România a prezentat Uniunii Europene, în data de 3 septembrie 2004, un addendum la Raportul 2004 asupra masurilor întreprinse pentru pregatirea aderarii la Uniunea Europeana – în perioada iulie – august 2004.
Addendumul a fost prezentat la Bruxelles de catre dl. Alexandru Farcas, Ministrul Integrarii Europene, si dl. Vasile Puscas, Ministru Delegat, Negociator Sef cu UE.
Informatiile cuprinse în acest raport, alaturi de cele furnizate de alte institutii si organisme independente, vor sta la baza întocmirii Raportului de tara al Comisiei Europene, care va fi prezentat în data de 6 octombrie 2004, fiind o radiografie a perioadei 1997-2004. Raportul României este structurat similar Raportului de tara al Comisiei: criteriul politic, economic, capacitatea de asumare a obligatiilor de stat membru (masurile luate pentru îndeplinirea angajamentelor la capitolele de negociere închise, dar si ceea ce s-a facut pentru capitolele aflate în curs de negociere, în vederea finalizarii acestora). Acest addendum completeaza informatiile furnizate UE, referitoare la perioada parcursa de la Raportul de tara din 2003 pâna în iulie 2004.
La finalul discutiilor, dl. Alexandru Farcas, Ministrul Integrarii Europene, a precizat: „România a realizat progrese atât în ceea ce priveste criteriul politic, dar si cel economic. S-au înregistrat progrese în realizarea statului de drept, drepturile omului, s-a realizat o crestere economica puternica, inflatia s-a redus, deficitul bugetar s-a mentinut la o limita de sub 3%, s-au redus arieratele. O serie de obiective economice au fost privatizate, inclusiv în domeniul energetic. Asadar, au fost realizate masuri concrete pentru aderarea României la Uniunea Europeana, care trebuie sa continue si mai accentuat”.
Dl. Vasile Puscas, Ministru Delegat, Negociator Sef cu UE, a precizat: „România spera ca informatiile oferite Uniunii Europene privind progresele înregistrate în ultima perioada sa arate Comisiei Europene determinarea de a ne pregati pentru aderarea la UE, astfel încât, Raportul de tara din 6 octombrie 2004, sa constate ca România a avansat substantial în îndeplinirea criteriilor de aderare si sa recomande finalizarea negocierilor în acest an. Nu este usor, este o perioada electorala. Dar, si în etapa alegerilor locale, în primavara acestui an, am reusit sa finalizam negocierile la capitole dificile, precum Agricultura sau Prevederi financiare si bugetare. Guvernul monitorizeaza permanent masurile luate pentru îndeplinirea criteriilor de aderare la UE. Parlamentul a muncit insistent, la fel ca si administratia publica pentru adoptarea si aplicarea acquis-ului comunitar pentru toate capitolele de negociere, atât cele finalizate, cât si cele în curs de negociere. În continuare, sunt optimist ca întreaga clasa politica va depune eforturi si mai intense pentru ca România sa îsi atinga obiectivele de a finaliza negocierile de aderare în cursul acestui an si de a deveni membru al UE în 2007”.
Addendumul va putea fi accesat pe site-ul www.mie.ro, începând cu data de 3 septembrie 2004.
Sinteza a Raportului prezentat Uniunii Europene:
Criteriul politic:
Parlamentul
- Numarul de proiecte de lege adoptate prin ordonante (61) si ordonante de urgenta (78) a fost depasit de numarul de proiecte de lege initiate de Guvern (152) si de membrii Parlamentului (64)
- Pentru pregatirea procesului de aderare, a fost convocata o sesiune extraordinara a Parlamentului (30-31 august 2004), pentru aprobarea legilor cu relevanta comunitara.
Executivul
- Restructurarea Guvernului din martie 2004 a avut drept scop dinamizarea activitatii Executivului. În 15 iulie 2004, Guvernul a analizat si adoptat Programul legislativ pentru integrarea europeana, în vederea dezbaterii in sesiunea parlamentara 1 septembrie – 31 decembrie 2004
- În perioada 1 ianuarie – 1 august 2004, au fost adoptate 58 de ordonante de urgenta, mai putine decât în perioada similara a anilor precedenti: 67 de ordonante de urgenta (1 ianuarie – 1 august 2003), 95 de ordonante de urgenta (1 ianuarie – 1 august 2002) si 109 ordonante de urgenta (1 ianuarie – 1 august 2001). Toate aceste ordonante au fost transmise Parlamentului spre aprobare.
- Pentru implementarea Strategiei de accelerare a reformei administratiei publice, au fost adoptate o serie de legi, printre care: Legea descentralizarii, Legea prefectului, masuri pentru întarirea capacitatii administrative a Unitatii Centrale de pentru Reforma Administratiei Publice, a Institutului National de Administratie, a Agentiei Nationale a Functionarilor Publici si a Oficiului de Cadastru, Geodezie si Cartografie
Sistemul judiciar
- Adoptarea cadrului legislativ de reforma a sistemului judiciar, precum si a planurilor de implementare a acestei legislatii. Parlamentul a adoptat, în iunie 2004, legile referitoare la organizarea judiciara, statutul magistratilor si Consiliul Superior al Magistraturii
- Infiintarea de tribunale specializate (minori, familie- Brasov, comerciale-Arges, Cluj, Dolj etc.)
- Adoptarea noului Cod Penal
Masuri anticoruptie
- Adoptarea legislatiei pentru combaterea coruptiei; adoptarea Codului Deontologic pentru persoanele cu responsabilitati de control; in cooperare cu societatea civila, a fost elaborat un pachet legislativ pentru cresterea transparentei si combaterea coruptiei
- Parchetul National Anticoruptie a fost infiintat si isi desfasoara activitatea; masuri concrete de lupta impotriva coruptiei au fost luate de catre Ministerul Justitiei, Ministerul Administratiei si Internelor, Garda Financiara, Parchetul National Anticoruptie, Autoritatea Vamala etc. (ex. PNA a solutionat 1085 de dosare in perioada 01.09.2003-01.08.2004, in 160 s-a dispus trimiterea in judecata, iar in 925 au fost dispuse solutii de neurmarire).
Drepturile omului
- In ceea ce priveste protectia copilului, a fost finalizat cadrul legislativ, prin adoptarea legislatiei primare si secundare, tinandu-se cont de observatiile expertilor comunitari.
- Retrocedarea terenurilor a atins un nivel de 98,7% (4.805.198 titluri de proprietate), corespunzator unei suprafete de 11.414.853 ha (94.8%)
Libertatea de exprimare
- Prin noul Cod Penal, a fost eliminata infractiunea de insulta, iar articolul referitor la proba veritatii a fost reformulat in functie de cerintele Conventiei Europene a Drepturilor Omului. In scopul eliminarii prevederilor identificate ca ingradind libertatea de exprimare, a fost, totodata, eliminata si infractiunea de ultraj savarsita prin insulta sau calomnie, dupa ce, prin OUG 58/2002, fusese abrogata infractiunea de ofensa adusa autoritatii.
- Sectia de Urmarire Penala si Criminalistica din cadrul Parchetului de pe langa Inalta Curte de Casatie si Justitie a identificat un numar de 15 dosare in lucru la organele de urmarire penala privind cazuri de agresiuni la adresa unor ziaristi. In urma centralizarii informatiilor de catre Ministerul Public, a reiesit ca dintre acestea, 9 dosare au fost solutionate de procurori, iar in 7 dintre cauze s-a trimis dosarul instantelor judecatoresti spre competenta solutionare. In ceea ce priveste celelalte 6 dosare in curs de solutionare, 5 dintre ele au intrat in lucru la organele de urmarire penala in cursul perioadei de raportare.
Economie de piata functionala
- Cresterea economica de 6,6% PIB in primul semestru 2004, bazata pe cresterea inregistrata in constructii (8,6%) si servicii (6,5%)
- În primele sapte luni ale anului 2004, procesul de dezinflatie a continuat, fiind înregistrate rate ale inflatiei mai mici de 1% timp de cinci luni consecutive, nivelul inflatiei ajungând la 5,1% la sfârsitul lunii iulie 2004, un nivel cu 1,9 puncte procentuale mai redus decât cel înregistrat în aceeasi perioada a anului 2003. Nivelul inflatiei atins în primele sapte luni ale anului 2004 permit realizarea tintei planificate de 9% pentru întregul an.
- Productia industriala a crescut cu 4,2% în primul semestru al anului 2004 fata de perioada similara a anului trecut, în timp de productivitatea muncii s-a îmbunatatit cu 11,3%. În primul semestru al anului 2004, investitiile (formarea bruta de capital fix) au crescut cu 10,4%, iar aproximativ trei sferturi din exporturi s-au îndreptat catre Statele Membre UE.
- Aceste tendinte care au marcat, în ultimii patru ani, cresterea procesului de investitii si exporturile s-au mentinut, ceea ce asigura stabilitatea macroeconomica pe termen mediu.
- Cresterea ratei ocuparii fortei de munca a continuat, cu intensificarea tendintelor pozitive ale structura ocuparii fortei de munca: reducerea fortei de munca in agricultura (31,6% pe primul trimestru 2004 fata de 33,6% in primul trimestru 2003, estimarea pentru sfarsitul lui 2004 fiind de 30%; in industrie, o reducere cu 2,2%; o crestere a fortei de munca ocupate in sistemul tertiar cu 6,2%, in special in comert, turism si servicii oferite companiilor
- Reducerea arieratelor si prevenirea acumularii de noi arierate: Pentru anul 2004 s-a stabilit o reducere a arieratelor de pana la 0,5% din PIB. volumul arieratelor inregistrate la 30 iunie 2004 a inregistrat o scadere cu 16.757,8 mld.lei fata de 31 decembrie 2003. Recuperea creantelor catre bugetul de stat a fost cu 30% mai mare in semestrul I 2004 (16.983,62 mld. lei), fata de semestrul I 2003, (13.034,09 mld. lei).
- In ceea ce priveste procesul de privatizare, s-a acordat atentie privatizarii companiilor incluse in programele PSAL I si PSAL II. Se deruleaza negocieri pentru Gaz de France a fost selectat pentru inceperea negocierilor in vederea privatizarii SC Distrigaz Sud SA si Ruhrgas, parte a concernului E.ON, pentru SC Distrigaz Nord SA. PETROM a fost privatizata cu societatea austriaca OMV. S-au finalizat negocierile pentru privatizarea BCR cu divizia de investitii a Bancii Mondiale. A inceput procedura pentru privatizarea CEC.
- In ceea ce priveste restructurarea TAROM, a fost elaborat planul de afaceri 2004-2008, urmarindu-se obtinerea de profit in 2006.
- Au fost luate masuri pentru imbunatatirea mediului de afaceri (intrarea si iersirea de pe piata- Legea falimentului)
- In perioada ianuarie – iunie 2004, Romania a atras investii straine directe de 1156 milioane euro, cu o crestere de 47,3% fata de perioada similara a anului 2003
- Au fost luate masuri in domeniul concurentei si ajutorului de stat pentru imbunatatirea cadrului legislativ si aplicarea acestuia, conform acquis-ului comunitar
Capacitatea de asumare a criteriilor de stat membru al UE
- Raportul prezinta toate masurile luate de Romania pentru adoptarea si implementarea acquis-ului comunitar la toate cele 29 de capitole de negociere (mai putin capitolele Institutii si Diverse), atat in ceea ce priveste indeplinirea angajamentelor asumate in negocierile de aderare, cat si masurile pentru inchiderea capitolelor deschise.
Contact:
Ioana Gligor, consilier, tel: 021/301 1664, e-mail: ioana.gligor@mie.ro
Elena Badea, consilier tel: 021/301 1517, e-mail: elena.badea@mie.ro
Andra Mihalcioiu, consilier, tel: 021/301 1518, e-mail: andreea.mihalcioiu@mie.ro
Comentarii articol (0)