Guvernul a aprobat, in sedinta de miercuri, un proiect de Lege privind reglementarea unor practici incorecte ale comerciantilor in relatia cu consumatorii si de armonizare a legislatiei privind protectia consumatorilor cu legislatia europeana.
Actul normativ transpune in totalitate Directiva 2005/29/CE, privind practicile comerciale neloiale si va intra in dezbaterea Parlamentului, cu propunerea de intrare in vigoare pana la 12 decembrie 2007.
Practicile comerciale inselatoare
Proiectul legislativ stabileste ca fiind practici comerciale neloiale:
- Afisarea unui certificat, a unei marci de calitate sau un echivalent, fara a fi obtinut autorizatia necesara;
- Afirmarea ca un cod de conduita a primit aprobarea unui organism public sau a unui alt organism, in cazul in care aceasta nu a fost primita;
- Angajamentul de a furniza un serviciu post-vanzare consumatorilor cu care comerciantul a comunicat inaintea incheierii tranzactiei intr-o limba ce nu este limba oficiala a statului membru in care el este stabilit si, ca urmare, asigurarea acestui serviciu numai intr-o alta limba, fara a informa in mod clar consumatorul inainte de angajarea acestuia in tranzactie;
- Afirmarea sau crearea impresiei ca un produs poate fi in mod legal vandut, in situatia in care acest lucru nu este posibil;
- Lansarea de afirmatii inexacte cu privire la natura si amploarea riscului pentru securitatea personala a consumatorului sau a familiei acestuia, in situatia in care consumatorul nu achizitioneaza produsul;
-Promovarea, cu intentia de a induce in eroare consumatorul, a unui produs care se aseamana cu un alt produs fabricat de un anumit producator astfel incat consumatorul sa creada ca produsul este fabricat de acest producator;
- Afirmarea de catre un comerciant ca isi inceteaza activitatea sau se stabileste in alta parte, atunci cand aceasta nu este adevarat;
- Afirmarea ca un produs poate facilita castiguri la jocurile de noroc;
- Falsa afirmatie ca produsul poate vindeca boli, disfunctii sau malformatii;
- Transmiterea de informatii inexacte cu privire la conditiile oferite de piata sau la posibilitatea achizitionarii produsului cu intentia de a determina consumatorul sa cumpere produsul in conditii mai putin favorabile decat in conditiile normale ale pietei;
- Afirmarea, in cadrul unei practici comerciale, ca se va organiza un concurs sau se va oferi un premiu, in scopuri promotionale, fara insa a acorda premiul promis sau un echivalent rezonabil.
Practicile comerciale agresive
Conform proiectului de lege aprobat de Guvern, sunt considerate practici comerciale agresive:
- Crearea impresiei consumatorului ca nu poate parasi sediul comerciantului pana nu se intocmeste un contract;
- Efectuarea personala de vizite la locuinta consumatorului ignorand solicitarea acestuia de a pleca sau de a nu se intoarce, cu exceptia situatiilor legitime si in masura justificata, conform legislatiei nationale, pentru punerea in aplicare a unei obligatii contractuale;
- Includerea intr-o reclama a unui indemn direct adresat copiilor sa cumpere produsele promovate sau sa-si convinga parintii sau alti adulti sa cumpere produsele promovate. Dispozitiile acestui punct se aplica fara a incalca prevederile articolului 33 din Legea nr. 504/2002 a audiovizualului;
- Solicitarea unei plati imediate sau ulterioare pentru returnarea sau pastrarea in conditii sigure a produsului furnizat de comerciant, dar nesolicitat de consumator, cu exceptia cazului in care produsul este un inlocuitor furnizat in conformitate cu articolul 11 alin. (3) din Ordonanta Guvernului nr. 130/2000 privind protectia consumatorilor la incheierea si executarea contractelor la distanta;
-Informarea explicita a consumatorului ca, in cazul in care acesta nu cumpara produsul sau serviciul, comerciantul risca sa isi piarda serviciul sau mijloacele de trai;
- Crearea falsei impresii consumatorului ca a castigat deja, va castiga sau ca, daca va face un anumit lucru, va castiga un premiu sau alt beneficiu echivalent, cand, in realitate, cand, nu exista nici un premiu sau alt beneficiu echivalent sau cand intrarea in posesia premiului sau a altui beneficiu echivalent este conditionata de plata unei sume de bani sau de suportarea unui cost de catre consumator.
Cui ne adresam?
Persoanele sau organizatiile pot sesiza eventualele practici comerciale incorecte fie Autoritatii Nationale pentru Protectia Consumatorilor (ANPC) pentru ca aceasta institutie sa decida asupra reclamatiilor, fie sa initieze actiuni in justitie impotriva comerciantilor care au savarsit sau sunt susceptibili sa savarseasca practici comerciale incorecte.
Comerciantii au obligatia de a furniza dovezi privind exactitatea afirmatiilor in legatura cu practica comerciala intreprinsa si sunt obligati, la solicitarea Autoritatii Nationale pentru Protectia Consumatorilor sa a instantelor judecatoresti, sa le puna acestora la dispozitie documente care sa probeze cele afirmate.
Pedepsirea practicilor comerciale incorecte
Instantele judecatoresti competente sau ANPC, daca considera necesar, vor dispune in procedura de urgenta incetarea sau instituirea procedurilor legale pentru incetarea practicilor comerciale incorecte.
Utilizarea de catre comercianti a unor practici comerciale incorecte, daca faptele nu au fost savarsite in astfel de conditii incat potrivit legii penale sa fie considerate infractiuni, constituie contraventii si se sanctioneaza cu amenda de la 3.000 la 30.000 lei.
Reglementarile actului normativ nu exclud controlul pe care responsabilii codurilor de conduita il pot efectua in conformitate cu prevederile din codurile de conduita pe care comerciantii s-au angajat sa le respecte.
Comentarii articol (0)