Art. 1. - Uniunea Nationala a Notarilor Publici este organizatia profesionala a notarilor publici din România.
Art. 2. - Uniunea Nationala a Notarilor Publici din România, denumita în continuare Uniunea, are drept scop reprezentarea si apararea intereselor profesionale ale membrilor sai si actioneaza pentru asigurarea prestigiului si autoritatii profesiei de notar public.
Art. 3. - Uniunea are, potrivit legii, personalitate juridica de la data constituirii ei si a adoptarii statutului de catre primul Congres al notarilor publici. Uniunea are sigiliu si sigla proprii. Sediul Uniunii este în Bucuresti.
Art. 4. - Din structura Uniunii fac parte Camerele Notarilor Publici, denumite în continuare Camere, în compunerea carora intra toti notarii publici care functioneaza în circumscriptia fiecarei Curti de apel. Relatiile decurgând din drepturile si obligatiile notarilor publici fata de Uniune si de Camere deriva din calitatea lor de membri si se întemeiaza pe colegialitate.
CAPITOLUL II Obiectul si principiile de functionare ale Uniunii
Art. 5. - Uniunea coordoneaza în plan national activitatea notarilor publici si urmareste respectarea regulilor deontologice în activitatea acestora.
Art. 6. - Uniunea asigura cadrul corespunzator pentru perfectionarea nivelului profesional, a calitatii actelor întocmite si a întaririi autoritatii institutiei notarului public, prin:
a) informarea cu privire la practica judiciara, notariala si doctrina de specialitate în materie;
b) organizarea unor centre în care se vor desfasura colocvii semestriale, precum si desfasurarea unor reuniuni, simpozioane si a altor forme de întâlniri la nivel zonal, national si international, la care se vor prezenta si se vor analiza practici, metode sau principii pentru perfectionarea activitatii notariale; c) editarea unor publicatii proprii pe probleme de doctrina, practica, drept comparat, breviarul legislativ al actelor emise de Uniune, aspecte din activitatea organelor reprezentative ale Uniunii, participarea la reuniuni, schimburi de experienta în tara si în strainatate;
d) organizarea controlului profesional, financiar si administrativ;
e) elaborarea unor sinteze de probleme rezultate din controlul profesional, financiar si administrativ;
f) unificarea practicii notariale si aplicarea unitara a legii prin opinii exprimate în special cu privire la: activitatea notariala, conduita notarilor publici, pregatirea si formarea profesionala a stagiarilor, evidente notariale, conditii de functionare a birourilor notariale si de conservare a arhivelor acestora, furnizarea datelor statistice;
g) introducerea si însusirea tehnicilor noi în activitatea notariala;
h) stimularea notarilor publici prin asigurarea conditiilor de exprimare a opiniilor cu caracter profesional în publicatiile Uniunii, ale Uniunii Internationale a Notariatului Latin, în alte publicatii de specialitate, precum si delegarea acestora la manifestari nationale si internationale de interes notarial.
Art. 7. - În scopul îmbunatatirii sistemului legislativ, al actualizarii si oportunitatii acestuia potrivit dezvoltarii si dinamicii social-economice în domeniile de referinta, Uniunea, prin structurile sale, formuleaza propuneri autoritatilor sau persoanelor cu initiativa legislativa pentru proiecte de legi sau acte ale Guvernului si ale ministerelor, participând la elaborarea acestora.
Art. 8. - Functionarea Uniunii se bazeaza pe urmatoarele principii:
a) Uniunea si Camerele îsi desfasoara activitatea prin autofinantare realizata din contributia membrilor lor si din alte surse, potrivit prezentului statut;
b) Uniunea si Camerele nu pot fi angajate politic prin actiunile membrilor lor;
c) organele de conducere ale Uniunii si ale Camerelor asigura apararea intereselor profesionale ale membrilor lor, rezolvarea problemelor Uniunii si ale Camerelor si raporturile acestora cu membrii lor printr-o continua si colegiala colaborare, în mod egal, fara privilegii si discriminari;
d) actele Uniunii si ale Camerelor, emise în baza atributiilor ce le-au fost conferite de Legea notarilor publici si a activitatii notariale nr. 36/1995, denumita în continuare lege, de regulamentul de aplicare a acesteia, denumit în continuare regulament, si de prezentul statut, sunt obligatorii si executorii fata de membrii lor, în conditiile stabilite de acestea, sub sanctiunea atragerii raspunderii disciplinare;
e) principalul deziderat al Uniunii este de a asigura conditiile necesare pentru perfectionarea profesionala a notarilor publici si pentru întarirea autoritatii institutiei notarului public.
Art. 9. - Uniunea, prin structurile sale, va milita permanent pentru realizarea scopului sau, în conformitate cu dispozitiile legale, cu regulile statutare si cu principiile deontologice.
#PAGEBREAK#
CAPITOLUL III Calitatea de membru al Uniunii, drepturile si obligatiile acestuia
Art. 10. - Sunt membri ai Uniunii toti notarii publici cuprinsi în Camere, care îsi desfasoara activitatea pe teritoriul României.
Art. 11. - Membrii Uniunii au urmatoarele drepturi:
a) sa aleaga si sa fie alesi în organele reprezentative ale Uniunii si ale Camerelor, în conditiile prevazute în prezentul statut; dreptul la vot nu poate fi delegat;
b) sa se adreseze nemijlocit tuturor organelor Uniunii si ale Camerelor si sa primeasca informatiile solicitate;
c) sa participe la manifestarile organizate de Uniune si de Camera din care fac parte;
d) sa poarte însemnele Uniunii;
e) sa beneficieze de un concediu de odihna anual de 30 de zile lucratoare;
f) sa aiba acces la toate datele care privesc organizarea administrativa a activitatii notariale atât la nivelul Camerelor, cât si al Uniunii;
g) sa li se acorde pentru merite deosebite recompense, diplome de onoare si de excelenta, la propunerea Colegiului director al Camerei sau, dupa caz, a Consiliului Uniunii;
h) sa beneficieze de asigurari sociale de stat în conditiile legii.
Art. 12. - Pentru merite deosebite în promovarea, organizarea si ridicarea prestigiului institutiei notarului public Consiliul Uniunii poate acorda calitatea de membru de onoare. Membrii de onoare ai Uniunii au drepturile prevazute la art. 11 lit. c), d) si g).
Art. 13. - Obligatiile membrilor Uniunii sunt urmatoarele:
a) sa respecte dispozitiile legii si ale regulamentului;
b) sa respecte dispozitiile prezentului statut si hotarârile organelor de conducere ale Uniunii si ale Camerelor;
c) sa rezolve sarcinile ce le-au fost încredintate de organele de conducere, sa conlucreze activ la aplicarea si executarea hotarârilor acestora si sa actioneze pentru realizarea scopului Uniunii;
d) sa participe la manifestarile initiate de organele de conducere, la activitatile profesionale, precum si la sedintele organelor de conducere din care fac parte;
e) sa se abtina de la deliberarile organelor de conducere în care sunt alesi, în cazul în care, în îndeplinirea unor atributii ale acestor organe, au un interes propriu;
f) sa achite cu regularitate cotele de contributie stabilite pentru formarea bugetului Camerelor si al Uniunii;
g) sa pastreze secretul profesional;
h) sa pastreze în cadrul profesiei confidentialitatea asupra dezbaterilor, opiniilor si voturilor exprimate în organele de conducere;
i) sa respecte normele, principiile si îndatoririle deontologiei notariale si sa aiba un comportament demn în exercitarea profesiei.
CAPITOLUL IV Structura organizatorica
Sectiunea I Uniunea
Art. 14. - Organele de conducere ale Uniunii sunt:
- Congresul notarilor publici;
- Consiliul Uniunii;
- Biroul executiv al Consiliului Uniunii;
- presedintele.
Art. 15. - Congresul notarilor publici este constituit din toti membrii Uniunii. Congresul se întruneste în sesiuni ordinare si extraordinare. Congresul se întruneste în sesiune ordinara o data la 3 ani si în sesiune extraordinara, la cererea Consiliului Uniunii sau a Camerelor, daca acestea reprezinta cel putin o treime din numarul notarilor publici. Convocarea Congresului notarilor publici se face de catre Biroul executiv, la cererea Consiliului Uniunii, cu cel putin o luna calendaristica înainte de data stabilita pentru tinerea acestuia, iar în sesiune extraordinara, cu cel putin 10 zile înainte, prin înstiintarea în scris a Camerelor prin publicatii în presa, cu mentionarea datei, a locului desfasurarii si a ordinii de zi. Congresul este valabil constituit în prezenta a doua treimi din numarul membrilor sai si adopta hotarâri cu majoritatea simpla a membrilor prezenti. Cvorumul astfel stabilit la începutul sesiunii va fi valabil, cu toate efectele, pe toata durata acesteia. În cazul în care cvorumul nu este întrunit, prezidiul Congresului, de fata cu cei prezenti, stabileste un nou congres în cel mult 30 de zile. Presedintele Uniunii are obligatia sa îndeplineasca procedura de convocare cu cel putin 15 zile înainte de data fixata. Congresul convocat în conditiile prevazute la alineatul precedent este valabil constituit cu participarea a cel putin jumatate din numarul membrilor Uniunii si adopta hotarâri cu majoritatea simpla a membrilor prezenti.
Art. 16. - Congresul notarilor publici are urmatoarele atributii:
a) adopta Statutul Uniunii si completarile sau modificarile care i se aduc;
b) adopta Codul deontologic al notarului public si completarile sau modificarile care i se aduc;
c) adopta Statutul de organizare si functionare a Casei de Asigurari a Notarilor Publici si completarile sau modificarile care i se aduc;
d) verifica îndeplinirea conditiilor prevazute de statut pentru notarii publici desemnati ca reprezentanti ai Camerelor în Consiliul Uniunii si în Consiliul de disciplina si constata incompatibilitatile, dupa caz; dupa verificare, valideaza în bloc reprezentantii în Consiliul Uniunii si în Consiliul de disciplina;
e) alege presedintele si vicepresedintii dintre reprezentantii desemnati de Camere;
f) alege comisia de cenzori a Uniunii;
g) alege presedintele Casei de Asigurari a Notarilor Publici;
h) stabileste plafonul cotelor de contributie a notarilor publici la Camere si la Uniune;
i) analizeaza si aproba raportul de activitate al Consiliului Uniunii;
j) analizeaza si aproba raportul de activitate al comisiei de cenzori;
k) ratifica între congrese completarile sau modificarile aduse statutului de catre Consiliul Uniunii ca urmare a hotarârilor Camerelor;
l) adopta însemnele Uniunii;
m) îndeplineste orice alte atributii date în competenta sa prin lege, regulament sau statut.
Art. 17. - Consiliul Uniunii este organ de conducere, constituit din câte un membru titular reprezentant al fiecarei Camere. Camerele vor alege si câte un membru supleant al titularului lor în Consiliul Uniunii. În cazul participarii la sedintele Consiliului Uniunii a membrului supleant, acesta are toate drepturile si obligatiile membrului titular pe care îl înlocuieste. Membrul supleant nu îl poate înlocui pe membrul titular al Consiliului Uniunii în calitatea acestuia de membru al Biroului executiv al Consiliului Uniunii.
Art. 18. - Presedintele si vicepresedintii vor fi alesi dintre membrii titulari ai Consiliului Uniunii numai prin vot secret. Desemnarea candidatilor propusi se face cu consimtamântul acestora. Candidatul care întruneste majoritatea simpla din numarul voturilor exprimate va fi declarat ales. Daca pentru ocuparea functiei exista o singura candidatura, iar candidatul nu obtine majoritatea ceruta, se organizeaza un al doilea tur de scrutin cu alt (alti) candidat (candidati), fiind declarat ales candidatul care întruneste majoritatea simpla. În situatia în care pentru ocuparea functiei exista mai multe candidaturi si nici unul dintre candidati nu întruneste majoritatea, se organizeaza al doilea tur de scrutin, cu participarea primilor 2 candidati care au obtinut cele mai multe voturi. În acest caz va fi declarat ales candidatul care a întrunit cele mai multe voturi. Alegerile pentru functiile de presedinte si de vicepresedinte au loc simultan, pe buletine de vot separate. Orice candidatura se depune pentru o singura functie.
Art. 19. - Consiliul Uniunii se întruneste trimestrial si ori de câte ori este convocat de presedinte. Consiliul Uniunii îsi desfasoara activitatea cu participarea a doua treimi din numarul membrilor sai. Hotarârile se adopta cu majoritatea voturilor exprimate.
Art. 20. - Consiliul Uniunii are urmatoarele atributii principale:
a) propune numarul notarilor publici si al birourilor notariale în circumscriptia fiecarei judecatorii, precum si, dupa caz, actualizarea anuala a acestora, pe baza hotarârilor primite de la Camere, în raport cu numarul notarilor publici în exercitiu, cu cerintele locale rezultate din întinderea teritoriului, numarul locuitorilor, volumul solicitarilor, dupa numirea notarilor stagiari care au promovat examenul de notar public;
b) organizeaza concursuri pentru ocuparea locurilor vacante de notar public si elaboreaza norme de desfasurare si de promovare a acestora;
c) propune ministrului justitiei numirea, suspendarea, revocarea si încetarea calitatii de notar public în conditiile legii si ale regulamentului;
d) elaboreaza norme privind conditiile-cadru de încheiere a contractului individual de munca si cu privire la formarea profesionala a notarului stagiar si stabileste conditiile de desfasurare si promovare a examenelor de notar public;
e) stabileste onorariile minimale pentru serviciile prestate de notarii publici, precum si, dupa caz, actualizarea acestora si le propune spre aprobare ministrului justitiei;
f) examineaza si aproba bilantul contabil si executia bugetului de venituri si cheltuieli pentru exercitiul financiar încheiat, precum si raportul comisiei de cenzori asupra gestiunii economico-financiare a Uniunii;
g) aproba bugetul de venituri si cheltuieli al Uniunii pentru exercitiul financiar urmator, prezentat de Biroul executiv;
h) aproba cotele de contributie a notarilor publici la Camere, precum si a Camerelor la Uniune, în limitele stabilite de Congresul notarilor publici;
i) solutioneaza contestatiile împotriva hotarârilor Consiliului de disciplina;
j) reprezinta Uniunea în raporturile cu tertii pe plan intern si international, prin presedintele sau sau printr-un alt reprezentant desemnat de acesta;
k) stabileste modelul sigiliului notarilor publici si îl supune spre aprobare ministrului justitiei, precum si modelul unitar al firmelor birourilor notariale si ale Camerelor;
l) exercita controlul profesional-administrativ asupra Camerelor si birourilor notarilor publici, precum si asupra calitatii actelor notariale, cel putin o data la 2 ani;
m) stabileste indemnizatia de conducere a presedintelui si indemnizatiile vicepresedintilor;
n) stabileste indemnizatiile membrilor Consiliului Uniunii;
o) stabileste structura organizatorica si numarul personalului de specialitate si administrativ al Uniunii, limitele de salarizare a acestuia, precum si conditiile de încheiere a contractului individual de munca;
p) desemneaza prin vot 2 membri ai sai în componenta Biroului executiv al Consiliului Uniunii;
q) repartizeaza sarcinile si responsabilitatile vicepresedintilor si ale celorlalti membri ai Consiliului Uniunii;
r) organizeaza si coordoneaza activitatea de editare a Buletinului notarilor publici si a altor publicatii privind activitatea notariala si desemneaza redactorul-sef; s) elaboreaza norme de evidenta financiar-contabila, în conditiile legii si ale regulamentului, atât pentru activitatea notariala, cât si pentru activitatile proprii;
t) tine, prin aparatul propriu, evidenta notarilor publici si a birourilor notariale si centralizeaza datele statistice privind activitatea notariala, pe baza rapoartelor anuale ale Camerelor;
u) avizeaza cererile notarilor publici de schimbare a sediilor birourilor lor în circumscriptia altei judecatorii, în conditiile prezentului statut;
v) rezolva neîntelegerile dintre Camere, precum si dintre Camere si membrii acestora, în legatura cu exercitarea atributiilor profesionale stabilite de lege, regulament si statut;
w) aproba afilierea Uniunii la organizatii internationale profesionale ale notarilor publici si cotele de contributie la acestea;
x) convoaca, în cazul prevazut la art. 41, Adunarea generala a Camerei;
y) accepta donatiile si legatele facute Uniunii; aproba sponsorizari;
z) îndeplineste orice alte atributii prevazute de lege, regulament, de Statutul Casei de Asigurari a Notarilor Publici si de prezentul statut. În cazul atributiilor prevazute la lit. a), e), f), g), h), m), n), o) si x), hotarârile se adopta cu majoritate calificata de doua treimi din numarul voturilor exprimate de membrii Consiliului Uniunii.
#PAGEBREAK#
Art. 21. - Membrii Consiliului Uniunii raspund pentru prejudiciile cauzate prin hotarârile adoptate în legatura cu administrarea si gestionarea patrimoniului Uniunii, în functie de votul exprimat.
Art. 22. - La nivelul Consiliului Uniunii functioneaza comisiile permanente, care sunt organe de lucru ale acestuia, înfiintate în scopul de a pregati temeinic lucrarile Congresului notarilor publici sau ale Consiliului Uniunii, pentru fundamentarea teoretica a hotarârilor si pentru asigurarea aplicarii corespunzatoare a acestora.
Art. 23. - Consiliul Uniunii constituie urmatoarele comisii permanente:
a) Comisia pentru stabilirea numarului notarilor publici, a numarului notarilor stagiari si a tarifului onorariilor minimale pentru serviciile prestate de notarii publici;
b) Comisia de învatamânt si formare profesionala a notarilor publici;
c) Comisia de control al activitatii notarilor publici, de unificare a practicii notariale si de aplicare unitara a legii;
d) Comisia de organizare a colaborarii interne si externe;
e) Comisia de disciplina, mediere si deontologie profesionala;
f) Comisia de pregatire a congreselor si a reuniunilor cu caracter stiintific;
g) Comisia pentru activitatea financiara, statistica si logistica. Consiliul Uniunii poate înfiinta si alte comisii speciale.
Art. 24. - Componenta comisiilor permanente se stabileste de Consiliul Uniunii pe baza acordului prealabil al notarilor publici propusi, urmarindu-se, pe cât posibil, ca membrii fiecarei comisii sa fie desemnati astfel încât sa fie reprezentate toate Camerele. Comisiile permanente îsi desfasoara activitatea în mod continuu, pe baza unor norme proprii aprobate de Consiliul Uniunii. Presedintele comisiei va informa Consiliul Uniunii despre activitatea acesteia. În cazul în care problema înscrisa pe ordinea de zi a sedintei Consiliului Uniunii necesita prezenta presedintelui unei comisii permanente, acesta va fi invitat la dezbateri cu drept de vot consultativ.
Art. 25. - Biroul executiv al Consiliului Uniunii se compune din presedinte, cei 2 vicepresedinti si din 2 membri alesi de Consiliul Uniunii. Biroul executiv al Consiliului Uniunii se întruneste în sedinta ordinara lunar si în sedinte extraordinare ori de câte ori este nevoie, la convocarea presedintelui, lucreaza valabil în prezenta majoritatii membrilor sai si adopta decizii cu majoritatea simpla a voturilor exprimate, cu exceptia cazurilor prevazute la art. 26 lit. h), când hotarârile se iau cu votul calificat a doua treimi din numarul membrilor sai.
Art. 26. - Biroul executiv al Consiliului Uniunii are urmatoarele atributii principale:
a) asigura activitatea permanenta a Consiliului Uniunii;
b) pregateste proiectele de documente care vor fi prezentate spre dezbatere si aprobare Consiliului Uniunii;
c) elaboreaza proiectul raportului anual al activitatii Uniunii;
d) elaboreaza proiectul de buget anual al Uniunii, asigura gestionarea curenta a patrimoniului, urmareste întocmirea bilantului financiar-contabil si executa bugetul;
e) întocmeste proiectul tarifului minimal de onorariu al notarilor publici;
f) propune Consiliului Uniunii aprobarea cotelor de contributie a notarilor publici la Camere si contributia fiecarei Camere la Uniune;
g) aduce la îndeplinire hotarârile Consiliului Uniunii si exercita orice alte atributii stabilite de acesta;
h) în cazuri exceptionale, pentru situatiile prevazute la art. 20 lit. c), d), j), l), r) si s), Biroul executiv poate adopta si hotarâri, acestea urmând a fi examinate si ratificate, dupa caz, în prima sedinta a Consiliului Uniunii. Membrii Biroului executiv raspund pentru prejudiciile cauzate prin hotarârile adoptate privind gestionarea curenta a patrimoniului, în functie de votul exprimat.
Art. 27. - Presedintele Uniunii are urmatoarele atributii principale:
a) reprezinta Uniunea în raporturile cu autoritatile publice din România, cu organizatiile guvernamentale si neguvernamentale, cu cele profesionale si cu alte persoane juridice, iar în plan extern, cu organizatiile nationale si internationale ale notarilor publici si oriunde va fi invitat oficial în calitate de presedinte al Uniunii;
b) angajeaza personalul de specialitate si administrativ al Uniunii;
c) convoaca si conduce sedintele Consiliului Uniunii si ale Biroului executiv al acestuia;
d) ordonanteaza cheltuielile bugetare ale Uniunii. Presedintele poate delega aceasta atributie unuia dintre vicepresedinti;
e) comunica notarilor publici, prin intermediul Camerelor, toate actele cu caracter normativ adoptate de Consiliul Uniunii si, dupa caz, de Biroul executiv;
f) în absenta, presedintele este înlocuit de unul dintre vicepresedinti, pe care îl desemneaza în acest scop; în lipsa unei astfel de desemnari, atributiile presedintelui vor fi preluate de vicepresedintele mai în vârsta. Functia de presedinte nu poate fi exercitata decât cel mult doua mandate. În exercitarea atributiilor sale presedintele Uniunii emite dispozitii. În cazul demisiei, decesului sau al incapacitatii presedintelui, Consiliul Uniunii va alege, prin vot, dintre vicepresedinti persoana care va prelua atributiile presedintelui pâna la organizarea urmatorului congres si, de asemenea, va alege un vicepresedinte în locul devenit astfel vacant. Numarul membrilor Consiliului Uniunii va fi completat cu reprezentantul Camerei din care a provenit presedintele. Aceeasi procedura se aplica si în cazul demisiei, decesului sau al incapacitatii vicepresedintilor. Pe perioada mandatului atât presedintele, cât si vicepresedintii au obligatia de a exercita functia de notar public.
Art. 28. - Comisia de cenzori a Uniunii este compusa din 5 membri, dintre care 3 notari publici alesi de Congres si 2 experti contabili desemnati de Consiliul Uniunii. Cenzorii nu pot îndeplini mai mult de doua mandate consecutive. Cenzorii îsi exercita personal mandatul încredintat si îsi desfasoara activitatea potrivit regulamentului propriu aprobat de Consiliul Uniunii. Comisia de cenzori este obligata sa supravegheze gestiunea patrimoniului Uniunii si verifica executia bugetului de venituri si cheltuieli al Uniunii. Cenzorul este îndreptatit sa ceara lamuriri tuturor celor care se ocupa de gestiune si sa examineze orice acte si documente privitoare la aceasta gestiune. Cenzorul are dreptul sa obtina de la Biroul executiv al Uniunii, trimestrial, o situatie cu privire la exercitiul bugetului si conturile Uniunii. Comisia de cenzori raporteaza Consiliului Uniunii si, dupa caz, Congresului notarilor publici si le aduce la cunostinta acestora neregulile pe care le constata în administrarea si gestionarea patrimoniului Uniunii si încalcarile dispozitiilor legale si ale altor acte normative. Calitatea de cenzor al Uniunii este incompatibila cu orice alta functie eligibila în cadrul Camerelor si al Uniunii.
Art. 29. - Uniunea are patrimoniu si buget proprii. Fondurile Uniunii sunt formate din contributii banesti, taxe, bunuri primite prin acte cu titlu gratuit si din beneficiile rezultate din activitati economice conexe. Fiecare notar public, dupa numirea sa în conditiile legii, va plati o taxa stabilita de Consiliul Uniunii, care se face venit la bugetul Uniunii. Cotele de contributie a notarilor publici se stabilesc de Consiliul Uniunii, în raport cu veniturile lor brute, fara a putea depasi 5% din acestea. Cotele de contributie se platesc lunar, fara a se depasi prima decada a lunii urmatoare, sub sanctiunea disciplinara prevazuta de lege. Camerele vor transmite lunar, în conditiile precizate la alin. 5, cotele de contributie cuvenite Uniunii, pâna la data de 15 a lunii urmatoare.
Sectiunea a II-a Camera Notarilor Publici
Art. 30. - Camera Notarilor Publici are, potrivit legii, personalitate juridica si sigiliu propriu. Fiecare Camera îsi are sediul în localitatea în care functioneaza Curtea de apel.
Art. 31. - Organele de conducere ale Camerei sunt:
- Adunarea generala a notarilor publici;
- Colegiul director;
- presedintele. Functionarea tuturor organelor Camerei se realizeaza potrivit prezentului statut si unui regulament propriu.
Art. 32. - Adunarea generala se întruneste trimestrial în sedinta ordinara si, ori de câte ori este nevoie, în sedinta extraordinara, la convocarea presedintelui Colegiului director sau la cererea a cel putin unei treimi din numarul membrilor sai ori la solicitarea Consiliului Uniunii, în conditiile prevazute în prezentul statut. Convocarea adunarii generale în sedinta ordinara se face cu cel putin 15 zile înainte de data stabilita pentru tinerea acesteia, iar în sedinta extraordinara, cu cel putin 7 zile înainte, prin înstiintarea membrilor sai, cu mentionarea datei, a locului desfasurarii si a ordinii de zi. Prezenta notarilor publici la adunarile generale este obligatorie.
Art. 33. - Adunarea generala este legal constituita în prezenta majoritatii membrilor sai. Notarul public suspendat nu poate participa cu drept de vot la adunarea generala. În cazul în care numarul legal nu este întrunit, Colegiul director, de fata cu cei prezenti, stabileste o noua adunare generala în termen de cel mult 7 zile. Adunarea generala, convocata în conditiile alineatului precedent, îsi va putea desfasura activitatea în prezenta cel putin a unei treimi din numarul membrilor sai. Adunarea generala adopta hotarâri cu votul majoritatii celor prezenti, cu exceptiile prevazute în prezentul statut.
Art. 34. - Adunarea generala a Camerei are urmatoarele atributii principale:
a) alege pentru un mandat de 3 ani Colegiul director compus din presedinte, vicepresedinte si 3-5 membri si stabileste indemnizatia acestora;
b) îi alege si îi revoca pe membrii Colegiului director, pe reprezentantul Camerei si pe supleantul acestuia în Consiliul Uniunii. Revocarea se va putea hotarî, la cererea majoritatii membrilor Consiliului Uniunii, ori a majoritatii membrilor Adunarii generale a Camerei, pentru inactivitate, comportament necorespunzator în exercitarea functiei sau a calitatii de notar public, de natura sa aduca atingere intereselor Uniunii, Camerei sau prestigiului institutiei notariale;
c) stabileste anual numarul notarilor stagiari din circumscriptia sa si conditiile de încheiere a contractului individual de munca, la propunerea Colegiului director;
d) propune Consiliului Uniunii numarul notarilor publici din circumscriptia fiecarei judecatorii din raza sa de activitate, precum si actualizarea anuala a acestuia, potrivit criteriilor prevazute la art. 20 lit. l) din prezentul statut si la art. 26 lit. c) din lege;
e) alege Comisia de cenzori a Camerei si stabileste indemnizatia cenzorilor;
f) aproba bugetul anual si raportul comisiei de cenzori si de descarcare de gestiune;
g) îi alege si îi revoca pe reprezentantul Camerei si pe supleantul acestuia în Consiliul de disciplina al Uniunii;
h) îi alege si îi revoca pe reprezentantul Camerei si pe supleantul acestuia în Consiliul de administratie al Casei de Asigurari a Notarilor Publici;
i) analizeaza anual activitatea Colegiului director; j) îndeplineste orice alte atributii prevazute de lege, de regulament si de prezentul statut. Hotarârile cu privire la îndeplinirea atributiilor prevazute la lit. b), c), d), e) si f) se adopta cu votul calificat a doua treimi din numarul celor prezenti.
Art. 35. - Alegerea presedintelui, a vicepresedintelui, precum si a reprezentantilor si supleantilor acestora în Consiliul Uniunii si în Consiliul de disciplina se face de Adunarea generala a Camerei, prin vot secret, dintre notarii cu prestigiul moral si profesional nestirbit. Desemnarea candidatilor pentru functiile de presedinte, vicepresedinte si de membru al Colegiului director al Camerei se va face dintre notarii publici cu o vechime de cel putin 5 ani în profesia de notar. Candidatul pentru functia de reprezentant al Camerei în Consiliul Uniunii trebuie sa aiba cel putin 5 ani vechime în profesia de notar, pe care a exercitat-o în mod continuu. Reprezentantul Camerei în Consiliul Uniunii nu poate fi si presedintele acesteia. Pentru functia de reprezentant în Consiliul de disciplina candidatii vor avea o vechime în profesia de notar de minimum 5 ani, acestia neputând îndeplini alte functii eligibile.
#PAGEBREAK#
Art. 36. - Colegiul director al Camerei lucreaza legal în prezenta majoritatii membrilor sai si adopta hotarâri cu majoritatea simpla a voturilor exprimate.
Art. 37. - Colegiul director al Camerei se întruneste în sedinte ordinare lunar sau în sedinte extraordinare, la convocarea presedintelui.
Art. 38. - Colegiul director al Camerei are urmatoarele atributii:
a) primeste cererile solicitantilor pentru ocuparea posturilor de notar public, împreuna cu documentatia necesara în acest scop, si le înainteaza Consiliului Uniunii cu cel putin 10 zile înainte de data stabilita pentru concurs, daca sunt îndeplinite cerintele prevazute de lege;
b) primeste contestatiile formulate împotriva rezultatelor concursului si le înainteaza Consiliului Uniunii;
c) întocmeste recomandarile si confirmarile prevazute de regulament privind îndeplinirea conditiilor legale pentru numirea notarului public si înregistrarea biroului notarial;
d) primeste certificatul de înregistrare a biroului notarial, eliberat de primul grefier al Curtii de apel, si îl comunica de îndata Consiliului Uniunii si compartimentului de specialitate notariala din Ministerul Justitiei;
e) avizeaza cererea de angajare a notarului stagiar de catre notarul public si verifica semestrial stadiul pregatirii si al formarii profesionale a notarilor stagiari, în conditiile prezentului statut; f) solutioneaza sesizarile împotriva notarilor publici si propune, dupa caz, luarea masurilor legale si statutare;
g) deleaga, în cazurile prevazute de lege si de regulament, un notar public, cu acordul acestuia, din aceeasi circumscriptie a judecatoriei sau dintr-o alta circumscriptie, care sa asigure functionarea unui birou notarial pentru îndeplinirea actelor care sunt de competenta teritoriala a acelui birou;
h) avizeaza cererile notarilor publici de schimbare a sediilor birourilor lor în cadrul aceleiasi circumscriptii si face recomandari Consiliului Uniunii de avizare a cererilor de schimbare a sediilor în circumscriptia altei judecatorii;
i) reprezinta Camera în relatiile cu tertii, prin presedinte, iar în lipsa acestuia, prin vicepresedinte;
j) difuzeaza Buletinul notarilor publici; aduce la cunostinta notarilor publici din circumscriptia sa masurile privind unificarea practicii notariale;
k) exercita actiunea disciplinara împotriva notarilor publici;
l) în vederea exercitarii controlului profesional-administrativ desemneaza notarii publici care vor verifica birourile notariale din circumscriptie o data pe an. Controlul se va face de catre un notar public dintr-o alta circumscriptie a judecatoriei decât cea în care functioneaza notarul public controlat. Toti notarii publici sunt supusi controlului. Controlul se refera la toate lucrarile, gestiunea si conduita notarului public si va contine îndrumarile necesare pentru remedierea aspectelor negative constatate si propuneri, dupa caz, pentru exercitarea actiunii disciplinare de catre Colegiul director al Camerei. Actul constatator al controlului efectuat se întocmeste în patru exemplare. Câte un exemplar al actului constatator se va înainta de catre Colegiul director al Camerei ministrului justitiei, Consiliului Uniunii si notarului public verificat, iar al patrulea exemplar se va pastra în arhiva Colegiului director al Camerei;
m) desemneaza biroul notarial din circumscriptia fiecarei judecatorii, care va tine opisul de evidenta a procedurilor succesorale înregistrate în întreaga circumscriptie teritoriala, registrul de renuntari la succesiune si care primeste sesizarile secretarilor consiliilor locale pentru deschiderea procedurilor succesorale, cu exceptia municipiului Bucuresti si a altor circumscriptii în care se va stabili ca aceste registre sa fie pastrate la Camera;
n) stabileste modul de repartizare a cauzelor succesorale vacante;
o) stabileste organigrama secretariatului, schema de functii si de salarizare, precum si conditiile de angajare a personalului de specialitate si administrativ;
p) prezinta adunarii generale rapoarte privind modul în care au fost realizate veniturile si cheltuielile prevazute în bugetul Camerei si informeaza în acest sens birourile notariale;
q) asigura, prin personalul propriu de specialitate si administrativ, efectuarea lucrarilor de personal, a dosarelor de pensie, concedii si alte drepturi de asistenta sociala privind personalul angajat al Camerei;
r) îndeplineste orice alte atributii prevazute de lege, de regulament si de prezentul statut.
Art. 39. - Presedintele Colegiului director al Camerei are urmatoarele atributii:
a) reprezinta Camera în raporturile cu tertii;
b) aduce la îndeplinire hotarârile Colegiului director si rezolva lucrarile curente;
c) angajeaza personalul de specialitate si administrativ al secretariatului Camerei;
d) prezinta periodic adunarii generale si Colegiului director al Camerei rapoarte privind activitatea desfasurata si propuneri pentru îmbunatatirea activitatii;
e) convoaca si conduce sedintele Adunarii generale si ale Colegiului director ale Camerei;
f) ordonanteaza cheltuielile bugetare ale Camerei. Presedintele poate delega aceasta atributie vicepresedintelui;
g) comunica notarilor publici actele normative ale Colegiului director si actele cu caracter normativ adoptate de Consiliul Uniunii si, dupa caz, de Biroul executiv;
h) îndeplineste orice alte atributii prevazute de lege, de regulament si de prezentul statut. Presedintele Colegiului director al Camerei nu se subordoneaza reprezentantului Consiliului Uniunii. Functia de presedinte nu poate fi exercitata decât cel mult pe parcursul a doua mandate. Vicepresedintele exercita atributiile presedintelui în lipsa acestuia, precum si responsabilitatile stabilite de Colegiul director sau de adunarea generala.
Art. 40. - Reprezentantul Camerei în Consiliul Uniunii are urmatoarele drepturi si obligatii:
a) participa de drept la sedintele Colegiului director;
b) are acces la toate documentele Camerei; c) are dreptul la o indemnizatie stabilita de Consiliul Uniunii;
d) participa din partea Camerei la toate sedintele Consiliului Uniunii;
e) prezinta Consiliului Uniunii propunerile Adunarii generale a Camerei si apara interesele acesteia;
f) informeaza cu regularitate Adunarea generala si Colegiul director ale Camerei despre toate hotarârile adoptate de Consiliul Uniunii;
g) întocmeste trimestrial rapoarte de activitate si le supune spre aprobare adunarii generale; h) îndeplineste orice alte atributii stabilite de Adunarea generala a Camerei.
Art. 41. - Încalcarea dispozitiilor legii, ale regulamentului si ale prezentului statut, îndeplinirea în mod necorespunzator sau neîndeplinirea atributiilor de catre membrii Colegiului director al Camerei atrag revocarea lor din functie de catre adunarea generala. În acest scop Consiliul Uniunii va face o cercetare prealabila, cu audierea celui în cauza, si, daca se considera necesar, cu majoritatea calificata de doua treimi din numarul membrilor, va convoca adunarea generala în sedinta extraordinara.
Art. 42. - Camera are patrimoniu si buget proprii. Fondurile Camerei sunt formate din contributii banesti, taxe, bunuri mobile, imobile si din beneficii rezultate din activitati economice conexe. Pentru înscrierea la concursul de ocupare a unui post de notar public candidatul va plati o taxa stabilita de Consiliul Uniunii, care se face venit la bugetul Camerei în circumscriptia careia se afla postul vacant de notar public pentru care candidatul s-a înscris la concurs.
Art. 43. - Comisiile de cenzori ale Camerelor sunt compuse din 3 membri, dintre care 2 notari publici si un expert contabil. Comisiile de cenzori ale Camerelor verifica modul de executare a bugetelor Camerelor si prezinta anual un raport adunarilor generale. Personalul cu atributii financiar-contabile al Camerei este obligat sa puna la dispozitie comisiei de cenzori toate evidentele si datele necesare pentru efectuarea verificarilor.
#PAGEBREAK#
Sectiunea a III-a Biroul notarului public
Art. 44. - Notarul public îti exercita functia în cadrul unui birou individual, prin asociere sau în societati civile profesionale.
Art. 45. - Biroul notarial va avea un sediu corespunzator pentru desfasurarea activitatii cu publicul si pentru depozitarea, pastrarea si conservarea în foarte bune conditii a arhivei. Notarul public asigura securitatea biroului sau prin masuri de protectie împotriva incendiilor, efractiilor sau a altor cauze previzibile.
Art. 46. - Programul de activitate al biroului notarial este obligatoriu de cel putin 8 ore zilnic, dintre care 6 ore activitate cu publicul, în fiecare zi lucratoare. Orice modificare a programului de lucru, determinata de motive obiective, se va comunica Colegiului director al Camerei.
Art. 47. - Biroul notarului public si societatea civila profesionala nu sunt persoane juridice.
Art. 48. - Toate neîntelegerile de natura patrimoniala dintre notarii publici si cele privind formele asociative de desfasurare a activitatii notariale urmeaza sa fie rezolvate pe cale amiabila. În caz de nesolutionare a litigiului pe cale amiabila, notarul public este obligat sa ceara concilierea presedintelui Camerei, în termen de cel mult 20 de zile. Daca concilierea nu stinge litigiul dintre parti, ele sunt obligate sa recurga la arbitrajul prevazut la art. 340-370 din Codul de procedura civila, arbitri putând fi numai notari cu cel putin 10 ani vechime în profesie, pe care au exercitat-o în mod efectiv si continuu. În cazul în care partile nu cad de acord asupra persoanei arbitrului, ele îl vor sesiza pe presedintele Camerei, care va desemna 3 notari publici din Camera, dintre care partile vor alege un arbitru. Daca partile nu cad de acord asupra unuia dintre acestia, cauza va fi solutionata de tribunalul arbitral compus din toti cei 3 notari publici desemnati de presedinte. Oficiul de arbitrare este gratuit. Notarul public desemnat ca arbitru nu poate refuza acest oficiu fara o justificare întemeiata. Notarul public desemnat ca arbitru poate cere declinarea acestui oficiu, iar daca cererea este justificata, presedintele va desemna un alt arbitru.
Art. 49. - Indiferent de forma de desfasurare a activitatii, în mod individual sau prin asociere, atributiile intrinseci profesiei si raspunderea pentru actele notariale revin exclusiv notarului public care le-a îndeplinit, în conformitate cu dispozitiile legale.
Art. 50. - Notarii publici sunt obligati sa respecte reglementarile legale si statutare în materie financiar-contabila, sub sanctiunea atragerii raspunderii disciplinare si civile.
Art. 51. - Patrimoniul biroului notarului public are regimul juridic al bunurilor afectate exercitarii profesiei sale. Patrimoniul biroului notarilor publici asociati are regimul juridic corespunzator aportului fiecarui membru al societatii civile fara personalitate juridica, constituita în acest scop. Creantele personale ale notarului public nu pot fi realizate prin urmarirea patrimoniului biroului notarilor asociati decât dupa partajul intervenit cu ceilalti asociati.
Art. 52. - Cererile de schimbare a sediilor birourilor notarilor publici dintr-o circumscriptie în alta sau în cadrul aceleiasi circumscriptii dintr-o localitate în alta se pot face în termen de 30 de zile de la data validarii rezultatelor examenului de notar public sustinut de notarii stagiari. Aducerea la cunostinta notarilor publici a posturilor vacante înainte de publicarea acestora în Monitorul Oficial al României se realizeaza de Consiliul Uniunii, în termen de 10 zile de la comunicarea ordinului ministrului justitiei privind reactualizarea posturilor de notar public. Cererile de schimbare a sediilor birourilor notariale se pot face doar de catre notarii publici care au îndeplinit cel putin 3 ani atributiile functiei de notar în circumscriptia din care solicita schimbarea. În cazul în care pe acelasi post vacant sunt mai multe cereri, schimbarea sediului biroului notarial se va face prin concurs, organizat de Consiliul Uniunii în termen de 5 zile de la data expirarii termenului pentru formularea cererii. Cererile de schimbare a sediilor vor fi solutionate, în conditiile alin. 1, 3 si 4, înainte de publicarea locurilor ramase vacante.
Sectiunea a IV-a Notarul stagiar
Art. 53. - Pot fi notari stagiari persoanele care îndeplinesc conditiile expres prevazute de dispozitiile legii, fara a depasi 5 ani de la data obtinerii diplomei de licenta.
Art. 54. - Pot angaja notari stagiari numai notarii publici care au o vechime de 5 ani în profesia de notar. Notarul public poate angaja în aceeasi perioada un singur notar stagiar.
Art. 55. - Notarul stagiar este angajat prin contract de munca individual, încheiat pe durata determinata cu notarul public, în conditiile prevazute de lege, regulament si de prezentul statut. Angajarea notarului stagiar se face în urma unei convorbiri pe teme de drept, sustinuta în fata Colegiului director al Camerei, în prezenta notarului public în biroul caruia va fi angajat. În cazul în care sunt mai multe cereri pentru notari stagiari decât numarul aprobat de adunarea generala, solutionarea acestora se va face prin concurs, în conditiile stabilite de Colegiul director al Camerei.
Art. 56. - În cazul încetarii calitatii notarului public sau al suspendarii exercitarii functiei acestuia pe o perioada mai mare de 6 luni, obligatiile din contractul individual de munca al notarului stagiar vor fi preluate de Camera, sub aspectul platii salariului, Colegiul director al Camerei nominalizând notarul public în biroul caruia îsi va desfasura activitatea notarul stagiar pâna la sustinerea examenului de notar public. Prevederile alin. 1 nu sunt aplicabile în cazul în care un alt notar public îl angajeaza pe notarul stagiar, preluând contractul individual de munca.
#PAGEBREAK#
CAPITOLUL V Raspunderea notarului public
Art. 57. - Notarul public raspunde pentru modul în care îsi îndeplineste atributiile cu privire la legalitatea raporturilor juridice pe care le constata si la exercitarea drepturilor si ocrotirea intereselor subiectilor de drept care solicita încheierea actelor notariale.
Art. 58. - Raspunderea civila sau disciplinara a notarului public poate fi angajata în conditiile legii.
Art. 59. - Actiunea disciplinara se judeca de Consiliul de disciplina constituit la nivelul Uniunii. Consiliul de disciplina este compus din 15 membri, câte unul din fiecare Camera, desemnati de Adunarea generala a Camerei pe durata dintre doua congrese ordinare ale Uniunii, confirmati de Congresul Uniunii. Consiliul de disciplina îsi desfasoara activitatea în mod independent si nu se subordoneaza Consiliului Uniunii.
Art. 60. - Dupa confirmarea congresului, Consiliul de disciplina îsi desemneaza presedintele si vicepresedintele.
Art. 61. - Consiliul de disciplina judeca în complet de 3 membri, prezidat de un presedinte desemnat de presedintele Consiliului de disciplina.
Art. 62. - Sedintele de judecata se tin la sediul Uniunii. Presedintele Consiliului de disciplina poate dispune ca sedintele de judecata sa se desfasoare si la sediul Camerei din care face parte notarul public judecat. La sedintele de judecata poate asista orice notar public din Camera al carei membru este judecat.
Art. 63. - Lucrarile cu caracter tehnic ale Consiliului de disciplina vor fi efectuate de un secretar.
Art. 64. - Pentru neîndeplinirea sau îndeplinirea necorespunzatoare a atributiilor care îi revin în calitate de membru al Consiliului de disciplina notarul public poate fi revocat de Adunarea generala a Camerei din care face parte, la cererea presedintelui Consiliului de disciplina. În asemenea situatii presedintele Consiliului de disciplina va convoca întregul Consiliu, care se va pronunta asupra propunerii de revocare, urmând a sesiza, dupa caz, Adunarea generala a Camerei.
Art. 65. - Consiliul de disciplina are competenta de a judeca abaterile prevazute de lege, savârsite de notarii publici, indiferent de calitatea pe care o au în structurile organizatorice ale Uniunii si Camerei pentru:
a) întârziere sau neglijenta în efectuarea lucrarilor;
b) lipsa nejustificata de la birou;
c) nerespectarea secretului profesional;
d) comportament care aduce atingere onoarei sau probitatii profesionale.
Art. 66. - Titularul actiunii disciplinare este Colegiul director al Camerei, care se poate autosesiza sau poate fi sesizat, dupa caz, de ministrul justitiei sau de organele de control ale Consiliului Uniunii, prin presedinte. Colegiul director, din oficiu sau la sesizare, are obligatia ca, în termen de 60 de zile de la data la care a luat cunostinta de savârsirea unei abateri, sa efectueze cercetarea prealabila, sa ancheteze notarul public în cauza si sa îi aduca la cunostinta acestuia continutul dosarului, urmând a promova sau nu actiunea disciplinara. În cazul în care a fost sesizat de organele prevazute la primul alineat, în cadrul aceluiasi termen de 60 de zile Colegiul director are obligatia de a comunica acestora rezultatul cercetarii prealabile si masurile dispuse. Daca se constata ca notarul public cercetat a savârsit una dintre abaterile disciplinare prevazute de lege, Colegiul director sesizeaza Consiliul de disciplina. Refuzul notarului public cercetat de a face declaratii sau de a se prezenta la cercetari se constata prin proces-verbal si nu împiedica finalizarea cercetarii.
Art. 67. - În cazul în care Consiliul de disciplina este sesizat, presedintele acestuia înregistreaza cauza, fixeaza termenul sedintei, desemneaza completul, locul desfasurarii sedintei si citeaza partile si, dupa caz, martorii. În cazul în care, desi legal citat, notarul public judecat nu se prezinta la termen, judecarea se face în lipsa. Colegiul director este reprezentat de presedinte, vicepresedinte sau de unul dintre membrii sai. Notarul public împotriva caruia a fost promovata actiunea disciplinara are dreptul sa cunoasca toate actele dosarului, sa solicite probe în aparare si sa fie asistat de un alt notar ori de un avocat.
Art. 68. - Judecarea abaterii disciplinare de catre Consiliul de disciplina parcurge urmatoarele etape:
- presedintele completului expune continutul sesizarii;
- se asculta partile si, eventual, martorii;
- declaratiile se consemneaza în scris si vor fi semnate de catre parti, precum si de presedinte;
- se administreaza alte probe si dovezi necesare pentru rezolvarea cauzei. Partile au obligatia sa puna la dispozitie presedintelui completului, la cererea acestuia, toate informatiile si actele solicitate. În caz de amânare a judecarii se redacteaza o încheiere, aratându-se motivele care au determinat amânarea.
Art. 69. - Dupa administrarea probelor presedintele da cuvântul partilor. În cazul în care notarul public supus judecarii este asistat de un avocat sau de un alt notar public, se va da cuvântul si acestuia, în calitate de aparator.
Art. 70. - Daca se constata ca notarul public judecat a savârsit abaterea, completul dispune aplicarea uneia dintre sanctiunile disciplinare prevazute la art. 41 din lege. În cazul în care notarul public nu a fost gasit vinovat, precum si atunci când sesizarea a fost facuta peste termen, completul dispune respingerea actiunii disciplinare si închiderea dosarului.
Art. 71. - Hotarârea Consiliului de disciplina se ia cu majoritatea voturilor completului si se comunica partilor în termen de 15 zile. Hotarârea cuprinde numarul dosarului, numele membrilor completului si al secretarului, numele si, dupa caz, domiciliul sau sediul partilor, sustinerile acestora, descrierea în esenta a abaterii disciplinare, probele administrate, textele de lege aplicate, solutia si data pronuntarii, indicarea caii de atac si mentiunea daca pronuntarea s-a facut în prezenta sau în lipsa partilor. Hotarârea se semneaza de presedintele completului si de secretar si se comunica partilor.
Art. 72. - Împotriva hotarârii partile pot face contestatie la Consiliul Uniunii în termen de 10 zile de la comunicare pentru partile lipsa si de la pronuntare pentru cei care au fost prezenti. Hotarârea Consiliului Uniunii poate fi atacata în justitie, potrivit legii.
Art. 73. - Toate cheltuielile efectuate în legatura cu solutionarea cauzei vor fi suportate potrivit normelor dreptului comun.
Art. 74. - Nerespectarea prevederilor prezentului statut constituie abatere disciplinara.
Art. 75. - Notarul public sanctionat disciplinar nu poate exercita functii eligibile pe o perioada de 3 ani de la data ramânerii definitive a masurii sanctionatorii.
CAPITOLUL VI Dispozitii finale si tranzitorii
Art. 76. - Aprobarea statutului si primele alegeri ale organelor de conducere ale Uniunii si ale Camerelor se vor face de primul congres al notarilor publici si, dupa caz, de adunarea generala, prezidate de cel mai în vârsta dintre notarii publici prezenti. Pregatirea, verificarea si validarea alegerilor se vor face de o comisie ad-hoc.
Art. 77. - Consiliul Uniunii si, dupa caz, Colegiul director al fiecarei Camere vor elabora norme privind organizarea si desfasurarea Congresului notarilor publici si, respectiv, adunarilor generale ale Camerelor, în caz de alegere sau de revocare a presedintilor, vicepresedintilor, membrilor Consiliului Uniunii sau ai Colegiului director al Camerelor ori a cenzorilor.
Art. 78. - Arhiva Uniunii si arhivele Camerelor se vor pastra în conditiile si la termenele stabilite de dispozitiile legale privind fondul arhivistic national.
Art. 79. - Dispozitiile art. 59-64 din prezentul statut vor intra în vigoare la data aprobarii de catre ministrul justitiei a modificarilor Regulamentului de punere în aplicare a Legii nr. 36/1995, data pâna la care ramân în vigoare dispozitiile corespunzatoare din Statutul Uniunii Nationale a Notarilor Publici din România, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 155 din 22 iulie 1996.
Art. 80. - Corelarea prevederilor prezentului statut cu actele normative ulterioare privind activitatea notariala, precum si modificarile impuse de situatii deosebite se vor face de Consiliul Uniunii, în baza hotarârilor Camerelor, urmând sa fie ratificate la primul congres al notarilor publici.
Art. 81. - Dupa adoptare Statutul Uniunii va fi comunicat ministrului justitiei si va fi publicat în Monitorul Oficial al României.
Comentarii articol (2)