Pentru facilitarea depunerii electronice a declaratiilor fiscale de catre contribuabilii mari si mijlocii, Agentia Nationala de Administrare Fiscala a elaborat si pus la dispozitia contribuabililor Instructiunile de utilizare a serviciului de depunere a declaratiilor on-line.
Aceste instructiuni descriu etapele necesare pentru transmiterea prin Internet a declaratiilor fiscale, conform Ordinului ministrului finantelor publice nr. 858/2008. Se pot depune in acest mod urmatoarele declaratii:
-100 Declaratie privind obligatiile de plata la bugetul de stat
-101Declaratie privind impozitul pe profit
-102Declaratie privind obligatiile de plata la bugetele asigurarilor sociale si fondurilor speciale
-103 Declaratie privind accizele
-120 Decont privind accizele
-130 Decont privind impozitul la titeiul din productia interna
-200 Declaratie privind veniturile realizate
-300Decont de taxa pe valoarea adaugata
-301Decont special de taxa pe valoarea adaugata
-390Declaratie recapitulativa privind livrarile/achizitiile intracomunitare de bunuri
-710Declaratie rectificativa
Etapele pe scurt
1. Obtineti un certificat de semnatura electronica de la o firma autorizata.
2. Instalati programul Adobe Reader 8.2.
3. Descarcati documentul de confirmare de pe portalul ANAF, completati-l (dvs. si furnizorul certificatului) si transmiteti-l la ANAF ( prin optiunea Inregistrare certificate calificate din modulul Declaratii electronice).
4. Listati, semnati si stampilati cererea de utilizare a serviciului de depunere electronica (formularul 150).
5. Prezentati documentele necesare la orice unitate fiscala (imputernicirea, act identitate, formularul 150).
6. Asteptati primirea pe e-mail a dreptului de utilizare a serviciului.
7. Descarcati formularele electronice de pe portalul ANAF.
8. Completati formularele de declaratii.
9. Transmiteti declaratiile.
10.Examinati starea declaratiilor transmise.
Cerinte de sistem
Sistemul de transmitere prin Internet a declaratiilor fiscale functioneaza pe majoritatea calculatoarelor cu sistem de operare Windows. Inainte de orice operatie, va recomandam sa creati un folder cu numele DECEL (declarare electronica), unde veti salva toate fisierele necesare acestei aplicatii.
Despre certificatele digitale certificate
Pentru a transmite o declaratie fiscala prin Internet trebuie sa aplicati o semnatura electronica, obtinuta printr-un certificat digital. Conform OMEF 858/2008, certificatele digitale se obtin de la furnizorii de servicii de certificare acreditati in conditiile Legii 455/2001 privind semnatura electronica.
Cu un singur certificat puteti semna declaratii fiscale pentru mai multi contribuabili, daca aveti imputernicirea lor.
Daca o firma (de ex. de contabilitate) care tine evidentele fiscale ale unor clienti, doreste sa foloseasca mai multi angajati pentru semnarea electronica a declaratiilor fiscale, atunci fiecare angajat va avea un certificat digital pe o adresa proprie de e-mail (nu adresa unica a firmei).
Pentru siguranta transmiterii datelor, trebuie ca certificatul digital calificat detinut de dvs. sa fie confirmat de cel care vi l-a eliberat. Pentru aceasta, descarcati urmatorul document de confirmare de pe portalul ANAF, pagina Asistenta Contribuabili, modulul Toate formularele cu explicatii la adresa:
http://static.anaf.ro/static/10/Anaf/formulare/confirmare.pdf Completati documentul de confirmare, aplicand semnatura digitala in casuta Semnatura utilizator.
Completati documentul doar in jumatatea de sus, nu semnati si in locul Autoritatii de Certificare.
La apasarea pe butonul Validate Signature nu trebuie sa apara erori. Trimiteti acest fisier prin e-mail la firma care v-a eliberat certificatul digital. Aceasta va verifica datele din documentul dvs. si va aplica semnatura electronica in casuta Semnatura autoritate de certificare, dupa care va inapoia pe adresa dvs. de e-mail documentul confirmat.
Cu acest document va inregistrati acum la ANAF, astfel: intrati pe portalul ANAF, meniul Depunere declaratii, modulul inregistrare certificate calificate. Selectati (cu butonul Browse) documentul de confirmare, apoi il trimiteti apasand butonul Transmite documentul.
Apoi introduceti urmatoarele date:
- codul unic de identificare al contribuabilului (adica agentul economic pentru care veti transmite declaratiile fiscale);
- denumirea contribuabilului;
- adresa contribuabilului.
Apasati apoi butonul Submit pentru transmiterea acestor date.
Pe ecran se va afisa formularul 150 Cerere pentru utilizarea unui certificat digital calificat, completata cu datele pe care le-ati introdus mai inainte. Apasati butonul Tipareste cererea pentru a obtine un formular pe hartie.
Daca aveti dreptul sa depuneti declaratii fiscale pentru mai multi contribuabili, apasati pe Continua cu inregistrarea unui alt CUI si procedura se reia ca mai sus. Va trebuie doar un singur certificat calificat, dar trebuie sa aveti imputernicire de la fiecare contribuabil.
Pregatiti urmatoarele documente:
- formularul 150 listat, pe care aveti semnatura si stampila contribuabilului pentru care veti depune declaratiile;
- documentul de identitate al titularului certificatului calificat, in original si in copie;
- documentul, in original si copie, care atesta calitatea titularului certificatului calificat de reprezentant legal al contribuabilului, sau documentul de imputernicire, autentificat de notarul public, din care rezulta dreptul titularului certificatului calificat de a semna declaratiile fiscale pentru contribuabil. Acest document se depune in situatia in care titularul certificatului calificat nu are calitatea de reprezentant legal al contribuabilului reprezentat.
- documentul, in original si copie, care atesta calitatea titularului certificatului calificat de reprezentant legal al contribuabilului (acest document poate fi Hotararea Adunarii Generale a Actionarilor sau Statutul societatii comerciale); sau, in situatia in care titularul certificatului calificat nu are calitatea de reprezentant legal al contribuabilului reprezentat, se prezinta documentul de imputernicire, autentificat de notarul public, din care rezulta dreptul titularului certificatului calificat de a semna declaratiile fiscale pentru contribuabil.
Apoi prezentati aceste documente la orice unitate fiscala. Pe baza documentelor depuse, organul fiscal verifica realitatea datelor inscrise in cerere. Puteti utiliza serviciul Depunere declaratii on-line dupa ce primiti o confirmare prin posta electronica (in general in termen de 4 zile), la adresa mentionata in formularul 150. Din acest moment puteti sa depuneti si sa vizualizati declaratiile fiscale on-line.
Ce se intampla dupa transmitere?
Dupa transmiterea declaratiei prin serviciul de depunere on-line, fisierul se primeste in sistemul informatic central al Agentiei Nationale de Administrare Fiscala, de unde se trimite unitatii fiscale de care apartine contribuabilul. Organele fiscale competente le analizeaza, iar fisierele care contin mesajele de raspuns generate automat la prelucrare se intorc in sistemele informatice ANAF, pentru a fi publicate spre vizualizare.
Dupa prelucrarea declaratiei dvs. la unitatea fiscala de care apartine contribuabilul, se pot primi o serie de diverse mesaje, in functie de corectitudinea datelor din declaratia transmisa.
Ghidul complet pentru depunerea declaratiilor online poate fi vizualizat aici.
Comentarii articol (19)