COM(2006) 760 final — 2006/0253 (CNS)
(2007/C 161/04)
La 16 ianuarie 2007, Consiliul, in conformitate cu articolul 262 din Tratatul de instituire a Comunitatii Europene, a hotarat sa consulte Comitetul Economic si Social cu privire la propunerea sus-menþionata.
Sectiunea pentru uniunea economica si monetara si coeziune economica si sociala, insarcinata cu pregatirea lucrarilor Comitetului pe aceasta tema, si-a adoptat avizul la 23 februarie 2007. Raportor: dl BURANI.
In cea de-a 434-a sesiune plenara, care a avut loc la 14 martie 2007, Comitetul Economic si Social European a adoptat prezentul aviz cu 159 voturi pentru si 6 abtineri.
1. Expunere de motive
1.1 Propunerea examinata se refera la versiunea reformata a Directivei 69/335/CEE a Consiliului privind impozitarea aporturilor de capital in intreprinderi, care a fost modificata de mai multe ori. Aceasta directiva, al carei obiectiv initial era sa armonizeze sistemele fiscale si sa impiedice statele membre sa creeze sau sa aplice alte impozite similare, a fost modificata, cu diferite ocazii, pana in 1985, cand Directiva 85/303/CEE a recunoscut ca impozitul pe aportul de capital ar trebui eliminat in totalitate, date fiind efectele lui economice defavorabile asupra intreprinderilor.
1.2 Cu toate acestea, pierderea de venituri fiscale la care ar duce eliminarea impozitului a fost considerata inacceptabila de catre unele state membre; prin urmare, directiva din 1985 a trebuit sa acorde o derogare, recunoscand statelor membre posibilitatea de a scuti tranzactiile de impozitul pe aportul de capital sau de a aplica o rata de impozitare unica, care sa nu depaseasca 1 %.
1.3 Acest principiu ramane bineinteles valabil in propunerea de directiva examinata, care consta intr-o simpla reformare a textelor precedente; Comitetul nu poate decat sa ia act de aceasta si sa-si dea acordul. Cu toate acestea, raportul Comisiei da nastere unor observatii pe care Consiliul le-ar putea lua in considerare in vederea unor initiative ulterioare.
2. Concluzii si recomandari
2.1 Majoritatea celor 25 de state membre au dat curs recomandarii Consiliului din 1985, eliminand in totalitate impozitul; in prezent, doar sapte state membre il mai aplica: Polonia si Portugalia, cu o rata de impozitare de cel mult 0,50 %; Cipru, cu 0,60 %; Grecia, Spania, Luxemburg si Austria, cu o rata integrala de 1 %. Neconcordanta respectiva constituie un obstacol in crearea unui nivel egal de tratament al intreprinderilor europene, aceasta fiind una din conditiile necesare pentru buna functionare a pietei unice. Faptul ca in domeniul fiscal exista inca multe alte neconcordante si obstacole nu trebuie sa fie o scuza pentru a renunta la eliminarea in totalitate a acestui impozit.
2.2 Ar fi util ca statele membre care beneficiaza inca de derogare sa compare avantajele derivate din veniturile fiscale cu pierderea probabila (si intr-o oarecare masura calculabila) de investitii din alte tari comunitare sau din tari terte, descurajate de o impozitare disparuta aproape de peste tot. CESE considera ca renuntarea la derogare ar reprezenta un avantaj pentru partile interesate si un pas inainte in buna functionare a pietei unice in ansamblu.
2.3 CESE ar dori, de asemenea, sa atraga atentia asupra unei practici adoptate de unele state membre, prin care se introduc noi forme de impozitare dupa eliminarea acestui impozit, care este astfel inlocuit pe ascuns. Comisia a intervenit in unele cazuri si a initiat o procedura privind incalcarea dreptului comunitar, dar nu este exclus sa existe si alte situatii de acest tip, care nu au fost inca identificate. Vigilenta partenerilor sociali ar putea contribui la eliminarea acestora.
Bruxelles, 14 martie 2007.
Presedintele
Comitetului Economic si Social European
Dimitris Dimitriadis
Nota AvocatNet:
Numai legislatia europeana din editia printata a Jurnalului Oficial al Uniunii Europene poate fi considerata autentica.
Comentarii articol (0)