Hotãrârea conþine trei regulamente-cadru pentru servicii de tip rezidenþiale, servicii de zi ºi servicii de tip familial. Aceste servicii pot fi înfiinþate de autoritãþile locale sau de organisme private acreditate.
Actul normativ prevede cã serviciile de prevenire a separãrii copilului de familia sa, precum ºi cele de protecþie specialã a copilului lipsit temporar sau definitiv de ocrotirea pãrinþilor sãi pot funcþiona numai pe baza licenþei eliberate de cãtre Autoritatea Naþionalã pentru Protecþia Drepturilor Copilului. În cadrul acestor servicii se pot desfãºura, în interesul copiilor, ºi activitãþi de voluntariat.
Potrivit actului, serviciile de tip rezidenþial au rolul de a asigura protecþia, creºterea ºi îngrijirea copilului separat, temporar sau definitiv de pãrinþii sãi, ca urmare a stabilirii în condiþiile legii, a mãsurii plasamentului. Din categoria serviciilor de tip rezidenþial fac parte centrele de plasament, care includ ºi casele de tip familial, centrele de primire a copilului în regim de urgenþã ºi centrele maternale.
Serviciile de tip rezidenþial înfiinþate de autoritãþile administraþiei publice locale se organizeazã numai în structura Direcþiei Generale de Asistenþã Socialã ºi Protecþia Copilului, în regim de componente funcþionale ale acestora, fãrã personalitate juridicã. Organismele private acreditate pot înfiinþa servicii de tip rezidenþial numai cu aprobarea consiliului judeþean, respectiv a consiliilor locale ale sectoarelor municipiului Bucureºti.
Pot beneficia de serviciilor de tip rezidenþial:
a) copiii separaþi, temporar sau definitiv de pãrinþii lor, ca urmare a stabilirii, în condiþiile legii, a mãsurii plasamentului în acest tip de serviciu;
b) copiii pentru care a fost dispus, în condiþiile legii, plasamentul in regim de urgenþã;
c) tinerii, care au împlinit vârsta de 18 ani ºi care beneficiazã, în condiþiile legii, de protecþie specialã;
d) cuplurile pãrinte/reprezentant legal-copil, în situaþia constatãrii riscului de abandon al copilului din motive neimputabile pãrintelui/reprezentantului legal sau în situaþia includerii acestora intr-un program de restabilire a legãturilor familiale.
e) copiii neînsoþiþi de cãtre pãrinþi sau alt reprezentant legal care solicitã o forma de protecþie în condiþiile reglementarilor legale privind statutul ºi regimul refugiaþilor.
Conform regulamentului, serviciile rezidenþiale asigura cazarea, hrana, cazarmamentul, echipamentul ºi condiþiile igienico-sanitare necesare protecþiei speciale a copiilor, tinerilor ºi, dupã caz, mamelor care beneficiazã de acest tip de serviciu, în funcþie de nevoile ºi caracteristicile fiecãrei categorii de beneficiari.
Alte atribuþii sunt cele de supraveghere a stãrii de sãnãtate, asistenþa medicalã, recuperare, îngrijire ºi supraveghere permanentã a beneficiarilor; paza ºi securitatea acestora; protecþie ºi asistenþã în cunoaºterea ºi exercitarea drepturilor lor, accesul beneficiarilor la educaþie, informare, culturã ºi asigurã educaþia informalã ºi non-formalã, în vederea asimilãrii cunoºtinþelor ºi deprinderilor necesare integrãrii sociale.
De asemenea, asigurã: socializarea beneficiarilor, dezvoltarea relaþiilor cu comunitatea; climatul favorabil dezvoltãrii personalitãþii copiilor; participarea beneficiarilor la activitãþi de grup ºi la programe individualizate, adaptate nevoilor ºi caracteristicilor lor; intervenþie de specialitate.
Serviciile rezidenþiale contribuie la realizarea obiectivelor cuprinse în planul individualizat de protecþie; urmãresc modalitãþile concrete de punere în aplicare a mãsurilor de protecþie specialã integrarea ºi evoluþia beneficiarilor în cadrul serviciului ºi formuleazã propuneri vizând completarea sau modificarea planului individualizat de protecþie sau îmbunãtãþirea calitãþii îngrijirii acordate.
De asemenea, asigurã posibilitãþi de petrecere a timpului liber.
În privinþa serviciilor de zi regulamentul-cadru al acestora precizeazã cã au rolul de a asigura menþinerea, refacerea ºi dezvoltarea capacitãþilor copilului ºi ale pãrinþilor sãi, pentru depãºirea situaþiilor care ar putea determina separarea copilului de familia sa.
Din categoria serviciilor de zi fac parte centrele de zi, centrele de consiliere si sprijin pentru pãrinþi, centrele de asistenþã ºi sprijin pentru readaptarea copilului cu probleme psihosociale, serviciile de monitorizare, asistenþã ºi sprijin al femeii gravide predispuse sã îºi abandoneze copilul.
Beneficiarii serviciilor de zi sunt:
a) copiii si pãrinþii cãrora li se acordã prestaþii ºi servicii destinate prevenirii separãrii lor;
b) copiii care au beneficiat de o mãsurã de protecþie specialã ºi au fost reintegraþi în familie;
c) copii care beneficiazã de o mãsurã de protecþie specialã;
d) pãrinþii ai cãror copii beneficiazã de o mãsurã de protecþie specialã;
e) copiii neînsoþiþi de cãtre pãrinþi sau alt reprezentant legal care solicitã o formã de protecþie în condiþiile reglementarilor legale privind statutul ºi regimul refugiaþilor.
Serviciilor de zi asigurã un program educaþional adecvat vârstei, nevoilor, potenþialului de dezvoltare ºi particularitãþilor copiilor; asigurã activitãþi recreative ºi de socializare, consiliere psihologica ºi orientare ºcolarã ºi profesionalã pentru copii ºi consiliere ºi sprijin pentru pãrinþi. De asemenea, dezvoltã programe specifice pentru prevenirea comportamentelor abuzive ale pãrinþilor ºi a violenþei în familie, asigurã programe de abilitare ºi reabilitare, contribuie la depistarea precoce a situaþiilor de risc care pot determina separarea copilului de pãrinþii sãi ºi la realizarea obiectivelor cuprinse în planul de servicii sau, dupã caz, în planul individualizat de protecþie.
În vederea prevenirii abandonului ºi a instituþionalizãrii, ºi pentru respectarea dreptului copilului de a creºte într-un mediu familial, au fost reglementate ºi serviciile de tip familial care au rolul de a asigura, la domiciliul unei persoane fizice sau familii, creºterea ºi îngrijirea copilului separat, temporar sau definitiv, de pãrinþii sãi.
Aceste servicii asigura evaluarea, in urma sesizãrii, a nevoilor copilului; revizuirea periodica a evaluãrii nevoilor copilului; întocmirea ºi revizuirea planului individualizat de protecþie pentru copil; monitorizarea ºi înregistrarea evoluþiilor înregistrate în implementarea planului individualizat de protecþie.
De asemenea, realizeazã instruirea specificã a familiei extinse sau substitutive cu privire la nevoile copilului, înaintea plasãrii acestuia; informeazã în scris, înainte de mutarea copilului, a familiei extinse sau substitutive cu privire la drepturile ºi obligaþiile legale ce-i revin cu privire la persoana copilului pe durata plasãrii.
Alte atribuþii sunt: întocmirea convenþiei de plasament, atunci când este cazul; coordonarea activitãþilor privind mutarea copilului în familia extinsã sau substitutivã; organizarea, coordonarea ºi monitorizarea activitãþilor în care sunt implicaþi alþi specialiºti, atunci când nevoile copilului impun aceste intervenþii.
Totodatã, asigurã: menþinerea relaþiilor copilului cu familia naturalã, cu excepþia situaþiei copilului adoptat, sau cu orice alte persoane relevante pentru viata acestuia; evaluarea capacitãþii solicitanþilor de a oferi îngrijire potrivitã copilului separat, temporar sau definitiv, de pãrinþii sãi; identificarea nevoilor de pregãtire ºi potenþialul fiecãrei familii care solicitã ocrotirea unui copil separat, temporar sau definitiv, de pãrinþii sãi; pregãtirea solicitantului, în funcþie de nevoile identificate ale acestuia .
Alte atribuþii ale serviciilor de tip familial sunt întocmirea, pãstrarea ºi actualizarea documentaþiei referitoare la situaþia copiilor care beneficiazã de acest serviciu si respectiv la situaþia familiilor care îl asigura, precum ºi sprijinirea si monitorizarea activitãþii de creºtere ºi îngrijire a copilului ºi asigurarea faptului cã familiile sunt informate, acceptã, înþeleg ºi acþioneazã în conformitate cu prevederile legale in vigoare. De asemenea, organizeazã procesul de potrivire a copilului cu familia extinsã sau substitutivã, furnizeazã informaþii familiei extinse sau substitutive privind tipurile de sprijin disponibil, furnizeazã informaþii privind procedurile ce vor fi urmate in cazul suspiciunilor de abuz, neglijare sau orice alta plângere fãcutã împotriva familiei. Totodatã, evalueazã, anual sau ori de cate ori este nevoie, activitatea fiecãrei familii, conform dispoziþiilor legale ºi asigura participarea personalului propriu la programe de pregãtire specificã, funcþie de nevoile de formare identificate.
Hotãrârea intrã în vigoare de la 1 ianuarie 2005.
Comentarii articol (0)