Procurorul general a inaintat un recurs in interesul legii catre Inalta Curte de Casatie si Justitie prin care solicita ca restituirea taxei pe poluare sa fie decisa de catre instanta doar dupa ce reclamantul a parcurs initial procedura de contestatie a deciziei de calcul emisa de organul fiscal.
Potrivit procurorului general, in practica judiciara s-a constatat ca nu exista un punct de vedere unitar cu privire la admisibilitatea sau inadmisibilitatea
actiunii de restituire a taxei de poluare in conditiile in care reclamantul nu a facut dovada parcurgerii procedurii prealabile, prevazuta de art. 7 din Ordonanta de Urgenta a Guvernului nr. 50/2008.
Unele instante considera ca
actiunea de restituire a taxei pe poluare este admisibila, fara a fi necesara parcurgerea procedurii prealabile prevazute de art. 205– 209 din Codul de procedura fiscala.
In motivare s-a aratat ca textul art. 7 din Ordonanta de Urgenta a Guvernului nr. 50/2008 conform caruia stabilirea, verificarea, colectarea si executarea silita, inclusiv solutionarea contestatiilor privind taxa datorata de catre contribuabili se realizeaza de catre autoritatea fiscala competenta, potrivit prevederilor Ordonantei Guvernului nr. 92/2003 privind Codul de procedura fiscala
este doar o norma de trimitere, astfel ca nu se poate sustine ca in aplicarea acestei norme devine obligatorie parcurgerea procedurii administrativ fiscale prealabile.
Alte instante, dimpotriva
au respins actiunile privind restituirea taxei pe poluare, retinand faptul ca persoana nemultumita de modul de calcul sau de insasi aplicarea acestei taxe are obligatia de a formula, in prealabil, contestatie, iar in lipsa dovezii exercitarii procedurii prealabile prevazute de actul normativ invocat, cererea de restituire este inadmisibila. Procurorul general considera ca aceasta interpretare este cea corecta.
Legalitatea deciziei de stabilire a taxei pe poluare pentru autovehicule, act administrativ fiscal poate fi cercetata de instanta pe cale directa in procedura contenciosului administrativ ori nici pe calea exceptiei de nelegalitate.
In opinia procurorului general, daca s-ar admite altfel, ar insemna ca persoana care se pretinde vatamata, intr-un drept al sau ori intr-un interes legitim, sa ocoleasca procedura speciala de contestare a actului administrativ unilateral si sa supuna judecatii, in mod direct, legalitatea acestuia, in cadrul unei alte proceduri, decat cea prevazuta de legiuitor, ceea ce nu ar putea fi admis.
Astfel, din coroborarea prevederilor legale invocate, procuroul general considera ca este
obligatorie parcurgerea procedurii administrative prealabile, anterior sesizarii instantei de judecata (art. 7 din Legea nr. 554/2004)
Asadar, in opinia procurorului general, atat timp cat prin norma de drept speciala, respectiv Ordonanta de Urgenta a Guvernului nr. 50/2008 si prin norma de drept comun in materia dreptului fiscal sunt prevazute proceduri speciale prin care cel care se considera vatamat in drepturile sau interesele sale, printr-un act administrativ fiscal, isi poate valorifica pretentiile, niciunei persoane nu i se poate recunoaste dreptul de a urma o alta procedura, in afara celei stabilite de legiuitor, indiferent de motivele de nelegalitate ce s-ar invoca, intrucat normele de procedura sunt de stricta interpretare si de ordine publica si au intaietate in raport de normele de drept material.
Prin urmare,
pentru restituirea taxei pe poluare, se impune intai contestarea deciziei prin care organul fiscal competent a procedat la calcularea acesteia.
Textul integral al recursului in interesul legii inaintat de procurorul general poate fi consultat aici.
Comentarii articol (14)