Incepand cu data de 1 octombrie, autoritatea vamala din Romania va aplica Sistemul de Control al Importului (ICS), ce presupune depunerea la autoritatea vamala a unei declaratii sumare de intrare - ENS (Entry Summary Declaration) pentru marfurile ce urmeaza sa fie introduse pe teritoriul vamal al Comunitatii.
Sistemul de Control al Importului (ICS) a fost deja introdus pe teritoriul vamal al Comunitatii, incepand cu data de 1 iulie 2009.
ICS reprezinta prima faza a Sistemului de Import Automat (AIS).
Obiectivul AIS consta in faptul ca operatiunile de import incepute intr-un stat membru sa poata fi finalizate in alt stat membru fara retransmiterea acelorasi informatii la autoritatea vamala. Acesta include si schimbul electronic de mesaje dintre autoritatile vamale, operatorii economici si alte autoritati publice referitor la diferitele stadii ale operatiunilor de import.
Scopul Sistemului de Control al Importului (ICS) - Faza 1 - este acela de a gestiona declaratiile sumare de intrare, de a efectua analiza de risc asupra datelor cuprinse in acestea si de a distribui rezultatele analizei efectuate intre autoritatile vamale implicate.
Avantaje ale utilizarii ICS
Pentru autoritatea vamala: primirea cu rapiditate a declaratiilor sumare de intrare si evaluarea informatiilor cu privire la marfurile ce urmeaza sa fie introduse pe teritoriul vamal al Comunitatii; efectuarea unui control vamal mai eficient al marfurilor si folosirea in mod rational a informatiilor necesare pentru control;
Pentru operatorii economici: posibilitatea depunerii declaratiei sumare de intrare la un birou vamal diferit de primul birou de intrare pe teritoriul vamal al Comunitatii.
Cum se aplica Sistemul de Control al Importului?
Functionalitatile Sistemului de Control al Importului constau in urmatoarele operatiuni care se desfasoara intre operatorii economici sau transportatori si autoritatile vamale din statele membre, dupa cum urmeaza:
-operatorii economici transmit electronic declaratiile sumare de intrare la autoritatea vamala, inainte de intrarea marfurilor pe teritoriul vamal al Comunitatii.
-aplicatia informatica a autoritatii vamale verifica datele continute in declaratia sumara de intrare.
-autoritatea vamala inregistreaza declaratia sumara de intrare prin alocarea de catre aplicatia informatica a unui numar denumit MRN (Movement Reference Number) sau respinge inregistrarea acesteia in situatia in care se constata ca nu este completata corespunzator.
In situatia in care declaratia sumara de intrare este inregistrata/acceptata, autoritatea vamala va transmite numarul de inregistrare al acesteia (MRN), operatorului economic si transportatorului.
In situatia in care declaratia sumara de intrare este respinsa, autoritatea vamala instiinteaza operatorul economic si transportatorul cu privire la aceasta decizie.
MRN-ul reprezinta un numar alocat de sistemul informatic declaratiei sumare de intrare care este compus din 18 caractere alfanumerice.
In situatia in care declaratia sumara de intrare este depusa la un birou vamal diferit de primul birou vamal de intrare a marfurilor pe teritoriul vamal al Comunitatii, numarul de inregistrare al declaratiei sumare de intrare (MRN) va fi alocat de acesta.
In cazul in care declaratia sumara de intrare este transmisa la primul birou vamal de intrare a marfurilor pe teritoriul vamal al Comunitatii, numarul de inregistrare al declaratiei sumare de intrare (MRN) este alocat de acesta .
Primul birou vamal de intrare unde este depusa declaratia sumara de intrare, in baza datelor continute, efectueaza analiza de risc pentru marfurile ce urmeaza sa intre pe teritoriul vamal al Comunitatii.
Ce informatii sunt cuprinse in declaratia sumara de intrare?
Declaratia sumara de intrare se intocmeste prin mijloace informatice si se depune, in principiu, la primul birou vamal de intrare pe teritoriul vamal al Comunitatii, inainte de introducerea marfurilor.
Datele care se inscriu in declaratia sumara de intrare sunt in principal, cele care se refera la : descrierea marfurilor (denumirea marfurilor, cantitate, greutate, nr. de articole, etc), expeditor, destinatar, transportator precum si alte detalii referitoare la transportul marfurilor.
Aceste informatii sunt diferite in functie de modalitatea de transport, respectiv transport pe cale maritima, aeriana, rutiera, feroviara si pe cursul apelor interioare.
Cine poate depune declaratia sumara de intrare?
Declaratia sumara de intrare se depune de catre persoana care introduce marfurile pe teritoriul vamal al Comunitatii sau care se ocupa de transportul acestora spre acest teritoriu.
Declaratia sumara de intrare poate fi depusa si de catre:
-persoana in numele careia actioneaza persoana care introduce marfurile pe teritoriul vamal al Comunitatii sau orice persoana care este in masura sa prezinte sau sa determine prezentarea marfurilor in cauza autoritatii vamale competente sau un reprezentant al persoanelor mentionate mai sus.
Exceptii de la obligatia depunerii declaratiei sumare de intrare
Toate marfurile introduse pe teritoriul vamal al Comunitatii trebuie sa fie acoperite de o declaratie sumara de intrare. Cu toate acestea, fac exceptie de la aceasta obligatie marfuri precum:
-energia electrica;
-marfurile care intra printr-un sistem de conducte;
-scrisorile, cartile postale si imprimatele, inclusiv pe suport electronic;
-marfurile care intra sub incidenta regulilor Uniunii Postale Universale;
-marfuri acoperite de o declaratie vamala efectuata prin orice alt act, in conformitate cu art. 230, 232 si 233 din Regulamentul -Comisiei (CEE) nr. 2454/93, cu exceptia paletilor, a containelor si a mijloacelor de transport rutier, feroviar, aerian, maritim si fluvial transportate in cadrul unui contract de transport;
-marfurile care se afla in bagajele personale ale calatorilor;
marfurile pentru care este autorizata o declaratie vamala verbala, in conformitate cu art. 225 si 227 si art. 229 alin. (1), cu -exceptia paletilor, a containerelor si a mijloacelor de transport rutier, feroviar, aerian, maritim si fluvial transportate in cadrul unui contract de transport,
-marfurile acoperite de carnetele ATA si CPD;
-loturile de marfuri a caror valoare intrinseca nu depaseste 22 EUR, cu conditia ca autoritatile vamale sa accepte, cu acordul operatorului economic, sa efectueze analiza de risc, folosind informatiile cuprinse/furnizate de catre, sistemul utilizat de operatorul economic.
Declaratia sumara de intrare se depune in urmatoarele termene:
I. Transportul maritim:
(a) pentru incarcaturile in containere, altele decât cele carora li se aplica literele (c) si (d), cu cel putin douazeci si patru de ore inainte de incarcare in portul de plecare;
(b) pentru incarcaturile in vrac/fractionate, cu cel putin patru ore inainte de sosirea in primul port situat pe teritoriul vamal al Comunitatii;
(c) pentru miscarile de marfuri intre Groenlada, Insulele Feroe, Ceuta, Melilla, Norvegia, Islanda sau porturile de la Marea Baltica, Marea Nordului, Marea Neagra sau Mediterana, toate porturile din Maroc si teritoriul vamal al Comunitatii, cu exceptia departamentelor franceze de peste mari, Azore, Madeira si Insulele Canare, cu cel putin doua ore inaintea sosirii in primul port situat pe teritoriul vamal al Comunitatii;
(d) pentru miscari de marfuri, altele decat cele carora li se aplica litera (c), intre un teritoriu situat in afara teritoriului vamal al Comunitatii si departamentele franceze de peste mari, Azore, Madeira si Insulele Canare, in cazul in care durata calatoriei este mai mica de douazeci si patru de ore, cu cel putin doua ore inainte de sosirea in primul port situat pe teritoriul vamal al Comunitatii.
II. Transportul aerian:
(a) pentru zborurile scurt curier, cel mai tarziu in momentul decolarii efective a aeronavei;
(b) pentru zborurile lung curier, cu cel putin patru ore inainte de sosirea in primul aeroport situat pe teritoriul vamal al Comunitatii.
Prin «zbor scurt curier» se intelege un zbor in cazul caruia durata dintre ultimul aeroport de plecare, situat pe teritoriul unei tari terte si sosirea la primul aeroport situat pe teritoriul Comunitatii este mai mica de patru ore. Toate celelalte zboruri sunt considerate zboruri lung curier.
III. Transportul feroviar si transportul pe cursul apelor interioare: cu cel putin doua ore inainte de sosirea la biroul vamal de intrare pe teritoriul vamal al Comunitatii.
IV. Transportul rutier: cu cel putin o ora inainte de sosirea la biroul vamal de intrare pe teritoriul vamal al Comunitatii.
Interactiunea aplicatiei nationale aferente
Autoritatea Nationala a Vamilor, in cadrul unui contract de asistenta tehnica Phare, dezvolta aplicatia nationala ICS-RO ce va fi integrata in mediul operational al Sistemului Informatic Integrat Vamal si lansata in operare la data de 1 octombrie 2009.
Solutiile tehnice ce vor fi implementate in ICS-RO privind interactiunea acesteia cu aplicatiile informatice ale operatorilor economici sunt bazate pe:
-schimbul securizat de mesaje electronice intre aplicatia ICS-RO si aplicatiile operatorilor economici;
-onectarea securizata a operatorilor economici la o interfata WEB a ICS-RO si introducerea/modificarea datelor din declaratia sumara de intrare;
-conectarea securizata a operatorilor economici la o interfata WEB a ICS-RO si incarcarea datelor dintr-un fisier XML obtinut din propriile aplicatii.
_____
Sursa : Autoritatea Nationala a Vamilor (www.customs.ro)
Comentarii articol (0)