Directiva privind practicile comerciale neloiale vizeaza in special douasprezece dintre practicile cele mai abuzive folosite pentru a induce in eroare consumatorii, de la publicitatea-capcana la sistemele piramidale, reportajele publicitare si afirmatiile false cu privire la proprietatile curative ale produselor.
Directiva privind practicile comerciale neloiale consolideaza in mod semnificativ standardele comunitare in vigoare cu privire la publicitatea inselatoare si stabileste noi standarde care combat practicile comerciale agresive, si anume hartuirea, constrangerea si influentarea nejustificata.
Pana in prezent, numai 14 state membre au pus in aplicare directiva. Comisia Europeana a lansat o procedura impotriva statelor membre care nu au adoptat inca dispozitii nationale.
Elemente cheie al Directivei
Noua legislatie se axeaza pe patru elemente centrale. In primul rand, actul comunitar stabileste o clauza generala cuprinzatoare care defineste practicile neloiale si deci interzise. De asemenea, Directiva privind practicile comerciale neloiale defineste practicile inselatoare (actiuni si omisiuni) si practicile agresive, adica cele doua categorii principale de practici comerciale neloiale
In plus, noile norme stabilesc masuri de protectie a consumatorilor vulnerabili. Astfel, directiva contine dispozitii care vizeaza prevenirea exploatarii acestei categorii de consumatori. Totodata, directiva cuprinde si o lista detaliata a practicilor interzise in orice circumstante.
Lista neagra – peste 30 de metode considerate neloiale in orice situatie
Lista neagra contine peste 30 de metode considerate neloiale in orice circumstante si care include, conform Comisiei Europene, 12 dintre cele mai abuzive metode cunoscute pentru prejudiciile pe care le cauzeaza consumatorilor:
1. Publicitatea-capcana: practica de a convinge consumatorul sa cumpere de la o anumita societate facand publicitate unui produs la un pret foarte scazut pentru care nu exista un stoc corespunzator.
2. Falsele oferte „gratuite”: crearea unei impresii false a unor oferte gratuite prin descrierea unui produs ca fiind „gratuit”, „bonus”, „fara taxe” sau in termeni similari, in cazul in care consumatorul trebuie sa plateasca orice alta suma in afara de costurile pe care le implica reactia sa pozitiva la practica comerciala si ridicarea sau plata livrarii articolului.
3. Indemnurile directe adresate copiilor de a cumpara produse promovate sau de a-si convinge parintii sau alti adulti sa le cumpere produse care fac obiectul publicitatii. Indemnurile directe adresate copiilor sunt interzise in cazul televiziunii, insa lista neagra extinde interdictia asupra intregii mass-media si, cel mai important, asupra publicitatii de pe internet.
4. Afirmatiile false cu privire la proprietatile curative ale produselor - de la alergii, caderea parului si pana la pierderea in greutate.
5. Reportajele publicitare: practica de a folosi continutul editorial din mass-media pentru a promova un produs, in cazul in care comerciantul a platit pentru aceasta promovare, fara a specifica acest lucru in mod clar.
6. Sistemele piramidale: un sistem de promovare piramidal in cadrul caruia castigul provine in special din introducerea altor consumatori in sistem decat din vanzarea sau consumul produselor.
7. Castigarea de premii: practica de a crea consumatorilor falsa impresie ca au castigat un premiu in conditiile in care nu exista niciun premiu sau actiunea pe care trebuie sa o intreprinda pentru a castiga premiul este conditionata de plata unei sume de bani sau de suportarea unui cost.
8. Impresiile inselatoare cu privire la drepturile consumatorilor: prezentarea drepturilor de care consumatorii beneficiaza prin lege ca si caracteristica distinctiva a ofertei comerciantului.
9. Ofertele limitate: declaratia falsa conform careia un produs va fi disponibil doar pentru un interval de timp limitat pentru a-i priva pe consumatori de posibilitatea de a face o alegere in cunostinta de cauza.
10 Limba in care sunt oferite serviciile post-vanzare: angajamentul de a furniza servicii post-vanzare catre consumatori si, ulterior, furnizarea serviciului respectiv in alta limba fara a informa in mod clar consumatorul cu privire la aceasta inainte de initierea tranzactiei.
11. Vanzarea nesolicitata: comerciantul solicita plata pe loc sau plata ulterioara pentru produsele pe care le furnizeaza dar pe care consumatorul nu le-a solicitat sau solicita rambursarea sau pastrarea lor.
12. Garantiile valabile in intreaga Europa care creeaza falsa impresie ca serviciul post-vanzare furnizat pentru un produs este disponibil intr-un stat membru altul decat cel in care este vandut produsul.
Romania se afla printre codasele Europei la aplicarea Directivei
Transpunerea in legislatia nationala a Directivei 29/2005 CE privind practicile comerciale incorecte ar putea fi facuta pana la sfarsitul anului.
Parlamentul a adoptat saptamana trecuta proiectul de Lege privind combaterea practicilor incorecte ale comercianþilor in relaþia cu consumatorii si armonizarea reglementarilor cu legislatia europeana privind protectia consumatorilor. La doua zile dupa intrarea in vigoare a directivei, pe 14 decembrie, Legea adoptata a fost trimisa, la promulgare, Presedintiei Romaniei.
_____________________
AvocatNet a mai publicat pe aceeasi tema:
- 30.000 de lei amenda pentru inducerea in eroare a consumatorului
Pentru mai multe informatii puteti consulta:
Forma legii adoptate de Camera Deputatilor, care transpune Directiva privind practicile comerciale neloiale.
Comentarii articol (0)