CAPITOLUL I
Dispozitii generale
Art. 1. - In temeiul art. 17 alin. (1) din Legea nr. 192/2006 privind organizarea si exercitarea profesiei de mediator, denumita in continuare Lege, s-a infiintat Consiliul de mediere, denumit in continuare Consiliu, organism autonom cu personalitate juridica, de interes public, cu sediul in municipiul Bucuresti.
Art. 2. - Prezentul regulament de organizare si functionare a Consiliului de mediere, denumit in continuare regulament, reglementeaza punerea in aplicare a prevederilor cu privire la activitatea Consiliului de mediere.
Art. 3. - Prin mediator se intelege persoana prevazuta la art. 1, 7 si 72 din Lege, care isi desfasoara activitatea in conditiile art. 22-24 si ale art. 75 din aceasta.
Art. 4. - Consiliul isi desfasoara activitatea pe baza urmatoarelor principii: principiul viziunii globale si unitare; principiul legalitatii; principiul impartialitatii; principiul cooperarii; principiul prevenirii; principiul parteneriatului; principiul complementaritatii, transparentei si dialogului social; principiul confidentialitatii, precum si principiul responsabilitatii.
CAPITOLUL II
Organizarea si functionarea Consiliului de mediere
SECÞIUNEA 1
Functionarea Consiliului de mediere
Art. 5. - (1) Consiliul este format din 9 membri, alesi prin vot direct sau prin reprezentare de catre mediatori. Alegerea membrilor Consiliului se face conform procedurii adoptate prin hotarare a Consiliului, publicata cu minimum 6 luni inainte de incetarea mandatului.
(2) Conform procedurii de la alin. (1) pot fi alesi si 3 membri supleanti ai Consiliului.
(3) Membrii Consiliului sunt validati prin ordin al ministrului justitiei, pe o durata de 2 ani. Mandatul oricaruia dintre membrii Consiliului poate fi prelungit pentru aceeasi durata o singura data.
(4) Pot face parte din Consiliu numai mediatorii care dispun de cunostinte teoretice si de experienta practica in domeniul medierii.
(5) Pentru activitatea depusa, membrii Consiliului au dreptul la o indemnizatie lunara in cuantum stabilit prin bugetul anual de venituri si cheltuieli adoptat prin hotarare a Consiliului.
(6) Consiliul isi exercita mandatul pana la data validarii membrilor unui nou Consiliu.
Art. 6. - (1) Activitatea Consiliului este coordonata de un presedinte si un vicepresedinte alesi prin vot secret dintre membrii sai pentru un mandat de 2 ani.
(2) Pentru activitatea depusa, presedintele si vicepresedintele au dreptul la o indemnizatie lunara de conducere in cuantum prevazut prin bugetul anual de venituri si cheltuieli, aprobat prin hotarare a Consiliului.
Art. 7. - (1) Lucrarile Consiliului sunt pregatite de o comisie cu activitate permanenta, denumita in continuare Comisia permanenta, formata din 5 membri desemnati de Consiliu dintre membrii sai pentru o perioada de un an. Presedintele si vicepresedintele sunt membri de drept ai Comisiei permanente.
(2) Pentru activitatea depusa, membrii Comisiei permanente au dreptul la o indemnizatie lunara in cuantum prevazut prin bugetul anual de venituri si cheltuieli aprobat prin hotarare a Consiliului.
Art. 8. - (1) In structura Consiliului functioneaza un secretariat tehnic, conform organigramei prevazute in anexa nr. 1.
(2) Pentru buna functionare si indeplinirea atributiilor ce ii revin in conditiile legii, Consiliul poate infiinta si coordona comisii de specialitate formate din experti pe domenii si poate angaja contracte cu terti.
Art. 9. - Consiliul isi acopera cheltuielile de organizare si functionare din venituri proprii dupa cum urmeaza:
a) taxe provenind din autorizarea mediatorilor;
b) taxe provenind din avizarea programelor de formare profesionala a mediatorilor;
c) taxe provenind din avizarea programelor postuniversitare de nivel master in domeniul medierii;
d) taxe de inscriere in lista furnizorilor autorizati de formare profesionala a mediatorilor;
e) donatii, sponsorizari, alte surse de finantare, dobandite in conditiile legii;
f) resurse obtinute de la bugetul de stat sau de la bugetele locale;
g) incasari din vanzarea materialelor proprii;
h) sume provenite din amenzile aplicate ca sanctiuni disciplinare;
i) alte venituri stabilite prin hotarari ale Consiliului.
Art. 10. - (1) Calitatea de membru al Consiliului inceteaza in urmatoarele situatii:
a) prin renuntare scrisa;
b) prin deces;
c) prin incetarea calitatii de mediator;
d) prin absenta nemotivata la mai mult de 3 sedinte ordinare consecutive, in conditiile stabilite prin hotarare a Consiliului.
(2) Incetarea calitatii de membru se constata prin hotarare a Consiliului.
(3) In caz de incetare a mandatului de membru al Consiliului, membrii supleanti alesi conform procedurii stabilite la art. 5 alin. (1) vor completa Consiliul in ordinea listei pentru perioada de mandat ramasa vacanta.
#PAGEBREAK#
Art. 11. - Suspendarea calitatii de mediator atrage suspendarea calitatii de membru al Consiliului.
Art. 12. - Pentru indeplinirea atributiilor ce ii revin, Consiliul coopereaza cu ministerele si celelalte organe de specialitate ale administratiei publice centrale, cu institutiile administratiei publice locale, organizatiile neguvernamentale, cu alte persoane juridice, precum si cu persoanele fizice, in conditiile legii.
Art. 13. - (1) Coordonarea activitatii Consiliului este asigurata de un presedinte si un vicepresedinte al caror mandat incepe de la data adoptarii hotararii Consiliului privind validarea alegerilor.
(2) Presedintele coordoneaza intreaga activitate, reprezinta Consiliul in relatiile cu tertii si este ordonator de credite.
(3) Presedintele prezideaza sedintele Consiliului si ale Comisiei permanente.
(4) In exercitarea functiei sale presedintele emite decizii.
(5) Presedintele poate delega exercitarea unor atributii din competenta sa si poate incredinta mandatul de reprezentare vicepresedintelui ori altor persoane din cadrul Consiliului, in conditiile legii.
(6) Vicepresedintele este inlocuitorul de drept al presedintelui. Daca presedintele si vicepresedintele sunt in imposibilitate temporara de a-si exercita functiile, Consiliul poate delega unul dintre membrii sai pentru a indeplini, partial sau in totalitate, atributiile presedintelui.
Art. 14. - (1) Mandatul presedintelui sau al vicepresedintelui inceteaza in urmatoarele situatii:
a) prin renuntare scrisa;
b) prin deces;
c) prin incetarea calitatii de membru al Consiliului;
d) prin absenta pentru o perioada mai mare de 3 luni consecutiv;
e) la implinirea termenului mandatului dat de Consiliu pentru calitatea de presedinte sau de vicepresedinte;
f) prin revocare, cu votul a minimum 5 membri ai Consiliului.
(2) Incetarea mandatului de presedinte sau vicepresedinte se constata prin hotarare a Consiliului.
(3) In caz de incetare a mandatului, Consiliul va organiza noi alegeri in termen de maximum 30 de zile de la constatarea vacantarii postului.
Art. 15. - (1) Activitatea Consiliului se desfasoara pe baza planului anual de activitati, aprobat prin hotarare a Consiliului.
(2) Consiliul se intruneste lunar in sedinta ordinara si ori de cate ori este necesar in sedinta extraordinara, la convocarea presedintelui.
(3) Convocarea in sedinta extraordinara se face la propunerea presedintelui sau a minimum 3 dintre membrii Consiliului.
(4) Convocarea pentru sedintele ordinare se face cu minimum 10 zile inainte de data sedintei, iar pentru cele extraordinare se face cu minimum 3 zile inainte. In oricare caz, convocarea cuprinde luna, ziua, ora, locul desfasurarii sedintei si propunerea de ordine de zi a acesteia si este transmisa prin orice mijloace care asigura confirmarea primirii ei.
(5) Sedintele Consiliului sunt publice, cu exceptia cazului in care membrii sai hotarasc altfel.
(6) Lucrarile Consiliului se desfasoara in prezenta a cel putin 7 membri.
(7) In exercitarea atributiilor sale, Consiliul adopta hotarari cu votul majoritatii membrilor care il compun, respectiv 5 voturi. In mod exceptional, Consiliul poate hotari exprimarea votului prin alte modalitati. Opiniile diferite se motiveaza si se consemneaza separat in cuprinsul hotararii.
(8) Hotararile Consiliului care se refera la profesia de mediator sunt obligatorii pentru toti mediatorii si se publica pe site-ul Consiliului in maximum 5 zile de la data adoptarii lor.
(9) La lucrarile Consiliului pot fi invitate sa participe persoane din orice alte institutii, organisme profesionale sau organizatii neguvernamentale.
(10) Cheltuielile de deplasare si diurna ale membrilor care participa la sedintele ordinare sau extraordinare ori reprezinta Consiliul in relatia cu tertii sunt suportate din bugetul anual al Consiliului, in limitele stabilite prin hotarare a acestuia.
SECÞIUNEA a 2-a
Atributiile Consiliului de mediere
Art. 16. - Atributii de organizare si functionare:
a) promoveaza activitatea de mediere, reprezinta interesele mediatorilor autorizati si adopta strategii in acest sens;
b) vegheaza la asigurarea conditiilor corespunzatoare de desfasurare a activitatii mediatorilor;
c) apara si promoveaza interesele mediatorilor;
d) hotaraste cu privire la accesul in profesie al cetatenilor straini;
e) adopta hotarari in toate problemele privind formarea initiala si continua a mediatorilor;
f) organizeaza si editeaza publicatiile Consiliului;
g) accepta donatiile si legatele facute Consiliului;
h) alege si revoca presedintele si vicepresedintele Consiliului si membrii Comisiei permanente;
i) intocmeste si actualizeaza lista furnizorilor de formare a mediatorilor care au obtinut autorizarea in conformitate cu cadrul legal existent in domeniul formarii profesionale initiale si continue a adultilor;
j) autorizeaza mediatorii, in conditiile prevazute de Procedura de autorizare a mediatorilor;
k) intocmeste si actualizeaza tabloul mediatorilor autorizati;
l) avizeaza si tine evidenta formelor de exercitare a profesiei de mediator;
m) primeste instiintarile depuse in scris si tine evidenta cetatenilor straini care desfasoara cu caracter ocazional activitate ca mediator pe teritoriul Romaniei;
n) ia masuri pentru aplicarea in practica a dispozitiilor art. 26 alin. (2) din Lege;
o) colaboreaza cu alte institutii publice pentru punerea in practica in mod unitar a legislatiei in domeniul medierii, precum si pentru promovarea corecta a medierii si a activitatii mediatorilor;
p) colaboreaza cu organizatii similare din strainatate pentru cresterea permanenta a calitatii formarii mediatorilor si pentru promovarea intereselor acestora;
q) adopta planul de activitati anuale, bugetul de venituri si cheltuieli si raportul de bilant financiar-contabil anual;
r) stabileste si actualizeaza cuantumul taxelor si amenzilor din care isi acopera cheltuielile de organizare si functionare conform art. 21 lit. a), c), d) si e) din Lege;
s) organizeaza Conferinta nationala anuala a mediatorilor pentru a promova profesia de mediator si activitatea Consiliului;
t) stabileste natura si regimul documentelor si informatiilor referitoare la activitatea Consiliului.
Art. 17. - Atributii de reglementare:
a) avizeaza modificarea standardului ocupational al mediatorului;
b) propune si avizeaza modificari ale standardelor ocupationale existente, precum si propuneri de noi standarde ocupationale care contin denumirea de mediator, competente de mediator sau prevederi referitoare la mediere;
c) elaboreaza standardele de formare in domeniul medierii, pe baza celor mai bune practici internationale in materie;
d) evalueaza periodic si actualizeaza standardele si programele de formare in domeniul medierii;
e) elaboreaza si adopta Procedura de avizare a furnizorilor de formare in domeniul medierii, programa-cadru, standardul de formare a mediatorului si procedura de evaluare periodica a furnizorilor de servicii de formare in domeniul medierii;
f) elaboreaza metodologia si adopta Procedura de avizare a programelor postuniversitare de nivel master in domeniul medierii;
g) elaboreaza metodologia si adopta Procedura de autorizare a mediatorilor, in conditiile legii;
h) stabileste conditiile in care se poate face publicitate profesiei, care sunt adoptate prin hotarare a Consiliului;
i) adopta Codul de etica si deontologie profesionala a mediatorilor autorizati, precum si normele de raspundere disciplinara a acestora;
j) face propuneri pentru completarea, modificarea sau, dupa caz, corelarea legislatiei privind medierea;
k) adopta regulamentul privind organizarea si functionarea sa.
Art. 18. - Atributii de control:
a) exercita controlul asupra activitatii mediatorilor;
b) exercita controlul asupra activitatii si asupra deciziilor Comisiei permanente a Consiliului, presedintelui si vicepresedintelui;
c) avizeaza programele de formare profesionala a mediatorilor;
d) avizeaza programele postuniversitare de nivel master in domeniul medierii;
e) supravegheaza respectarea standardelor de formare in domeniul medierii;
f) ia masuri pentru respectarea prevederilor continute de Codul de etica si deontologie profesionala a mediatorilor autorizati si aplica normele de raspundere disciplinara a acestora;
g) primeste sesizarile in legatura cu savarsirea unei abateri dintre cele prevazute la art. 38 din Lege;
h) aplica sanctiunile stabilite de Comisia de disciplina.
Art. 19. - Consiliul indeplineste orice alte atributii prevazute de Lege si de prezentul regulament.
#PAGEBREAK#
SECÞIUNEA a 3-a
Atributiile Comisiei permanente
Art. 20. - Atributiile Comisiei permanente sunt:
a) duce la indeplinire hotararile Consiliului;
b) elaboreaza proiecte de strategii, de planuri de activitati si de bugete de venituri si cheltuieli;
c) pregateste sedintele Consiliului si propune ordinea de zi;
d) analizeaza Raportul anual de venituri si cheltuieli si formuleaza propuneri pentru a fi discutate si adoptate de Consiliu;
e) elaboreaza proiecte de regulamente, metodologii, standarde si proceduri privind organizarea profesiei de mediator si le propune spre adoptare Consiliului;
f) formuleaza propuneri pentru completarea, modificarea sau, dupa caz, corelarea legislatiei privind medierea;
g) formuleaza propuneri pentru continutul tematic al Conferintei nationale anuale;
h) analizeaza cererile de autorizare a mediatorilor.
Art. 21. - (1) Comisia permanenta este condusa de presedintele Consiliului si lucreaza valabil in prezenta majoritatii membrilor sai.
(2) Comisia permanenta indeplineste si alte atributii stabilite de Consiliu.
(3) Comisia permanenta se intruneste ori de cate ori este necesar, in vederea indeplinirii atributiilor ce ii revin.
SECÞIUNEA a 4-a
Atributiile presedintelui si vicepresedintelui
Art. 22. - Atributiile presedintelui sunt:
a) duce la indeplinire hotararile Consiliului;
b) reprezinta Consiliul in relatiile cu persoanele fizice si juridice din tara si din strainatate;
c) incheie conventii, acorduri si contracte in numele Consiliului, cu autorizarea prealabila a acestuia;
d) semneaza actele Consiliului si ale Comisiei permanente;
e) convoaca si conduce sedintele Consiliului si ale Comisiei permanente;
f) coordoneaza activitatea Consiliului;
g) coordoneaza activitatea Secretariatului tehnic;
h) este ordonator de credite;
i) ia masuri pentru respectarea prevederilor legale cu privire la protectia muncii de catre intregul personal;
j) colaboreaza cu vicepresedintele in toata activitatea sa;
k) in exercitarea atributiilor sale, presedintele emite decizii;
l) indeplineste orice alte atributii prevazute de Lege, de prezentul regulament si de hotararile Consiliului.
Art. 23. - Atributiile vicepresedintelui sunt:
a) duce la indeplinire hotararile Consiliului;
b) asigura coordonarea activitatii Consiliului, in lipsa presedintelui;
c) conduce lucrarile in sedintele Consiliului si in sedintele Comisiei permanente, in lipsa presedintelui;
d) asigura reprezentarea Consiliului in raport cu tertii, in lipsa presedintelui;
e) coordoneaza activitatea Secretariatului tehnic, in lipsa presedintelui sau ca urmare a unui mandat scris din partea presedintelui;
f) indeplineste orice alte atributii prevazute de Lege, de prezentul regulament si de hotararile Consiliului;
g) colaboreaza cu presedintele in toata activitatea sa.
SECÞIUNEA a 5-a
Secretariatul tehnic
Art. 24. - Secretariatul tehnic duce la indeplinire hotararile Consiliului si deciziile presedintelui Consiliului si are urmatoarele atributii:
a) primeste si ia in evidenta corespondenta adresata Consiliului;
b) asigura suportul tehnic necesar desfasurarii activitatilor specifice Consiliului, presedintelui si vicepresedintelui, precum si membrilor Comisiei permanente;
c) redacteaza, inregistreaza, arhiveaza si tine evidenta documentelor Consiliului;
d) pregateste activitati de relatii publice pe plan intern si extern;
e) pune la dispozitia mijloacelor de informare in masa, a diferitelor institutii, organizatii sau a cetatenilor, in mod oportun si complet, informatiile solicitate, in masura in care acestea au fost aprobate de catre Consiliu ca fiind publice;
f) raspunde de realizarea si actualizarea site-ului Consiliului si asigura informatizarea in conditii optime a activitatii acestuia;
g) asigura activitatea de primire, depozitare, conservare, intretinere si exploatare a materialelor, inventarului propriu si a mijloacelor fixe;
h) raspunde de intretinerea cladirii si a bunurilor din dotare, de buna functionare a instalatiilor, intocmeste documentatiile tehnice pentru executarea lucrarilor de reparatii curente;
i) raspunde de modul de aplicare a masurilor de prevenire a incendiilor, stabilite prin planul pe unitate.
CAPITOLUL III
Formele de exercitare a profesiei de mediator
SECÞIUNEA 1
Dispozitii generale
Art. 25. - Mediatorii isi pot desfasura activitatea in cadrul unei societati civile profesionale, al unui birou in care pot functiona unul sau mai multi mediatori asociati, cu personalul auxiliar corespunzator, sau in cadrul unei organizatii neguvernamentale, cu respectarea conditiilor prevazute de lege.
Art. 26. - (1) Mediatorul isi poate exercita profesia in una dintre urmatoarele forme:
a) societate civila profesionala;
b) birou de mediator, in care pot functiona unul sau mai multi mediatori asociati;
c) angajat cu contract individual de munca in interiorul profesiei, in conditiile prevazute de Legea nr. 53/2003 - Codul muncii, cu modificarile si completarile ulterioare.
(2) Avocatii, notarii publici si consilierii juridici care dobandesc calitatea de mediator potrivit Legii pot desfasura activitatea de mediere in cadrul formelor de exercitare a profesiei lor.
(3) Formele de exercitare a profesiei pot angaja traducatori, juristi, alt personal de specialitate, precum si personal administrativ si de serviciu necesar activitatii de mediere.
(4) In desfasurarea activitatii sale, mediatorul autorizat este obligat sa tina arhiva si registre proprii, precum si o evidenta financiar-contabila.
(5) Mediatorul poate sa incheie asigurari de riscuri profesionale care sa acopere si eventuale daune efective suferite de client si rezultate din exercitarea profesiei cu nerespectarea prevederilor Legii, ale prezentului regulament si ale Codului de etica si deontologie profesionala a mediatorilor autorizati. Polita de asigurare, a carei copie este certificata de mediator, poate fi depusa de Consiliu.
(6) Cheltuielile ocazionate de incheierea politei de asigurare pentru riscuri profesionale si de plata primelor de asigurare reprezinta cheltuieli deductibile in conformitate cu prevederile Legii nr. 571/2003 privind Codul fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare.
Art. 27. - Activitatea de mediere poate fi desfasurata in cadrul organizatiei neguvernamentale pe baze contractuale cu oricare dintre formele de exercitare a profesiei de mediator.
Art. 28. - (1) Mediatorul este liber sa opteze si sa isi schimbe in orice moment optiunea pentru una dintre formele de exercitare a profesiei, prevazute de Lege.
(2) Mediatorul este obligat sa instiinteze in scris Consiliul despre orice modificare intervenita in forma de exercitare a profesiei.
(3) In oricare dintre formele de exercitare a profesiei, mediatorul isi poate desfasura activitatea dupa obtinerea avizului Consiliului, in conditiile Legi si ale prezentului regulament.
Art. 29. - Toate formele de exercitare a profesiei de mediator sunt supuse urmatoarelor reguli:
a) spatiul in care mediatorul isi are sediul profesional si isi desfasoara activitatea este propice pentru exercitarea profesiei de mediator, asigurand conditii pentru respectarea principiului confidentialitatii, primirea clientilor si desfasurarea sedintelor de mediere;
b) patrimoniul comun este afectat exclusiv activitatii profesionale si are regimul patrimoniului de afectatiune profesionala;
c) mediatorul nu poate desfasura activitati de mediere in afara formei de exercitare a profesiei pentru care a optat;
d) formele de exercitare a profesiei se individualizeaza prin denumire, conform prevederilor Legii si ale prezentului regulament. In cazul tuturor formelor de exercitare a profesiei de catre mediatorii straini se pot utiliza, la alegere, denumirea si numele formei de exercitare a profesiei din tara sau din strainatate.
Art. 30. - Intre formele de exercitare a profesiei se pot stabili raporturi de conlucrare profesionala. Conventia de conlucrare profesionala se inregistreaza la Consiliu. Regulile privind publicitatea profesionala se aplica in mod corespunzator.
#PAGEBREAK#
SECÞIUNEA a 2-a
Societatea civila profesionala
Art. 31. - (1) Societatea civila profesionala este constituita din 2 sau mai multi mediatori care contribuie in natura si/sau in numerar la constituirea unui patrimoniu de afectatiune in vederea desfasurarii activitatii profesionale.
(2) Raportul civil se naste intre clienti si societatea civila profesionala, serviciile profesionale urmand sa fie indeplinite cu acordul clientilor de oricare dintre mediatorii asociati sau angajati.
Art. 32. - (1) Societatea civila profesionala se individualizeaza printr-o denumire specifica ce cuprinde numele a cel putin unuia dintre asociati, urmata de sintagma "Societate civila de mediatori" (de exemplu: "MIHAI POPESCU - Societate civila de mediatori" sau "POPESCU, BARBU - Societate civila de mediatori").
(2) Denumirea poate figura pe firma societatii civile profesionale si se utilizeaza in actele profesionale, cu respectarea prevederilor prezentului regulament.
Art. 33. - (1) Contractul de societate civila profesionala si statutul acesteia sunt incheiate in forma scrisa intre mediatorii asociati, potrivit legii civile si cu respectarea anexelor nr. 3 si 4.
(2) Contractul de societate civila profesionala si statutul acesteia se inregistreaza la Consiliu.
SECÞIUNEA a 3-a
Biroul de mediator
Art. 34. - In biroul de mediator isi exercita profesia unul sau mai multi mediatori asociati. Biroul de mediator se infiinteaza in baza actului de infiintare a biroului de mediator, inregistrat la Consiliu si intocmit conform anexei nr. 5.
Art. 35. - (1) Biroul de mediator este individualizat printr-o denumire specifica ce cuprinde numele mediatorului titular sau al cel putin unuia dintre asociati, urmata de sintagma "Birou de mediator(i)" (de exemplu: "MIHAI POPESCU - Birou de mediator" sau "POPESCU, BARBU - Birou de mediatori").
(2) Dispozitiile art. 32 alin. (2) se aplica in mod corespunzator.
SECÞIUNEA a 4-a
Mediatorul angajat in interiorul profesiei
prin contract individual de munca
Art. 36. - Mediatorul autorizat poate fi angajat in interiorul profesiei cu contract individual de munca in conditiile Legii nr. 53/2003, cu modificarile si completarile ulterioare, incheiat cu biroul de mediator, biroul de mediatori asociati, societatea civila profesionala si organizatiile neguvernamentale care au ca obiect de activitate medierea astfel cum este reglementata de Lege.
Art. 37. - (1) In contractul individual de munca, la sectiunea "Clauze speciale" se inscrie o mentiune referitoare la obligatia de confidentialitate a mediatorului si dreptul sau de a refuza angajatorului divulgarea continutului discutiilor dintre parti in timpul medierii.
(2) La contractul individual de munca se anexeaza Codul de etica si deontologie profesionala a mediatorilor autorizati.
Art. 38. - Pentru toata activitatea sa ca mediator, mediatorul angajat cu contract de munca are obligatia de a tine aceeasi evidenta a cauzelor in care a intervenit ca mediator ca si in cazul celorlalte forme de exercitare a profesiei.
CAPITOLUL IV
Procedura de autorizare a mediatorilor
Art. 39. - (1) Procedura defineste responsabilitatile Consiliului si modalitatea de autorizare a mediatorilor in Romania.
(2) Autorizarea mediatorilor se realizeaza in doua etape:
a) constatarea de catre Consiliu a indeplinirii conditiilor prevazute la art. 7 lit. a)-f) sau la art. 72 alin. (2) din Lege;
b) avizarea formei de exercitare a profesiei de mediator in conditiile art. 22 sau art. 75 din Lege.
Art. 40. - (1) In vederea constatarii de catre Consiliu a indeplinirii conditiilor prevazute la art. 7 lit. a)-f), persoanele fizice, absolventi ai cursurilor de formare de mediatori organizate in Romania in conditiile legii sau in strainatate, depun la secretariatul Consiliului o cerere, prezentata in anexa nr. 2, la care se ataseaza urmatoarele documente:
a) actul de identitate - fotocopie;
b) certificat de casatorie, daca este cazul - fotocopie;
c) diploma de licenta sau titlul de studii insotit de atestatul de echivalare eliberat de Ministerul Educatiei si Cercetarii - fotocopie;
d) certificatul de absolvire cu recunoastere nationala insotit de anexa, eliberat de furnizorul de servicii de formare sau dovada absolvirii unui program postuniversitar de nivel master in domeniul medierii, acreditat conform legii si avizat de Consiliu - fotocopie;
e) documente care atesta programa de formare parcursa (in cazul persoanelor care se incadreaza in prevederile art. 8 si 72 din Lege);
f) adeverinta medicala cu precizarea "Clinic sanatos", eliberata de medicul de familie - original;
g) cazier judiciar in termen de valabilitate la data depunerii cererii la Consiliu, pentru cetatenii romani, sau declaratie notariala pe proprie raspundere, pentru cetatenii straini - original;
h) dovada vechimii in munca, daca este cazul - fotocopie.
(2) Persoanele prevazute la alin. (1) primesc dovada depunerii cererii, respectiv numarul de inregistrare din registrul de intrari-iesiri al Consiliului.
#PAGEBREAK#
Art. 41. - (1) Comisia permanenta analizeaza fiecare cerere in parte si face, in consecinta, recomandari argumentate Consiliului.
(2) Fiecare cerere este analizata de Consiliu, care hotaraste admiterea sau respingerea acesteia.
Art. 42. - (1) Consiliul analizeaza in sedinta cererile depuse in ultimele 30 de zile.
(2) Hotararea Consiliului este comunicata solicitantului in scris.
Art. 43. - Cererea de inregistrare, modificare sau incetare a formei de exercitare a profesiei se depune la Consiliu de catre persoana interesata fata de care acesta a constatat indeplinirea conditiilor art. 7 lit. a)-f), insotita in mod obligatoriu de copie de pe toate inscrisurile doveditoare.
Art. 44. - (1) Consiliul poate delega unui consilier atributiile pentru verificarea conditiilor prevazute de Lege si de prezentul regulament cu privire la solutionarea cererilor.
(2) Consiliul poate dispune o inspectie a spatiului in care mediatorul a declarat ca isi desfasoara activitatea.
(3) Consiliul hotaraste admiterea sau respingerea cererii prevazute la art. 43 in conformitate cu dispozitiile Legii si ale prezentului regulament.
(4) Hotararea prevazuta la alin. (3) se comunica in scris mediatorului autorizat.
(5) In baza hotararii Consiliului vor fi efectuate modificarile cuvenite in Tabloul mediatorilor autorizati.
Art. 45. - (1) In vederea autorizarii si inscrierii in Tabloul mediatorilor autorizati, persoana pentru care Consiliul a aprobat cererea formulata conform art. 43 va transmite Consiliului urmatoarele documente:
a) o declaratie pe propria raspundere ca spatiul in care urmeaza sa isi desfasoare activitatea este adecvat procesului de mediere;
b) documente care atesta pregatirea de baza a mediatorului - fotocopie;
c) documente care atesta domeniul medierii in care acesta este specializat, daca este cazul - fotocopie;
d) documente care atesta durata experientei practice in domeniul medierii, daca este cazul - fotocopie;
e) atestat de competenta lingvistica intr-o limba straina, daca este cazul - fotocopie;
f) documente care atesta calitatea de membru al unei asociatii profesionale in domeniul medierii sau al altor organizatii, daca este cazul - fotocopie;
g) dovada achitarii taxei de autorizare in cuantumul stabilit prin hotarare a Consiliului - fotocopie.
(2) In conditiile alin. (1), Consiliul va elibera in original autorizatia de mediator, la care se anexeaza hotararea prin care a fost avizata forma de exercitare a profesiei.
CAPITOLUL V
Formarea mediatorilor
SECÞIUNEA 1
Programe si standarde de formare
Art. 46. - Formarea profesionala a mediatorilor are ca principale obiective:
a) dobandirea de cunostinte teoretice in domeniul conflictelor, al solutionarii alternative a disputelor si medierii;
b) dezvoltarea de abilitati practice in mediere;
c) cunoasterea cadrului de reglementare in domeniul medierii;
d) asigurarea accesului in profesia de mediator.
Art. 47. - (1) Formarea profesionala a mediatorilor se realizeaza pe baza unor programe de formare intocmite pe baza criteriilor cuprinse in standardul de formare in domeniu, elaborat de Consiliu.
(2) Revizuirea programelor de formare este obigatorie in maximum 6 luni dupa publicarea in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, a unor modificari ale standardului de formare.
Art. 48. - Standardul de formare in domeniul medierii stabileste criteriile minime pentru realizarea programelor de formare in ceea ce priveste:
a) structura pe arii tematice;
b) calificarea si experienta formatorilor;
c) durata minima a cursurilor pentru fiecare arie tematica, precum si
d) conditiile logistice minime ce trebuie asigurate de furnizorul de formare sau institutia de invatamant superior pe durata formarii.
Art. 49. - Standardul de formare adoptat de Consiliu si publicat in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, este obligatoriu pentru elaborarea sau, dupa caz, revizuirea programelor de formare.
#PAGEBREAK#
SECÞIUNEA a 2-a
Autorizarea furnizorilor de formare a mediatorilor
Art. 50. - (1) Formarea profesionala a mediatorilor se realizeaza prin:
a) cursuri organizate de furnizori de formare autorizati conform legislatiei in domeniul formarii adultilor;
b) programe postuniversitare de nivel master acreditate, desfasurate de institutii de invatamant superior.
(2) Programele de formare in domeniul medierii, precum si programele postuniversitare de nivel master in domeniul medierii se intocmesc pe baza criteriilor cuprinse in standardele de formare elaborate de Consiliu si se avizeaza in prealabil de catre acesta.
Art. 51. - In vederea avizarii, furnizorii de formare depun la Consiliu o cerere insotita de urmatoarele documente in doua exemplare:
a) certificat de inregistrare fiscala - fotocopie;
b) programul de formare propus;
c) lista formatorilor propusi;
d) curriculum vitae al fiecarui formator, insotit de fotocopii ale documentelor care atesta pregatirea si experienta in conformitate cu criteriile stabilite de standardul de formare in domeniul medierii.
Art. 52. - (1) In termen de 15 zile de la data la care a fost inregistrata cererea de avizare a programului de formare, Comisia permanenta formuleaza o propunere si o inainteaza Consiliului spre analiza si aprobare.
(2) Hotararea de avizare data de Consiliu este valabila maximum 90 de zile de la data comunicarii ei catre furnizorul de formare.
(3) Comunicarea hotararii Consiliului se face in scris, cu confirmarea primirii.
(4) Un exemplar al documentelor depuse spre avizare se returneaza petentului, iar pe fiecare pagina se inscrie mentiunea "Avizat de Consiliul de mediere, astazi, ....".
CAPITOLUL VI
Normele de raspundere disciplinara a mediatorilor
SECÞIUNEA 1
Dispozitii generale
Art. 53. - Protectia onoarei si prestigiului profesiei, precum si respectarea normelor de reglementare a profesiei sunt in sarcina Consiliului.
Art. 54. - Prin probitate profesionala se intelege respectarea obligatiilor profesionale din continutul Legii, al prezentului regulament, al Codului de etica si deontologie profesionala a mediatorilor autorizati si al hotararilor Consiliului.
Art. 55. - (1) Atrage raspunderea disciplinara neindeplinirea obligatiilor profesionale stabilite in sarcina mediatorilor prin Lege, prin prezentul regulament, prin Codul de etica si deontologie profesionala a mediatorilor autorizati si prin hotararile Consiliului de mediere, care aduc atingere probitatii profesionale.
(2) In exercitarea atributiilor sale, Consiliul se poate sesiza din oficiu cu privire la neindeplinirea obligatiilor profesionale ale mediatorilor.
Art. 56. - Raspunderea disciplinara a mediatorului nu exclude raspunderea civila, penala sau administrativa.
Art. 57. - Actiunea disciplinara poate fi exercitata in termen de cel mult un an de la data savarsirii abaterii.
Art. 58. - Repetarea unei abateri disciplinare constituie o circumstanta agravanta care va fi luata in considerare la aplicarea sanctiunii.
Art. 59. - Consiliul este obligat sa tina evidenta sanctiunilor disciplinare aplicate fiecarui mediator.
Art. 60. - In cadrul Consiliului functioneaza Comisia de disciplina cu competentele stabilite de Lege, care efectueaza cercetarea abaterii si sesizeaza Consiliul, constituit ca instanta disciplinara in conditiile legii.
SECÞIUNEA a 2-a
Organizarea si functionarea Comisiei de disciplina
Art. 61. - Consiliul hotaraste, de cate ori este nevoie, constituirea unei comisii de disciplina, din care fac parte in mod obligatoriu un membru al Consiliului anume desemnat si doi reprezentanti ai mediatorilor, ce urmeaza a fi desemnati prin tragere la sorti din Tabloul mediatorilor autorizati. Cei trei membri ai Comisiei de disciplina sunt numiti prin hotarare a Consiliului.
Art. 62. - Comisia de disciplina astfel desemnata este coordonata de presedintele sau, care este membru al Consiliului. Consiliul va desemna din personalul angajat cu contract un secretar, care devine membru al comisiei, tine evidentele si efectueaza lucrarile necesare desfasurarii activitatii comisiei. Secretarul lucreaza sub indrumarea presedintelui.
Art. 63. - Comisia de disciplina are in compenta cercetarea abaterii, in urma careia se intocmeste un dosar care va fi inaintat Consiliului. Cu privire la raspunderea disciplinara a mediatorilor, Consiliul hotaraste cu majoritatea prevazuta de art. 19 din Lege, in termen de 30 de zile de la sesizarea sa.
Art. 64. - Cheltuielile necesare activitatii Comisiei de disciplina si ale Consiliului, ca instanta disciplinara, sunt suportate din bugetul Consiliului.
#PAGEBREAK#
SECÞIUNEA a 3-a
Reguli de procedura
Art. 65. - Orice persoana interesata poate sesiza Consiliul in legatura cu savarsirea de catre un mediator a unei abateri prevazute la art. 38 din Lege.
Art. 66. - (1) Plangerea se va face in scris si va fi semnata. Aceasta trebuie sa cuprinda numele, domiciliul sau resedinta partii si abaterea pretins savarsita de catre mediator.
(2) Lipsa datelor de identificare a petentului sau a semnaturii duce la respingerea plangerii formulate.
Art. 67. - (1) Cercetarea abaterii se va face cu celeritate. Cercetarea abaterii se efectueaza de catre Comisia de disciplina desemnata in conditiile art. 40 din Lege, in termen de cel mult 60 de zile de la data inregistrarii plangerii.
(2) Audierea petentului si a mediatorului este obligatorie.
(3) Mediatorul cercetat va fi instiintat in vederea luarii la cunostinta despre plangere si piesele dosarului intocmit, pentru a-si putea formula apararea.
(4) Convocarea partilor in vederea audierii se face prin scrisoare recomandata cu confirmare de primire.
Art. 68. - Cercetarea disciplinara se efectueaza numai dupa indeplinirea demersurilor aratate la art. 67.
Art. 69. - Refuzul de a da curs convocarii nu impiedica desfasurarea cercetarii disciplinare. In caz de neprezentare, se va incheia un proces-verbal semnat de catre membrii comisiei, din care sa rezulte faptul ca, desi procedural convocati, mediatorul si/sau petentul nu s-au prezentat la termenul stabilit.
Art. 70. - (1) In cursul cercetarilor, presedintele Comisiei de disciplina va asculta persoana care a formulat plangerea, precum si orice alte persoane ale caror declaratii pot elucida cazul, va efectua verificari de inscrisuri si va culege informatii in legatura cu abaterea pretins savarsita, prin mijloacele prevazute de lege.
(2) Pe baza datelor culese va intocmi un dosar al abaterii cercetate. Dosarul cuprinde si un referat scris in care va consemna faptele, probele administrate, pozitia celui cercetat si propunerea de sanctionare sau de neaplicare a unei sanctiuni disciplinare.
(3) Dosarul astfel intocmit va fi inaintat Consiliului, care, in termen de 30 de zile de la primirea lui, va hotari cu privire la raspunderea disciplinara a mediatorului.
Art. 71. - La stabilirea sanctiunilor, astfel cum sunt prevazute la art. 39 din Lege, se va tine seama de gravitatea faptei, de cauzele si imprejurarile in care aceasta a fost savarsita, de gradul de vinovatie al mediatorului, daca acesta a avut si alte abateri in trecut, precum si de urmarile abaterii.
Art. 72. - Limitele amenzii prevazute de art. 39 alin. (1) lit. b) din Lege se actualizeaza anual de catre Consiliu.
Art. 73. - Hotararea motivata se comunica, prin scrisoare recomandata cu confirmare de primire sau direct prin semnatura pe copie, mediatorului cercetat si petentului, in termen de cel mult 15 zile de la pronuntarea hotararii cu privire la raspunderea disciplinara a mediatorului.
Art. 74. - (1) Hotararea Consiliului prin care s-a aplicat una dintre sanctiunile prevazute de art. 39 alin. (1) din Lege poate fi atacata la instanta de contencios administrativ competenta de la domiciliul sau resedinta mediatorului, in termen de 15 zile de la comunicarea acesteia.
(2) Actiunea in contencios declansata potrivit alin. (1) suspenda executarea hotararii atacate.
(3) Consiliul, la cererea instantei de judecata, va inainta dosarul cauzei in copie certificata.
Art. 75. - (1) Hotararea disciplinara ramasa definitiva este obligatorie fata de parti si Consiliu. Hotararea de aplicare a amenzii prevazute de art. 39 alin. (1) lit. b) din Lege constituie titlu executoriu.
(2) Neachitarea amenzii aplicate in termen de 30 de zile de la data ramanerii definitive a hotararii de sanctionare atrage suspendarea de drept a calitatii de mediator pana la achitarea sumei.
(3) Dupa plata amenzii, masura suspendarii din calitatea de mediator inceteaza.
SECÞIUNEA a 4-a
Suspendare. Perimare. Reabilitare
Art. 76. - Consiliul, ca instanta disciplinara, va putea suspenda cercetarea plangerii:
a) cand ambele parti o cer;
b) cand s-a inceput urmarirea penala pentru o infractiune care ar avea o inraurire hotaratoare asupra solutiei ce urmeaza a se da.
Art. 77. - Cercetarea plangerii se reia prin cererea de redeschidere facuta de catre una dintre parti.
Art. 78. - Petentul poate oricand sa renunte la cercetarea plangerii, fie verbal in sedinta Comisiei de disciplina, fie prin cerere scrisa.
Art. 79. - Orice sesizare disciplinara se perima de drept daca a ramas in nelucrare timp de un an din vina petentului.
Art. 80. - Cursul perimarii este suspendat atat timp cat dainuieste suspendarea pronuntata in baza art. 76.
Art. 81. - Perimarea se constata din oficiu sau la cererea partii interesate.
Art. 82. - Mediatorul sanctionat se reabiliteaza de drept in termen de un an de la terminarea executarii sanctiunii aplicate.
Art. 83. - Raspunderea civila a mediatorului poate fi angajata, in conditiile legii civile, pentru cauzarea de prejudicii prin incalcarea obligatiilor profesionale.
#PAGEBREAK#
CAPITOLUL VII
Dispozitii finale si tranzitorii
Art. 84. - (1) Fisele posturilor pentru functiile prevazute in organigrama Consiliului sunt in competenta de numire a presedintelui si se aproba de catre acesta.
(2) Fisele posturilor pentru presedintele si vicepresedintele Consiliului sunt aprobate prin hotarare a Consiliului.
Art. 85. - Pentru organizarea si functionarea primului Consiliu, in primul an de la inceperea activitatii, fondurile aferente cheltuielilor de intretinere si functionare sunt alocate de la bugetul de stat, prin bugetul Ministerului Justitiei, pentru urmatoarele categorii de cheltuieli:
a) cheltuielile de intretinere: cheltuieli efectuate pentru plata utilitatilor la sediul Consiliului, cheltuieli de reparatie curenta pentru sediu etc.;
b) cheltuielile de functionare: cheltuieli efectuate cu transportul, cazarea si diurna membrilor Consiliului si ai comisiilor de specialitate, pentru deplasarea la Bucuresti, care este localitatea unde Consiliul isi are sediul, cheltuieli de transport, cazare si diurna in alte localitati ale tarii, cheltuieli pentru procurarea de bunuri pentru mobilarea sediului, dotarea cu tehnica de calcul, aparatura de comunicare, birotica, consumabile, literatura de specialitate, cheltuieli ocazionate de realizarea site-ului, actualizarea si intretinerea acestuia, servicii pentru intretinerea calculatoarelor, servicii de contabilitate, servicii de consultanta financiara si specialitate, alte servicii care sa sprijine si sa imbunatateasca activitatea Consiliului etc.
Art. 86. - (1) In termen de o luna de la data publicarii prezentului regulament in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, incepe procedura de autorizare a mediatorilor.
(2) Persoanele care au absolvit pana la data publicarii prezentului regulament in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, un curs de formare a mediatorilor in tara ori in strainatate, daca indeplinesc conditiile prevazute la art. 7 lit. a)-e) din Lege, pot solicita autorizarea ca mediator, in conditiile legii si prezentului regulament, avand obligatia prezentarii documentelor care atesta programa de formare parcursa. Consiliul va decide autorizarea dupa evaluarea continutului documentelor care atesta programa de formare prezentata, inclusiv a duratei pregatirii pe baza criteriilor definite de Consiliu. Dispozitiile art. 8 alin. (5) din Lege se aplica in mod corespunzator.
Art. 87. - In termen de o luna de la publicarea prezentului regulament in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, va fi adoptat Standardul de formare al mediatorului si Programa-cadru in vederea autorizarii furnizorilor de formare a mediatorilor.
Art. 88. - Dispozitiile prezentului regulament devin aplicabile de la data adoptarii lui.
Art. 89. - Anexele nr. 1-6 fac parte integranta din prezentul regulament.
Comentarii articol (0)