Domeniile de Internet sunt, pentru lumea online, echivalentul investitiilor imobiliare din viata reala. Odata ce achizitioneaza un nume de domeniu cu trecere la public, detinatorul sau are mai multe variante de actiune. Se asociaza cu un dezvoltator de solutii web si deschide o afacere online ori asteapta sa creasca valoarea domeniului înainte de a-l vinde companiilor interesate sa-l foloseasca.
Afacerile de acest gen au devenit atât de profitabile, încât din ce în ce mai multi întreprinzatori aleg sa vâneze si sa înregistreze domenii cu potential. Iar consecintele nu se lasa asteptate, din moment ce pretul mediu al tranzactiilor cu nume de domenii a depasit pragul critic de câteva sute de mii de dolari. Uneori, depaseste chiar cu mult aceasta suma.
Un zvon interesant a circulat în lumea online saptamâna trecuta. Domeniul business.com a fost scos la vânzare, iar pretul estimat al acestei tranzactii ar fi de 300 pâna la 400 milioane dolari. Daca intentia de a vinde este una credibila si exista chiar dovezi ale unei licitatii care s-ar desfasura pentru preluarea domeniului, pretul de achizitie ramâne un mare semn de întrebare.
Ar putea valora 400 milioane dolari?
Domeniul a fost achizitionat în noiembrie 1999 de Jake Winebaum si Sky Dayton, pentru suma de 7,5 milioane dolari. Vânzatorul de atunci, Marc Ostrofsky, un cunoscut investitor în numele de domenii de Internet, a intrat în Cartea Recordurilor pentru cel mai scump domeniu de Internet vândut vreodata. În acest moment, business.com este un catalog de link-uri sponsorizate catre website-uri cu specific de business.
Sunt unii oameni care prefera sa scrie direct în bara de navigare a browser-ului nume de domenii uzuale. Asa câstiga trafic domenii precum news.com, search.com, tv.com etc. Din multe puncte de vedere, tendinta de navigare bazata pe scrierea directa a adreselor în bara de navigare ar fi un atu pentru business.com. Cifra de vânzare ar putea fi un record, având în vedere lista celor care s-au aratat interesati de achizitia business.com. Pâna acum, Dow Jones, New York Times si News Corp. În acelasi timp însa, este greu de crezut ca se va ajunge la suma de 300 milioane dolari, în primul rând datorita faptului ca o astfel de achizitie ar trebui sa produca foarte multi bani chiar de la momentul încheierii sale.
În acelasi timp, privind comparativ, se spune ca domeniul Sex.com s-a vândut pentru suma de 14 milioane dolari. Având în vedere adevarul ca industria pornografica este regina business-ului online, e greu de crezut ca domeniul business.com ar putea valora de 25 de ori mai mult. Argumente în defa-voarea pretului ar mai fi ponderea din ce în ce mai mare pe care o are cautarea online în preferintele de navigare ale utilizatorului modern de Internet (peste 55% din timpul petrecut online de utilizatorii de Internet are legatura directa cu procesul de cautare online).
Brokeraj de domenii
Un alt exemplu elocvent care arata dezvoltarea exploziva a pietei ar fi si activitatea caselor de brokeraj care se ocupa de vânzarea domeniilor de Internet. Saptamâna trecuta, la o conferinta Traffic în New York, brokerul de nume de domenii Moniker.com a înregistrat recordul vânzarilor de pâna atunci. Domeniul Creditcheck.com a fost achizi-tionat la licitatie pentru suma de 3 milioane dolari. La finalul zilei, compania de brokeraj vânduse deja la licitatie peste 115 nume de domenii, al caror pret a fost de 10,9 milioane dolari.
La finalul anului trecut, o alta licitatie organizata de Moniker a avut în prim-plan domeniul Cameras.com, care s-a achizitionat pentru 1,5 milioane dolari. La momentul redactarii acestui material, au fost facute deja publice detaliile unei licitatii online care are în primplan nume de domenii ca Beef.com, 360.com, Opinions.com, Polls.com, Scotland.com, Student.com, PressReleases.com, PuertoRico.com.
Cele mai multe vânzari de domenii se petrec însa fara ajutorul brokerilor specializati. Asa s-a întâmplat cu recordurile de anul trecut: Diamond.com (7,5 milioane euro) si Vodka.com (3 milioane euro).
Detinatorii de nume de domenii pot încasa bani fara sa dezvolte un website pentru domeniile respective. La moda este asa-numita "parcare" a domeniilor. În fapt, webmasterul creeaza o singura pagina, în interiorul careia sunt plasate anunturi sponsorizate din Google AdSense sau Yahoo Search Marketing. Serviciile publicitare respective filtreaza anunturile afisate în functie de cuvintele-cheie pe care le alege detinatorul domeniului. Pentru fiecare click pe un astfel de link, detinatorul domeniului câstiga o anumita suma de bani.
De ce se pot vinde domeniile?
In lumea în care Internetul este o afacere, numele de domenii sunt privite ca orice alt bun tranzactionabil si pot fi vândute pentru sume importante de bani. De regula, atunci când se înregistreaza un nume de domeniu, cumparatorul primeste un drept exclusiv de folosinta a domeniului. În cazul multor nume de domenii, pretul de achizitie consta într-o suma care trebuie platita anual. În momentul în care vorbim de o vânzare a unui domeniu de Internet, este vorba mai exact de un transfer al dreptului exclusiv de folosinta asupra respectivului nume de domeniu.
Cu toate acestea, în România, exista obligatia partilor de a declara în acordul de transfer privind numele de domenii de Internet faptul ca detinatorul initial a transferat domeniul fara sa primeasca ceva în schimb. Bineînteles ca regulile impuse de romåni sunt doar o piedica inutila în calea transferurilor de nume de domenii ".ro".
Nu de putine ori, zvonurile din piata au vorbit de transferuri a caror valoare a fost de mii sau chiar zeci de mii de euro. Probabil ca, în cazul în care am fi pusi în fata nevoii de a vinde dreptul pe care îl avem asupra unui domeniu ".ro", am putea masca transferul în spatele vânzarii unui website (care include si numele de domeniu) sau în spatele vânzarii unei companii (care a înregistrat respectivul nume de domeniu).
Probabil ca în viitorul apropiat institutiile abilitate din România vor lua serios în considerare trecerea la sistemul platii anuale a numelor de domenii. Acest lucru ar aduce, pe de o parte, "eliberarea" unui numar important de nume de domenii înregistrate în masa la sfârsitul anilor �90 si pe care nu exista în acest moment niciun website construit. În acelasi timp, sistemul de plata anuala ar aduce libertatea detinatorilor domeniilor sa le tranzactioneze "la vedere".
Cum se transfera domeniile ".ro"
În prezent, procedura de transfer este greoaie si fara nicio legatura cu mediul caruia îi este destinata. Mai întâi, cele doua parti semneaza un acord de transfer. Acesta trebuie trimis prin fax sau prin posta la ICI - Registrul Român de Domenii .RO (ROTLD).
Detinatorul initial va fi apoi contactat telefonic de catre ROTLD pentru a confirma transferul. Viitorul detinator va face o cerere de transfer online, completând cu noile date formularul de transfer. Va fi trimisa o factura proforma în valoare de 61 dolari catre noul detinator. Dupa ce se primeste confirmarea platii acesteia prin fax, transferul se încheie.
www.sfin.ro
Comentarii articol (0)