Atunci cand un operator al unei afaceri independente se alatura unui sistem de franciza din acelasi domeniu de activitate se numeste conversie la franciza. Astfel, operatorul respectiv va continua sa-si conduca afacerea, dar va activa sub numele sistemului de franciza, utilizand identitatea de marca si sistemele de operare ale acesteia.
De ce conversia la franciza?
Unii francizori aleg aceasta modalitate de extindere pentru accelerarea dezvoltarii afacerii, mai ales cand activeaza pe piete foarte fragmentate. De asemenea, pentru francizori reprezinta un mod de a economisi importante sume de bani, dar si timp, deoarece nu mai trebuie sa investeasca atat in atragerea, selectarea si pregatirea noilor francizati. In plus, afacerea functionand deja, francizorul incepe sa primeasca mai rapid sumele platite ca taxe de catre noul francizat, perioada de timp dupa care acesta incepe sa aiba profit fiind, cel putin teoretic, mai redusa fata decat in cazul unui nou francizat care porneste totul de la zero.
De ce alege intreprinzatorul independent sa renunte la libertatea sa pentru a se alatura unui lant de franciza, insa? In primul rand operatorul independent se gandeste ca activeaza intr-un domeniu dominat din ce in ce mai mult de marile corporatii, de multinationale si, pentru a putea rezista, trebuie sa se asocieze cu o astfel de companie. In al doilea rand, majoritatea celor care demareaza o afacere proprie deschide o afacere intr-un domeniu pe care il cunosc (de exemplu un pasionat de bucatarie deschide un restaurant) si nu neaparat pentru ca sunt buni oameni de afaceri sau manageri. De aceea, ei vor sti mai bine cum se realizeaza un produs sau un serviciu in cadrul acelei activitati, decat cum sa fie oameni de afaceri sau manageri. Un alt motiv pentru care opteaza pentru francizarea afacerii este deci faptul ca vor obtine toate acele cunostinte necesare nu doar pentru a fi un bun tehnician, ci si un om de afaceri de succes.
De asemenea, intreprinzatorul independent se gandeste ca in cadrul unei francize va avea acces la piete, segmente sau nise de piata pe care altfel nu poate patrunde. Cei care doresc sa isi extinda afacerea pot vedea in francizare o sursa excelenta pentru cele mai bune metodologii de a crea noi unitati in diferite locatii, antreprenorul devenind astfel un francizat cu mai multe unitati.
Avantajele conversiei la franciza, pentru francizor
Am vorbit despre motivele care i-ar putea determina pe francizori sa recurga la aceasta modalitate de extindere, insa care sunt avantajele pentru acestia? Principalele avantaje sunt cele legate de dezvoltarea rapida a afacerii si de taxele incasate de francizori. In cazul conversiei la franciza, cei care devin noii francizati detin deja locatia, au personalul angajat, precum si clientela formata, iar majoritatea indeplinesc si alte cerinte ale francizorului, pentru a putea deveni o unitate operativa in cadrul retelei. Prin includerea in retea, franciza are imediat o noua unitate, aceasta nu mai trebuie construita, nu se mai cauta o locatie, nu se mai poarta negocieri pentru achizitionare sau inchiriere, s.a.m.d. De asemenea, noul francizat stie cum sa opereze in domeniu si si-a dovedit competenta prin afacerea sa independenta; el sau ea nu mai necesita training initial complet, precum nici suport initial.
Avantajele conversiei la franciza, pentru intreprinzatorul independent
Un operator independent al unei afaceri renunta, prin conversia la franciza, la libertatea sa de a conduce afacerea asa cum considera el sau ea de cuviinta; ce va primi in schimb? In primul rand, sunt avantajele de marketing. Intreprinzatorul se va asocia cu o marca ce este deja cunoscuta de public, la nivel regional, national sau, de ce nu, international. De asemenea, va avea acces la un fond de publicitate care il va ajuta sa imbunatateasca gradul de recunoastere a numelui sau, precum si sa-si mareasca numarul de clienti. In plus, va obtine o putere de cumparare semnificativa deoarece s-a alaturat unui sistem cu putere mult mai mare de negociere, cu furnizorii, de exemplu, decat un operator independent. O retea de franciza sau o companie foarte mare poate negocia contracte avantajoase cu furnizorii, obtinand diferite discount-uri pentru marfa, ceea ce este mai dificil de realizat de catre un simplu antreprenor. In final, exista si avantajul operarii unui sistem testat, si a carui eficienta a fost dovedita de multi operatori, pentru ca afacerea sa atinga cel mai inalt grad de succes posibil.
Pentru mai multe informatii despre acest subiect, vizitati www.fbb.ro
Corina Driga, franchise consultant, IMO Franchising Group
contact@fbb.ro
Comentarii articol (0)