Maria, o florareasa din Bucuresti, a avut acum ceva vreme ideea sa ofere clientilor sai si posibilitatea de a livra flori prin curier catre diverse destinatii. A reusit chiar sa infiinteze o societate comerciala, a inchiriat un sediu... In fine, a reusit sa puna pe picioare initiativa pe care si-o imaginase cu cateva luni in urma doar pe hartie.
Acum, tot cartierul vine sa comande flori de la Maria, si multi folosesc serviciul ei special de curierat. Afacerea s-a dezvoltat intr-un ritm alert, iar acum se afla acolo unde si-a dorit tanara intreprinzatoare la inceput. Totusi, Maria nu este multumita, pentru ca simte ca ar putea sa faca mai mult. Ar putea folosi anunturile la mica publicitate, ar putea plati pe cineva sa imparta fluturasi in tot orasul, dar nu crede ca acest lucru ar putea rezolva problema. Ea se gandeste si sa-si extinda afacerea in toata tara, si ar dori o modalitate mai usoara de a se face cunoscuta.
Ieri, s-a intalnit cu un fost coleg de liceu, absolvent de Automatica. El i-a spus ca ar putea sa-si faca propriul website. I-a explicat ce inseamna un astfel de lucru, si a reusit sa o convinga sa incerce asa. Avantajele? In primul rand faptul ca este extrem de ieftin sa devii cunoscut pentru oameni care sunt departe de granitele propriului cartier sau oras. Apoi, i-a spus fostul ei coleg, daca websiteul ei respecta regulile, un motor de cautare precum Google ii poate aduce mai multi clienti decat un anunt la mica sau marea publicitate.
Maria a acceptat ideea si se gandeste sa isi faca un website propriu. Dar nu stie de unde sa inceapa...
In primul rand, ar trebui sa stie ca toata procedura de "punere pe picioare" a unei afaceri online, trebuie sa porneasca de la cumpararea unui nume de domeniu. Aici, variantele sunt diverse. Oricine isi poate inregistra singur, fara ajutorul altcuiva, un nume de domeniu. Pentru a porni, trebuie doar sa mergeti la websiteul ICI (Institutul National pentru Cercetare - Dezvoltare in Informatica, registratorul pentru nume de domenii ".ro" – www.rnc.ro), sau la acela al unui dealer ICI.
Sa accesam totusi www.rnc.ro.
Acest website va permite sa verificati daca numele de domeniu ales de dumneavoastra este deja inregistrat de altcineva sau nu (prin completarea campului "Whois query:", aflat chiar in centrul paginii). Maria ar putea verifica si ea daca www.flori.ro, domeniul ales de ea, este inca liber sau nu. Ea insa o sa afle ca domeniul este deja inregistrat de alta persoana.
Apoi, regula inregistrarii numelor de domenii este simpla: "primul venit, primul servit". In general insa, inainte de inregistrarea unui nume de domeniu, cumparatorului i se prezinta o serie de reguli care trebuie respectate la momentul inregistrarii. Una dintre reguli este aceea ca “acceptarea unei aplicatii si inregistrarea unui nume de domeniu nu inseamna ca se recunoaste cumparatorului dreptul legal de a folosi acel domeniu, de exemplu cazul numelor de domenii ce se refera la marci inregistrate, nume de firmã sau de personalitãþi bine cunoscute”. Pot astfel exista situatii in care numele de domeniu inregistrat de unii cumparatori sa fie apoi trecute, prin interventia instantei judecatoresti, in proprietatea unor alte persoane.
In Romania, astfel de actiuni de recuperare a unor nume de domenii au fost si sunt relativ rare. Astfel, in anul 2000, Tribunalul Bucureºti. Secþia a III –a Civilã a pronuntat o sentinta prin care domeniul www.airfrance.ro ii revenea companiei aviatice, in 2001 s-a intamplat la fel cu www.coca-cola.ro, si, ulterior, in 2003, au venit la rand www.asirom.ro, www.topghid.ro, www.billa.ro.
Retineti deci ca uneori, puteti pierde numele de domeniu pe care tocmai l-ati inregistrat, in fata unei alte persoane care are un drept asupra acelui nume (conferit de o marca inregistrata, spre exemplu). Ar mai fi interesant sa retineti si ca, inainte de inregistrarea unui nume de domeniu trebuie parcurse cu atentie conditiile in care se face aceasta inregistrare. In practica, puteti opta pentru inregistrarea unei denumiri in privinta careia sunteti siguri ca nu este marca inregistrata a altei persoane. Puteti afla acest lucru prin formularea unei cereri de cercetare documentara la Oficiul de Stat pentru Inventii si Marci. Costul ei este de 300.000 lei, dar va poate feri de eventuale probleme ulterioare.
De asemenea, ar mai trebui sa aveti grija si la alte doua aspecte: valabilitatea numelui de domeniu si oportunitatea inregistrarii mai multor nume de domenii.
Pentru prima problema, ar trebui sa stiti ca exemplul de mai sus este relativ simplu. Inregistrarea domeniilor ".ro" va confera (la data la care cititi acest articol), dreptul de a va folosi de ele pentru totdeauna. Alte tipuri de domenii va ofera insa doar posibilitatea innoirii anuale a calitatii de proprietar (la domeniile ".com" plata este anuala si, in conditiile in care nu se mai face, domeniul este pierdut).
Apoi, in privinta numarului si numelor de domenii care ar trebui inregistrate, regulile sunt, din nou, relativ simple. Domeniul ar trebui sa reflecte fie denumirea, fie domeniul de activitate al companiei dumneavoastra. In situatia in care sunteti detinatorul unei marci inregistrate, domeniul ar trebui sa fie identic cu transcrierea literala a marcii in cauza. Puteti opta si pentru inregistrarea mai multor nume de domenii pentru afacerea dumenavoastra. Altii asa procedeaza, si pun acest lucru pe seama faptului ca este important pentru identitatea companiei.
Spre exemplu, inainte ca America Online sa anunte preluarea Time Warner, au fost inregistrate cel putin 20 de nume de domenii care ar fi putut fi utile pentru viitoarea companie, incluzand: AOLTime,com, AOLTW.com, AmericaOnlineTimeWarner.com, etc.
De asemenea, ati putea lua in considerare si inregistrarea unorn nume de domenii care pot reprezenta scrierea gresita a domeniului companiei dumneavoastra. In cazul Google.com, puteti observa cu usurinta ca atat www.gogle.com, cat si www.goolge.com, sau chiar www.gooogle.com, merg tot la faimosul motor de cautare. In acest fel, va puteti feri de eventuala pierdere a utilizatorilor care va scriu gresit adresa domeniului. Aceste actiuni, pot preintampina, de asemenea, situatia in care diverse persoane vor dori sa beneficieze de pe urma viitorului succes in afaceri pe care il puteti avea. In America, a fost inventata si denumirea pentru aceste persoane: typosquatteri, un fel de beneficiari ai greselilor de dactilografiere ale utilizatorilor. Tot in America, exista si o lege aplicabila acestei situatii, insa in Romania nu avem un text util, desi in unele situatii (domeniul este marca inregistrata), detinatorul se poate proteja de acest fel de actiuni.
Domeniile de internet sunt, in general, transferabile. Este normal, atata vreme cat un domeniu poate sa constituie un pas imens in reusita in afaceri a unei companii. Ar trebui amintit aici ca, spre exemplu, domeniul Business.com a fost vandut pentru 7,5 milioane de dolari, in timp ce Loans.com si Wine.com au fost mai "ieftine", valorand doar 3 milioane de dolari.
In cazul domeniilor ".ro", transferul numelui de domeniu este posibil, cu unele conditii insa. Detinatorul sau actual trimite prin fax la ICI un document semnat prin care isi exprima acordul privind renuntarea la numele de domeniu respectiv. Este ciudat totusi ca ICI mentine inca in vigoare o clauza obligatorie a acestei cereri de transfer: “Mentionam ca transferul dreptului de folosinta asupra domeniului ..................... .ro a fost facut cu titlu gratuit”.
Cu alte cuvinte, ICI nu permite, inca, vanzarea numelor de domeniu “.ro”. Cel putin nu oficial, pentru ca, desi nu am informatii concrete in acest sens, vanzarea numelor de domenii este o practica fireasca si veche in Romania. Asa dupa cum spuneam mai devreme, domeniile de internet constituie, in multe cazuri, tocmai cireasa de pe tort in cazul unor preluari de companii.
In final, mai aveti grija ca numele dumneavoastra sa apara pe viitor ca si nume de proprietar al domeniului, in situatia in care cineva o sa testeze disponibilitatea domeniului (prin aceeasi procedura pe care ati folosit-o dumneavoastra). Aveti, de asemenea, grija sa va fie emisa o factura fiscala pentru achizitia numelui de domeniu, factura pe care sa scrie clar "achizitie domeniu internet www.nume.ro", in dreptul produsului comandat.
Uneori, vi se pot prezenta unele oferte extrem de atractive, cu privire la inceputul unei afaceri pe internet (nume de domeniu, gazduire, publicitate, toate in cadrul unui pachet extrem de atractiv ca pret). Va sfatuiesc sa fiti indeajuns de curiosi incat sa cititi conditiile in care se face prestarea acelui serviciu integrat. Acum cativa ani, unii romani au aflat cu surpriza ca numele de domeniu pe care il achizitionasera printr-o astfel de procedura, era de fapt, inchiriat lor si nu le apartinea.
Si asa, pe negandite, ati devenit si proprietar al unui domeniul ".ro". Aveti, intr-adevar, motive de bucurie, si puteti savura aceasta realizare, alaturi de prieteni, la un pahar de vin. Greul insa abia incepe, pe masura ce va trebui sa construiti structura unui website pentru viitorul domeniu.
Dar, despre constructia unui website, intr-un articol viitor.
Comentarii articol (0)