Pe ordinea de zi a Senatului se afla un Proiect de Lege, initiat de Guvern, privind unele practici incorecte ale comerciantilor in relatia cu consumatorii si de armonizare a legislatiei privind protectia a consumatorilor cu legislatia europeana.
Proiectul de act normativ imparte practicile comerciale incorecte in doua categorii: practici comerciale inselatoare si practici comerciale agresive.
Proiectul legislativ prevede ca practicile comerciale nu trebuie sa deformeze in mod esential comportamentul economic al consumatorului. Deformarea comportamentului presupune folosirea unui practici ce afecteaza considerabil capacitatea consumatorului de a lua o decizie in cunostinta de cauza si care determina, prin urmare, luarea unei decizii pe care care altfel nu ar fi luat-o.
Practicile comerciale inselatoare
Potrivit proiectului de lege, practicile comerciale poti fi actiuni sau omisiuni inselatoare. Astfel, aparitia unei actiuni inselatoare presupune prezentarea unor informatii false sau inducerea in eroare a consumatorului care il determina sa ia o decizie de tranzactionare pe care nu ar fi luat-o.
Prezentarea infomatiilor false sau inducerea in eroare se refera la:
- existenta sau natura produselor;
- principalele caracteristici ale produselor;
- asistenta acordata dupa vanzarea produselor si instrumentarea reclamatiilor;
- pretul sau modul de calcul al pretului;
- necesitatea service-ului, a unei piese separate, a inlocuirii sau repararii,
- competentele, natura si drepturile comerciantului;
- drepturile consumatorului.
In schimb, omisiunea inselatoare se refera la omiterea unor elemente esentiale necesare consumatorului pentru luarea unei decizii de tranzactionare si care determina luarea unei decizii pe care nu ar fi luat-o.
Practici comerciale inselatoare sunt:
- Afisarea unui certificat, a unei marci de calitate sau un echivalent, fara a fi obtinut autorizatia necesara;
- Afirmarea ca un cod de conduita a primit aprobarea unui organism public sau a unui alt organism, in cazul in care aceasta nu a fost primita;
- Angajamentul de a furniza un serviciu post-vanzare consumatorilor cu care comerciantul a comunicat inaintea incheierii tranzactiei intr-o limba ce nu este limba oficiala a statului membru in care el este stabilit si, ca urmare, asigurarea acestui serviciu numai intr-o alta limba, fara a informa in mod clar consumatorul inainte de angajarea acestuia in tranzactie;
- Afirmarea sau crearea impresiei ca un produs poate fi in mod legal vandut, in situatia in care acest lucru nu este posibil;
- Lansarea de afirmatii inexacte cu privire la natura si amploarea riscului pentru securitatea personala a consumatorului sau a familiei acestuia, in situatia in care consumatorul nu achizitioneaza produsul;
-Promovarea, cu intentia de a induce in eroare consumatorul, a unui produs care se aseamana cu un alt produs fabricat de un anumit producator astfel incat consumatorul sa creada ca produsul este fabricat de acest producator;
- Afirmarea de catre un comerciant ca isi inceteaza activitatea sau se stabileste in alta parte, atunci cand aceasta nu este adevarat;
- Afirmarea ca un produs poate facilita castiguri la jocurile de noroc;
- Falsa afirmatie ca produsul poate vindeca boli, disfunctii sau malformatii;
- Transmiterea de informatii inexacte cu privire la conditiile oferite de piata sau la posibilitatea achizitionarii produsului cu intentia de a determina consumatorul sa cumpere produsul in conditii mai putin favorabile decat in conditiile normale ale pietei;
- Afirmarea, in cadrul unei practici comerciale, ca se va organiza un concurs sau se va oferi un premiu, in scopuri promotionale, fara insa a acorda premiul promis sau un echivalent rezonabil.
Practicile comerciale agresive
Proiectul de lege stabileste ca practicile comerciale sunt considerate agresive daca limiteaza sau sunt susceptibile sa limiteze libertatea de alegere sau comportamentul consumatorului, cu privire la produs, prin hartuire, constrangere, inclusiv prin utilizarea fortei fizice sau prin influentare nejustificata.
Conform proiectului de lege aprobat de Guvern, sunt considerate practici comerciale agresive:
- Crearea impresiei consumatorului ca nu poate parasi sediul comerciantului pana nu se intocmeste un contract;
- Efectuarea personala de vizite la locuinta consumatorului ignorand solicitarea acestuia de a pleca sau de a nu se intoarce, cu exceptia situatiilor legitime si in masura justificata, conform legislatiei nationale, pentru punerea in aplicare a unei obligatii contractuale;
- Includerea intr-o reclama a unui indemn direct adresat copiilor sa cumpere produsele promovate sau sa-si convinga parintii sau alti adulti sa cumpere produsele promovate. Dispozitiile acestui punct se aplica fara a incalca prevederile articolului 33 din Legea nr. 504/2002 a audiovizualului;
- Solicitarea unei plati imediate sau ulterioare pentru returnarea sau pastrarea in conditii sigure a produsului furnizat de comerciant, dar nesolicitat de consumator, cu exceptia cazului in care produsul este un inlocuitor furnizat in conformitate cu articolul 11 alin. (3) din Ordonanta Guvernului nr. 130/2000 privind protectia consumatorilor la incheierea si executarea contractelor la distanta;
-Informarea explicita a consumatorului ca, in cazul in care acesta nu cumpara produsul sau serviciul, comerciantul risca sa isi piarda serviciul sau mijloacele de trai;
- Crearea falsei impresii consumatorului ca a castigat deja, va castiga sau ca, daca va face un anumit lucru, va castiga un premiu sau alt beneficiu echivalent, cand, in realitate, cand, nu exista nici un premiu sau alt beneficiu echivalent sau cand intrarea in posesia premiului sau a altui beneficiu echivalent este conditionata de plata unei sume de bani sau de suportarea unui cost de catre consumator.
Cui ne vom adresa?
Persoanele sau organizatiile vor putea sesiza eventualele practici comerciale incorecte fie Autoritatii Nationale pentru Protectia Consumatorilor (ANPC), pentru ca aceasta institutie sa decida asupra reclamatiilor, fie sa initieze actiuni in justitie impotriva comerciantilor care au savarsit sau sunt susceptibili sa savarseasca practici comerciale incorecte.
Comerciantii vor avea obligatia de a furniza dovezi privind exactitatea afirmatiilor in legatura cu practica comerciala intreprinsa si vor fi obligati, la solicitarea ANPC sau a instantelor judecatoresti, sa le puna acestora la dispozitie documente care sa probeze cele afirmate.
Utilizarea de catre comercianti a unor practici comerciale incorecte se vor sanctiona cu amenda de la 3.000 la 30.000 lei.
Proiectul de act normativ completeaza legislatia romaneasca in domeniul protectiei consumatorului si transpune in totalitate Directiva 2005/29/CE, privind practicile comerciale neloiale. Acesta se afla in dezbaterea Parlamentului, cu propunerea de intrare in vigoare pana la 12 decembrie 2007.
Va invitam sa consultati documentul de mai jos, pentru mai multe amanunte:
Forma proiectului, asa cum a fost ea inaintata Senatului de catre Guvern. (fisier .pdf)
Expunerea de motive la Proiectul de lege. (fisier .pdf)
Nota redactiei Avocatnet.ro:
Va invitam sa va expuneti parerea asupra Proiectului de lege. Considerati ca drepturile consumatorilor sunt respectate in Romania, conform legislatiei in vigoare? Au existat situatii in care vi s-au incalcat drepturile dumneavoastra in calitate de consumator?
Comentarii articol (2)