MAI a publicat, in dezbatere publica, un proiect de lege pentru modificarea si completarea OUG nr. 195/2002 privind circulatia pe drumurile publice, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare.
Proiectului MAI stabileste ca persoanele cu domiciliul, resedinta sau, dupa caz, rezidenta normala in Romania, care conduc pe drumurile publice un vehicul inmatriculat in alt stat, vor avea obligatia de a prezenta, la cererea politistului un document doveditor al titlului cu care este detinut vehiculul, insotit de traducerea in limba romana, in original, efectuata de catre un traducator autorizat a carui semnatura a fost legalizata.
Asadar, aceste acte trebuie prezentate pe langa cele solicitate pana acum, si anume: documentul de identitate sau, dupa caz, permisul de conducere, documentul de inmatriculare ori de inregistrare a vehiculului condus.
De asemenea, proiectul prevede ca autovehiculele si remorcile inmatriculate in alte state, detinute cu orice titlu de persoane care au sediul, domiciliul, resedinta ori rezidenta normala in Romania, sa poata circula pe drumurile publice doar pentru o perioada de maximum 90 de zile de la data dobandirii titlului si nu mai mult de 90 de zile intr-un an calendaristic.
Potrivit MAI, aceste reguli au fost necesare in conditiile in care, dupa aderarea Romaniei la Uniunea Europeana, numarul autovehiculelor inmatriculate in alte state care circula pe teritoriul tarii noastre a crescut simtitor, fenomenul devenind mai pregnant in ultimii doi ani, cand, cetatenii romani au identificat posibilitatea inmatricularii facile cu costuri mici a autovehiculelor pe numele unor persoane fizice sau juridice, in special din Bulgaria.
“Utilizatorii unor asemenea autovehicule inmatriculate in alte state sunt tentati sa incalce frecvent normele rutiere si chiar sa comita accidente de circulatie si sa paraseasca apoi locul faptei mizand pe dificultatile intampinate de autoritati pentru identificarea si sanctionarea sau tragerea lor la raspundere”, atentioneaza MAI.
De la aceasta regula sunt, insa, excluse autovehiculele si remorcile:
a) inmatriculate pe numele persoanelor care le conduc in Romania;
b) cu care se efectueaza, in conditiile legii, transport rutier public de marfuri sau persoane ori, dupa caz, transport in regim de inchiriere sau serviciu de inchiriere;
c) conduse de persoane fizice aflate in raporturi juridice de munca cu persoanele pe numele carora sunt inmatriculate acestea;
d) utilizate in baza unui contract de leasing.
Reprezentantii MAI precizeaza ca exceptia de la punctul c) fost introdusa pentru evitarea unor situatii de ingradire ori limitare a dreptului la munca al persoanelor ori libertatea alegerii locului muncii.
“Tinand seama de faptul ca situatia autovehiculelor si remorcilor inmatriculate in alte state, conduse de persoane fizice care fac dovada rezidentei normale pe teritoriul statului in care acestea sunt inmatriculate constituie o practica des utilizata de cetatenii romani care, profitand de conditiile facile de obtinere a unei rezidente (ca cetateni ai unui stat UE), justifica in acest fel detinerea unui vehicul inmatriculat in alte state membre, pe numele unui cetatean al unui stat membru UE si legitimitatea utilizarii acestuia pe drumurile publice din Romania, aceasta nu a fost retinuta printre exceptiile mentionate”, argumenteaza MAI.
Reprezentantii ministerului atrag atentia ca, potrivit Comunicarii interpretative a Comisiei privind procedurile pentru inmatricularea autovehiculelor originare din alte state membre (2007/C 68/04), „fiecare persoana trebuie sa isi inmatriculeze vehiculul in statul membru in care isi are resedinta in mod normal”, context in care cetateanul roman cu rezidenta in Bulgaria trebuie sa se supuna acestei reguli, inmatriculand vehiculul in Bulgaria, pe numele sau (situatie in care intervine exceptia de la lit. a)
Conform jurisprudentei Curtii de Justitie a Uniunii Europene, invocata de MAI, inmatricularea apare ca fiind corolarul natural al exercitarii competentelor fiscale ale statului. Inmatricularea faciliteaza controalele atat pentru statul in care este inmatriculat autovehiculul, cat si pentru celelalte state pentru care inmatricularea intr-un stat membru dovedeste plata taxelor pentru autovehicule in respectivul stat.
Care sunt sanctiunile
Proiectul de lege propus de MAI prevede si sanctiuni pentru cei care incalca noile prevederi.
Astfel, soferii care nu prezinta si politistului rutier si document doveditor al titlului cu care este detinut vehiculul, insotit de traducere, vor fi sanctionati cu o amenda din clasa a III de sanctiuni (6 - 8 puncte-amenda).
In ceea ce priveste incalcarea prevederilor privind conducerea unui autovehicul inmatriculat in alt stat pe teritoriul Romaniei pentru mai mult de 90 de zile pe an, amenda va fi una mai mare, fiind cuprinsa in clasa a IV de sanctiuni (9 – 20 de puncte-amenda).
Pe langa amenzi, sunt prevazute si sanctiuni complementare, respectiv retinerea certificatului de inmatriculare si a placutelor cu numar de inmatriculare.
Puteti consulta atasat proiectul de lege propus de MAI.
Avocatnet.ro si Porsche Inter Auto au lansat sectiunea Ghid Auto, care poate fi vizitata aici.
Comentarii articol (96)