
Art. 6. - (1) Datele în funcþie de care se calculeazã încadrarea în plafoanele referitoare la numãrul mediu de salariaþi ºi la cifra de afaceri sunt cele realizate în ultimul exerciþiu financiar, raportate în situaþiile financiare anuale.
(2) Plafoanele cifrei de afaceri utilizate la definirea întreprinderilor mici ºi mijlocii se raporteazã la cifra de afaceri reflectatã de situaþiile financiare anuale.
(3) În cazul întreprinderilor înfiinþate de mai puþin de un an, plafonul cifrei de afaceri se stabileºte fie pe baza situaþiilor financiare depuse la organul competent, în cazul întreprinderilor care aveau obligaþia sã depunã situaþiile financiare pânã în momentul eliberãrii dovezii, fie pe baza unei declaraþii pe propria rãspundere a acestora, în cazul în care nu aveau obligaþia depunerii situaþiilor financiare.
Art. 7. - (1) Încadrarea în plafoanele referitoare la numãrul mediu anual de salariaþi, utilizate la definirea întreprinderilor mici ºi mijlocii, se stabileºte pe bazã de declaraþii pe propria rãspundere ale reprezentanþilor legali ai întreprinderilor interesate în atestarea încadrãrii în categoria întreprinderilor mici ºi mijlocii.
(2) Declaraþia pe propria rãspundere se întocmeºte pe baza Registrului general de evidenþã a salariaþilor, întocmit ºi completat conform prevederilor legale în vigoare.
(3) Plafoanele referitoare la numãrul mediu anual de salariaþi se raporteazã la numãrul mediu de salariaþi din anul anterior celui în care se întocmesc declaraþiile pe propria rãspundere, fiind valabile întregul an în curs.
(4) În cazul întreprinderilor nou-înfiinþate, se va lua în calcul perioada cuprinsã între data înfiinþãrii ºi data întocmirii declaraþiilor pe propria rãspundere.
(5) În cazul în care întreprinderea nu are salariaþi, aceasta va emite o declaraþie pe propria rãspundere care sã ateste acest fapt.
(6) Dovada pentru nivelul cifrei de afaceri se elibereazã de cãtre unitãþile teritoriale ale Ministerului Finanþelor Publice, la cererea întreprinderii interesate.
(7) Unitãþile teritoriale ale Ministerului Finanþelor Publice sunt obligate sã elibereze dovada prevãzutã la alin. (6), în termen de maximum 5 zile lucrãtoare de la data înregistrãrii solicitãrii.
Art. 8. - (1) Controlul respectãrii prevederilor prezentei legi referitoare la stabilirea numãrului mediu de salariaþi va fi exercitat de Inspecþia Muncii pe baza Registrului general de evidenþã a salariaþilor ºi a evidenþelor proprii.
(2) În cazul descoperirii nerespectãrii dispoziþiilor legale referitoare la stabilirea plafoanelor privind numãrul mediu de salariaþi ºi la întocmirea declaraþiilor pe propria rãspundere, organele de control încheie procese-verbale de constatare a faptelor care încalcã dispoziþiile legale, în condiþiile legii, ºi sesizeazã organele de urmãrire penalã competente atunci când existã indiciile sãvârºirii unei infracþiuni.
CAPITOLUL II
Crearea unui cadru favorabil înfiinþãrii ºi dezvoltãrii
întreprinderilor mici ºi mijlocii
SECÞIUNEA 1
Proceduri administrative
Art. 9. - (1) Ministerele, celelalte organe de specialitate ale administraþiei publice centrale, autoritãþile administraþiei publice locale ºi camerele de comerþ ºi industrie, în cadrul competenþei lor, au obligaþia sã elaboreze politici ºi sã asigure mãsuri ºi acþiuni menite sã contribuie la protecþia întreprinderilor mici ºi mijlocii în raporturile lor cu statul, în special prin simplificarea procedurilor administrative ºi prin prevenirea creºterii nejustificate a costurilor legate de conformarea acestora faþã de reglementãrile în vigoare.
(2) Principalele proiecte de acte normative cu impact asupra mediului de afaceri vor fi supuse de iniþiatori, înainte de a fi transmise spre avizare, analizei Grupului pentru evaluarea impactului economic al actelor normative asupra întreprinderilor mici ºi mijlocii.
(3) Grupul pentru evaluarea impactului economic al actelor normative asupra întreprinderilor mici ºi mijlocii este un organism consultativ, fãrã personalitate juridicã, care se înfiinþeazã ºi funcþioneazã sub coordonarea Agenþiei Naþionale pentru Întreprinderi Mici ºi Mijlocii ºi Cooperaþie ºi din care fac parte membrii desemnaþi de asociaþiile mediului de afaceri reprezentative pentru sectorul întreprinderilor mici ºi mijlocii ºi membre în Consiliul Economic ºi Social, cadre universitare, cercetãtori, economiºti ºi reprezentanþi ai instituþiilor iniþiatoare ale actelor normative respective.
(4) Grupul pentru evaluarea impactului economic al actelor normative asupra întreprinderilor mici ºi mijlocii va emite avize consultative cu privire la proiectele de acte normative supuse analizei sale. Acestea vor fi transmise instituþiei iniþiatoare, însoþite de analize cost-beneficiu ºi comparaþii cu opþiunea de nonreglementare.
(5) Regulamentul de organizare ºi funcþionare al Grupului pentru evaluarea impactului economic al actelor normative asupra întreprinderilor mici ºi mijlocii se aprobã prin ordin al preºedintelui Agenþiei Naþionale pentru Întreprinderi Mici ºi Mijlocii ºi Cooperaþie.
(6) Regulamentul de organizare ºi funcþionare al Grupului pentru evaluarea impactului economic al actelor normative asupra întreprinderilor mici ºi mijlocii se aprobã prin ordin al preºedintelui Agenþiei Naþionale pentru Întreprinderi Mici ºi Mijlocii ºi Cooperaþie, în termen de douã luni de la intrarea în vigoare a prezentei legi.
Art. 10. - Sub sancþiunea nulitãþii absolute, sunt interzise orice acþiuni sau acte având ca obiect ori putând avea ca efect discriminarea în defavoarea întreprinderilor mici ºi mijlocii sau a întreprinderilor nou-înfiinþate, pe criterii de mãrime ori vechime.
SECÞIUNEA a 2-a
Accesul la servicii publice ºi la active aparþinând regiilor
autonome, societãþilor/companiilor naþionale ºi societãþilor
comerciale cu capital majoritar de stat
Art. 11. - (1) Guvernul, organele de specialitate ale administraþiei publice centrale, autoritãþile naþionale de reglementare ºi autoritãþile locale sunt obligate sã adopte mãsuri concrete în vederea facilitãrii accesului întreprinderilor mici ºi mijlocii la reþelele ºi serviciile de utilitãþi publice necesare activitãþii acestora, fãrã a distorsiona competiþia liberã de pe piaþã.
(2) În vederea realizãrii obiectivului prevãzut la alin. (1), autoritãþile publice competente au obligaþia ca în termen de 6 luni de la intrarea în vigoare a prezentei legi sã elaboreze ºi sã promoveze proiecte de acte normative conþinând mãsuri de simplificare a procedurilor de acordare a accesului la reþelele ºi serviciile de utilitãþi publice, pe care le va prezenta spre analizã Grupului pentru evaluarea impactului economic al actelor normative asupra întreprinderilor mici ºi mijlocii.
(3) Mãsurile de simplificare a procedurilor de acordare a accesului la reþelele ºi serviciile de utilitãþi publice, dupã caz, vor viza în principal:
a) unificarea etapelor de eliberare a avizelor sau acordurilor preliminare necesare pentru accesul întreprinderilor mici ºi mijlocii la reþelele de utilitãþi publice;
b) simplificarea ºi unificarea documentaþiilor solicitate întreprinderilor mici ºi mijlocii în vederea obþinerii avizelor sau acordurilor finale necesare racordãrii ºi accesului la reþelele de utilitãþi publice;
c) reglementarea nivelului maxim al taxelor de avizare-racordare ºi al tarifelor ce pot fi percepute întreprinderilor mici ºi mijlocii pentru elaborarea documentaþiilor ºi executarea lucrãrii de branºare-racordare a acestora la reþelele de utilitãþi publice;
d) reglementarea posibilitãþii achitãrii în mod eºalonat a acestor taxe sau tarife de cãtre întreprinderile mici ºi mijlocii;
e) reducerea sau renunþarea la garanþiile solicitate ºi la modalitãþile de platã anticipatã pentru consumurile de utilitãþi ºi servicii publice furnizate întreprinderilor mici ºi mijlocii;
f) elaborarea ºi implementarea unor programe speciale de ajutoare de stat aprobate de Guvern pentru facilitarea accesului întreprinderilor mici ºi mijlocii la reþelele ºi serviciile de utilitãþi publice, cu respectarea legislaþiei în vigoare în materia ajutorului de stat.
Art. 12. - (1) Întreprinderile mici ºi mijlocii au acces la activele disponibile ale regiilor autonome, societãþilor/companiilor naþionale ºi societãþilor comerciale cu capital majoritar de stat, cu respectarea dispoziþiilor legale privind proprietatea publicã ºi regimul juridic al acesteia, precum ºi a drepturilor contractuale ale creditorilor ale cãror creanþe sunt garantate cu ipotecã, gaj, privilegiu asupra activelor respective sau asupra cãrora este instituit sechestru asigurãtor, în urmãtoarele condiþii:
a) întreprinderile mici ºi mijlocii au acces prioritar la închirierea, concesionarea sau leasingul activelor disponibile ale regiilor autonome, societãþilor/companiilor naþionale ºi societãþilor comerciale cu capital majoritar de stat, în condiþiile art. 13, cu respectarea dispoziþiilor legale în vigoare;
b) activele disponibile utilizate de întreprinderile mici ºi mijlocii în baza contractului de închiriere, a contractului de locaþie de gestiune sau a contractului de asociere în participaþiune, încheiate cu regiile autonome, societãþile/companiile naþionale, precum ºi cu societãþile comerciale cu capital majoritar de stat vor fi vândute, la solicitarea locatarului sau asociatului, la preþul negociat, stabilit pe baza raportului de evaluare întocmit de un expert acceptat de pãrþi, dupã deducerea investiþiilor efectuate în activ de cãtre locatar/asociat. În cazul contractelor de locaþie de gestiune ºi asociere în participaþiune, asociatul/locatarul, întreprindere micã sau mijlocie, poate solicita ºi încheierea unui contract de leasing imobiliar cu clauzã irevocabilã de vânzare, în aceleaºi condiþii. În cazul depunerii unei solicitãri exprese privind cumpãrarea activului sau încheierea unui contract de leasing imobiliar cu clauzã irevocabilã de vânzare de cãtre beneficiarii prezentelor dispoziþii, care utilizau activul în baza unui contract de închiriere, cu cel puþin 60 de zile înainte de expirarea contractului de închiriere, locatorul nu va putea refuza prelungirea contractului de închiriere cu o perioadã consideratã de pãrþi suficientã pentru rezolvarea formalitãþilor legate de încheierea contractului de vânzare-cumpãrare, respectiv leasing imobiliar cu clauzã irevocabilã de vânzare;
c) contractul de închiriere, la solicitarea locatarului, va fi transformat în contract de leasing cu clauzã irevocabilã de vânzare la preþul negociat, stabilit pe baza raportului de evaluare întocmit de un expert acceptat de pãrþi;
d) întreprinderile mici ºi mijlocii au drept de preferinþã la cumpãrarea activelor disponibile ale regiilor autonome, societãþilor/companiilor naþionale, precum ºi ale societãþilor comerciale cu capital majoritar de stat, aflate în vecinãtatea imediatã a activelor pe care le deþin în proprietate. Dreptul de preferinþã se poate exercita prin depunerea unei solicitãri în acest sens, în termen de 30 de zile calendaristice de la data înscrierii activului pe listele cuprinzând activele disponibile prevãzute la art. 13 alin. (4). Este interzis, sub sancþiunea nulitãþii absolute, transferul, în orice mod, al dreptului de proprietate asupra activului disponibil, fãrã acordarea dreptului de preferinþã;
e) întreprinderile mici ºi mijlocii au prioritate la cumpãrarea activelor disponibile ale regiilor autonome, societãþilor/companiilor naþionale, precum ºi ale societãþilor comerciale cu capital majoritar de stat. În termen de 30 de zile de la primirea unei solicitãri în acest sens, regiile autonome, societãþile/companiile naþionale, precum ºi societãþile comerciale cu capital majoritar de stat vor organiza o primã licitaþie deschisã cu strigare doar pentru întreprinderile mici ºi mijlocii. Oferta de vânzare va specifica faptul cã este adresatã doar întreprinderilor mici ºi mijlocii. Prevederile privind vânzarea de active cuprinse în Hotãrârea Guvernului nr. 577/2002 pentru aprobarea Normelor metodologice de aplicare a Ordonanþei de urgenþã a Guvernului nr. 88/1997 privind privatizarea societãþilor comerciale, cu modificãrile ºi completãrile ulterioare, ºi a Legii nr. 137/2002 privind unele mãsuri pentru accelerarea privatizãrii se vor aplica în mod corespunzãtor. În situaþia neadjudecãrii licitaþiei, se poate organiza o altã licitaþie, cu acces liber, conform reglementãrilor în vigoare.
(2) Regiile autonome, societãþile/companiile naþionale, precum ºi societãþile comerciale cu capital majoritar de stat sunt obligate ca, în termen de 90 de zile de la data depunerii cererilor de cãtre întreprinderile mici ºi mijlocii, sã încheie contractele de vânzare-cumpãrare prevãzute la alin. (1) lit. b) ºi d), contractele de leasing cu clauzã irevocabilã de vânzare prevãzute la alin. (1) lit. b) ºi c) sau sã asigure accesul prioritar la închirierea, concesionarea ori leasingul activelor disponibile, în condiþiile alin. (1) lit. a).
(3) Vânzarea de active, în condiþiile alin. (1), se poate face ºi cu plata în rate eºalonate pe o perioadã de minimum 3 ani, cu un avans de maximum 20%.
Art. 13. - (1) În contextul prezentei legi, prin active se înþelege unitãþi de producþie, subunitãþi, secþii, spaþii comerciale, spaþii de cazare ori alte bunuri de acelaºi gen din patrimoniul unei regii autonome, societãþi/companii naþionale, precum ºi al unei societãþi comerciale cu capital majoritar de stat, ce pot fi organizate sã funcþioneze independent.
(2) În înþelesul prezentei legi, se considerã active disponibile activele care îndeplinesc oricare dintre urmãtoarele condiþii:
a) nu sunt utilizate de regiile autonome, societãþile/companiile naþionale sau de societãþile comerciale cu capital majoritar de stat care le deþin pentru o perioadã de cel puþin 3 luni;
b) se aflã în conservare pentru o perioadã mai mare de un an;
c) activele închise operaþional, numai în cazul prevãzut la art. 12 alin. (1) lit. e).
(3) Desfãºurarea procedurii de vânzare a activelor închise operaþional este supusã prevederilor prezentei legi în situaþia în care o solicitare privind cumpãrarea activului din partea unei întreprinderi mici ºi mijlocii este fãcutã în interiorul termenului prevãzut de art. 326 alin. (2) din Ordonanþa de urgenþã a Guvernului nr. 88/1997 privind privatizarea societãþilor comerciale, aprobatã prin Legea nr. 44/1998, cu modificãrile ºi completãrile ulterioare.
(4) Regiile autonome, societãþile/companiile naþionale, precum ºi societãþile comerciale cu capital majoritar de stat sunt obligate sã stabileascã ºi sã întocmeascã liste cuprinzând activele disponibile, pe care le vor reactualiza lunar. Listele vor fi transmise la camerele de comerþ ºi industrie judeþene ºi a municipiului Bucureºti, la organizaþiile patronale, asociaþiile profesionale prin Agenþia Naþionalã pentru Întreprinderi Mici ºi Mijlocii ºi Cooperaþie.
(5) Listele cuprinzând activele disponibile au caracter public ºi vor fi afiºate la sediile camerelor de comerþ ºi industrie judeþene ºi a municipiului Bucureºti, ale organizaþiilor patronale ºi asociaþiilor profesionale, precum ºi pe pagina de Internet a acestora. Acestea vor anunþa prin intermediul presei locale unde este afiºatã lista cuprinzând activele disponibile.
(6) Autoritatea pentru Valorificarea Activelor Statului ºi ministerele de resort vor transmite lunar Agenþiei Naþionale pentru Întreprinderi Mici ºi Mijlocii ºi Cooperaþie situaþia activelor utilizate de întreprinderile mici ºi mijlocii, respectiv a contractelor de vânzare-cumpãrare, închiriere, leasing ºi concesiune, încheiate în condiþiile prezentei legi.
(7) Activele pot fi retrase de pe lista cu active disponibile, cu excepþia situaþiilor în care au fost depãºite termenele prevãzute la art. 12 alin. (1) lit. e) ºi alin. (2), în oricare dintre urmãtoarele cazuri:
a) declanºarea procedurii de administrare specialã în perioada de privatizare;
b) declanºarea procedurii de dizolvare voluntarã ºi lichidare;
c) declanºarea procedurii reorganizãrii judiciare ºi falimentului.
Art. 14. - (1) Adunãrile generale ºi consiliile de administraþie ale regiilor autonome, societãþilor/companiilor naþionale, precum ºi ale societãþilor comerciale cu capital majoritar de stat vor adopta hotãrâri privind vânzarea, închirierea, leasingul sau concesionarea activelor aflate în situaþia prevãzutã la art. 12 alin. (1), cu informarea prealabilã a Autoritãþii pentru Valorificarea Activelor Statului, ministerelor de resort, celelalte organe de specialitate ale administraþiei publice centrale sau autoritãþilor publice locale, dupã caz.
(2) Autoritatea pentru Valorificarea Activelor Statului, ministerele de resort, celelalte organe de specialitate ale administraþiei publice centrale sau autoritãþile publice locale, dupã caz, au obligaþia sã urmãreascã derularea valorificãrii activelor potrivit art. 12 alin. (1).
Art. 15. - (1) De la prevederile art. 12 ºi 13 sunt exceptate mijloacele fixe ºi activele componente ale patrimoniului aparþinând aeroporturilor, staþiilor de cale feratã, porturilor ºi Companiei Naþionale de Autostrãzi ºi Drumuri Naþionale din România - S.A.
(2) Sunt exceptate de la obligaþiile instituite prin art. 12 alin. (1) lit. b), c), d) ºi e) instituþiile de învãþãmânt de stat ºi institutele naþionale de cercetare-dezvoltare.
SECÞIUNEA a 3-a
Accesul prioritar la achiziþiile publice de produse, lucrãri ºi servicii
Art. 16. - (1) Guvernul, ministerele ºi celelalte organe de specialitate ale administraþiei publice centrale, precum ºi autoritãþile publice locale trebuie sã încurajeze creºterea ponderii întreprinderilor mici ºi mijlocii în valoarea contractelor de achiziþii publice de bunuri materiale, lucrãri ºi servicii, urmãrind ca aceastã pondere sã atingã un nivel comparabil cu contribuþia acestora la realizarea produsului intern brut.
(2) Întreprinderile mici ºi mijlocii beneficiazã de reduceri cu 50% pentru criteriile legate de cifra de afaceri, de garanþia pentru participare ºi de garanþia de bunã execuþie, cerute în achiziþiile publice de produse, lucrãri ºi servicii.
(3) Întreprinderile mici ºi mijlocii beneficiazã de asistenþã tehnicã gratuitã pentru facilitarea accesului la servicii de formare de specialitate în domeniul achiziþiilor publice prin programe gestionate de Agenþia Naþionalã pentru Întreprinderi Mici ºi Mijlocii ºi Cooperaþie.
(4) Întreprinderile mici ºi mijlocii beneficiazã de acces la servicii electronice de informare prin centrele Euro Info, referitoare la legislaþia în domeniu.
(5) Întreprinderile mici ºi mijlocii beneficiazã de servicii electronice de informare referitoare la cererile de oferte prezentate în sistem electronic de cãtre ofertanþi.
SECÞIUNEA a 4-a
Servicii de informare, asistenþã ºi consultanþã acordate
întreprinderilor mici ºi mijlocii
Art. 17. - (1) În scopul desfãºurãrii ºi dezvoltãrii activitãþii lor, întreprinderile mici ºi mijlocii beneficiazã de servicii de informare, asistenþã, consultanþã, dezvoltare tehnologicã ºi inovare în domeniile financiar-bancar, management ºi marketing.
(2) Guvernul, autoritãþile administraþiei publice locale, camerele de comerþ ºi industrie, organizaþiile patronale ale întreprinderilor mici ºi mijlocii sprijinã înfiinþarea ºi dezvoltarea de centre ºi organizaþii ce oferã servicii de informare, consultanþã, consiliere ºi instruire pentru întreprinderile mici ºi mijlocii, prin:
a) acordarea de sprijin în legãturã cu activitãþile de informare, consultanþã, consiliere ºi instruire destinate întreprinderilor mici ºi mijlocii;
b) identificarea de surse de finanþare a unor programe ºi acþiuni destinate facilitãrii accesului întreprinderilor mici ºi mijlocii la serviciile de informare, consultanþã, consiliere, instruire, oferite de aceste centre ºi organizaþii, precum ºi extinderii sferei de servicii oferite de acestea întreprinderilor mici ºi mijlocii.
SECÞIUNEA a 5-a
Stimularea activitãþii de cercetare-dezvoltare ºi inovare
desfãºurate de întreprinderile mici ºi mijlocii
Art. 18. - (1) Guvernul promoveazã, susþine, stimuleazã ºi dezvoltã activitatea de cercetare-dezvoltare ºi inovare desfãºuratã de întreprinderi mici ºi mijlocii, scop în care:
a) adoptã mãsuri în vederea creãrii condiþiilor favorabile organizãrii ºi desfãºurãrii de activitãþi de cercetare-dezvoltare ºi inovare de cãtre întreprinderi mici ºi mijlocii;
b) elaboreazã politici ºi emite reglementãri pentru crearea în economie a unui mediu favorabil pentru diseminarea, transferul, absorbþia ºi valorificarea rezultatelor activitãþii de cercetare-dezvoltare ºi inovare desfãºurate de întreprinderi mici ºi mijlocii;
c) adoptã mãsuri pentru facilitarea procesului de valorificare ºi absorbþie a rezultatelor activitãþii de inovare, precum ºi a transferului tehnologic la nivelul întreprinderilor mici ºi mijlocii;
d) asigurã îmbunãtãþirea accesului întreprinderilor mici ºi mijlocii la informaþii ºtiinþifice ºi tehnologice de specialitate, în condiþiile legii, ºi promoveazã înfiinþarea de incubatoare de afaceri, parcuri ºtiinþifice ºi tehnologice ºi de alte infrastructuri asemãnãtoare;
e) asigurã, în condiþiile legii, transferul tehnologic cu titlu gratuit cãtre întreprinderile mici ºi mijlocii, la propunerea Agenþiei Naþionale pentru Întreprinderi Mici ºi Mijlocii ºi Cooperaþie.
(2) Ministerul Educaþiei ºi Cercetãrii, în calitate de autoritate de stat pentru cercetare-dezvoltare, susþine activitatea de cercetare-dezvoltare desfãºuratã de întreprinderile mici ºi mijlocii, prin:
a) stabilirea ca obiectiv prioritar, în cadrul Strategiei naþionale de cercetare-dezvoltare ºi inovare, a promovãrii ºi dezvoltãrii activitãþii de cercetare-dezvoltare ºi inovare desfãºurate de întreprinderi mici ºi mijlocii;
b) includerea în Planul naþional de cercetare-dezvoltare ºi inovare a unor programe de cercetare-dezvoltare ºi inovare destinate întreprinderilor mici ºi mijlocii;
c) promovarea de propuneri de mãsuri destinate facilitãrii accesului întreprinderilor mici ºi mijlocii la programele prevãzute în Planul naþional de cercetare-dezvoltare ºi inovare;
d) finanþarea cu prioritate, din sumele prevãzute în bugetul propriu pentru realizarea politicilor în domeniul cercetãrii ºi stimulãrii inovãrii, a programelor prevãzute în Planul naþional de cercetare-dezvoltare ºi inovare destinate întreprinderilor mici ºi mijlocii; asigurarea contractãrii cu prioritate a tematicii solicitate de întreprinderile mici ºi mijlocii, de cãtre unitãþile ºi instituþiile din sistemul naþional de cercetare-dezvoltare;
e) finanþarea cu prioritate a proiectelor de cercetare-dezvoltare care au ca obiect teme cu aplicabilitate imediatã, solicitate de întreprinderile mici ºi mijlocii din sectorul industrial;
f) organizarea de conferinþe cu participare internaþionalã, la care întreprinderile mici ºi mijlocii care desfãºoarã activitãþi de cercetare-dezvoltare sã participe cu lucrãri ºtiinþifice, în vederea stabilirii de obiective ce vor fi incluse în programele naþionale anuale;
g) asigurarea de surse de finanþare pentru programe de cercetare-dezvoltare ºi inovare desfãºurate de întreprinderi mici ºi mijlocii, în vederea dezvoltãrii activitãþilor de cercetare-dezvoltare ºi inovare ale acestora.
SECÞIUNEA a 6-a
Formarea profesionalã
Art. 19. - (1) Guvernul ºi autoritãþile publice locale asigurã, prin sume alocate de la bugetul de stat sau de la bugetele locale, precum ºi prin programe susþinute de organisme naþionale ºi internaþionale sau alte surse finanþarea integralã ori parþialã a unor programe de formare profesionalã destinate întreprinderilor mici ºi mijlocii.
(2) Programele de formare profesionalã prevãzute la alin. (1) vor fi realizate prin intermediul:
a) Agenþiei Naþionale pentru Ocuparea Forþei de Muncã;
b) instituþiilor de învãþãmânt de stat ºi particular, acreditate potrivit legii;
c) furnizorilor de formare profesionalã autorizaþi, conform legii, sã desfãºoare activitãþi de formare profesionalã.
SECÞIUNEA a 7-a
Transferul întreprinderilor mici ºi mijlocii
Art. 20. - (1) Pentru a asigura o mai mare continuitate a ideilor ºi practicilor comerciale, pentru menþinerea locurilor de muncã ºi stimularea activitãþilor economice, se instituie transferul întreprinderilor mici ºi mijlocii.
(2) Transferul întreprinderilor mici ºi mijlocii, în sensul prezentei legi, înseamnã transmiterea întreprinderii, fondului de comerþ cãtre terþe persoane, în scopul asigurãrii continuãrii existenþei ºi activitãþii comerciale a întreprinderii, de regulã în cadrul aceleiaºi familii, cu titlu gratuit.
(3) Sunt membrii de familie, în sensul alin. (1), soþul, soþia ºi copiii acestora.
(4) Prin excepþie, facilitãþile privind transferul întreprinderilor mici ºi mijlocii cãtre terþi, persoane fizice sau cãtre altã întreprindere se aplicã în condiþiile prevãzute de lege, doar în cazurile în care existã o imposibilitate de transmitere a afacerii în cadrul aceleiaºi familii.
Art. 21. - (1) În scopul sprijinirii transferului, Agenþia Naþionalã pentru Întreprinderi Mici ºi Mijlocii ºi Cooperaþie va elabora un program multianual, prin care se vor susþine integral cheltuielile cu privire la urmãtoarele taxe ºi tarife:
a) taxele ºi tarifele pentru operaþiunile de înscriere a modificãrilor efectuate de cãtre Oficiul Naþional al Registrului Comerþului prin oficiile registrului comerþului de pe lângã tribunale, pentru înregistrarea transferului întreprinderii mici ºi mijlocii, precum ºi tarifele pentru serviciile de asistenþã prestate de oficiile registrului comerþului, pentru modificãrile necesare punerii în aplicare a transferului întreprinderii;
b) taxele pentru publicarea, în extras, în Monitorul Oficial al României, Partea a IV-a, a încheierii de modificare ca rezultat al transferului întreprinderii, pronunþatã de judecãtorul-delegat la oficiul registrului comerþului de pe lângã tribunal;
c) taxele de timbru pentru activitatea notarialã, aferente actelor, în cazul cãrora este prevãzutã obligativitatea încheierii acestora în formã autenticã, necesare operãrii transferului întreprinderii;
d) taxele de timbru pentru cedarea cu titlu gratuit a întreprinderii, fondului de comerþ, în scopul asigurãrii transferului întreprinderilor mici ºi mijlocii.
(2) Programul prevãzut la alin. (1) va fi finanþat prin bugetul Agenþiei Naþionale pentru Întreprinderi Mici ºi Mijlocii ºi Cooperaþie.
Art. 22. - (1) Pentru a beneficia de facilitãþile prevãzute la art. 21 alin. (1) trebuie sã fie îndeplinite cumulativ urmãtoarele:
a) condiþiile privind transferul întreprinderilor mici ºi mijlocii, prin cedarea cu titlu gratuit a întreprinderii, fondului de comerþ în cadrul aceleiaºi familii sau, dupã caz, condiþiile pentru transferul întreprinderilor mici ºi mijlocii cãtre terþi;
b) sã se asigure menþinerea în funcþiune a întreprinderii, cu continuarea ideilor ºi practicilor comerciale ºi menþinerea locurilor de muncã pe o perioadã de minimum 3 ani de la data transferului.
(2) Facilitãþile prevãzute de prezenta lege pentru transferul întreprinderilor mici ºi mijlocii se acordã o singurã datã în cursul unui an fiscal.
(3) În cazul în care în perioada de pânã la 3 ani de la transferul întreprinderilor mici ºi mijlocii intervine încetarea activitãþii societãþii comerciale datoratã unei culpe grave a persoanelor cãrora li s-a încredinþat conducerea societãþii comerciale sau sãvârºirii unor infracþiuni de cãtre acestea ori o reducere mai mare de 50% a numãrului de personal al întreprinderii, societatea comercialã are obligaþia restituirii integrale a sumelor acordate conform art. 21.
Art. 23. - (1) Transferul de afaceri în cazul persoanelor fizice ºi asociaþiilor familiale care desfãºoarã activitãþi economice în mod independent se realizeazã în cadrul aceleiaºi familii, în baza declaraþiei pe propria rãspundere a titularului autorizaþiei ºi a cesionarului, în cazul cedãrii afacerii, cu titlu gratuit, în timpul vieþii titularului autorizaþiei ºi în baza declaraþiei cesionarului, în cazul decesului acestuia.
(2) Prin excepþie, în cazurile în care existã o imposibilitate de transmitere în cadrul aceleiaºi familii, în scopul asigurãrii continuitãþii activitãþilor economice tradiþionale, este posibil transferul cãtre terþi, în baza declaraþiei pe propria rãspundere a titularului autorizaþiei sau cesionarului acestuia, dupã caz, ºi a terþului care va continua activitatea economicã autorizatã a se desfãºura în mod independent.
(3) Pentru persoanele ºi asociaþiile familiale care desfãºoarã activitãþi economice în mod independent, în scopul stimulãrii transferului, în cadrul programului prevãzut la art. 21 se vor susþine integral cheltuielile cu privire la urmãtoarele taxe ºi tarife:
a) taxele pentru înregistrarea de cãtre primari a modificãrilor autorizaþiei emise pentru desfãºurarea de activitãþi economice în mod independent, constând în înlocuirea titularului autorizaþiei cu cesionarul, în baza declaraþiilor prevãzute la alin. (1) ºi (2);
b) taxele ºi tarifele pentru operaþiunile de înregistrare a modificãrilor autorizaþiei respective, efectuate de Oficiul Naþional al Registrului Comerþului prin oficiile registrului comerþului de pe lângã tribunale, tarifele pentru operaþiunile efectuate de Biroul unic din cadrul oficiilor registrului comerþului, precum ºi tarifele pentru serviciile de asistenþã prestate de oficiile registrului comerþului.
(4) Facilitãþile prevãzute la alin. (3) se aplicã în cazul transferului, cu condiþia continuãrii desfãºurãrii în mod independent a activitãþii economice autorizate, pentru o perioadã de minimum 3 ani de la data operãrii transferului.
(5) În cazul în care în perioada de pânã la 3 ani intervine încetarea activitãþii autorizate din culpa gravã a persoanei fizice autorizate sau a reprezentantului asociaþiei familiale ori datoritã sãvârºirii unor infracþiuni de cãtre aceste persoane, persoana fizicã autorizatã sau, dupã caz, asociaþia familialã are obligaþia restituirii integrale a sumelor acordate conform alin. (3).
Art. 24. - Transferul în cazul persoanelor fizice ºi asociaþiilor familiale care desfãºoarã activitãþi economice în mod independent se realizeazã în condiþiile legii.
CAPITOLUL III
Programe de dezvoltare a întreprinderilor mici ºi mijlocii
Art. 25. - (1) Guvernul aprobã anual programe de încurajare ºi de stimulare a înfiinþãrii ºi dezvoltãrii întreprinderilor mici ºi mijlocii pe baza programelor elaborate de Agenþia Naþionalã pentru Întreprinderi Mici ºi Mijlocii ºi Cooperaþie, cu consultarea organizaþiilor de reprezentare a intereselor întreprinderilor mici ºi mijlocii.
(2) La nivelul unitãþilor administrativ-teritoriale programele de dezvoltare a întreprinderilor mici ºi mijlocii se elaboreazã pe baza strategiei de dezvoltare a sectorului întreprinderilor mici ºi mijlocii ºi a prevederilor Planului naþional de dezvoltare ºi se aprobã de cãtre autoritãþile administraþiei publice locale, corespunzãtor atribuþiilor acestora, finanþându-se din bugetele proprii ºi/sau din surse atrase. Autoritãþile administraþiei publice locale sunt obligate sã comunice Agenþiei Naþionale pentru Întreprinderi Mici ºi Mijlocii ºi Cooperaþie programele de dezvoltare a întreprinderilor mici ºi mijlocii, elaborate ºi aprobate la nivelul acestora.
(3) Guvernul, organele de specialitate ale administraþiei publice centrale ºi autoritãþile locale acordã sprijin întreprinderilor mici ºi mijlocii prin:
a) facilitarea accesului la finanþare a întreprinderilor mici ºi mijlocii prin elaborarea ºi implementarea de instrumente ºi scheme financiare de tipul:
- alocaþii financiare nerambursabile, acordate întreprinzãtorilor la înfiinþarea întreprinderilor mici ºi mijlocii, în vederea completãrii capitalului necesar pentru iniþierea afacerii;
- ajutoare financiare nerambursabile, acordate întreprinderilor mici ºi mijlocii pentru realizarea investiþiilor în sectorul productiv ºi servicii;
- constituirea de fonduri de garantare, fonduri de investiþii ºi capital de risc în sprijinul întreprinderilor mici ºi mijlocii;
- scheme de creditare cu dobândã redusã;
- alte scheme ºi instrumente financiare;
b) îmbunãtãþirea accesului întreprinderilor mici ºi mijlocii la finanþare, prin acordarea de sprijin financiar ºi asistenþã pentru dezvoltarea sistemelor moderne de finanþare, asigurarea fundamentelor informaþionale necesare în vederea elaborãrii de proiecte viabile de cãtre întreprinzãtori;
c) promovarea investiþiilor strãine la nivelul întreprinderilor mici ºi mijlocii;
d) asigurarea resurselor financiare pentru cofinanþarea ºi utilizarea eficientã a ajutorului financiar din partea Uniunii Europene ºi a altor donatori interni ºi internaþionali, amplificarea participãrii întreprinderilor mici ºi mijlocii româneºti la programe comunitare pe baza principiului transparenþei ºi îmbunãtãþirea ofertei de servicii pentru întreprinderile mici ºi mijlocii în vederea creºterii performanþelor acestora în afaceri;
e) facilitarea accesului la servicii de informare, instruire, consultanþã, consiliere ºi asistenþã tehnicã pentru potenþialii întreprinzãtori care iniþiazã o afacere, pentru întreprinderile nou-înfiinþate ºi pentru întreprinderile mici ºi mijlocii existente, potrivit nevoilor acestora;
f) îmbunãtãþirea accesului întreprinderilor mici ºi mijlocii la informaþii despre piaþã ºi servicii de marketing, financiare ºi informatice;
g) elaborarea ºi publicarea de studii, anchete statistice, materiale informative ºi alte lucrãri necesare desfãºurãrii activitãþii întreprinderilor mici ºi mijlocii;
h) facilitarea promovãrii produselor ºi serviciilor întreprinderilor mici ºi mijlocii pe piaþa internã ºi externã, inclusiv prin ajutoare financiare pentru efectuarea de studii de piaþã, realizarea de materiale informative, de reclamã ºi publicitate, participarea la târguri, expoziþii ºi la alte asemenea tipuri de manifestãri, în þarã sau în strãinãtate;
i) dezvoltarea cooperãrii interne ºi internaþionale ºi stimularea creãrii parteneriatelor de afaceri în domenii de interes pentru întreprinderile mici ºi mijlocii;
j) sprijinirea ºi stimularea activitãþii de cercetare-dezvoltare, inovare ºi transfer tehnologic;
k) stimularea accesului întreprinderilor mici ºi mijlocii la comerþul electronic, prin sprijinirea acestora în consolidarea capacitãþii lor tehnologice informaþionale, în scopul promovãrii afacerilor prin intermediul mijloacelor electronice;
l) sprijinirea întreprinderilor mici ºi mijlocii pentru îmbunãtãþirea calitãþii produselor ºi serviciilor ºi pentru introducerea sistemelor de standardizare ºi certificare a calitãþii conform normelor Uniunii Europene;
m) sprijinirea centrelor de consultanþã ºi management al informaþiilor, a organizaþiilor de reprezentare a întreprinderilor mici ºi mijlocii ºi a organizaþiilor înfiinþate în scopul sprijinirii dezvoltãrii sectorului întreprinderilor mici ºi mijlocii, la nivel regional ºi naþional, prin creºterea potenþialului lor instituþional, material ºi uman, în vederea diversificãrii, specializãrii ºi perfecþionãrii activitãþilor pe care acestea le desfãºoarã, pentru îmbunãtãþirea climatului de afaceri, stimularea creãrii de noi întreprinderi mici ºi mijlocii ºi sprijinirea dezvoltãrii acestora;
n) alte obiective ºi mãsuri cuprinse în programele aprobate de Guvern.
(4) În vederea dezbaterii situaþiei sectorului întreprinderilor mici ºi mijlocii se înfiinþeazã Comitetul consultativ pentru dezvoltarea întreprinderilor mici ºi mijlocii, alcãtuit din reprezentanþi ai Agenþiei Naþionale pentru Întreprinderi Mici ºi Mijlocii ºi Cooperaþie, reprezentanþi din partea camerelor de comerþ ºi industrie, ai patronatelor întreprinderilor mici ºi mijlocii, ai organizaþiilor neguvernamentale, ai organelor de specialitate ale administraþiei publice centrale, precum ºi ai autoritãþilor publice locale. Acest comitet are rol consultativ în aprobarea programelor ºi a mãsurilor de stimulare a înfiinþãrii ºi dezvoltãrii întreprinderilor mici ºi mijlocii.
(5) Secretariatul acestui comitet va funcþiona în cadrul Agenþiei Naþionale pentru Întreprinderi Mici ºi Mijlocii ºi Cooperaþie ºi va fi finanþat din bugetul alocat acesteia.
(6) Regulamentul de organizare ºi funcþionare al Comitetului consultativ pentru dezvoltarea întreprinderilor mici ºi mijlocii se aprobã prin ordin al preºedintelui Agenþiei Naþionale pentru Întreprinderi Mici ºi Mijlocii ºi Cooperaþie.
Art. 26. - (1) Anual, prin legea bugetului de stat se alocã fonduri în valoare de 0,2% din PIB pentru finanþarea programelor de dezvoltare ºi a mãsurilor de sprijinire a înfiinþãrii de noi întreprinderi ºi de susþinere a dezvoltãrii întreprinderilor mici ºi mijlocii, la nivel naþional ºi local, prevãzute în Strategia guvernamentalã pentru susþinerea dezvoltãrii întreprinderilor mici ºi mijlocii, pentru perioada 2004-2008.
(2) Sumele alocate pentru sprijinirea înfiinþãrii de întreprinderi ºi susþinerea dezvoltãrii întreprinderilor mici ºi mijlocii vor fi evidenþiate ºi urmãrite în mod distinct în bugetul de stat ºi în bugetele locale.
(3) Programele de dezvoltare a întreprinderilor mici ºi mijlocii, finanþate de la bugetul de stat prin intermediul Agenþiei Naþionale pentru Întreprinderi Mici ºi Mijlocii ºi Cooperaþie, vor fi derulate direct sau prin intermediul organizaþiilor ori instituþiilor de drept privat. Selectarea organizaþiilor sau instituþiilor de drept privat se face cu respectarea reglementãrilor în vigoare privind achiziþiile publice. Între câºtigãtorul desemnat conform procedurii de achiziþie publicã ºi Agenþia Naþionalã pentru Întreprinderi Mici ºi Mijlocii ºi Cooperaþie se încheie un contract de prestãri de servicii în baza cãruia se va trece la derularea programului respectiv.
(4) Plafoanele de cheltuieli aferente serviciilor de redactare a programelor de dezvoltare a întreprinderilor mici ºi mijlocii, serviciilor de conducere a programelor ºi cele complementare acestora, de monitorizare, evaluare ºi control, vor fi stabilite la aprobarea bugetului fiecãrui program, dar nu mai mult de 10% din valoarea sumelor alocate pentru programul propriu-zis.
(5) Sumele alocate potrivit prezentului articol pot fi utilizate ºi pentru acoperirea unor cheltuieli proprii de funcþionare ale ordonatorilor de credite, numai în mãsura în care activitãþile acestora, consacrate stimulãrii întreprinderilor mici ºi mijlocii, ºi cheltuielile proprii aferente pot fi evidenþiate ºi urmãrite distinct.
Art. 27. - Facilitãþile de natura ajutorului de stat, prevãzute de prezenta lege, se vor acorda cu respectarea prevederilor legale în domeniul ajutorului de stat, dupã autorizarea acestora de Consiliul Concurenþei.
CAPITOLUL IV
Fondul naþional de garantare a creditelor pentru întreprinderile
mici ºi mijlocii
Art. 28. - În vederea îmbunãtãþirii accesului întreprinderilor mici ºi mijlocii la finanþare, funcþioneazã Fondul naþional de garantare a creditelor pentru întreprinderile mici ºi mijlocii, înfiinþat prin hotãrâre a Guvernului, care va avea filiale sau unitãþi teritoriale fãrã personalitate juridicã în fiecare reºedinþã de judeþ.
Art. 29. - Fondul naþional de garantare a creditelor pentru întreprinderile mici ºi mijlocii funcþioneazã sub forma societãþilor comerciale pe acþiuni, în condiþiile Legii nr. 31/1990 privind societãþile comerciale, republicatã, cu modificãrile ºi completãrile ulterioare.
Art. 30. - (1) Capitalul social al Fondului naþional de garantare a creditelor pentru întreprinderile mici ºi mijlocii, stabilit la înfiinþare, este de 50.000.000.000 lei, având ca sursã de alocare bugetul de stat.
(2) Capitalul social de 50.000.000.000 lei va fi majorat anual, pe o perioadã de 5 ani de la înfiinþare, cu 0,4% din veniturile bugetare.
CAPITOLUL V
Coordonarea politicilor ºi a programelor de dezvoltare
a întreprinderilor mici ºi mijlocii
Art. 31. - (1) Guvernul asigurã coordonarea politicilor ºi a mãsurilor de încurajare ºi de stimulare a întreprinderilor mici ºi mijlocii, monitorizarea ºi evaluarea acestora, prin Agenþia Naþionalã pentru Întreprinderi Mici ºi Mijlocii ºi Cooperaþie, reprezentatã la nivel teritorial prin oficii teritoriale, care vor fi înfiinþate prin hotãrâre a Guvernului, în termen de 3 luni de la data intrãrii în vigoare a prezentei legi.
(2) Prin ordin al preºedintelui Agenþiei Naþionale pentru Întreprinderi Mici ºi Mijlocii ºi Cooperaþie se stabilesc atribuþiile ºi se aprobã Regulamentul de organizare ºi funcþionare al oficiilor teritoriale.
(3) Oficiile teritoriale ale Agenþiei Naþionale pentru Întreprinderi Mici ºi Mijlocii ºi Cooperaþie vor alcãtui o bazã de date cu întreprinderile mici ºi mijlocii din judeþul în care îºi desfãºoarã activitatea, care cuprinde ºi prezentarea detaliatã a obiectului de activitate al fiecãreia.
Art. 32. - (1) Pânã la data de 30 iunie a fiecãrui an, Guvernul, prin Agenþia Naþionalã pentru Întreprinderi Mici ºi Mijlocii ºi Cooperaþie, prezintã Parlamentului un raport anual cu privire la dezvoltarea sectorului întreprinderilor mici ºi mijlocii, modul în care cadrul macroeconomic, cadrul legislativ ºi cel instituþional corespund necesitãþilor întreprinderilor mici ºi mijlocii, politicile de încurajare ºi de stimulare a întreprinderilor mici ºi mijlocii adoptate ºi stadiul aplicãrii acestora, mãsurile concrete luate în aplicarea acestora ºi efectele constatate. Raportul anual trebuie sã fie însoþit de programele de dezvoltare a întreprinderilor mici ºi mijlocii care urmeazã a fi întreprinse în anul calendaristic urmãtor, în vederea aprobãrii de cãtre Parlament a fondurilor care se estimeazã a fi prevãzute în legea bugetului de stat pentru anul urmãtor.
(2) Raportul anual trebuie sã reflecte rezultatele consultãrilor ºi conlucrãrii cu organizaþiile de reprezentare a intereselor întreprinderilor mici ºi mijlocii, cu celelalte structuri ale mediului de afaceri ºi ale societãþii civile interesate.
CAPITOLUL VI
Sancþiuni
Art. 33. - (1) Constituie contravenþii urmãtoarele fapte, dacã nu sunt sãvârºite în astfel de condiþii încât, potrivit legii penale, sã fie considerate infracþiuni:
a) nerespectarea de cãtre regiile autonome, societãþile/companiile naþionale, societãþile comerciale cu capital majoritar de stat, respectiv de cãtre autoritãþile contractante, a obligaþiilor prevãzute la art. 12 alin. (2) ºi art. 14;
b) nerespectarea obligaþiilor prevãzute la alin. (4), (6) ºi(7) ale art. 13.
(2) Contravenþiile prevãzute la alin. (1) se sancþioneazã cu amendã, dupã cum urmeazã:
a) de la 40.000.000 lei la 80.000.000 lei, pentru contravenþiile prevãzute la alin. (1) lit. a);
b) de la 120.000.000 lei la 240.000.000 lei, pentru contravenþiile prevãzute la alin. (1) lit. b).
(3) Cuantumul amenzilor prevãzute la alin. (2) poate fi actualizat prin hotãrâre a Guvernului în funcþie de evoluþia indicelui inflaþiei.
(4) Constatarea contravenþiilor prevãzute la alin. (1) ºi aplicarea sancþiunilor se fac de cãtre personalul de control împuternicit în acest scop de Agenþia Naþionalã pentru Întreprinderi Mici ºi Mijlocii ºi Cooperaþie.
(5) Dispoziþiile prezentei legi referitoare la contravenþii se completeazã cu prevederile Ordonanþei Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al contravenþiilor, aprobatã cu modificãri ºi completãri prin Legea nr. 180/2002, cu modificãrile ulterioare, cu excepþia prevederilor art. 28.
(6) Prin derogare de la prevederile art. 13 alin. (1) din Ordonanþa Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al contravenþiilor, aprobatã cu modificãri ºi completãri prin Legea nr. 180/2002, cu modificãrile ulterioare, aplicarea sancþiunii amenzii pentru sãvârºirea contravenþiilor prevãzute la alin. (1) se prescrie în termen de 2 ani de la data sãvârºirii faptei.
CAPITOLUL VII
Dispoziþii finale
Art. 34. - La data intrãrii în vigoare a prezentei legi se abrogã Legea nr. 133/1999 privind stimularea întreprinzãtorilor privaþi pentru înfiinþarea ºi dezvoltarea întreprinderilor mici ºi mijlocii, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 349 din 23 iulie 1999, cu modificãrile ºi completãrile ulterioare.
Comentarii articol (0)