Curtea de Justitie a Comunitatilor Europene (CJCE) s-a pronuntat, joi, in cauza C-127/05, Comisia Comunitatilor Europene vs. Regatul Unit al Marii Britanii si Irlandei de Nord. CJCE a respins actiunea Comisiei impotriva clauzei „realizabil in mod rezonabil” continuta in legislatia britanica referitoare la sanatatea si securitatea lucratorilor.
Comisia nu a demonstrat in mod corespunzator ca respectiva clauza limiteaza, cu incalcarea dispozitiilor directivei privind securitatea si sanatatea lucratorilor, raspunderea angajatorilor si obligatia ce le revine acestora de a asigura securitatea si sanatatea lucratorilor.
O directiva comunitara privind sanatatea si securitatea lucratorilor
1 prevede ca angajatorul este obligat sa asigure securitatea si sanatatea lucratorilor, sub toate aspectele, referitoare la activitatea desfasurata. Prin derogare de la aceasta regula, statele membre pot sa prevada excluderea sau diminuarea raspunderii angajatorilor pentru faptele determinate de imprejurari independente de vointa acestora, neobisnuite si imprevizibile ori determinate de evenimente exceptionale, ale caror consecinte nu ar fi putut fi evitate, in ciuda diligentei manifestate”. (6)
In Regatul Unit, sanatatea si securitatea lucratorilor sunt reglementate de Health and Safety at Work Act 1974. Potrivit acestui act normativ, fiecare angajator este obligat sa le asigure tuturor lucratorilor sai sanatatea, securitatea si confortul la locul de munca „in masura in care acest lucru este realizabil in mod rezonabil”. (10) Incalcarile acestor obligatii sunt sanctionate penal. (11)
Considerand ca aceasta prevedere nu este conforma cu directiva, Comisia Europeana a introdus o actiune in constatarea neindeplinirii obligatiilor impotriva Regatului Unit. Ea sustine ca legislatia britanica ii permite unui angajator sa fie exonerat de raspundere daca reuseste sa demonstreze ca adoptarea de masuri care sa permita sa se asigure securitatea si sanatatea lucratorilor ar fi fost total disproportionata, din perspectiva costurilor, a timpului sau a diferitelor dificultati implicate, in raport cu riscul existent. (21) Or, potrivit Comisiei, singura derogare posibila de la o asemenea raspundere ar fi reprezentata de cazurile expres prevazute de articolul 5 alineatul (4) din directiva, dispozitie care, intrucat are caracterul unei exceptii de la principiul general al raspunderii angajatorului, trebuie sa fie interpretata in mod strict. (18)
In prealabil, Curtea a constatat ca clauza in litigiu este criticata de Comisie nu doar din cauza aptitudinii acesteia de a limita raspunderea angajatorului, ci si din perspectiva capacitatii sale de a influenta intinderea obligatiei generale de securitate ce ii revine angajatorului. (36)
In ceea ce priveste raspunderea angajatorului, Curtea a retinut ca argumentele Comisiei se intemeiaza pe o interpretare a directivei din care reiese ca angajatorului ii revine o raspundere independenta de culpa, fie aceasta de natura civila sau penala. (38) Curtea indica insa ca o astfel de interpretare a directivei nu se intemeiaza nici pe textul (42), nici pe lucrarile pregatitoare (44), nici pe economia directivei (46). Curtea observa in plus ca nu a fost demonstrat de catre Comisie de ce nu ar putea fi atins obiectivul directivei prin alte mijloace decat prin instaurarea unui regim al raspunderii independente de culpa a angajatorilor. (50) Curtea deduce din cele de mai sus ca nu a fost demonstrat de catre Comisie ca, prin excluderea unei forme de raspundere independente de culpa, clauza in litigiu ar limita, cu incalcarea prevederilor directivei, raspunderea angajatorilor. (51)
In ceea ce priveste influenta clauzei asupra intinderii obligatiei de securitate care ii revine angajatorului, Curtea constata ca nu a fost precizat suficient de catre Comisie care este interpretarea sa cu privire la continutul respectivei obligatii. Prin urmare, potrivit Curtii, Comisia nu a demonstrat in ce fel clauza litigioasa, analizata din perspectiva jurisprudentei nationale, ar incalca prevederile directivei. (55)
In consecinta, Curtea a ajuns la concluzia ca nu a fost demonstrat de catre Comisie in mod corespunzator ca, prin limitarea obligatiei angajatorului de a asigura securitatea si sanatatea lucratorilor, sub toate aspectele, referitoare la activitatea desfasurata doar la ceea ce este realizabil in mod rezonabil, Regatul Unit nu si-a indeplinit obligatiile care ii revin in temeiul directivei. (59)
____
1 Directiva 89/391/CEE a Consiliului din 12 iunie 1989 privind punerea in aplicare de masuri pentru promovarea imbunatațirii securitatii si sanatatii lucratorilor la locul de munca (JO L 183, p. 1)
_________________________________________________
Nota AvocatNet:
- Textul integral al Hotararii il puteti accesa la adresa: http://curia.europa.eu/jurisp/cgi-bin/form.pl?lang=RO&Submit=rechercher&numaff=C-127/05.
Comentarii articol (0)