In acest articol voi face o scurta incursiune in lumea motivarii non-financiare. Vei avea ocazia sa intelegi si sa constientizezi ca motivarea non-financiara reprezinta o alternativa viabila si complementara totodata atunci cand vine vorba de motivarea angajatilor!
Modalitatile prin care un angajator arata ca ii pasa de angajatul lui
Relatia dintre angajat si angajator constituie un factor de maxima motivare pentru angajat. Nu ne referim aici neaparat la prietenie ci in primul rand la recunoasterea meritelor atunci cand este cazul. Angajatul vrea sa fie apreciat, vrea sa vada ca cineva observa progresele sale, astfel ca recunoasterea, de preferat publica, meritelor sale conteaza enorm. Astfel, angajatul va fi mult mai motivat, mult mai eficient, mult mai performant! Si sincer acest lucru nu costa nimic, e vorba doar de un minut din viata angajatorului odata pe saptamana.
In plus angajatorul poate arata ca-i pasa de un angajat cerandu-i parerea in anumite probleme. Acest lucru este benefic nu numai pentru angajat ci si pentru angajator, care are ocazia sa priveasca problema din mai multe punct de vedere. Cerandu-i parerea angajatului sau angajatilor acestia vor simti ca fac parte dintr-o comunitate in care au si ei un cuvant de spus contribuind astfel la dezvoltarea companiei!
Motivarea financiara si cea non-financiara sunt criterii la fel de importante pentru a decide in privinta unui loc de munca
Motivarea non-financiara a inceput sa fie prezenta si in Romania, insa foarte putin. Stim insa din experienta noastra ca acolo unde ea este aplicata functioneaza. A merge doar pe motivare financiara reprezinta o greseala majora din partea unui angajator , intrucat nu poate marii salariile in fiecare luna. Un indicator clar al motivarii non-financiare poate fi observat atunci cand unui angajat i se face o oferta salariala de catre o companie concurenta. Cu toate acestea angajatul refuza intrucat spune el: „ma simt bine la actualul loc de munca”. Fiecare angajator investeste in pregatirea angajatului lui, daca el insa nu va avea grija non-financiar de angajatului lui, acesta la prima ocazie va merge la o alta companie unde va folosi toata experienta acumulata anterior! La o simpla cautare pe un site online de joburi, vedem cereri de munca de la oameni angajati. Acestia isi cauta un alt loc de munca, explicatia e simpla: acesta este demotivat fie financiar fie non-financiar, fie ambele dintre ele!
In ce consta motivarea non-financiara?
Motivarea non-financiara inseamna stimularea angajatului sa lucreze mai bine, mai mult, mai eficient, cu drag, cu tragere de inima, fara sa fie vorba la mijloc de stimulente financiare!
Motivarea non-financiara a angajatului este una dintre responsabilitatile angajatorului sau este un plus?
Motivarea non-financiara reprezinta atat o responsabilitate cat si un plus din partea angajatorului. Responsabilitatea este data de profesionalismul companiei si de viziunea acesteia! Daca vrei performanta, daca vrei rezultate, atunci ai si responsabilitatea de a motiva financiar. Categoric, a duce o politica de motivare non-financiara, va reprezenta un plus la sfarsitul anului atunci cand vei privi la profitul companiei! Extreme training chiar pregateste un training in acest sens, training care se adreseaza angajatorilor ce vor sa aplice instrumente performante in domeniul Resurselor umane! Totodata te poti numara printre acele companii pentru care „merita sa lucrezi”. Formandu-ti acest renume, vei atrage mult mai multi potentiali angajati performanti din piata muncii! Acestia te vor cauta pentru ca au aflat ca la tine e „mai bine”!
Motivarea nonfinanciara si fidelizarea
Poti fideliza un angajat daca duci o politica de motivare nonfinanciara! Trebuie sa recunoastem ca motivarea financiara nu reprezinta totul, insa este foarte importanta, aceasta fiind cea care poate face diferenta intre tine ca angajator si competitorii tai!
Cum aplicam motivarea non-financiara?
Instrumente ale motivarii nonfinanciare sunt multiple! O scurta trecere in revista a acestora atat privite din partea angajatului cat si angajatorului ar fi: prezenta unui set de reguli foarte clare, premierea meritelor deosebite, respectarea angajatilor, sefului sa-i pese de oamenii sai ca persoane, nu numai ca angajati, sedinte eficiente, sarbatorirea zilei de nastere a angajatilor, interes pentru crearea si mentinerea unei atmosfere colegiale intre angajati, pentru respectul intre angajati. Seful trebuie sa trateze in mod corect angajatii, sa repartizeze clar sarcinile, sa fixeze obiective realiste, sa aplice masuri stimulative, sa acorde incredere angajatilor, sa nu-i minta.
Existenta unui sistem de promovare transparent la care orice angajat poate avea acces este un punct foarte important. Ca angajat sa ai posibilitatea sa inveti lucruri noi, sa fii apreciat pentru ceea ce faci, sa fii criticat doar cu motiv intemeiat, sa stii clar ce sarcini ai de indeplinit, sa ai un nivel de autoritate satisfacator, sa existe un sistem salarial transparent, sa-ti fie ascultate parerile, sa ai colegi care-si fac treaba bine.
Sunt motivarea financiara si cea non-financiara un mod de a atinge performanta
Cand vorbim de motivare financiara si non-financiara vorbim automat si de performanta! Acesta este si scopul motivarii, anume de a atinge performanta! Motivarea non-financiara iti poate optimiza afacerea! O atentie marita asupra acestor factori motivatori duce la performanta, duce la un profit mai mare! Performanta insemna atat calitatea buna cat si volum mare de munca, insemna pastrarea clientilor vechi si castigarea altora noi, sau poate insemna pur si simplu multumirea clientilor. Un indicator ferm al performantei este dat de raportul costuri-beneficii. Cu cat avem un raport mai bun cu atat inseamna ca avem de-a face cu performanta. Performanta este un concept foarte apreciat de Extreme Training, avand chiar un motto in acest sens: Furnizor de performanta!
In plus, capacitatea intelectuala a oricarui angajat se dezvolta atunci cand este motivat non-financiar. Si motivarea financiara contribuie la dezvoltarea angajatului intrucat il pune pe acesta in situatia de a furniza performanta. Un indicator al dezvoltarii acestuia este dat de volumul si calitatea muncii unui angajat in aceeasi unitate de timp. Dezvoltarea intelectuala vine din multi-taskurile pe care le are de rezolvat in acelasi timp, eficienta si rapiditatea cu care acesta rezolva sarcinile. Totodata vom sti daca un angajat si-a dezvoltat capacitatile intelectuale daca el identifica solutii inovative mai eficiente si vine totodata cu propuneri care imbunatatesc eficienta si performanta in companie!
Politica de construire a motivarii non-financiare
Politica de motivare non-financiara in cadrul fiecarei companii revinde departamentului de resurse umane sau managerului! Aceasta nu este una standard, ea trebuie adaptata si ajustata la nevoile companiei si la obiectivele de dezvoltare a acesteia. Politica de motivare non-financiara pleaca de la simplul considerent anume, preocuparea in acest sens si punerea in aplicare a factorilor mentionati mai sus!
Care este realitatea concreta din Romania privind motivarea non-financiara
Extreme Training a lansat un studiu printre angajatii romani. Consideram ca trebuie sa avem o viziune mai exacta asupra factorilor motivatori raportati la piata muncii din Romania. Studiul deocamdata este in desfasurare, pana acum avand aproape 500 respondenti. Rezultatele vor fi publicate de indata ce studiul va fi finalizat si vor fi urmate de un training in care participatii vor invata cum sa foloseasca datele obtinute in construirea politicii motivationale in cadrul companiilor lor!
Sper ca ai avut ocazia sa afli lucruri utile si interesante! Daca vrei sa fii competitiv pe piata fortei de munca va trebui sa acorzi o atentie sporita acestui instrument performant, numit motivare non financiara!
Articol scris de Marian Rujoiu,
Trainer. Coach. Manager.
Extreme Training, www.traininguri.ro
Comentarii articol (0)