a) categoriile de beneficiari: familii monoparentale ale cãror membrii sunt cetãþeni români sau strãini care locuiesc în România;
b) definirea familiei monoparentale, respectiv definirea pãrintelui singur ºi a copiilor;
c) formele de sprijin pentru familia monoparentalã, respectiv instituirea unei noi prestaþii familiale – alocaþia lunarã de susþinere – ºi alte servicii de suport ºi facilitãþi pentru acest tip de familie;
d) condiþiile de acordare a alocaþiei pentru familia monoparentalã ºi anume:
- dovada situaþiei de familie monoparentalã, pe baza actelor justificative ºi a anchetei sociale;
- existenþa unui nivel redus al veniturilor, stabilit în funcþie de dimensiunea familiei, pe baza valorii coºului minim de consum lunar pentru o persoanã, prin aplicarea scalei de echivalenþã, dupã cum urmeazã :- pentru familia cu un copil, coeficientul 1,8;
- pentru familia cu 2 copii, coeficientul 2,5;
- pentru familia cu 3 copii, coeficientul 3,1;
- pentru familia cu 4 ºi mai mulþi copii, coeficientul 3,7.
e) modul de
acordare: alocaþie în sumã fixã, indexabilã, care se acordã lunar, pe o perioadã
determinatã, în raport cu numãrul de copii din familie;
f) situaþiile în care acordarea alocaþiei înceteazã;
g) sursa de finanþare – bugetul de stat alocat Ministerului Muncii ºi
Solidaritãþii Sociale care, prin intermediul direcþiilor generale de muncã ºi
solidaritate socialã teritoriale, transferã sumele necesare în bugetele locale;
h) stabilirea ºi plata drepturilor prin dispoziþii ale primarilor;
i) acordarea serviciilor de suport ºi a altor facilitãþi, altele decât cele
reglementate în prezent pentru familiile în dificultate, fãrã condiþionarea de
nivelul veniturilor, constând în principal în :
- accesul cu prioritate la mãsurile pentru prevenirea ºi combaterea marginalizãrii sociale, în condiþiile legii;
- scutirea sau diminuarea contribuþiei datoratã pentru serviciile acordate în creºe, grãdiniþe ºi alte tipuri de servicii acordate în instituþii de zi sau semirezidenþiale;
- acordarea cu prioritate a serviciilor cantinei de ajutor social;
- accesul cu prioritate în centre de zi pentru copiii de vârstã ºcolarã ºi asigurarea serviciilor de îngrijire de tip rezidenþial sau la domiciliu;
- informare ºi consiliere gratuitã privind drepturile de protecþie ºi asistenþã socialã;
- accesul la o locuinþã corespunzãtoare sau în regim de urgenþã în locuinþe sociale;
- acordarea de cãtre primar de ajutoare în bani sau în naturã familiilor monoparentale care sunt în situaþia de a fi evacuate din locuinþe, precum ºi în alte situaþii stabilite prin hotãrâre a consiliului local;
- asigurarea cu prioritate de cãtre agenþiile judeþene pentru ocuparea forþei de muncã a serviciilor de consiliere ºi mediere a muncii, programelor de iniþiere ºi formare profesionalã, accesul la un loc de muncã adecvat;
- pentru pãrintele singur care lucreazã în baza unui contract individual de muncã sau în baza unui raport de serviciu posibilitatea stabilirii cu acordul angajatorului a unui program individualizat de muncã, în condiþiile legii.
Aceste
mãsuri se stabilesc de serviciul de asistenþã socialã sau compartimentul de
asistenþã socialã de la nivelul consiliilor locale, în funcþie de nevoile
sociale ale persoanelor din familia monoparentalã identificate pe bazã de
anchetã socialã ºi vor fi acordate atât de serviciile descentralizate ale
ministerelor ºi instituþiilor guvernamentale, cât ºi de alte instituþii de
asistenþã socialã publice ºi private.
Susþinerea familiei monoparentale este o mãsurã de incluziune socialã ºi
prin promovarea proiectului de lege propus efectele preconizate ale aplicãrii
mãsurilor de protecþie specialã pentru aceste familii sunt:
- diminuarea sãrãciei în familiile monoparentale;
- atenuarea fenomenului copiii strãzii având în vedere faptul cã, în prezent,
aproximativ 25% dintre aceºtia provin din familii monoparentale;
- diminuarea delincvenþei juvenile;
- scãderea numãrului copiilor instituþionalizaþi ºi implicit reducerea
costurilor sociale ale instituþionalizãrii.
La elaborarea proiectului de lege au fost luate în considerare
prevederile reglementãrilor comunitare ale Cartei Sociale Europene revizuitã,
precum ºi legi sau alte acte normative din þãrile în care se aplicã protecþia
specialã a familiilor monoparentale.
Efortul financiar lunar de la bugetul de stat pentru plata drepturilor de
alocaþie lunarã de susþinere pentru un numãr estimat de 276.678 familii
monoparentale care pot îndeplini condiþiile de eligibilitate, va fi de circa 202
miliarde lei
Dezbatere
publica a proiectul de lege privind protectia sociala a familiei monoparentale
Ministerul Muncii, Solidaritatii Sociale si Familiei a elaborat proiectul
de lege privind protectia sociala a familiei monoparentale, care, începând cu
data de 15 mai 2003, potrivit Legii nr.52/2003 privind transparenta decizionala
în administratia publica, a fost publicat în site-ul propriu, la adresa
www.mmss.ro, împreuna cu expunerea de motive privitoare la necesitatea adoptarii
acestui act normativ.
În conformitate cu art.6 alin. (7) din actul normativ mentionat,
Ministerul Muncii, Solidaritatii Sociale si Familiei organizeaza în data de
vineri, 27 iunie 2003 orele 10 oo , la sediul din str. Dem.I.Dobrescu nr.2, etaj
2, camera 205, dezbaterea publica a proiectul de act normativ, cu urmatoarea
ordine de zi:
—› prezentarea proiectului lege privind protectia sociala a familiei
monoparentale;
—› prezentarea si discutarea observatiilor si propunerilor referitoare la
proiectul mentionat;
La sedinta publica ce va avea loc în cadrul Ministerului Muncii,
Solidaritatii Sociale si Familiei, pentru dezbaterea proiectului de lege privind
protectia sociala a familiei monoparentale, au acces reprezentanti ai
institutiilor publice, organizatiilor civice, sindicatelor, patronatelor, precum
si alte persoane interesate
Comentarii articol (0)