Fragment extras din "Ghidul trainerului", Editura Irecson. Pentru achizitionarea cartii va invitam in Magazinul AvocatNet.ro
"TRAINERUL - reprezinta orice persoana care formeaza aptitudini si/sau deprinderi prin intermediul unui proces de educatie. In cadrul general al procesului de training, in functie de nivelul de pregatire urmarit, trainerul poate indeplini - simultan si sistematic - mai multe roluri, si anume :
a) educator - persoana care educa copii, tineretul (in scoli), profesor, invatator sau persoana care dispune de o pregatire speciala si care se ocupa de educatia copiilor prescolari (in camine si in gradinite);
b) instructor - persoana competenta care ii instruieste pe altii;
c) profesor - persoana cu o pregatire speciala intr-un anumit domeniu de activitate si care preda o materie de invatamant in scoala. Prin generalizare, profesorul reprezinta persoana care indruma, educa, invata pe cineva;
d) pedagog - persoana cu pregatire speciala, care se ocupa, teoretic si practic, cu munca didactica si cea educativa. Aceasta reprezinta persoana care supravegheaza si ii ajuta pe elevi la pregatirea lectiilor in anumite scoli sau internate.
Comunicarea poate fi, uneori, dificila in cadrul grupurilor de cursanti. De aceea, trainerii trebuie sa acorde o atentie deosebita impresiei pe care o produc.
Elementele de organizare a cadrului de training (sala de seminar, dispunerea sa, localizarea tablei si a scaunelor, pozitia animatorului) favorizeaza sau defavorizeaza crearea anumitor retelele de comunicare dintre cursanti si intre acestia si trainer.
Comunicarea este o arta: trebuie sa stim cum sa ne cunoastem interlocutorii; este necesar sa identificam interesele si motivatiile lor; este util sa intelegem ce anume a fost receptionat efectiv din mesajul pe care l-am transmis si sa nu ne incredem in eficacitatea garantata si imediata a mesajului. De aceea, trainerul trebuie sa cunoasca si sa aplice, in cadrul procesului de training, tehnicile de comunicare cele mai adecvate cursantilor si contextului sau situatiei pedagogice, respectiv: ascultarea, intrebarile, relansarile, reformularile, rezumatele.
A sti sa exprimi, sa asculti, sa intelegi, sa intrebi, sa reformulezi, sa-ti modifici mesajul pentru a-l adapta la interlocutor in cadrul unui grup solicita din partea trainerului o anumita experienta si cunostinte in domeniul comunicarii.
Putem sa stim sau nu sa ne adaptam. Nu e suficient sa stim... este necesar sa stim sa transmitem un mesaj. Nu este suficient sa vorbim... trebuie sa ne facem intelesi. Pentru un trainer care doreste sa transmita un mesaj este important sa stie sa-si „vanda" ideile. De aceea, comunicarea presupune utilizarea simultana si sistematica a :
- tehnicilor de exprimare (sa stim sa ne exprimam);
- capacitatii de a asculta (sa stim sa anticipam nevoile);
- capacitatii de adaptare (sa stim sa ne facem intelesi)."
Autori : Doru Curteanu, Iulia Chivu, Ion Popa
Pentru a afla mai multe despre analiza nevoilor de training, planificarea interventiei, metode de formare, evaluarea programelor si instrumente de lucru va invitam sa comandati cartea "Ghidul trainerului".
Comentarii articol (0)