Art. 1. - (1) Societatile comerciale, societatile/companiile nationale, regiile autonome, institutele nationale de cercetare-dezvoltare, societatile cooperatiste si celelalte persoane juridice au obligatia sa organizeze si sa conduca contabilitatea proprie, respectiv contabilitatea financiara, potrivit prezentei legi, si contabilitatea de gestiune adaptata la specificul activitatii.
(2) Institutiile publice, asociatiile si celelalte persoane juridice cu si fara scop patrimonial, precum si persoanele fizice care desfasoara activitati producatoare de venituri au, de asemenea, obligatia sa organizeze si sa conduca contabilitatea proprie, respectiv contabilitatea financiara si, dupa caz, contabilitatea de gestiune.
(3) Subunitatile fara personalitate juridica, cu sediul în strainatate, care apartin persoanelor prevazute la alin. (1) si (2), cu sediul sau domiciliul în România, precum si sediile permanente din România care apartin unor persoane juridice cu sediul sau domiciliul în strainatate au obligatia sa organizeze si sa conduca contabilitatea proprie, potrivit prezentei legi.
Art. 2. - (1) Contabilitatea, ca activitate specializata în masurarea, evaluarea, cunoasterea, gestiunea si controlul activelor, datoriilor si capitalurilor proprii, precum si a rezultatelor obtinute din activitatea persoanelor juridice si fizice prevazute la art. 1 trebuie sa asigure înregistrarea cronologica si sistematica, prelucrarea, publicarea si pastrarea informatiilor cu privire la pozitia financiara, performanta financiara si fluxurile de trezorerie, atât pentru cerintele interne ale acestora, cât si în relatiile cu investitorii prezenti si potentiali, creditorii financiari si comerciali, clientii, institutiile publice si alti utilizatori.
(2) Contabilitatea publica cuprinde:
a) contabilitatea veniturilor si cheltuielilor bugetare, care sa reflecte încasarea veniturilor si plata cheltuielilor aferente exercitiului bugetar; b) contabilitatea trezoreriei statului;
c) contabilitatea generala bazata pe principiul constatarii drepturilor si obligatiilor, care sa reflecte evolutia situatiei financiare si patrimoniale, precum si a excedentului sau a deficitului patrimonial;
d) contabilitatea destinata analizarii costurilor programelor aprobate.
(3) Contabilitatea institutiilor publice asigura informatii ordonatorilor de credite cu privire la executia bugetelor de venituri si cheltuieli, patrimoniul aflat în administrare, precum si pentru întocmirea contului general anual de executie a bugetului de stat, a contului anual de executie a bugetului asigurarilor sociale de stat, fondurilor speciale, precum si a conturilor anuale de executie ale bugetelor locale.
Art. 3. - (1) Contabilitatea se tine în limba româna si în moneda nationala.
(2) Contabilitatea operatiunilor efectuate în valuta se tine atât în moneda nationala, cât si în valuta, potrivit reglementarilor elaborate în acest sens.
(3) Pentru necesitatile proprii de informare, persoanele prevazute la art. 1 pot opta pentru întocmirea situatiilor financiare si într-o alta moneda.
Art. 4. - (1) Ministerul Finantelor Publice elaboreaza si emite norme si reglementari în domeniul contabilitatii, planul de conturi general, modelele situatiilor financiare, registrelor si formularelor comune privind activitatea financiara si contabila, normele metodologice privind întocmirea si utilizarea acestora.
(2) Ministerul Finantelor Publice elaboreaza si emite norme privind contabilitatea în partida simpla.
(3) Normele si reglementarile contabile pentru institutiile de credit, unitatile de asigurare-reasigurare, precum si pentru unitatile care opereaza pe piata de capital se elaboreaza si se emit de Banca Nationala a României, Comisia de Supraveghere a Asigurarilor si Comisia Nationala a Valorilor Mobiliare, cu avizul Ministerului Finantelor Publice.
(4) Elaborarea reglementarilor prevazute la alin. (1), (2) si (3) se face cu consultarea organismelor profesionale de profil.
Art. 5. - (1) Persoanele prevazute la art. 1 au obligatia sa conduca contabilitatea în partida dubla si sa întocmeasca situatii financiare anuale.
(2) Categoriile de persoane care pot tine contabilitatea în partida simpla se stabilesc prin ordin al ministrului finantelor publice.
(3) Pentru organizatii patronale si sindicale, precum si pentru alte categorii de organizatii fara scop patrimonial, care nu desfasoara activitati economice, Ministerul Finantelor Publice aproba un sistem simplificat de raportare financiara, având în vedere si cerintele organismelor europene de profil.
Art. 6. - (1) Orice operatiune economico-financiara efectuata se consemneaza în momentul efectuarii ei într-un document care sta la baza înregistrarilor în contabilitate, dobândind astfel calitatea de document justificativ.
(2) Documentele justificative care stau la baza înregistrarilor în contabilitate angajeaza raspunderea persoanelor care le-au întocmit, vizat si aprobat, precum si a celor care le-au înregistrat în contabilitate, dupa caz.
Art. 7. - (1) Persoanele prevazute la art. 1 au obligatia sa efectueze inventarierea generala a elementelor de activ si de pasiv detinute la începutul activitatii, cel putin o data pe an pe parcursul functionarii lor, în cazul fuziunii sau încetarii activitatii, precum si în alte situatii prevazute de lege.
(2) Ministerul Finantelor Publice poate aproba exceptii de la regula inventarierii anuale pentru unele bunuri cu caracter special aflate în administrarea institutiilor publice, la propunerea ordonatorilor principali de credite.
(3) Rezultatul inventarierii se înregistreaza în contabilitate potrivit reglementarilor contabile aplicabile.
Art. 8. - (1) Evaluarea elementelor detinute cu ocazia inventarierii si prezentarea acestora în situatiile financiare anuale se fac potrivit normelor si reglementarilor contabile.
(2) Reevaluarea activelor imobilizate se face, cu exceptiile prevazute de reglementarile legale, la valoarea justa a acestora. Valoarea justa se determina pe baza unor evaluari efectuate, de regula, de evaluatori autorizati.
Art. 9. - (1) Documentele oficiale de prezentare a situatiei economico-financiare a persoanelor prevazute la art. 1 sunt situatiile financiare anuale, stabilite potrivit legii, care trebuie sa ofere o imagine fidela a pozitiei financiare, performantei financiare si a celorlalte informatii referitoare la activitatea desfasurata.
(2) Pentru institutiile publice documentul oficial de prezentare a situatiei patrimoniului aflat în administrarea statului si a unitatilor administrativ-teritoriale si a executiei bugetului de venituri si cheltuieli este situatia financiara trimestriala si anuala. (3) Societatile-mama, definite astfel în reglementarile contabile aplicabile grupurilor de societati, întocmesc si prezinta si situatii financiare anuale consolidate.
CAPITOLUL II Organizarea si conducerea contabilitatii
Art. 10. - (1) Raspunderea pentru organizarea si conducerea contabilitatii la persoanele prevazute la art. 1 revine administratorului, ordonatorului de credite sau altei persoane care are obligatia gestionarii unitatii respective.
(2) Persoanele prevazute la art. 1 organizeaza si conduc contabilitatea, de regula, în compartimente distincte, conduse de catre directorul economic, contabilul-sef sau alta persoana împuternicita sa îndeplineasca aceasta functie. Aceste persoane trebuie sa aiba studii economice superioare si raspund împreuna cu personalul din subordine de organizarea si conducerea contabilitatii, în conditiile legii.
(3) Contabilitatea poate fi organizata si condusa pe baza de contracte de prestari de servicii în domeniul contabilitatii, încheiate cu persoane fizice sau juridice autorizate în conditiile Ordonantei Guvernului nr. 65/1994 privind organizarea activitatii de expertiza contabila si a contabililor autorizati, cu modificarile si completarile ulterioare, care raspund, potrivit legii.
(4) La persoanele juridice la care contabilitatea nu este organizata în compartimente distincte, care nu au personal calificat încadrat, potrivit legii, sau contracte de prestari de servicii în domeniul contabilitatii, încheiate cu persoane fizice sau juridice autorizate în conditiile Ordonantei Guvernului nr. 65/1994 si care au înregistrat o cifra de afaceri anuala de pâna la echivalentul în lei a 50.000 euro, raspunderea pentru tinerea contabilitatii, potrivit legii, revine administratorului sau altei persoane care are obligatia gestionarii unitatii respective.
(5) Institutiile publice la care contabilitatea nu este organizata în compartimente distincte sau care nu au personal încadrat cu contract individual de munca, potrivit legii, pot încheia contracte de prestari de servicii, pentru conducerea contabilitatii si întocmirea situatiilor financiare trimestriale si anuale, cu societati comerciale de expertiza contabila sau cu persoane fizice autorizate, conform legii. Încheierea contractelor se face cu respectarea reglementarilor privind achizitiile publice de bunuri si servicii. Plata serviciilor respective se face din fonduri publice cu aceasta destinatie.
Art. 11. - Detinerea, cu orice titlu, de bunuri materiale, titluri de valoare, numerar si alte drepturi si obligatii, precum si efectuarea de operatiuni economice, fara sa fie înregistrate în contabilitate, sunt interzise.
Art. 12. - (1) Contabilitatea imobilizarilor se tine pe categorii si pe fiecare obiect de evidenta.
(2) Contabilitatea stocurilor se tine cantitativ si valoric sau numai valoric, în conditiile stabilite de reglementarile legale.
Art. 13. - Înregistrarea în contabilitate a elementelor de activ se face la costul de achizitie, de productie sau la valoarea justa pentru alte intrari decât cele prin achizitie sau productie, dupa caz.
Art. 14. - Creantele si datoriile se înregistreaza în contabilitate la valoarea nominala.
Art. 15. - Valoarea actiunilor emise sau a altor titluri, precum si varsamintele efectuate în contul capitalului subscris se reflecta distinct în contabilitate.
Art. 16. - Contabilitatea clientilor si furnizorilor, a celorlalte creante si obligatii se tine pe categorii, precum si pe fiecare persoana fizica sau juridica.
Art. 17. - (1) Contabilitatea cheltuielilor se tine pe feluri de cheltuieli, dupa natura sau destinatia lor, dupa caz.
(2) Contabilitatea veniturilor se tine pe feluri de venituri, dupa natura sau sursa lor, dupa caz. (3) Contabilitatea veniturilor si cheltuielilor bugetului general consolidat se tine pe subdiviziunile clasificatiei bugetare.
Art. 18. - (1) Contabilitatea institutiilor publice asigura înregistrarea platilor de casa si a cheltuielilor efective, pe subdiviziunile clasificatiei bugetare, potrivit bugetului aprobat.
(2) Pentru finantarea cheltuielilor în limita prevederilor din bugetele aprobate, institutiile publice au obligatia organizarii si conducerii evidentei angajamentelor bugetare si legale în conformitate cu normele metodologice elaborate de Ministerul Finantelor Publice.
Art. 19. - (1) În contabilitate, profitul sau pierderea se stabileste cumulat de la începutul exercitiului financiar. Închiderea conturilor de venituri si cheltuieli se efectueaza, de regula, la sfârsitul exercitiului financiar.
(2) Rezultatul definitiv al exercitiului financiar se stabileste la închiderea acestuia.
(3) Repartizarea profitului se înregistreaza în contabilitate pe destinatii, dupa aprobarea situatiilor financiare anuale.
(4) Pierderea contabila reportata se acopera din profitul exercitiului financiar si cel reportat, din rezerve si capital social, potrivit hotarârii adunarii generale a actionarilor sau asociatilor.
(5) La institutiile publice rezultatul executiei bugetare se stabileste anual prin închiderea conturilor de cheltuieli efective si a conturilor de surse din care au fost efectuate.
#PAGEBREAK#
CAPITOLUL III Registrele de contabilitate
Art. 20. - Registrele de contabilitate obligatorii sunt: Registrul-jurnal, Registrul-inventar si Cartea mare. Întocmirea, editarea si pastrarea registrelor de contabilitate se efectueaza conform normelor elaborate de Ministerul Finantelor Publice.
Art. 21. - Registrele de contabilitate se utilizeaza în stricta concordanta cu destinatia acestora si se prezinta în mod ordonat si astfel completate încât sa permita, în orice moment, identificarea si controlul operatiunilor contabile efectuate.
Art. 22. - Pentru verificarea înregistrarii corecte în contabilitate a operatiunilor efectuate se întocmeste balanta de verificare, cel putin anual, la încheierea exercitiului financiar, sau la termenele de întocmire a situatiilor financiare periodice.
Art. 23. - Persoanele prevazute la art. 1 care utilizeaza sisteme informatice de prelucrare automata a datelor au obligatia sa asigure prelucrarea datelor înregistrate în contabilitate în conformitate cu normele contabile aplicate, controlul si pastrarea acestora pe suporturi tehnice.
Art. 24. - Înregistrarea în contabilitate a operatiunilor determinate de fuziunea, divizarea sau încetarea, potrivit legii, a activitatii persoanelor prevazute la art. 1 se face pe baza documentelor corespunzatoare întocmite în asemenea situatii.
Art. 25. - Registrul-jurnal, Registrul-inventar si Cartea mare, precum si documentele justificative care stau la baza înregistrarilor în contabilitatea financiara se pastreaza în arhiva persoanelor prevazute la art. 1, timp de 10 ani, cu începere de la data încheierii exercitiului financiar în cursul caruia au fost întocmite, cu exceptia statelor de salarii, care se pastreaza timp de 50 de ani.
Art. 26. - În caz de pierdere, sustragere sau distrugere a unor documente contabile se vor lua masuri de reconstituire a acestora în termen de maximum 30 de zile de la constatare, potrivit reglementarilor emise în acest scop.
CAPITOLUL IV Situatii financiare anuale
Art. 27. - (1) Exercitiul financiar reprezinta perioada pentru care trebuie întocmite situatiile financiare anuale si, de regula, coincide cu anul calendaristic.
(2) Durata exercitiului financiar este de 12 luni.
(3) Exercitiul financiar poate fi diferit de anul calendaristic:
a) pentru sucursalele cu sediul în România, care apartin unei persoane juridice straine, cu exceptia institutiilor de credit, entitatilor autorizate de Comisia Nationala a Valorilor Mobiliare si societatilor de asigurare, daca exercitiul financiar difera pentru societate;
b) pentru filialele consolidate ale societatii-mama, precum si pentru filialele filialelor, cu exceptia institutiilor de credit, entitatilor autorizate de Comisia Nationala a Valorilor Mobiliare si societatilor de asigurare, daca exercitiul financiar difera pentru societatea-mama.
(4) Exercitiul financiar al unitatilor nou-înfiintate începe la data înfiintarii, potrivit legii.
(5) Exercitiul financiar al unei persoane juridice care se lichideaza începe la data încheierii exercitiului financiar anterior si se încheie în ziua precedenta datei când începe lichidarea. Perioada de lichidare este considerata un exercitiu financiar, indiferent de durata sa.
(6) Situatiile financiare anuale consolidate ale unei societati-mama se întocmesc pentru acelasi exercitiu financiar aplicabil situatiilor financiare anuale ale societatii-mama. Daca exercitiul financiar al filialelor difera de exercitiul financiar aplicabil societatii-mama, situatiile financiare anuale consolidate pot fi întocmite la o alta data pentru a tine cont de exercitiul financiar al majoritatii sau al celor mai importante dintre societatile consolidate.
(7) Exercitiul financiar pentru institutiile publice este anul bugetar.
Art. 28. - (1) Persoanele prevazute la art. 1 au obligatia sa întocmeasca situatii financiare anuale, inclusiv în situatia fuziunii, divizarii sau încetarii activitatii acestora, în conditiile legii.
(2) Ministerul Finantelor Publice poate stabili întocmirea si depunerea situatiilor financiare si la alte perioade decât anual, în cadrul exercitiului financiar.
(3) Pentru persoanele juridice care aplica reglementari contabile conforme cu Standardele Internationale de Raportare Financiara situatiile financiare anuale se compun din bilant, cont de profit si pierdere, situatia modificarilor capitalului propriu, situatia fluxurilor de trezorerie, politici contabile si note explicative.
(4) Persoanele juridice care nu îndeplinesc criteriile stabilite pentru aplicarea reglementarilor prevazute la alin. (3) aplica reglementari contabile conforme cu directivele europene si întocmesc situatii financiare anuale, care se compun din bilant, cont de profit si pierdere, politici contabile si note explicative.
(5) Criteriile mentionate la alin. (4) si categoriile de persoane care aplica reglementarile prevazute la alin. (3) si (4) se stabilesc prin ordin al ministrului finantelor publice.
(6) Pentru persoanele juridice fara scop patrimonial situatiile financiare anuale se compun din bilant, contul rezultatului exercitiului, politici contabile si note explicative.
(7) Situatiile financiare anuale constituie un tot unitar si sunt însotite de raportul administratorilor.
(8) Pentru sucursalele din România ale institutiilor de credit si ale altor institutii financiare cu sediul în strainatate, institutiile prevazute la art. 4 alin. (3) stabilesc continutul situatiilor financiare anuale care trebuie publicate de aceste sucursale. Institutiile respective stabilesc si cerintele referitoare la informatiile privind activitatea proprie a sucursalelor, care trebuie publicate de sucursalele respective în situatia în care acestea nu sunt obligate sa publice situatii financiare anuale referitoare la activitatea proprie.
(9) Institutiile publice întocmesc situatii financiare trimestriale si anuale, conform normelor elaborate de Ministerul Finantelor Publice.
Art. 29. - Raportul anual cuprinde situatiile financiare anuale, raportul administratorilor, raportul de audit sau raportul comisiei de cenzori, dupa caz, si propunerea de distribuire a profitului sau de acoperire a pierderii contabile.
Art. 30. - Situatiile financiare anuale vor fi însotite de o declaratie scrisa a persoanelor prevazute la art. 10 alin. (1) prin care îsi asuma raspunderea pentru întocmirea situatiilor financiare anuale si confirma ca:
a) politicile contabile utilizate la întocmirea situatiilor financiare anuale sunt în conformitate cu reglementarile contabile aplicabile;
b) situatiile financiare anuale ofera o imagine fidela a pozitiei financiare, performantei financiare si a celorlalte informatii referitoare la activitatea desfasurata;
c) persoana juridica îsi desfasoara activitatea în conditii de continuitate.
Art. 31. - O societate-mama trebuie sa întocmeasca atât raport anual pentru propria activitate, cât si raport anual consolidat.
Art. 32. - (1) Obiectivul situatiilor financiare anuale consolidate este de a oferi o imagine fidela a pozitiei financiare, performantei financiare si a celorlalte informatii referitoare la activitatea grupului, potrivit reglementarilor contabile aplicabile.
(2) Situatiile financiare anuale consolidate constituie un tot unitar. Acestea cuprind bilantul consolidat, contul de profit si pierdere consolidat, precum si celelalte componente, respectiv informatii referitoare la activitatea grupului, potrivit reglementarilor contabile aplicabile, politici contabile si note explicative la situatiile financiare anuale consolidate, si vor fi facute publice împreuna cu situatiile financiare anuale individuale ale societatii-mama.
Art. 33. - (1) Situatiile financiare anuale ale persoanelor juridice prevazute la art. 28 alin.(3) sunt supuse auditului financiar, care se efectueaza de catre auditori financiari, persoane fizice sau juridice autorizate, potrivit legii.
(2) Sunt supuse, de asemenea, auditului financiar situatiile financiare întocmite cu ocazia fuziunii, divizarii sau încetarii activitatii persoanelor prevazute la art. 28 alin. (3).
(3) Persoanele juridice prevazute la art. 28 alin. (3) au obligatia auditarii situatiilor financiare anuale pe perioada premergatoare aplicarii reglementarilor armonizate, în conditiile stabilite de Ministerul Finantelor Publice si institutiile prevazute la art. 4 alin. (3), dupa caz.
(4) Criteriile în functie de care situatiile financiare anuale ale persoanelor juridice prevazute la art. 28 alin. (4) sunt supuse auditului financiar se stabilesc prin ordin al ministrului finantelor publice. Verificarea de catre cenzori a situatiilor financiare anuale se efectueaza potrivit legii.
Art. 34. - (1) Persoanele juridice care organizeaza contabilitatea în partida dubla trebuie sa publice situatiile financiare anuale. Fac obiectul publicarii situatiile financiare anuale, raportul administratorilor si raportul de audit sau raportul comisiei de cenzori, dupa caz. Aceste prevederi se aplica si sucursalelor înregistrate în România, care apartin unor persoane juridice cu sediul în strainatate, precum si societatilor-mama care întocmesc situatii financiare consolidate.
(2) Actionarii si angajatii unei societati au dreptul sa se informeze în legatura cu situatiile financiare anuale la sediul social al societatii sau al societatii-mama, fara nici o discriminare.
(3) Situatiile financiare anuale se pastreaza timp de 50 de ani.
(4) În caz de încetare a activitatii persoanelor prevazute la art. 1, situatiile financiare anuale, precum si registrele si celelalte documente la care se refera art. 25 se predau la arhivele statului, în conformitate cu prevederile legale în materie.
Art. 35. - (1) Pentru asigurarea informatiilor destinate sistemului institutional al statului, un exemplar al situatiilor financiare anuale se depune la directia generala a finantelor publice judeteana, respectiv a municipiului Bucuresti, sau, dupa caz, la Directia generala de administrare a marilor contribuabili, astfel:
a) persoanele prevazute la art. 28 alin. (3), în termen de 150 de zile de la încheierea exercitiului financiar;
b) persoanele prevazute la art. 28 alin. (4) si (6), în termen de 120 de zile de la încheierea exercitiului financiar;
c) persoanele care, de la constituire, nu au desfasurat activitate vor depune o declaratie în acest sens, în termen de 60 de zile de la încheierea exercitiului financiar. Prevederile prezentului alineat se aplica pâna la data de 31 decembrie 2006, inclusiv pentru situatiile financiare aferente exercitiului financiar al anului 2006.
(2) Institutiile publice si celelalte persoane juridice, ai caror conducatori au calitatea de ordonator de credite, depun un exemplar din situatiile financiare trimestriale si anuale la organul ierarhic superior, la termenele stabilite de acesta.
(3) Ministerele, celelalte organe de specialitate ale administratiei publice centrale, alte autoritati publice, institutiile publice autonome si unitatile administrativ-teritoriale, ai caror conducatori au calitatea de ordonator principal de credite, depun la Ministerul Finantelor Publice un exemplar din situatiile financiare trimestriale si anuale, potrivit normelor si la termenele stabilite de acesta.
#PAGEBREAK#
CAPITOLUL V Contabilitatea trezoreriei statului si a institutiilor publice
Art. 36. - (1) Contabilitatea trezoreriei statului se organizeaza si functioneaza pe principiul executiei de casa si asigura înregistrarea operatiunilor de încasari si plati în conturi de venituri si cheltuieli deschise pe bugete, ordonatori de credite si subdiviziunile clasificatiei bugetare stabilite de Ministerul Finantelor Publice.
(2) În contabilitatea trezoreriei statului se deschid, pe seama ordonatorilor de credite, conturi distincte pentru creditele deschise si repartizate si pentru cheltuielile efectuate din bugetul de stat, bugetul asigurarilor sociale de stat, bugetul Fondului national unic de asigurari sociale de sanatate, bugetul asigurarilor pentru somaj, bugetele locale, precum si conturi de disponibilitati din care se pot efectua plati.
(3) Contabilitatea trezoreriei statului asigura informatii cu privire la derularea executiei bugetare în conditii de echilibru financiar, aprobata anual prin lege pentru fiecare buget, precum si în limita disponibilitatilor aflate în conturi.
(4) În contabilitatea trezoreriei statului se reflecta, în conturi distincte, împrumuturile de stat interne si externe primite pentru finantarea deficitelor bugetare, precum si pentru alte actiuni prevazute de lege, plasamentele financiare efectuate din contul curent general al trezoreriei statului, precum si depozitele atrase de la institutiile financiare si de la persoane fizice.
(5) Contabilitatea trezoreriei statului se organizeaza în cadrul Ministerului Finantelor Publice si al unitatilor sale subordonate si cuprinde operatiunile privind executia de casa a bugetului de stat, bugetului asigurarilor sociale de stat, bugetului Fondului national unic de asigurari sociale de sanatate, bugetului asigurarilor pentru somaj si bugetelor locale, gestiunea datoriei publice interne si externe, precum si alte operatiuni financiare efectuate în contul organelor administratiei publice centrale si locale.
(6) Organizarea si conducerea contabilitatii trezoreriei statului se efectueaza potrivit normelor emise de Ministerul Finantelor Publice.
(7) Ministerele, celelalte organe de specialitate ale administratiei publice centrale, alte autoritati publice, institutiile publice autonome, precum si institutiile din subordinea acestora, ai caror conducatori au calitatea de ordonator de credite, organizeaza si conduc contabilitatea drepturilor constatate si a veniturilor încasate, precum si a angajamentelor si a platilor efectuate, potrivit bugetului aprobat.
Art. 37. - (1) Contabilitatea executiei bugetelor locale se organizeaza si se conduce la nivelul unitatilor administrativ-teritoriale, potrivit normelor metodologice emise de Ministerul Finantelor Publice si asigura înregistrarea operatiunilor privind: drepturile constatate, veniturile încasate, cheltuielile efectuate în executarea bugetelor locale, precum si obligatiile cu termene legale de plata pâna la data de 31 decembrie; evidenta subventiilor primite de la bugetul de stat si de la celelalte bugete, precum si a sumelor defalcate din bugetul de stat, potrivit legii; gestiunea datoriei publice locale interne si externe; stabilirea rezultatului executiei bugetelor locale prin închiderea conturilor de venituri si cheltuieli.
(2) Unitatile administrativ-teritoriale, institutiile si serviciile publice de subordonare locala, care au personalitate juridica si ai caror conducatori au calitatea de ordonator de credite, organizeaza si conduc contabilitatea drepturilor constatate si a veniturilor încasate, precum si a angajamentelor si a platilor efectuate, potrivit bugetului aprobat.
Art. 38. - (1) Contabilitatea executiei bugetului asigurarilor sociale de stat se organizeaza si se conduce în cadrul Ministerului Muncii, Solidaritatii Sociale si Familiei si al unitatilor subordonate, potrivit normelor emise de Ministerul Finantelor Publice si asigura înregistrarea operatiunilor privind: drepturile constatate, veniturile încasate, cheltuielile efectuate în executarea bugetului asigurarilor sociale de stat, precum si obligatiile cu termene legale de plata pâna la data de 31 decembrie; evidenta subventiilor primite de la bugetul de stat; stabilirea rezultatului executiei bugetului asigurarilor sociale de stat prin închiderea conturilor de venituri si cheltuieli.
(2) Institutiile publice cu personalitate juridica, finantate din bugetul asigurarilor sociale de stat, ai caror conducatori au calitatea de ordonator de credite, organizeaza si conduc contabilitatea drepturilor constatate si a veniturilor încasate, precum si a angajamentelor si a platilor efectuate, potrivit bugetului aprobat.
Art. 39. - (1) Ministerul Finantelor Publice întocmeste anual bilantul institutiilor publice.
(2) Obiectul principal al bilantului institutiilor publice îl constituie patrimoniul statului si al unitatilor administrativ-teritoriale, cuprinzând domeniul public si cel privat, inclusiv solul, bogatiile naturale, zacamintele si alte bunuri cu potential economic, evaluate în expresie baneasca, dupa metodologia stabilita de fiecare minister, autoritate a administratiei publice centrale sau locale, dupa caz.
(3) Evidenta în unitati fizice sau valorice, dupa caz, a fondului funciar, fondului forestier, rezervelor de substante minerale utile si a celorlalte resurse naturale ale solului si subsolului se realizeaza de catre unitatile care administreaza, exploateaza si folosesc bunurile respective.
(4) La încheierea exercitiului financiar, în contabilitatea trezoreriei statului se procedeaza la încheierea executiei bugetare potrivit normelor metodologice emise de Ministerul Finantelor Publice, dupa cum urmeaza:
a) încheierea executiei bugetului de stat se efectueaza de catre unitatile teritoriale ale trezoreriei statului;
b) încheierea executiei bugetului asigurarilor sociale de stat se efectueaza de catre unitatile Ministerului Muncii, Solidaritatii Sociale si Familiei;
c) încheierea executiei bugetelor locale se efectueaza de ordonatorii principali de credite ai bugetelor locale.
(5) Ministerul Finantelor Publice întocmeste trimestrial si anual bilantul general al trezoreriei statului, în structura stabilita de acesta, care se aproba în conditiile legii.
Art. 40. - Bilantul anual al institutiilor publice, în structura stabilita de Ministerul Finantelor Publice, se prezinta Guvernului o data cu contul general anual de executie a bugetului de stat.
#PAGEBREAK#
CAPITOLUL VI Contraventii si infractiuni
Art. 41. - Constituie contraventii la prevederile prezentei legi urmatoarele fapte, daca nu sunt savârsite în astfel de conditii încât, potrivit legii, sa fie considerate infractiuni:
1. detinerea, cu orice titlu, de bunuri materiale, titluri de valoare, numerar si alte drepturi si obligatii, precum si efectuarea de operatiuni economice, fara sa fie înregistrate în contabilitate;
2. nerespectarea reglementarilor emise de Ministerul Finantelor Publice cu privire la:
a) utilizarea si tinerea registrelor de contabilitate;
b) întocmirea si utilizarea documentelor justificative si contabile pentru toate operatiunile efectuate, înregistrarea în contabilitate a acestora în perioada la care se refera, pastrarea si arhivarea acestora, precum si reconstituirea documentelor pierdute, sustrase sau distruse;
c) efectuarea inventarierii;
d) întocmirea si auditarea situatiilor financiare anuale;
e) întocmirea si depunerea situatiilor financiare periodice stabilite potrivit legii;
f) nedepunerea declaratiei din care sa rezulte ca persoanele prevazute la art. 1 nu au desfasurat activitate;
g) publicarea situatiilor financiare anuale, potrivit legii.
3. prezentarea de situatii financiare care contin date eronate sau necorelate, inclusiv cu privire la identificarea persoanei raportoare.
Art. 42. - (1) Contraventia prevazuta la art. 41 pct. 2 lit. g) se sanctioneaza cu amenda de la 20.000.000 lei la 300.000.000 lei, cea prevazuta la pct. 1, cu amenda de la 10.000.000 lei la 100.000.000 lei, cele prevazute la pct. 2 lit. c) si d), cu amenda de la 4.000.000 lei la 50.000.000 lei, cele prevazute la pct. 2 lit. a) si b), cu amenda de la 3.000.000 lei la 40.000.000 lei, cea prevazuta la pct. 2 lit. e), cu amenda de la 5.000.000 lei la 15.000.000 lei, cea prevazuta la pct. 3, cu amenda de la 2.000.000 lei la 10.000.000 lei, iar cea prevazuta la pct. 2 lit. f), cu amenda de la 1.000.000 lei la 2.000.000 lei. Criteriile în functie de care se stabileste nivelul amenzii se coreleaza cu nivelul cifrei de afaceri.
(2) Amenda pentru neîndeplinirea obligatiei prevazute la art. 41 pct. 2 lit. e) este de la 10.000.000 lei la 30.000.000 lei, daca perioada de întârziere pentru întocmirea si depunerea situatiilor financiare periodice este cuprinsa între 15 si 30 de zile lucratoare, si de la 15.000.000 lei la 45.000.000 lei, daca perioada de întârziere depaseste 30 de zile lucratoare.
(3) Guvernul, la propunerea Ministerului Finantelor Publice, poate modifica nivelul amenzilor prevazute la alin. (1) în functie de rata inflatiei.
(4) Constatarea contraventiilor si aplicarea sanctiunilor se fac de persoanele cu atributii de control financiar si de alte persoane anume împuternicite de Ministerul Finantelor Publice.
(5) Amenzile contraventionale prevazute la alin. (1) si (2) se suporta de persoanele vinovate.
(6) Contraventiilor prevazute la art. 41 le sunt aplicabile dispozitiile Ordonantei Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al contraventiilor*).
__________ *) Ordonanta Guvernului nr. 2/2001 a fost aprobata si modificata prin Legea nr. 180/2002, publicata în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 268 din 22 aprilie 2002, cu modificarile ulterioare.
Art. 43. - Efectuarea cu stiinta de înregistrari inexacte, precum si omisiunea cu stiinta a înregistrarilor în contabilitate, având drept consecinta denaturarea veniturilor, cheltuielilor, rezultatelor financiare, precum si a elementelor de activ si de pasiv ce se reflecta în bilant, constituie infractiunea de fals intelectual si se pedepseste conform legii.
CAPITOLUL VII Dispozitii tranzitorii si finale
Art. 44. - (1) În termen de 6 luni de la intrarea în vigoare a prezentei legi Ministerul Finantelor Publice va elabora normele si reglementarile contabile simplificate, armonizate cu directivele europene**).
__________ **) A se vedea Ordinul ministrului finantelor publice nr. 306/2002 pentru aprobarea Reglementarilor contabile simplificate, armonizate cu directivele europene, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 279 si nr. 279 bis din 25 aprilie 2002, reglementari care se aplica începând cu data de 1 ianuarie 2003.
(2) Ministerul Finantelor Publice si institutiile prevazute la art. 4 alin. (3) din prezenta lege vor elabora si vor actualiza permanent reglementarile contabile aplicabile persoanelor prevazute la art. 1. Art. 45. - Ministerul Finantelor Publice exercita controlul asupra modului în care se aplica prevederile prezentei legi. Art. 46. - Prezenta lege intra în vigoare la data de 1 ianuarie 1992*).
__________ *) A se vedea si datele de intrare în vigoare a actelor normative modificatoare.
Art. 47. - Prevederile prezentei legi se aplica si subunitatilor fara personalitate juridica, cu sediul în strainatate, ce apartin persoanelor prevazute la art. 1, cu sediul sau domiciliul în România, cât si subunitatilor cu sediul în România, ce apartin unor persoane juridice ori fizice cu sediul sau domiciliul în strainatate.
Art. 48. - Pentru dezvoltarea cadrului institutional în domeniul contabilitatii si al profesiei contabile, se reorganizeaza Colegiul Consultativ al Contabilitatii. Modul de organizare si functionare, atributiile si sursele de finantare ale acestuia se stabilesc prin Regulamentul de organizare si functionare a Colegiului Consultativ al Contabilitatii, care se aproba prin hotarâre a Guvernului, ce va fi promovata pâna la data de 31 martie 2005.
Art. 49. - Pe data intrarii în vigoare a prezentei legi se abroga:
- Decretul nr. 375/1956 privind reconstituirea actelor, documentelor si evidentelor cu continut financiar pierdute, sustrase sau distruse, publicat în Buletinul Oficial nr. 22 din 4 august 1956;
- Hotarârea nr. 1.885 din 28 decembrie 1970 cu privire la organizarea si conducerea contabilitatii, atributiile si raspunderile conducatorului compartimentului financiar-contabil, publicata în Buletinul Oficial nr. 156 din 29 decembrie 1970;
- Hotarârea nr. 1.533/1973 privind formularele cu regim special, publicata în Buletinul Oficial nr. 189 din 2 decembrie 1973;
- Hotarârea nr. 1.116/1975 privind îmbunatatirea analizei pe baza de bilant, cresterea operativitatii si calitatii informatiilor cu privire la rezultatele economico-financiare ale unitatilor socialiste de stat, publicata în Buletinul Oficial nr. 127 din 5 decembrie 1975;
- Hotarârea Guvernului nr. 252/1996 privind regimul diferentelor de curs valutar aferente capitalului social în devize si alte operatiuni aplicabile începând cu bilantul contabil cu termen de depunere pâna la 15 aprilie 1996, publicata în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 75 din 11 aprilie 1996, cu modificarile ulterioare;
- Hotarârea Guvernului nr. 483/1996 privind prestarea serviciilor în domeniul contabilitatii, verificarea si certificarea bilantului contabil în baza prevederilor Legii contabilitatii nr. 82/1991, publicata în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 137 din 2 iulie 1996, cu modificarile ulterioare;
- Hotarârea Guvernului nr. 22/1998 privind unele masuri pentru reflectarea în contabilitatea agentilor economici a unor operatiuni economico-financiare, publicata în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 34 din 29 ianuarie 1998;
- orice alte dispozitii contrare prevederilor prezentei legi.
NOTA: Reproducem mai jos prevederile art. II si ale art. III din Ordonanta Guvernului nr. 70/2004 pentru modificarea si completarea Legii contabilitatii nr. 82/1991, aprobata cu modificari prin Legea nr. 420/2004, care nu sunt încorporate în textul republicat al Legii nr. 82/1991:
"Art. II. - Reglementarile contabile emise anterior în temeiul Legii contabilitatii nr. 82/1991, republicata, aplicabile fiecarei categorii de entitati, sunt în vigoare pâna la data de 31 decembrie 2005. Situatiile financiare anuale se întocmesc conform acestor reglementari si se depun la unitatile teritoriale ale Ministerului Finantelor Publice, în termenele prevazute la art. 29 alin. (1) din Legea nr. 82/1991, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare.**)
Art. III. - Prezenta ordonanta intra în vigoare la data de 1 ianuarie 2005, cu urmatoarele exceptii: - prevederile art. 2 alin. (11) lit. c) si d), art. 26 alin.(3) si (4), ale art. 263 si 264 din Legea nr. 82/1991, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, care intra în vigoare la data de 1 ianuarie 2006; - prevederile art. 251 alin. (3) si (6) din Legea nr. 82/1991, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, care intra în vigoare la data de 1 ianuarie 2007.***)".
__________
**) Art. 29 alin. (1) a devenit, în forma republicata, art. 35 alin. (1).
***) Art. 2 alin. (11) lit. c) si d), art. 26 alin. (3) si (4), art. 263, art. 264, art. 251 alin. (3) si (6) au devenit, în forma republicata, art. 2 alin. (2) lit. c) si d), art. 28 alin. (3) si (4), art. 31, art. 32, art. 27 alin. (3) si (6).
Comentarii articol (5)