Consiliul Comunitatilor Europene,
avand in vedere Tratatul de instituire a Comunitatii Economice Europene si, in special, articolul 49, articolul 57 alineatul (1) si articolul 66 ale acestuia,
avand in vedere propunerea Comisiei [1],
in cooperare cu Parlamentul European [2],
avand in vedere avizul Comitetului Economic si Social [3],
intrucat, in temeiul articolului 3 litera (c) din tratat, eliminarea, intre statele membre, a obstacolelor in calea liberei circulatii a persoanelor si serviciilor constituie unul dintre obiectivele Comunitatii; intrucat, pentru resortisantii statelor membre, aceasta presupune, in special, posibilitatea exercitarii unei profesii, in mod independent sau ca salariat, in alt stat membru decat cel in care a fost obtinuta calificarea profesionala;
intrucat dispozitiile care au fost adoptate pana in prezent de Consiliu si in temeiul carora statele membre recunosc reciproc, in scopuri profesionale, diplomele de invatamant superior eliberate pe teritoriul lor privesc un numar redus de profesii; intrucat nivelul si durata formarii, care au conditionat accesul la aceste profesii, au fost reglementate in mod analog in toate statele membre sau au facut obiectul armonizarii minime necesare pentru stabilirea unor sisteme sectoriale de recunoastere reciproca a diplomelor;
intrucat, pentru a raspunde rapid asteptarilor cetatenilor europeni care detin diplome de invatamant superior acordate pentru formari profesionale si eliberate intr-un alt stat membru decat cel in care doresc sa-si exercite profesia, se impune punerea in aplicare a unei alte metode de recunoastere a diplomelor, astfel incat sa faciliteze cetatenilor respectivi exercitarea tuturor activitatilor profesionale care corespund intr-un stat membru gazda unei formari postliceale, daca poseda astfel de diplome care ii pregatesc pentru astfel de activitati, diplome acordate dupa un ciclu de studii cu durata minima de trei ani si eliberate intr-un alt stat membru;
intrucat acest obiectiv poate fi atins prin introducerea unui sistem general de recunoastere a diplomelor de invatamant superior acordate pentru formare profesionala cu durata minima de trei ani;
intrucat, in cazul profesiilor pentru a caror exercitare Comunitatea nu a stabilit nivelul minim de calificare necesara, statele membre isi rezerva dreptul de a stabili acest nivel, cu scopul de a garanta calitatea muncii depuse pe teritoriul lor; intrucat, totusi, statele membre nu pot, fara sa incalce obligatiile inscrise la articolul 5 din tratat, sa impuna unui resortisant dintr-un stat membru sa obtina acele calificari pe care, in general, le stabilesc in cazul diplomelor eliberate in cadrul sistemului lor national de invatamant, daca persoana respectiva a obtinut deja toate sau o parte dintre calificari in alt stat membru; intrucat, in consecinta, orice stat membru gazda unde o profesie este reglementata, trebuie sa tina cont de calificarile obtinute in alt stat membru si sa verifice daca aceste calificari corespund celor pe care le cere statul respectiv;
intrucat o colaborare intre statele membre poate facilita respectarea acestor obligatii; intrucat, in acest scop, se impune stabilirea unor mijloace de organizare ale unei asemenea colaborari;
intrucat se impune ca notiunea de activitate profesionala reglementata sa fie definita avandu-se in vedere diferitele realitati sociologice nationale; intrucat notiunea ar trebui sa se refere nu numai la o activitate profesionala al carei acces este conditionat, intr-un stat membru, de detinerea unei diplome, dar si la activitatile profesionale al caror acces nu este limitat, daca sunt practicate pe baza unui titlu profesional destinat celor care detin anumite calificari; intrucat asociatiile profesionale sau organizatiile care confera aceste titluri membrilor lor si care sunt recunoscute de autoritatile publice nu pot invoca statutul lor privat pentru a se sustrage aplicarii sistemului prevazut de prezenta directiva;
intrucat este, de asemenea, necesar sa se stabileasca caracteristicile experientei profesionale sau stagiului de adaptare pe care statul membru gazda poate sa le solicite persoanei respective, pe langa diploma de invatamant superior, in cazul in care calificarile persoanei nu corespund celor prevazute de dispozitiile la nivel national;
intrucat o proba de aptitudini poate fi introdusa in locul perioadei de adaptare, intrucat obiectivul celor doua este imbunatatirea situatiei actuale privind recunoasterea reciproca a diplomelor intre statele membre si deci facilitarea liberei circulatii a persoanelor in cadrul Comunitatii; intrucat rolul lor este sa evalueze aptitudinile migrantului, persoana deja formata profesional intr-un alt stat membru, de adaptare la noul mediu profesional; intrucat, din punctul de vedere al migrantului, o proba de aptitudine are avantajul ca reduce durata perioadei de adaptare, intrucat, in principiu, migrantul este cel care trebuie sa aleaga intre perioada de adaptare si proba de aptitudine; intrucat totusi natura anumitor profesii permite statelor membre sa impuna, in anumite conditii, perioada de adaptare sau proba de aptitudine; intrucat, in special, diferentele intre sistemele juridice ale statelor membre, chiar daca variaza ca importanta de la un stat la altul, justifica dispozitiile particulare, deoarece educatia si formarea atestate de o diploma, un certificat sau alte titluri intr-un domeniu al dreptului statului membru gazda nu acopera, ca regula generala, cunostintele juridice cerute de statul membru gazda in domeniul juridic respectiv;
intrucat sistemul general de recunoastere a diplomelor de invatamant superior nu are ca scop nici modificarea normelor profesionale, inclusiv a normelor de etica profesionala, care se aplica in cazul oricarei persoane care isi exerseaza profesia pe teritoriul unui stat membru, si nici sustragerea migrantilor de la aplicarea acestor reguli; intrucat sistemul stabileste masurile necesare pentru ca migrantii sa respecte normele profesionale ale statului membru gazda;
intrucat dispozitiile articolului 49, articolului 57 alineatul (1) si articolului 66 din tratat atribuie Comunitatii competente in vederea adoptarii dispozitiilor necesare stabilirii si functionarii unui astfel de sistem;
intrucat sistemul general de recunoastere a diplomelor de invatamant superior nu aduce atingere dispozitiilor articolului 48 alineatul 4 si ale articolului 55 din tratat;
intrucat un astfel de sistem, consolidand dreptul cetateanului european de a-si folosi cunostintele sale profesionale in orice stat membru, extinde si, in acelasi timp, intareste dreptul cetateanului de a obtine asemenea cunostinte oriunde doreste;
intrucat acest sistem trebuie sa faca obiectul, dupa o anumita perioada de aplicare, unei evaluari a eficientei functionarii sale, pentru a determina, in special, modalitatile de imbunatatire sau de extindere a domeniului sau de aplicare,
ADOPTA PREZENTA DIRECTIVA:
Articolul 1
In sensul prezentei directive:
(a) prin diploma se intelege orice diploma, certificat sau alt titlu de calificare oficiala sau ansamblu de astfel de diplome, certificate sau alte titluri:
- care au fost eliberate de o autoritate competenta dintr-un stat membru, desemnata in conformitate cu actele cu putere de lege sau actele administrative ale statului membru respectiv;
- din care rezulta ca titularul a urmat cu succes un ciclu de studii postliceale cu o durata minima de trei ani sau cu o durata echivalenta la fara frecventa, in cadrul unei universitati sau altei institutii de invatamant superior sau altei institutii cu un nivel similar si, daca este cazul, ca el a urmat cu succes o formare profesionala ceruta pe langa un ciclu de studii postliceale;
- care arata ca titularul are calificarea profesionala ceruta care ii permite accesul la o profesie reglementata in statul membru respectiv sau exercitarea respectivei profesii,
daca educatia si formarea atestate de aceasta diploma, certificat sau alt titlu de calificare oficiala au fost obtinute in special in Comunitate sau daca titularul are o experienta profesionala de trei ani atestata de statul membru care recunoaste o diploma, un certificat sau alt titlu eliberat de o tara terta.
In sensul primului paragraf, se considera diplome urmatoarele titluri: orice diploma, certificat sau alt titlu de calificare oficiala sau un ansamblu de astfel de diplome, certificate sau alte titluri acordate de o autoritate competenta dintr-un stat membru numai pe baza unei pregatiri dobandite in cadrul Comunitatii si recunoscute de autoritatea competenta din acel stat membru ca avand un nivel echivalent si numai daca confera aceleasi drepturi de acces la o profesie reglementata in acel stat membru;
(b) prin stat membru gazda se intelege orice stat membru in care un resortisant solicita exercitarea unei profesii reglementate in statul membru respectiv, cu exceptia statului in care a obtinut diploma sau si-a exercitat, pentru prima oara, profesia respectiva;
(c) prin profesie reglementata se intelege activitatea profesionala reglementata sau ansamblul activitatilor care constituie aceasta profesie intr-un stat membru;
(d) prin activitate profesionala reglementata se intelege activitatea profesionala al carei acces sau exercitare intr-un stat membru sunt conditionate, direct sau indirect, prin acte cu putere de lege sau acte administrative, de detinere a unei diplome. De asemenea, sunt considerate modalitati de exercitare a unei activitati profesionale reglementate urmatoarele:
- exercitarea unei activitati cu titlu profesional in masura in care detinerea acestui titlu este rezervata doar titularilor unei diplome stabilite prin acte cu putere de lege sau acte administrative;
- exercitarea unei activitati profesionale in domeniul sanatatii in masura in care remunerarea si rambursarea acestei activitati este conditionata, potrivit regimului national de asistenta sociala, de detinerea unei diplome.
In cazul in care dispozitiile primului paragraf nu sunt aplicabile, o activitate profesionala poate fi considerata ca fiind reglementata cu conditia sa fie exercitata de membrii unei asociatii sau organizatii care are ca obiectiv promovarea si mentinerea unui nivel ridicat in respectivul domeniu profesional si care, in vederea realizarii acestui obiectiv, beneficiaza de recunoasterea, sub o forma specifica, de catre un stat membru si:
- elibereaza o diploma membrilor sai;
- ii supune unor reguli de conduita profesionala impuse de catre aceasta;
- le confera dreptul de a se folosi de titlul si de statutul pe care aceasta diploma le ofera.
In anexa este prevazuta o lista neexhaustiva a organizatiilor sau asociatiilor care indeplinesc, in momentul adoptarii prezentei directive, conditiile mentionate la al doilea paragraf. De fiecare data cand un stat membru acorda recunoasterea respectiva unei organizatii sau unei asociatii, acest stat membru informeaza Comisia, care publica aceasta informatie in Jurnalul Oficial al Comunitatilor Europene;
(e) prin experienta profesionala se intelege exercitarea efectiva si legala a respectivei profesii intr-un stat membru;
(f) prin perioada de adaptare se intelege exercitarea unei profesii reglementate in statul membru gazda, in sfera de responsabilitate a unui membru calificat in profesia respectiva si avand, eventual, o pregatire suplimentara. Aceasta perioada face obiectul unei evaluari. Regulile detaliate ale stagiului si ale evaluarii acestuia, precum si statutul stagiarului migrant sunt stabilite de autoritatea competenta a statului membru gazda;
(g) prin proba de aptitudine se intelege testul care se refera exclusiv la cunostintele profesionale ale solicitantului si care este conceput de autoritatile competente ale statului membru gazda, cu scopul aprecierii aptitudinii solicitantului privind exercitarea profesiei reglementate in acel stat membru.
Pentru a permite aplicarea acestui test, autoritatile competente intocmesc o lista de materii care, pe baza unei comparatii intre educatia si formarea cerute in statul membru respectiv si cea pe care le are solicitantul, nu sunt atestate prin diploma sau alt titlu de calificare oficiala pe care le poseda solicitantul.
Proba de aptitudine trebuie sa tina cont de faptul ca solicitantul are o calificare profesionala recunoscuta in statul membru de origine sau de provenienta. Ea contine subiecte selectate dintre cele care figureaza pe lista si a caror cunoastere este esentiala in vederea exercitarii profesiei in statul membru gazda. Testul poate include, totodata, si cunostinte de deontologie care se aplica activitatilor respective in statul membru gazda. Modalitatile de aplicare a testului sunt stabilite de autoritatile competente ale statului membru respectiv in conformitate cu normele de drept comunitar.
Statutul de care beneficiaza in statul membru gazda solicitantul care doreste sa se pregateasca pentru proba de aptitudine in acel stat este stabilit de autoritatile competente ale statului membru respectiv.
Articolul 2 Prezenta directiva se aplica oricarui resortisant al unui stat membru care doreste sa-si exercite, cu statut de independent sau de salariat, o profesie reglementata in statul membru gazda.
Prezenta directiva nu se aplica in cazul profesiilor care fac obiectul unei directive speciale care stabileste o recunoastere reciproca a diplomelor intre statele membre.
Articolul 3
In cazul in care, intr-un stat membru gazda, accesul la o profesie reglementata sau exercitarea acesteia este conditionata de posesia unei diplome, autoritatea competenta nu ii poate refuza resortisantului unui stat membru, din motiv de calificare necorespunzatoare, accesul la profesia respectiva sau exercitarea ei in aceleasi conditii ca si pentru resortisantii statului membru gazda:
(a) in cazul in care solicitantul detine o diploma ceruta intr-un alt stat membru pentru exercitarea respectivei profesii pe teritoriul sau, diploma fiind obtinuta intr-un stat membru; sau
(b) in cazul in care solicitantul si-a exercitat cu norma intreaga aceasta profesie timp de doi ani in ultimii zece ani intr-un alt stat membru care nu reglementeaza aceasta profesie in sensul dispozitiilor articolului 1 litera (c) si ale articolului 1 litera (d) primul paragraf, avand unul sau mai multe titluri de calificare oficiala:
- care au fost eliberate de o autoritate competenta intr-un stat membru, desemnata in conformitate cu actele cu putere de lege sau actele administrative ale respectivului stat membru;
- din care rezulta ca titularul a urmat cu succes un ciclu de studii postliceale cu o durata minima de trei ani sau cu o durata echivalenta la fara frecventa, intr-o universitate sau institutie de invatamant superior sau in alte institutii avand acelasi nivel de formare dintr-un stat membru si, daca este cazul, ca si-a completat cu succes formarea profesionala ceruta pe langa studiile postliceale;
- si care l-au pregatit pe titular pentru exercitarea profesiei.
In sensul primului paragraf, se considera titlu de calificare profesionala orice titlu sau ansamblu de titluri care a fost eliberat de catre autoritatea competenta dintr-un stat membru, daca atesta o formare obtinuta in Comunitate si daca este recunoscut ca echivalent de catre statul membru respectiv, cu conditia ca aceasta recunoastere sa fi fost notificata celorlalte state membre si Comisiei.
Articolul 4
(1) Fara a aduce atingere dispozitiilor articolului 3, statul membru gazda poate, de asemenea, cere solicitantului:
(a) sa faca dovada faptului ca are experienta profesionala, in cazul in care durata formarii de care face dovada in temeiul articolului 3 literele (a) si (b) este mai scurta cu cel putin un an decat cea ceruta de statul membru gazda. In acest caz, durata experientei profesionale cerute:
- nu poate depasi dublul perioadei de educatie si formare neefectuate, in cazul in care perioada neefectuata se refera la ciclul de studii postliceale sau la un stagiu profesional efectuat sub autoritatea unui indrumator de stagiu si incheiat printr-un examen;
- nu poate depasi perioada de educatie si formare neefectuata, in cazul in care aceasta perioada se refera la o practica profesionala realizata cu sprijinul personalului calificat.
In cazul diplomelor prevazute la articolul 1 litera (a) ultimul paragraf, durata formarii profesionale recunoscute ca echivalenta se calculeaza in functie de educatia si formarea definite la articolul 1 litera (a) primul paragraf.
La aplicarea prevederilor de mai sus se ia in consideratie experienta profesionala prevazuta la articolul 3 litera (b).
Indiferent de situatie, experienta profesionala ceruta nu poate depasi patru ani;
(b) sa urmeze un stagiu de adaptare care sa nu depaseasca trei ani sau sa dea o proba de aptitudine:
- in cazul in care formarea profesionala dobandita, in conformitate cu prevederile articolului 3 literele (a) si (b), se refera la materii fundamental diferite fata de cele specificate de diploma ceruta in statul membru gazda; sau
- daca, in cazul prevazut la articolul 3 litera (a), profesia reglementata in statul membru gazda implica una sau mai multe activitati profesionale reglementate care nu se regasesc in profesia reglementata in statul membru de origine sau de provenienta al solicitantului, iar aceasta diferenta se caracterizeaza printr-o educatie si formare specifice cerute in statul membru gazda si care se refera la materii fundamental diferite fata de cele specificate in diploma prezentata de solicitant; sau
- daca, in cazul prevazut la articolul 3 litera (b), profesia reglementata in statul membru gazda implica una sau mai multe activitati profesionale reglementate care nu se regasesc in profesia exercitata de catre solicitant in statul membru de origine sau de provenienta si daca aceasta diferenta se caracterizeaza prin educatie si formare specifice cerute de catre statul membru gazda si care se refera la materii fundamental diferite fata de cele specificate in titlul sau titlurile prezentate de solicitant.
In cazul in care statul membru gazda uzeaza de aceasta posibilitate, acesta trebuie sa ii acorde solicitantului libertatea de a alege intre perioada de adaptare si proba de aptitudine. Pentru profesiunile a caror exercitare presupune o cunoastere precisa a dreptului intern si care au ca element esential si constant al activitatii furnizarea de informatii si asistenta privind dreptul intern, statul membru gazda poate indica, prin derogare de la acest principiu, fie o perioada de adaptare, fie o proba de aptitudine. In cazul in care statul membru gazda intentioneaza sa prevada derogari de la dreptul de alegere al solicitantului in favoarea altor profesii, se aplica procedura prevazuta la articolul 10.
(2) Cu toate acestea, statul membru gazda nu poate aplica cumulativ dispozitiile alineatului (1) literele (a) si (b).
Nota AvocatNet:
Numai legislatia europeana din editia printata a Jurnalului Oficial al Uniunii Europene poate fi considerata autentica.
#PAGEBREAK#
Articolul 5
Fara a aduce atingere dispozitiilor articolelor 3 si 4, orice stat membru gazda poate permite solicitantului, in scopul ameliorarii posibilitatilor sale de adaptare la mediul profesional din statul membru respectiv, sa urmeze, cu statut de echivalare, acea parte a formarii profesionale constituita dintr-o practica profesionala, realizata cu asistenta personalului calificat, pe care nu a urmat-o in statul membru de origine sau de provenienta.
Articolul 6
(1) In cazul in care autoritatea competenta din statul membru gazda conditioneaza accesul la o profesie reglementata de prezentarea unor garantii privind onorabilitatea, moralitatea si solvabilitatea sau suspenda ori interzice exercitarea unei astfel de profesii in caz de greseala profesionala comisa din culpa sau in cazul savarsirii unei infractiuni, acel stat accepta ca proba suficienta pentru resortisantii statelor membre care doresc sa exercite aceasta profesie pe teritoriul sau prezentarea documentelor eliberate de autoritatile competente din statul membru de origine sau de provenienta din care sa rezulte ca aceste cerinte sunt indeplinite.
In cazul in care documentele prevazute la primul paragraf nu sunt eliberate de autoritatile competente din statul membru de origine sau de provenienta al resortisantului, acestea sunt inlocuite de o declaratie sub juramant sau, in statele membre in care nu exista dispozitii legale care sa reglementeze declaratia sub juramant, de o declaratie solemna facuta de catre cel interesat in fata unei autoritati judiciare sau administrative competente sau, daca este cazul, in fata unui notar sau a unui organism profesional calificat din statul membru de origine sau de provenienta; o astfel de autoritate sau notar elibereaza un certificat care sa ateste autenticitatea acestei declaratii sub juramant sau a declaratiei solemne.
(2) In cazul in care autoritatea competenta din statul membru gazda solicita resortisantilor acestui stat membru, pentru accesul la o profesie reglementata sau pentru exercitarea ei, un document referitor la sanatatea fizica sau psihica, aceasta accepta ca proba suficienta documentul solicitat in statul membru de origine sau de provenienta.
In cazul in care statul membru de origine sau de provenienta nu solicita un astfel de document pentru accesul la profesia respectiva sau in vederea exercitarii ei, statul membru gazda accepta din partea resortisantilor un atestat eliberat de o autoritate competenta din statul membru de origine sau de provenienta, corespunzand atestatelor din statul membru gazda.
(3) Autoritatea competenta a statului membru gazda poate solicita ca documentele sau atestatele mentionate la alineatele 1 si 2 sa fie prezentate dupa cel mult trei luni de la data eliberarii lor.
(4) In cazul in care autoritatea competenta a statului membru gazda solicita resortisantilor respectivului stat membru sa depuna un juramant sau sa faca o declaratie solemna pentru a avea acces la o profesie reglementata sau pentru a o putea exercita, iar in cazul in care forma acestui juramant sau a acestei declaratii nu poate fi utilizata de catre resortisantii celorlalte state membre, ea urmareste ca o forma asemanatoare si echivalenta sa poata fi prezentata celor interesati.
Articolul 7
(1) Autoritatea competenta a statului membru gazda recunoaste resortisantilor statelor membre care indeplinesc conditiile de acces si de exercitare a unei profesii reglementate pe teritoriul lor dreptul de a beneficia de titlul profesional acordat in statul membru gazda, care corespunde profesiei respective.
(2) Autoritatea competenta a statului membru gazda recunoaste resortisantilor statelor membre care indeplinesc conditiile de acces si de exercitare a unei activitati profesionale reglementate pe teritoriul lor dreptul de a folosi calificarea oficiala acordata in statul membru de origine sau de provenienta si, eventual, abrevierea sa, in limba respectivului stat membru. Statul membru gazda poate cere ca acest titlu sa fie urmat de nume, institutia care l-a eliberat si componenta juriului care l-a acordat.
(3) Daca o profesie este reglementata in statul membru gazda de catre o asociatie sau o organizatie mentionata la articolul 1 litera (d), resortisantii statelor membre nu sunt autorizati sa se foloseasca de titlul profesional acordat de respectiva organizatie sau asociatie decat daca fac dovada ca sunt membrii respectivei organizatii sau asociatii.
In cazul in care asociatia sau organizatia le cere membrilor sai o anumita calificare, aceasta poate impune cerinta si resortisantilor altor state membre care au o diploma, in sensul dispozitiilor articolului 1 litera (a), sau un titlu de calificare oficiala, in sensul dispozitiilor articolului 3 litera (b), numai in conformitate cu dispozitiile prezentei directive si, in special, cu articolele 3 si 4.
Articolul 8
(1) Statul membru gazda accepta, ca proba a indeplinirii conditiilor mentionate la articolele 3 si 4, atestatele si documentele eliberate de autoritatile competente din statele membre, pe care cel interesat trebuie sa le prezinte in sprijinul cererii de exercitare a profesiei respective.
(2) Procedura de examinare a unei cereri de exercitare a unei profesii reglementate trebuie indeplinita in cel mai scurt timp si sanctionata printr-o decizie motivata a autoritatii competente din statul membru gazda, in cel mult patru luni de la depunerea dosarului complet al celui interesat. Aceasta decizie sau absenta emiterii ei poate fi supusa unei cai judiciare de atac de drept intern.
Articolul 9 (1) Statele membre desemneaza, in termenul prevazut la articolul 12, autoritatile competente, abilitate sa primeasca cererile si sa ia deciziile prevazute de prezenta directiva.
Acestea informeaza celelalte state membre si Comisia in acest sens.
(2) Fiecare stat membru desemneaza un coordonator al activitatilor autoritatilor mentionate la alineatul 1 si informeaza celelalte state membre si Comisia in acest sens. Rolul statului membru este de a promova aplicarea unitara a prezentei directive in cazul tuturor profesiunilor care intra sub incidenta sa. Se constituie pe langa Comisie un grup de coordonare format din coordonatori desemnati de catre fiecare stat membru sau din membrii supleanti si prezidat de un reprezentant al Comisiei.
Misiunea acestui grup este:
- sa faciliteze punerea in aplicare a prezentei directive;
- sa adune toate informatiile utile pentru aplicarea ei in statele membre.
Grupul poate fi consultat de catre Comisie in privinta tuturor modificarilor care pot aparea in cadrul sistemului existent.
(3) Statele membre iau masuri in vederea furnizarii informatiilor necesare recunoasterii diplomelor in limitele stabilite de prezenta directiva. In vederea indeplinirii acestei sarcini, statele membre pot primi sprijinul centrului de informare cu privire la recunoasterea academica a diplomelor si a perioadelor de studii, creat de statele membre in temeiul Rezolutiei Consiliului si a ministrilor educatiei, intruniti in cadrul Consiliului din 9 februarie 1976 [4] si, daca este cazul, pot primi sprijinul asociatiilor sau organizatiilor profesionale corespunzatoare. Comisia ia initiativele necesare pentru asigurarea dezvoltarii si coordonarii comunicarii informatiilor necesare.
Articolul 10
(1) In cazul in care un stat membru nu intentioneaza, in temeiul dispozitiilor articolului 4 alineatul (1) litera (b) al doilea paragraf, a treia teza sa acorde solicitantului dreptul de optiune intre perioada de adaptare si proba de aptitudine, statul membru comunica imediat Comisiei proiectul dispozitiei respective. Statul membru respectiv informeaza, totodata, Comisia cu privire la motivele pentru care este necesara o astfel de dispozitie.
Comisia aduce imediat proiectul la cunostinta celorlalte state membre; aceasta poate, in aceeasi masura, sa consulte in privinta acestui proiect grupul de coordonare prevazut la articolul 9 alineatul (2).
(2) Fara a aduce atingere dreptului Comisiei si al celorlalte state membre de a-si prezenta observatiile cu privire la proiect, statul membru poate adopta dispozitia doar daca Comisia nu s-a opus in termen de trei luni printr-o decizie.
(3) La cererea unui stat membru sau a Comisiei, statele membre le comunica, fara intarziere, textul definitiv al dispozitiei adoptate in aplicarea prezentului articol.
Articolul 11 Dupa expirarea termenului prevazut la articolul 12, Comisiei ii sunt comunicate de statele membre, la fiecare doi ani, rapoarte privind aplicarea sistemului aflat in vigoare.
Pe langa comentariile generale, acest raport contine o situatie statistica a deciziilor luate precum si o descriere a principalelor probleme care rezulta din aplicarea prezentei directive.
Articolul 12
Statele membre adopta masurile necesare pentru a se conforma prezentei directive in termen de doi ani de la notificarea ei [5]. Acestea informeaza imediat Comisia in acest sens.
Comisiei ii este comunicat de catre statele membre textul principalelor norme de drept intern pe care le adopta in domeniul reglementat de prezenta directiva.
Articolul 13 In cel mult cinci ani de la data stabilita la articolul 12, Comisia transmite un raport Parlamentului European si Consiliului asupra stadiului aplicarii sistemului general de recunoastere a diplomelor de invatamant superior acordate pentru formare profesionala cu durata minima de trei ani.
In urma efectuarii tuturor consultarilor necesare, Comisia isi prezinta, cu aceasta ocazie, concluziile cu privire la modificarile care pot fi aduse sistemului existent. In acelasi timp, daca este cazul, Comisia prezinta propuneri privind ameliorarea normelor existente cu scopul de a facilita libera circulatie, dreptul de stabilire si libera prestare a serviciilor pentru persoanele prevazute de dispozitiile prezentei directive.
Articolul 14
Prezenta directiva se adreseaza statelor membre.
Adoptata la Bruxelles, 21 decembrie 1988.
Pentru Consiliu
Presedintele
V. Papandreou
[1] JO C 217, 28.8.1985, p. 3 siJO C 143, 10.6.1986, p. 7.
[2] JO C 345, 31.12.1985, p. 80 siJO C 309, 5.12.1988.
[3] JO C 75, 3.4.1986, p. 5.
[4] JO C 38, 19.2.1976, p. 1.
[5] Prezenta directiva a fost notificata statelor membre la data de 4 ianuarie 1989.
--------------------------------------------------
ANEXA
Lista asociatiilor sau organizatiilor profesionale care indeplinesc conditiile prevazute la articolul 1 litera (d) al doilea paragraf
IRLANDA [1] 1. The Institute of Chartered Accountants in Ireland [2]
2. The Institute of Certified Public Accountants in Ireland [3]
3. The Association of Certified Accountants [4]
4. Institution of Engineers of Ireland
5. Irish Planning Institute
REGATUL UNIT
1. Institute of Chartered Accountants in England and Wales
2. Institute of Chartered Accountants of Scotland
3. Institute of Chartered Accountants in Ireland
4. Chartered Association of Certified Accountants
5. Chartered Institute of Loss Adjusters
6. Chartered Institute of Management Accountants
7. Institute of Chartered Secretaries and Administrators
8. Chartered Insurance Institute
9. Institute of Actuaries
10. Faculty of Actuaries
11. Chartered Institute of Bankers
12. Institute of Bankers in Scotland
13. Royal Institution of Chartered Surveyors
14. Royal Town Planning Institute
15. Chartered Society of Physiotherapy
16. Royal Society of Chemistry
17. British Psychological Society
18. Library Association
19. Institute of Chartered Foresters
20. Chartered Institute of Building
21. Engineering Council
22. Institute of Energy
23. Institution of Structural Engineers
24. Institution of Civil Engineers
25. Institution of Mining Engineers
26. Institution of Mining and Metallurgy
27. Institution of Electrical Engineers
28. Institution of Gas Engineers
29. Institution of Mechanical Engineers
30. Institution of Chemical Engineers
31. Institution of Production Engineers
32. Institution of Marine Engineers
33. Royal Institution of Naval Architects
34. Royal Aeronautical Society
35. Institute of Metals
36. Chartered Institution of Building Services Engineers
37. Institute of Measurement and Control
38. British Computer Society
[1] Resortisantii irlandezi sunt si membri ai urmatoarelor asociatii sau organizatii din Regatul Unit:
- Institute of Chartered Accountants in England and Wales
- Institute of Chartered Accountants of Scotland
- Institute of Actuaries
- Faculty of Actuaries
- The Chartered Institute of Management Accountants
- Institute of Chartered Secretaries and Administrators
- Royal Town Planning Institute
- Royal Institution of Chartered Surveyors
- Chartered Institute of Building.
[2] Doar in sensul activitatii de verificare a conturilor.
[3] Doar in sensul activitatii de verificare a conturilor.
[4] Doar in sensul activitatii de verificare a conturilor.
Comentarii articol (0)