Propunerea legislativa vizeaza, in principal, modificarea prevederilor articolului 54 alineatul 2 din Codul Familiei, care au fost declarate neconstitutionale prin decizia Curtii nr. 349 din 19 decembrie 2001 si a textelor conexe, precum si a prevederilor privind varsta casatoriei.
In legatura cu modificarea articolului 4, prin care se instituie varsta minima unica de casatorie, atat pentru barbati cat si pentru femei, la 18 ani, CSM a apreciat ca se impune completarea textului cu dispozitii privind unele situatii de exceptie cand varsta de casatorie poate fi coborata sub acest minim. Avand in vedere ca in dezbaterea Camerei Deputatilor se afla si proiectul noului Cod Civil, in forma adoptata de Senat, CSM a propus sa fie avute in vedere dispozitiile prin care este reglementata si posibilitatea incheierii casatoriei,in anumite conditii, si pentru minorul de 17 ani iar, pentru motive temeinice si cu anumite autorizari se pot casatori si minorii de 16 ani, precizeaza comunicatul CSM.
CSM a propus reformularea primei parti a textului articolului 54, alineatul 2 din Codul familiei, astel: “Actiunea in tagaduirea paternitatii poate fi pornita de oricare din parinti, precum si de copil …”. Dispozitiile alineatului 2 al articolului 54 din Codul familiei au fost declarate neconstitutionale, prin Decizia Curtii Constitutionale nr. 349/2001, in masura in care nu recunosc decat tatatlui, iar nu si mamei si copilului nascut in timpul casatoriei, dreptul de a porni actiunea in tagaduirea paternitatii.
Referitor la modificarea articolului 55, CSM a propus eliminarea alineatului 2, deoarece reglementarea privind intreruperea cursului presciptiei si repunerea in termen este prevazuta in Decretul nr . 167/1958. In ceea ce priveste data la care incepe sa curga termenul de prescriptie, pentru tata aceasta ar trebui sa fie “data la care tatal a luat cunostinta de nasterea copilului”.
CSM a propus analizarea stabilirii unui termen de prescriptie mai mare pentru actiunea in tagada a paternitatii, fata de cel prevazut in reglementarea actuala si pentru faptul ca termenul de un an este mentinut si in proiectul Codului Civil. Codul familiei prevede in prezent, la articolul 60, urmatoarele:
“Actiunea de stabilire a paternitatii din afara casatoriei poate fi pornita in termen de un an de la nasterea copilului.
Daca, in cazul prevazut in articolul 54 alineatul 1, un copil a pierdut calitatea de copil din casatorie prin efectul unui hotarari judecatoresti, termenul de un an pentru pornirea actiunii in stabilirea paternitatii din afara casatoriei va curge de la data cand acea hotarare a ramas definitiva.
In cazul in care mama a convietuit cu pretinsul tata ori daca acesta din urma a prestat copilului intretinere, teremenul de un an va curge de la data incetarea convietuirii ori a intretinerii”.
Avizul CSM si observatiile formulate de acesta vor fi transmise Comisiei juridice de disciplina si imunitati a Camerei Deputatilor, in dezbaterea caruia se afla proiectul de lege privind modificarea Codului familiei.
Comentarii articol (0)