In aplicarea Regulamentului Consiliului (CEE) nr. 2.913/1992 din
12 octombrie 1992 de instituire a Codului vamal comunitar si a Regulamentului Comisiei (CEE) nr. 2.454/1993 din 2 iulie 1993 de instituire a dispozitiilor de aplicare a Codului vamal comunitar, cu modificarile si completarile ulterioare,
in temeiul art. 5 alin. (3) din Hotararea Guvernului nr. 532/2007 privind organizarea si functionarea Autoritatii Nationale a Vamilor,
vicepresedintele Agentiei Nationale de Administrare Fiscala emite urmatorul ordin:
Art. 1. — Se aproba Normele privind transferul de marfuri sub acoperirea unui regim economic, prevazute in anexa care face parte integranta din prezentul ordin.
Art. 2. — Prezentul ordin se publica in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.
Vicepresedintele Agentiei Nationale de Administrare Fiscala,
Gelu tefan Diaconu
Bucuresti, 30 august 2007.
Nr. 7.788
ANEXA
N O R M E
privind transferul de marfuri sub acoperirea unui regim economic
CAPITOLUL I
Dispozitii generale
Art. 1. — In sensul prezentelor norme, prin transfer se intelege circulatia pe teritoriul vamal comunitar, sub acoperirea unui regim vamal economic, a marfurilor in aceeasi stare, a marfurilor in curs de transformare sau a produselor compensatoare. Circulatia acestor marfuri se efectueaza fara incheierea regimului economic sub care au fost plasate.
Art. 2. — (1) Transferul marfurilor sub acoperirea unui regim vamal economic este conditionat de constituirea unei garantii;
aceasta garantie este cea corespunzatoare regimului.
(2) In cazul operatiunilor care beneficiaza de scutire de la obligatia garantarii datoriei vamale, transferul marfurilor beneficiaza de aceeasi facilitate.
(3) In aplicarea art. 94 alin. (5) din Regulamentul Consiliului (CEE) nr. 2.913/1992 din 12 octombrie 1992 de instituire a
Codului vamal comunitar si a art. 514 din Regulamentul Comisiei (CEE) nr. 2.454/1993 din 2 iulie 1993 de instituire a dispozitiilor de aplicare a Codului vamal comunitar, cu modificarile si completarile ulterioare, pentru marfurile cu risc
ridicat de frauda prevazute in anexa 44 C la Regulamentul Comisiei (CEE) nr. 2.454/1993 dispozitiile alin. (2) nu se aplica.
In acest caz garantia instituita se determina pe baza criteriilor echivalente cu cele utilizate in cazul tranzitului comunitar.
CAPITOLUL II
Conditii prealabile de transfer
Art. 3. — (1) Procedura de transfer acopera mai multe situatii de circulatie a marfurilor, descrise in cele ce urmeaza.
(2) Procedura de transfer reprezinta o alternativa la obligatia
utilizarii regimului de tranzit comunitar.
(3) Cand operatorul economic nu are bonitate, marfurile fac parte din categoria celor sensibile din punct de vedere economic
sau masurile de control ce ar trebui instituite sunt disproportionate in raport cu importanta economica a operatiunii, autoritatea vamala poate refuza transferul.
(4) Procedura de transfer este inscrisa in autorizatia de utilizare a regimului vamal economic si presupune tinerea de catre titular a evidentelor aferente regimului.
(5) Procedura de transfer nu poate fi utilizata cand locul de plecare a marfurilor sau cel de destinatie este un antrepozit de
tip B.
Art. 4. — In cazul marfurilor cu risc ridicat de frauda mentionate la art. 2, transferul se poate face numai daca titularul
sau titularii regimului, dupa caz, indeplinesc urmatoarele conditii suplimentare:
a) sunt stabiliti pe teritoriul Comunitatii;
b) evidentele tinute de agentul economic pentru controlul regimului cuprind in mod minimal urmatoarele informatii: data si
numarul declaratiei de plasare sub regim, denumirea transportatorului, cuantumul drepturilor de import si altor taxe, dupa caz, ce fac obiectul garantarii sau scutirii de la garantare, data de prezentare a marfurilor la locul de destinatie, cantitatea de marfa ce a ramas de transferat pana la definitivarea transferului intregii cantitati; la aceste evidente se pastreaza copiile documentelor de transport.
Art. 5. — In cazul regimului de admitere temporara sunt aplicabile urmatoarele dispozitii particulare:
a) nu este necesara tinerea evidentelor aferente regimului;
b) transferurile in cadrul unei autorizatii unice, cu locuri de utilizare in mai multe state membre, se fac pe baza fisei de informatii INF 6;
c) transferul marfurilor cu risc ridicat de frauda prevazute in anexa 44 C la Regulamentul Comisiei (CEE) nr. 2.454/1993.
#PAGEBREAK#
CAPITOLUL III
Cazuri si modalitati de transfer
A. Transferul in cadrul aceleiasi autorizatii
Art. 6. — Transferul marfurilor intre diferite locuri prevazute in cadrul aceleiasi autorizatii a unui regim vamal economic se
efectueaza fara formalitati vamale, cu conditia inscrierii regimului in evidente si justificarea statutului marfurilor.
Exemplul 1: Transferul marfurilor de import intre o fabrica din Brasov si o fabrica din Madrid.
Exemplul 2: Transferul unor magnetoscoape intre antrepozitul din Constanta si cel din Timisoara.
Art. 7. — (1) Transferul marfurilor intre biroul de plasare sub regim si locurile de stocare, utilizare sau transformare ale titularului de regim sau ale unuia dintre operatorii mentionati in autorizatie se efectueaza sub acoperirea declaratiei de plasare
sub regim.
(2) In aceste cazuri marfurile sunt insotite de:
a) un exemplar al documentului administrativ unic, cand plasarea sub regim s-a efectuat in procedura normala;
b) un exemplar al declaratiei incomplete, al documentului comercial sau un extras din evidente care sa ateste plasarea
marfurilor sub regim, in cazul in care a fost autorizata o procedura simplificata, conform art. 76 din Regulamentul Consiliului (CEE) nr. 2.913/1992.
Exemplul 1: Transferul de incaltaminte plasata sub regimul de antrepozitare vamala la Craiova si la Pitesti, in vederea depozitarii la Cluj.
Exemplul 2: Transferul de echipamente medicale plasate sub regimul de perfectionare activa la Bucuresti, in vederea repararii
la Sibiu.
Exemplul 3: Transferul unei masini plasate sub regimul de admitere temporara la Bucuresti, in vederea supunerii la probe de incercare la Paris.
Art. 8. — (1) Transferul marfurilor sau al produselor compensatoare intre locurile in care se intocmesc formalitatile de reexport si biroul de iesire din teritoriul vamal al Comunitatii se face cu incheierea regimului vamal, la parasirea teritoriului
vamal al Comunitatii.
(2) Dovada iesirii marfurilor din Comunitate consta in viza biroului vamal de iesire efectiva din Comunitate, aplicata pe exemplarul nr. 3 din declaratia de reexport; exemplarul nr. 3 al declaratiei se pastreaza la evidentele regimului. Numarul si data
declaratiei vamale avizate de biroul vamal de iesire sunt mentionate in decontul de justificare a regimului.
(3) Prin derogare de la prevederile alin. (2), la cererea justificata a titularului de regim, biroul vamal de iesire din Comunitate poate aplica viza de iesire pe un alt document, cum este un document comercial.
(4) In cazuri exceptionale, cand exemplarul 3 al declaratiei vamale sau un alt document care il inlocuieste nu a fost vizat de
biroul vamal de iesire din Comunitate, biroul de supraveghere a regimului poate accepta probe care atesta, fara dubii, realitatea iesirii marfurilor din teritoriul vamal al Comunitatii si care contin mentiuni necesare identificarii marfurilor in cauza; aceste probe pot consta in documente ce atesta efectuarea de formalitati vamale de intrare in tari terte.
(5) Reexportul marfurilor cu risc ridicat de frauda, prevazute in anexa 44 C la Regulamentul Comisiei (CEE) nr. 2.454/1993,
pe baza exemplarului 3 al declaratiei vamale, necesita o procedura asiguratorie pentru a garanta iesirea efectiva a acestor marfuri din teritoriul Comunitatii, constand in masuri suplimentare, cum sunt intocmirea unui document de tranzit T1/TIR, aplicarea de sigilii sau fixarea de itinerare obligatorii.
Exemplul 1: Un operator economic reexporta vehicule obtinute in regim de perfectionare activa. Acesta efectueaza
formalitatile de export la biroul din Oradea, cel mai apropiat de fabrica sa. Vehiculele parasesc Comunitatea prin portul
Hamburg. Circulatia vehiculelor intre Oradea si acest port se efectueaza sub acoperirea regimului de perfectionare activa.
Exemplul 2: In vederea incheierii regimului de antrepozit, un operator economic reexporta calculatoare prin portul din
Constanta. Acesta intocmeste formalitatile de reexport la biroul vamal cel mai apropiat de locul sau de depozitare din Bucuresti.
Circulatia calculatoarelor intre Bucuresti si Constanta se efectueaza sub acoperirea regimului de antrepozitare vamala.
Art. 9. — In situatia in care marfurile aflate intr-un regim vamal economic au ca destinatie o tara terta din Asociatia
Europeana a Liberului Schimb (AELS), scoaterea marfurilor de pe teritoriul vamal al Comunitatii se poate efectua dupa cum
urmeaza:
a) prin utilizarea procedurii de transfer, cu efectuarea formalitatilor vamale de reexport, caz in care operatorii au obligatia de a solicita un alt regim vamal la intrarea in tara terta respectiva; sau
b) prin utilizarea regimului de tranzit comunitar extern (T1) aplicabil intre locul de plecare din interiorul teritoriului vamal
comunitar si locul de sosire in tarile AELS, cu efectuarea formalitatilor vamale de reexport.
B. Transferul intre 2 titulari de autorizatie
Art. 10. — (1) Autoritatea vamala aproba transferul marfurilor sau produselor compensatoare intre 2 titulari de autorizatie,
beneficiari ai aceluiasi regim vamal economic sau a doua regimuri diferite, numai cand cel de-al doilea titular foloseste
procedura simplificata de vamuire la domiciliu pentru plasarea sub regim a marfurilor ce i-au fost transferate. Transferul nu se
aplica in cazul regimului de admitere temporara.
(2) Informarea biroului de destinatie si inscrierea marfurilor sau a produselor compensatoare in evidente se efectueaza de
cel de al doilea titular, in momentul sosirii marfurilor sau a produselor compensatoare; din acest moment, obligatiile si
responsabilitatile primului titular in ceea ce priveste marfa si regimul vamal sunt transferate celui de-al doilea titular.
(3) Transferul marfurilor sau al produselor compensatoare intre 2 titulari de autorizatie, beneficiari ai aceluiasi regim vamal
economic sau a doua regimuri diferite, se poate efectua conform procedurii standard sau procedurii simplificate prevazute in
anexa 68 la Regulamentul Comisiei (CEE) nr. 2.454/1993.
(4) Optiunea privind transferul marfurilor cu utilizarea procedurii standard sau a procedurii simplificate, dupa caz, este
mentionata expres in fiecare autorizatie.
(5) Procedura standard, prin utilizarea a 3 exemplare din documentul administrativ unic, se solicita de titular, la plecare,
cand acesta intretine legaturi comerciale ocazionale cu cel de-al doilea titular si are, in consecinta, informatii restranse privind
procedurile vamale aplicabile de catre destinatar.
(6) Procedura simplificata, prin utilizarea a doua exemplare din documentul administrativ unic sau a unui alt document ori
metode, se solicita de titular, la plecare, cand acesta intretine legaturi comerciale frecvente cu cel de-al doilea titular, cum este
cazul societatilor ce apartin aceluiasi grup sau parteneriat, pe baza unui contract, si are, in consecinta, informatii detaliate
privind procedurile vamale aplicabile de catre destinatar.
Exemplul 1: Transferul de produse compensatoare obtinute pe baza autorizatiei de perfectionare activa emise societatii Y
din Budapesta catre un antrepozit vamal, altul decat cel de tip B, emis societatii Z din Bucuresti.
Exemplul 2: Transferul unui produs compensator obtinut in urma unei operatiuni de perfectionare activa de la societatea X din Cluj catre societatea Y din Barcelona pentru a fi plasate sub regimul de perfectionare activa.
CAPITOLUL IV
Dispozitii finale
Art. 11. — Dispozitiile prezentelor norme se completeaza cu prevederile Regulamentului Consiliului (CEE) nr. 2.913/1992,
ale Regulamentului Comisiei (CEE) nr. 2.454/1993, ale Legii nr. 86/2006 privind Codul vamal al Romaniei si ale Hotararii
Guvernului nr. 707/2006 pentru aprobarea Regulamentului de aplicare a Codului vamal al Romaniei, cu completarile ulterioare.
Comentarii articol (0)