Odata cu modificarea Codului de procedura fiscala, Guvernul a reglementat si modul in care organul fiscal poate indrepta erorile materiale dintr-un act administrativ fiscal. AvocatNet.ro iti prezinta astazi noile norme stabilite de Executiv.
Ordonanta Guvernului nr. 29/2011 pentru modificarea si completarea Ordonantei Guvernului nr. 92/2003 privind Codul de procedura fiscala a fost publicata in
Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 626, din 2 septembrie 2011.
Actul normativ prevede ca organul fiscal poate indrepta erorile materiale din cuprinsul actului administrativ fiscal
din oficiu sau la cererea contribuabilului. Conditia este ca pentru acele acte administrative sa nu se fi exercitat caile de atac prevazute de lege, finalizate cu o solutie definitiva.
Ce sunt erorile materiale
Erorile materiale sunt definite ca
greseli de redactare, omisiuni sau mentiuni gresite din actele administrative fiscale, cu
exceptia acelora care atrag nulitatea actului administrativ fiscal, potrivit legii, sau care privesc fondul actului administrativ fiscal.
Potrivit art. 46 din Codul de procedura fiscala,
nulitatea unui act administrativ fiscal intervine atunci cand din document lipseste unul dintre elementele sale referitoare la numele, prenumele si calitatea persoanei imputernicite a organului fiscal, numele si prenumele ori denumirea contribuabilului, a obiectului actului administrativ sau a semnaturii persoanei imputernicite a organului fiscal.
Exista si o exceptie de la aceasta regula: actele admnistrative fiscale emise prin mijloace informatice, acestea nefiind considerate nule, chiar daca le lipsesc semnatura semnatura persoanelor imputernicite ale organului fiscal si stampila organului emitent.
Noile reglementari din Codul de procedura fiscala stabilesc ca indreptarea erorilor materiale din actele administrative fiscale se face prin
emiterea unui act de indreptare a erorii materiale.
Rectificare din oficiu sau la cerere
In cazul in care, dupa comunicarea actului administrativ fiscal, organul fiscal constata,
din oficiu, ca exista erori materiale in cuprinsul documentului, va comunica contribuabilului actul de indreptare a erorii materiale.
Insa, in situatia in care indreptarea erorii materiale este
solicitata de contribuabil, organul fiscal analizeaza cererea, iar daca aceasta este intemeiata, emite contribuabilului actul de indreptare a erorii materiale.
Daca se constata ca cererea nu este intemeiata, organul fiscal
respinge cererea printr-o decizie ce se comunica contribuabilului.
“Actul de indreptare a erorii materiale si decizia de respingere a cererii de indreptare a erorii materiale urmeaza
regimul juridic al actului initial si pot fi contestate in conditiile legii in care putea fi contestat actul initial”, mai precizeaza actul normativ citat.
In acelasi timp, OG 29/2011 introduce un nou articol in Codul de procedura fiscala prin care arata ca toate prevederile privind indreptarea erorilor din actele administrative-fiscale “se aplica si actelor de executare si altor acte emise de organele fiscale, cu exceptia cazului in care prin lege se prevede altfel”.
Comentarii articol (2)