În urma H.G. 1210/ 9.08.2004 se înfiinþeazã o nouã structurã guvernamentalã, respectiv AGENÞIA NAÞIONALÃ DE CADASTRU SI PUBLICITATE IMOBILIARÃ, care va reuni activitatea de cadastru ºi cea de publicitate imobiliarã (Cartea Funciarã)
În urma H.G. 1210/ 9.08.2004 se înfiinþeazã o nouã structurã guvernamentalã, respectiv AGENÞIA NAÞIONALÃ DE CADASTRU SI PUBLICITATE IMOBILIARÃ, care va reuni activitatea de cadastru ºi cea de publicitate imobiliarã (Cartea Funciarã)
În România s-a constituit sistemul unic de înregistrare a proprietãþii imobiliare, prin reorganizarea Oficiului Naþional de Cadastru, Geodezie si Cartografie si preluarea activitãþii de publicitate imobiliarã (birourilor de Carte Funciarã) de la Ministerul Justiþiei.
Se creeazã astfel o structurã unicã de coordonare a activitãþii de cadastru ºi publicitate imobiliarã prin înfiinþarea AGENÞIEI NAÞIONALE DE CADASTRU ªI PUBLICITATE IMOBILIARÃ [ANCPI], asigurându-se totodatã maximum de operativitate în identificarea ºi înregistrarea proprietaþii, cu cheltuieli ºi efort minim pentru cetãþean.
Noua instituþie publicã, ca unica autoritate în domeniu, se aflã în subordinea Ministerului Administraþiei ºi Internelor ºi este reprezentatã în teritoriu prin Oficiile de Cadastru si Publicitate Imobiliarã ºi Centrul Naþional de Geodezie, Cartografie, Fotogrammetrie si Teledetectie. Aceste structuri au fost concepute sã funcþioneze ca organisme moderne, eficiente, capabile sã-ºi finanþeze activitatea din venituri proprii. Angajaþii nu vor mai avea statut de « funcþionari publici » ci de « personal contractual ».
Personalul existent în actualele structuri va putea opta între calitatea avutã anterior reorganizãrii ºi cea de „personal contractual”, urmând a fi angajaþi în cadrul Agenþiei Naþionale în urma susþinerii unui test profesional. Totodatã, salarizarea se va stabili strict pe criterii profesionale, existând posibilitatea stimulãrii reale a celor care dovedesc eficienþã ºi calitate in exercitarea atribuþiilor ce le revin în cadrul organizaþiei.
În perioada de tranziþie, mecanismul de transmitere a bunurilor materiale ºi arhivelor birourilor de carte funciarã, de la judecãtorii la Oficiile de Cadastru ºi Publicitate Imobiliarã, se va derula fãrã întreruperea activitãþii, în aºa fel încât cetãþeanul sã nu resimtã negativ schimbãrile intervenite, iar procesul de înscriere a proprietãþilor sã nu fie perturbat.
În viziunea noii Agenþii Naþionale, sunt prevãzute o serie de mãsuri, ce se vor aplica în cel mai scurt timp, menite sã consolideze încrederea populaþiei în sistem, sã elimine disfuncþionalitãþile administrative interne si externe:
- standardizarea ºi optimizarea proceselor de soluþionare a problemelor si acordare a avizelor;
- controlul calitãþii pentru procesele interne de avizare;
- rezolvarea cererilor în ordinea înregistrãrii;
- introducerea taxelor de urgenþã;
- crearea unei interfeþe intre cetãþean ºi sistem prin încheierea unor protocoale între
oficiile judeþene de cadastru ºi publicitate imobiliarã ºi birourile notariale, respectiv oficiile poºtale, pentru a prelua ºi transmite cererea/documentaþia de la client cãtre structurile locale ale agenþiei ºi retur; se intenþioneazã prin aceastã procedura, diminuarea interacþiunii cetãþenilor cu birourile de cadastru ºi publicitate imobiliarã, oferindu-le astfel posibilitatea economisirii timpului petrecut pentru a-ºi rezolva problemele ºi asigurarea unui flux organizat, eficient ºi controlabil al informaþiei;
- lansarea unor campanii de comunicare la nivel naþional, pentru a lãmuri toate aspectele legate de funcþionarea sistemului ºi avantajele oferite de noua formã de înregistrare a proprietãþilor prin înfiinþarea Agenþiei Naþionale de Cadastru si Publicitate Imobiliarã.
Avantajele acestui sistem vor permite:
- reducerea cheltuielilor de la bugetul de stat pe care le necesitau înregistrãrile separate ºi paralele;
- asigurarea înregistrãrii eficiente a imobilelor datoritã existenþei unei decizii unice ºi standardizãrii/ optimizãrii proceselor;
- integrarea informaþiilor într-un sistem unic ce permite actualizarea rapidã, simultanã a datelor cadastrale ºi a înregistrãrilor juridice privind terenurile;
- reducerea timpului necesar procesului de lucru;
- sistemul unic de cadastru ºi publicitate imobiliarã va putea permite României, în cazul integrãrii în Uniunea Europeanã, sã beneficieze de programele de sprijin, de dezvoltare ruralã ºi de mediu;
- transformarea serviciului public de cadastru ºi publicitate imobiliarã într-o structurã modernã, eficientã la dispoziþia cetãþeanului care sã asigure standardele de calitate europene în domeniu;
- dinamizarea pieþei imobiliare;
- accelerarea procesului de dezvoltare ruralã durabilã;
- asigurarea unei baze de impozitare reale.
Lynn Holstein, conducãtorul proiectului, din partea Bãncii Mondiale, privind cadastrul general în România, aflat în misiune la Bucureºti a menþionat: “Sunt bucuros cã România a înþeles importanþa unificãrii sistemului cadastral cu cel al cãrþii funciare într-o singurã administraþie. Acest lucru înseamnã un pas mare în procesul de aderare la Uniunea Europeanã ºi un câºtig major pentru populatie.”
Comentarii articol (0)