O modificare importanta care doreste responsabilizarea persoanelor vatamate printr-un act administrativ intervine la art. 1 alin. 3 din Legea 554/2004 si prevede obligativitatea insusirii de catre persoana vatamata in drepturi a cererii promovate de Avocatul Poporului la primul termen de judecata sub sanctiunea anularii cererii. In acest fel, se modifica textul de lege deja existent care nu avea prevazuta niciun fel de sanctiune in cazul in care persoana vatamata nu se prezenta in cadrul procesului promovat de Avocatul poporului pentru protejarea intereselor acesteia.
Prin modificarea intervenita se doreste bineinteles si o eventuala degrevare a instantelor de judecata in cazul lipsei de interes manifestata din partea persoanelor vatamate printr-un act administrativ.
O alta modificare se refera la posibilitatea participarii Ministerului Public la orice faza si in orice litigiu de contencios administrativ in vederea protejarii intereselor cetatenilor. Prin vechea reglementare accesul Ministerului Public in cadrul dosarelor de contencios administrativ era restrictionat in functie de obiectul acestora.
Legea 262/2007 aduce si noi termeni ce vor fi utilizati in cadrul procedurii contenciosului administrativ. Este vorba doar de doi termeni noi fata de reglementarea anterioara, insa continutul acestor largeste cadrul contenciosului administrativ.
Este vorba despre :
» acte care privesc raporturile cu Parlamentul »- prevedere care se refera in mod expres la posibilitatea atacarii in justitie a actelor care emana de la o autoritate publica in raporturile sale cu Parlamentul, de catre persoanele vatamate de aceste acte.
« cazuri bine justificate »- prevedere care ofera cadrul general pentru cercetarea tuturor actelor asupra carora planeaza banuiala nelegitimitatii.
Modificari importante au fost aduse si procedurii de derularea a litigiilor in fata instantelor de contencios administrativ, astfel in noua sa formula, art. 10 din lege prevede ca toate cauzele de contencios administrativ vor fi judecate de un complet de 2 judecatori indiferent daca se afla pe rolul Tribunalelor sau al Curtilor de Apel.
Art. 17 se modifica prin marirea termenului de redactare si motivare a hotararii pronuntate de instanta de contencios administrativ la 30 de zile de la pronuntare, fata de prevederea legala anterioara care obliga instanta sa redacteze si respectiv sa motiveze hotararea in termen de 10 zile de la pronuntare.
Reglementarea care mareste practic cadrul proceselor de contencios administrativ se regaseste in prevederile art. 18 si extinde solutiile pe care le poate pronunta instanta de judecata . Astfel, in noua reglementare, instanta de judecata poate obliga autoritatea publica la efectuarea unei anumite operatiuni administrative in plus fata de prevederile anterioare care se limitau doar la obligarea acesteia la emiterea anumitor acte.
Comentarii articol (0)